Rauhoitelkaa mut!!!!
Olen raskaana, kolmannella kuulla, ja kävin tänään ylioppilasjuhlissa. Siellä tarjottiin jotakin suolaista, jossa oli kypsentämätöntä halloumijuustoa. En ollut ennen moista tavannut ja popsin sitä hyvällä ruokahalulla, kunnes myöhemmin tajusin sen kuuluvan noihin kiellettyihin pastöroimattomiin juustoihin. Nyt olen ihan paniikissa, että raskaus keskeytyy listerian takia!
Mitään en voi enää asian suhteen tehdä, mutta jotenkin mun pitäisi saada mieleni rauhoittumaan. Auttakaa mua!
Kommentit (31)
Listeria voi aiheuttaa ihmiselle listerioosi-nimisen taudin bakteerilla saastuneiden elintarvikkeiden välityksellä. Aika listeriabakteeria sisältäneen elintarvikkeen nauttimisesta oireiden alkamiseen vaihtelee viikon ja parin kuukauden välillä.
Tautiin sairastuvat tavallisimmin vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt, vanhukset, raskaana olevat naiset ja vastasyntyneet. Listerioosiin sairastuneista 25 prosenttia menehtyy. Vaarassa ovat erityisesti iäkkäät ja henkilöt, joilla on vaikeita perustauteja.
Terve aikuinen ja lapsi sairastuu harvoin vakavasti.
Listerioosiepidemioiden yhteydessä on kuvattu vatsatautiin sairastuneita, joiden oireet ovat hävinneet ilman antibiooottihoitoa.
Vastustuskyvyltään heikentyneillä, kuten vanhukset, syöpä- ja aids-potilaat, maksa- ja munuaistauteja sairastavilla tai kortisonilääkitystä saavilla, listerioosi ilmenee tavallisesti vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena.
Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.
Muistelisin kyllä että ne mitä meillä on olleet ovat pastöroidusta.
Halloumihan on aika kova juusto, ei mikään tuorejuustotyyppinen ollenkaan. Ja hyvin suolainen. Ja yleensä Kyproksessa tehty (esim. merkki Pittas. Muualla tehdyt eivät taida oikeaa halloumia ollakaan, koska se on nimenomaan Kyproslainen juusto..).
Vaikea kuvitella siis että juuri tässä tapauksessa olisi suuri riski listeriaan.
Ei se ruoka vaan ne bakteerit siinä ruuassa.
Mikäs idiootti sä oikein olet? Kohta varmaan väität myös, että pöpö ja bakteeri on eri asioita. Vitjat sentään.
Hän ei muistanut merkkiä eikä ollut katsonut tuota pastörointiasiaa. Toivottavasti se sitten oli pastötoitua kumminkin ja tämä vouhkaamiseni entistä turhempaa.
Tosiaan aika kovaa tuo juusto oli ja siksi siihen hairahduinkin. AP
Muistelisin kyllä että ne mitä meillä on olleet ovat pastöroidusta.
Halloumihan on aika kova juusto, ei mikään tuorejuustotyyppinen ollenkaan. Ja hyvin suolainen. Ja yleensä Kyproksessa tehty (esim. merkki Pittas. Muualla tehdyt eivät taida oikeaa halloumia ollakaan, koska se on nimenomaan Kyproslainen juusto..).
Vaikea kuvitella siis että juuri tässä tapauksessa olisi suuri riski listeriaan.
KASVA VANHEMMUUTEEEN JA VASTUUSEEEN: Jos kerran pastoröintiasia ei ollut varma niin MIKSI söit?
KASVA VANHEMMUUTEEEN JA VASTUUSEEEN: Jos kerran pastoröintiasia ei ollut varma niin MIKSI söit?
Tajusin kysyä asiaa vasta syömisen jälkeen! Olen varmaan joo tosi vastuuton vanhempi. Onneksi esikoiseni on kuitenkin kesvanut suhteellisen normaaliksi naperoksi leväperäisestä ja huonosta äidistään huolimatta.
ohjeilla tai jotain.
AP Sinä ja sun vauva olette 100% turvassa. Ei hätää.
Jestas sentään. Tuskin sait yhtään mitään tartuntaa. Pelkäisin ehkä enemmän vaikka täytekakun kermavaahtoa näillä säillä, ties miten nopeasti menevät huonoksi.
Hyvää jatkoa loppuraskaudelle, älä huolehdi liikaa!
ja ihan vaan tiedoksi,että ei se tuotteen pastörointi takaa,ettei siinä ole listeriaa. Myös jälkikäsittelyssä saattaa tuote saastua..
ohjeilla tai jotain.
AP Sinä ja sun vauva olette 100% turvassa. Ei hätää.
aiheuta ruokamyrkytystä, vaan se ravinto jonka syöt on pöpössä!!!!!!
Sama kun söisit hometta..
Sää SYÖT, josta tulee pöpö. Et saa pöpöä josta saat taudin.
TAJUA!
12