Minkä ikäisenä aloit juoda kahvia ja annat lastesi aloittaa
Kommentit (51)
Itse olin 35v. Lapsi vois vaikka lukiolaisena aloittaa kahvin juonnin, vielä yläasteella ei tarvitse aloittaa.
Äitini antoi noin 4-5 -vuotiaana, kupillinen mustaa kahvia ja ranskanleipäviipale, jolla oli paksu kerros voita. Piti herätä, kun oli matkaa kävellä leikkikouluun, jollaiseksi sitä kutsuttiin 60-luvulla.
Muutenkin lapset olivat aikuisten vieraillessa siellä seassa ja joivat ja söivät samaa kuin aikuiset. Alkoholia, taisi olla viskiä tarjottiin teini-iässä (14 v) kun olimme vierailulla, äitini ei tohtinut kieltää.
Minä aloin pieniä tippoja maistella kolmevuotiaana.
Poika kun menee rippikouluun.
Itse aloitin parikymppisenä, 16 täyttävä ei oo kiinnostunut. Maistoi pienenä ja jätti siihen.
30 v
Lapsi saa kyllä maistaa kahvia 10 v nyt
Ei tykkää
Näin 38-vuotiaana en ole vielä aloittanut enkä aloita. Lapsi saa pohtia asiaa, kun tulee täysi-ikäiseksi. Mies yrittää välillä pyristellä eroon kahvista. Tämä on se syy, miksi en anna alaikäisen juoda.
Itse olen ilmeisesti aloitranut kahvin juonnin jo 3-vuotiaana... omani on nyt 2v ja tuskin aloittaa vielä yli vuosikymmeneen. Lukioikäisenä saa aloittaa vapaasti halutessaan.
Aloitin tarhaikäisenä ja lapset ei juo kahvia kuin satunnaisesti. Ovat jo aikuisia. Olisivat saaneet juoda kahvia ihan minkä ikäisinä tahansa. Ihan pieninä joivat vähän aikaa sokerin ja maidon kanssa. Itse olen kahviaddikti juon toista litraa kahvia päivässä.
5v aloitin, böndellä se oli jo korkea aika. Omia lapsia ei ole, mutta jos olisi, niin kyllä viimeistään sen ikäisenä pitäisi ainakin maistaa kahvia 😃
Päiväkoti ikäisenä sain maistaa tilkan kahvia juhliessa, halusin esittää aikuista. Kahvin juonnin alotin varmaan 12-13 vuotiaana?
Teininä antaisin alottaa, jos kiinnostaa
Taisin olla 4-5-vuotias, kun mummini antoi minulle eka kupillisen maitokahvia. Se olikin mummilaherkkua ja pienenä salaisuutena äidiltäni, kun tiedettiin, ettei tykkää..
Omat ovat halunneet maistella vasta teinisinä; kaksi heistä ihmettelee kovasti, kuka tuollaista päskää voi juoda ja yksi hörppii silloin tällöin kupillisen jos toisenkin.
Itse lopetin kahvinjuonnin monta vuotta sitten.
18 vuotiaana aloitin. Sen jälkeen juonut 9 kuppia päivässä.
Lapsia ei ole koskaan kärsin kroonisesta unettomuudesta. Pelkään aamuherätyksiä ja lasten ja lasten kanssa niitä tulisi.
Varmaan 4 vuotiaana, tosin vain mummolassa vieraillessa sai juoda.
Suomi on kyllä hassu maa kun kahvin juonti on jotain sellaista joka kuuluu aloittaa. Toisaalta tiedostetaan myös kahvin haitat eikä välttämättä anneta lasten juoda, mutta tietyn iän jälkeen kannustetaan ja ihmetellään jos ei juo. Todellinen suomalainen kapinallinen on silloin jos ei juo kahvia eikä alkoholia.
Mä olen aloittanut joskus todella varhain. Mun aikaisimmat muistot ovat nähtävästi kun olen kaksi vuotias. Ollaan äidin ja isovanhempien kanssa kattomassa meidän uutta kotia. Siinä keitettiin pullakahvit ja mäkin sain kupin. Liruhan siinä on vaan kahvia ollut, mutta silti.
Omat lapset alkoivat kumpainen yhdeksännen luokan aikana juomaan. Se oli osa kavereiden kanssa oloa. Oli kuulemma hölmöä tarjota limua tai mehua, kun eivät ole enää ihan vauvojakaan. Teetä ei kukaan halunnut, joten kahvia sitten. Ei ne joka päivä juoneet, kaveritkaan.
Esikoinen on nyt 23 v ja juo päivittäin. Säännöllisyys tuli ekan duunin myötä. Kuopus täytti 20 v ja juo toisinaan.
Olin kakskyt ja risat, ja irish coffeen join. Jos nyt paljastuu, että minulla onkin lapsia, niin toivon, että aloittavat saman ikäisinä.
5 v. Ja äitini aloitti kahvin juottamisen minun lapsilleni 5 v. Tosin kupissa oli suurin osa maitoa.
Kumpikin poika on nyt aikuinen ja juovat kahvia hyvin, hyvin harvoin.