Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyöläiset; viettekö lapset aina samaan aikaan hoitoon vai työvuorojenne mukaan?

Vierailija
21.05.2009 |

Meidän 4v ja 2v ovat aloittamassa hoidon kesäkuun alusta, kun sain yllättäin mieluisan sijaisuuden. Teen vuorotyötä ja työajat eivät ole kaikkein tavallisimpia.

Miehellä on suht säännöllinen työaika (8-16, 8-17, 9-17 tai 8-15).

Nyt esim. eka viikko meidän työvuorot menee näin:

Minulla / miehellä

ma: 11-19 / 8-16

ti: vp / 8-17

ke: 03-11 / 9-17

to:15-23 / 8-17

pe: 03-11 / 8-16

la: 03-11 /vp

su: vp /vp

Kävin eilen lasten kanssa ekaa kertaa tutustumassa tulevaan hoitopaikkaan ja jätin sinne lasten ekan vkon hoitovuorot näin:

ma: 10.30-16.15

ti: -

ke: 8.40-15

to: 11-17.15

pe: 7.45-16.15

Tänään sitten hoitaja soitti ja sanoi miettineenä asiaa ja kertoi, että toivoisi, että lapset tulisivat hoitoon aina samaan aikaan, hakemisella ei niin väliä.

Lisäksi muistutti, että jos minulla on vapaa, niin myös lapsilla on vapaa!?

En nyt oikein ymmärtänyt asian pointtia. Siis jos menen töihin esim. yhdeksitoista, niin miksi ihmeessä minun pitäisi kiikuttaa lapset jo kahdeksaksi hoitoon?? Sittenhän hoitopäivästä tulis lapsille kauhean pitkä, jos esim. isä pääseeki vasta 17 aikaan.

Toiseksi, koska mulla on eka vkolla ti vapaa, niin lapsillakin on. Mutta jos menen ns. tuplavuoroon eli olen eka illan ja menen sitten aikaiseen aamuun (niinkuin tuo to-pe) niin kai minulla on oikeus viedä lapset to jo aiemmin hoitoon, että voin ottaa parin tunnin unet ennen työvuoron alkua ja perjantaihan on minulle varmasti nukkumispäivä siihen saakka, kunnes mies tulee lasten kanssa kotiin. Samoin tuo 03-11 vuoro pelkästään, niin ajattelisin että on ihan kohtuullista jos nukun ensin 12-14.40 ja lähden sitten hakemaan lapset, jotka on saaneet hoidossa sillä välin päiväunet ja välipalan.

Ymmärrättekö te nyt jotain, mitä minä en,siis että mikä tässä on hoitajan kannalta se ongelma?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että lapsille olisi kivempi, jos hoitopäivät eivät olisi kauhean pitkiä. Jos ne menee täysin isän työaikojen mukaan, niin silloin ne ovat yleensä 8,5t, joskus jopa 9,5t tai joskus tietty sen 7,5. Mutta miksi lapset eivät saisi minun päivävuoroina herätä kotona rauhassa, hoitaa aamutouhut minun kanssani ja mennä vasta 10.30 sitten hoitoon?

ap

Vierailija
2/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajan/päiväkodin on helpompi suunnitella ja pitää tasaisena päivärytmi. Lapset yleensä hyötyvät säännöllisestä päiväryhmistä. Jos sinä viet lapsesi hoitoon silloin kun muut ovat päiväunilla, se häiritsee kaikkia. Jos sinun lapsiasi pitää odottaa kotinurkalla, kukaan ei pääse kauemmas leikkipuistoon koko aamupäivänä.

Eli se on ihan fksusti ajateltu. Päiväkodeissa ontässä enemmän joustoa kuin pph:lla, koska päiväkodista ei niin usein lähdetä omaa pihaa kauemmas puistoilemaan jms.

Sen sijaan hoitajalle ei pätkääkään kuulu sun lomapäivät tai nukkumispäivät.

TOisaalta lapsen isällähän on ihan normaalit ja säännölliset työajat. Miksei lapsen hoitopäivät ole niiden mukaisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai että lapset menevät syömään hoitoon vaikka itse menisikin myöhemmin töihin.

Minusta sinulla on oikein hyvät ajat viedä lapset hoitoon ja miksi tosiaan lasten pitäisi olla hoidossa 7.45- 16.15 vaikka äiti voisi viedä heidät hoitoon klo 11 vasta.

Se, että kaikki Suomen lapset elävät samaa turvallista rytmiä on mielestäni paska puhetta täysipäinen lapsi ei kärsi siitä että saa olla aamupäivän kotona täysipäisen äidin kanssa, sanovat yliopistossa opiskelleet lto mitä tahansa.

Vierailija
4/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kukaan pääse leikkipuistoon. Siellä on muitakin lapsia hoidossa. Vie ne vaikka puoli kymmeneksi...

Ja tosiaan, yritä järjestää joku säännöllinen rytmi, jos suinkin mahdollista. Ei niin että joka päivä eri aikaan... Vaikka sun lapset vielä selviäisin siitä kun näkevät epäsäännöllisyyden syyn, Muut lapset alkavat kärsiä. Kun ne muut kiukuttelevat ja väsyvät, hoitaja väsyy myös. Ja sitä kautta viimeistään se kalahtaa sunkin lastesi nilkkaan.

Mutta miksi lapset eivät saisi minun päivävuoroina herätä kotona rauhassa, hoitaa aamutouhut minun kanssani ja mennä vasta 10.30 sitten hoitoon?

ap

Vierailija
5/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kaikki Suomen lapset elävät samaa turvallista rytmiä on mielestäni paska puhetta täysipäinen lapsi ei kärsi siitä että saa olla aamupäivän kotona täysipäisen äidin kanssa, sanovat yliopistossa opiskelleet lto mitä tahansa.

Ne hoitokaverit, jotka ei pääse puistoon kun tätä yhtä pitää odottaa just aamiaisen ja lounaan puoliväliin, ne kärsivät!

joskus vois ajatella vähän muitakin kuin itseään ja omaa lastaan...

Vierailija
6/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi lapsesi pitäisi olla hoidossa isän työaikojen mukaan jos päivistä tulee melko pitkiä, kun sinä voisit viedä välillä myöhemmin tai noutaa aikaisemmin. Ei tietenkään kesken päiväunien vientiä eikä hakua, mutta niinhän et aikonut tehdäkään.

Toki jos hoitopaikka lähtee retkelle aamupäivällä, he ilmoittavat sinulle ajan jonka ovat poissa, sinä viet sitten joko ennen retkeä tai vasta kun ovat palanneet. Ilmoitat etukäteen. Samoin ruokailujen suhteen, hoitopaikka ilmoittaa ruoka-ajat (esim. aamupala 8-8.30, lounas 11-11.30, välipala 14.30-15) ja viedessäsi esim. 8.40 lapsesi ovat syöneet jo kotona aamiaisen.

Minusta tuo toimisi ihan hyvin ainakin pph:lla, ja jos esim. ulkoilemme lähipuistossa voi vanhempi tuoda lapset sinne jos tuo ne vasta 9.30 jälkeen. Ehkä päiväkodeissa (et maininnut kummasta oli kysymys?) ei voida olla noin joustavia, mutta sääli siinä tapauksessa lapsiasi, jos joutuvat turhaan liian pitkiä päiviä hoidossa olemaan.

Minäkään siis en oikein ymmärrä.

Vierailija
7/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmeessä toiset lapset häiriintyvät siitä että kaksi tulee joka päivä eri aikaan hoitoon. Ovathan he poissakin joskus viikolla, hui! Siinähän ihan pienet päät menevät pyörälle?

Vierailija
8/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei tullut mieleeni, hyvä että tuli nyt esiin.

Toisaalta hoitaja sanoi, että heillä on lounas 11 aikaan, joten ajattelin, että ovat 10.30 jo pihassa sisällepäin menossa, kai se ruoka pitää tehdäkin? Kyseessä siis perhepäivähoitaja.

Vierailija
9/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepäivähoitajalle on sopinut erinomaisen hyvin, että olen pitänyt välillä lasta aamupäiviä kotona ja vienyt hoitoon klo 11.30 suoraan lounaalle. Tuntuu, että ollut ihan mielissään tuosta.

t. yrittäjä-äiti

Vierailija
10/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiallisesti päiväkotilaiset yleensä kuitenkin ulkoilevat omalla pihallaan, retkistä ja muista voidaan sinua informoida etukäteen. Koska joudut ilmoittamaan lasten hoitoajat etukäteen myös hoitajat osaavat ottaa nämä ajat huomioon. Harvoin myöskään koko päiväkoti lähtee yhtäaikaa puistoon (kaikki hoitajat).

Itse olen ollut töissä niin jatketun aukioloajan, vuorohoito- kuin tavallisessa päiväkodissakin ja aina on lapset saaneet tulla ja mennä niinkuin vanhemmat haluavat. Eikä lapset siitä kärsi, että saavat olla äidin kanssa ja viettää kiireettömän aamun. Eikä tästä kärsi myöskään muut päiväkodin lapset, tuskin lapsenne ovat ainoita jotka eivät tule joka aamu klo 7.45 hoitoon.

Kerrot hoitajalle, että haluatte viettää kiireettömiä aamuja silloin kun siihen on mahdollista ja tuot lapset niin, ettei se häiritse ruokailu/nukkumisaikoija. Ulkoilu on ulkoilua ja se on päiväkodin henkilökunnan tehtävä järjestää, että lapsia ollaan vastaanottamassa.

Vierailija
11/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt jo kolme lasta on ollut pph:lla, tällä hetkellä enää yksi. Mies tekee vuorotyötä, minä päivätyötä ja meidän hoitopäivät ja -ajat ovat aina määräytyneet työvuorojemme mukaan (2-3 päivää/viikko, hoitoaika 1-8 h). Eli jos mies menee iltavuoroon, saattaa hän viedä lapsen vasta 13.30. Meiltä kun on matkaa hoitoon yli 10 km, niin eipä sitä huvikseen viitsi ylimääräisiä kertoja ajella! Ruoka-aikoja olemme yrittäneet vältellä, muuten ei ole ollut väliä, koska kaikki lapset eivät kuitenkaan nuku päiväunia. Kun hoitajalla on etukäteen ajat milloin lapsia tulee, niin ei ulkoilut ja puistoilut luulisi olevan ongelmallisia järjestää ja tosiaanhan aina voi sopia että lapset tulevat suoraan puistoon tms. Meilläkin lapset ovat joskus olleet tarvittavaa pitemmän päivän hoidossa, koska hoitaja on vienyt heidät esim. metsäretkelle ja pyytänyt tuomaan aiemmin. Normaali ulkoilujen takia ei ole tarvinut hoitoaikoja muokkailla.

Vierailija
12/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hoitokaverit, jotka ei pääse puistoon kun tätä yhtä pitää odottaa just aamiaisen ja lounaan puoliväliin, ne kärsivät!

joskus vois ajatella vähän muitakin kuin itseään ja omaa lastaan...

Miksi ihmeessä lapsi pitäisi viedä aamusta hoitoon jos vanhempi kotona??

Onneksi meidän lapset tulee menemään vuoropäiväkotiin niin tuota ongelmaa ei tule olemaan. Esikoinen oli vuoropäiväkodissa puoli vuotta ennen sisarensa syntymää, ja päivät olivat juurikin sen mukaan miten me töissä oltiin.

Yleensä oli 9/10 - 15/16.

Vierailija
13/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menevät ihan työvuorojen mukaan, joskus viedään esim. klo 11 jolloin menevät suoraan lounaalle, joskus viedään klo 14 ja silloin eivät nuku päiväunia (ovat 3- ja 5-vuotiaat). Minusta olit hienosti suunnitellut nuo vuorot ja hyvähän se on lapsille ettei tule liian pitkiä päiviä. Muista kuitenkin varata myös nukkumisaikaa itsellesikin, minä ainakin aluksi kävin ihan turhan aikaisin hakemassa lapset yövuoron jälkeen ja sitten olin tosi väsynyt ja kiukkuinen. Nyt haen päiväunien jälkeen ja jaksetaan kaikki paremmin.

Vierailija
14/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajan mielestä asialliset ja LAPSEN EDUN mukaiset hoitoajat teillä. Etenkin, kun vasta aloittelevat hoidossa, niin mitä lyhyemmät sitä paremmat. Toki täytyy huomioida, että varsinainen toiminta-aika ajoittuu aamuun / aamupäivään ja esim. meidän pk:ssa aamupiiri on aika tärkeä päivän aloittaja, jolloin käydään läpi päivän kulku. Mutta mitä pienemmästä lapsesta on kysymys, sen tärkeämpää on kotona oleminen äidin/isän kanssa!

Vierailija
15/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen aika paljon pyöritellyt tätä lapsi vuorohoidossa -hommaa ja koittanut löytää parasta mallia siihen. Olen todennut, että vaikka lapseni on senluontoinen, että ei kovasti hätkähdä muutoksista elämässään, on suht säännöllinen rytmi silti paras hänelle. Lapsi on nyt viisivuotias, mutta varsinkin pienempänä, kun hän ei hahmottanut ajankulua senkään vertaa mitä nyt, oli hänestä hämmentävää jos joutui menemään päiväkotiin eri vaiheessa päivää eri päivinä.

On toisaalta vähän kankeaa, jos pitäisi joka päivä viedä samaan aikaan, mutta onko mahdollista suunnitella esim kaksi eri ajankohtaa, milloin veisitte? Itsehän sen huomaat, miten lapsesi sopeutuvat, mutta luulisin, että säännöllisyydestä on etua. Vuorohoidossa on meininki jo muutenkin rikkonaisempaa kuin tavallisessa päiväkodissa, kun lapsia tulee ja menee eri aikoihin, niin että tuntuu, että lapsi pysyy parhaiten "kartalla", jos hänen menonsa toistuvat suht samanlaisina eri päivinä.

Ihanaa vuorohoidossa on mielestäni ollut se, että siellä on joskus tosi rauhallista iltaisin ja viikonloppuisin, saattaa olla muutama lapsi paikalla ja tunnelma leppoisa. Kun ajattelin, että tavallisissa päiväkodeissa on melkein aina iso ryhmä paikalla.

Voisit ehkä kysyä hoitajalta, että onko hänen toiveensa taustalla lapsesi vai koko ryhmän etu. Ainakin meidän päiväkodissa on kyllä retkien kanssa sellainen systeemi, että jos vaikka olisivat kirjastossa retkellä silloin kun toisin lapseni, niin toinen ryhmä kyllä ulkoilee varmasti omassa pihassa, ja lapsi voi jäädä sinne odottamaan muiden paluuta. Eli en usko ongelman olevan siinä retkiasiassa kuten jotkut ajattelevat. Vuorohoidossa on totuttu siihen, että lapset tulevat eri aikoihin, eihän siellä voisi koskaan tehdä retkiä, jos pitäisi odottaa koko poppoota paikalle.

Vapaapäivistä sen verran, että subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee sitä aikaa, jolloin tavalliset päivä-päiväkodit ovat auki, mutta ilta- tai yöhoidossa lapsi saa olla vain vanhempien työaikana. Näin on ainakin Helsingissä. Toisin sanoen vapaapäivänäsi saat viedä hoitoon suunnilleen 7-17 välillä. Toisaalta, kuka näitä tarkistaa?

Vierailija
16/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vien lapset hoitoon oman työvuoroni mukaan. Iltavuoroon kun menen esim klo 13, vien lapset joitoon 12.30. En todellakaan vie esim kymmeksi tai yhdeksitoista ettei muiden rytmit sekoa. Lapseni joutuvat olemaan kuitenkin puoli kymmeneen tällöin hoidossa,tulisi huippu pitkiä päiviä. Onneksi meillä on enemmän kuin yksi hoitaja ja lapset ovat vuoropäivähoidossa jossa eri kellonajat ymmärretään ja osataan ottaa henkilkökunnan määrässä huomioon.

Vierailija
17/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi, en näköjään jaksanut kunnolla lukea edes alkuperäistä kysymystäsi, kun en tajunnut, että hoitopaikka onkin tavallinen pph eikä mikään vuorohoitopäiväkoti. Eli osa vastauksestani ei nyt oikein koske sinua, ehkä se kuitenkin, että uskoisin, että pari säännöllisesti toistuvaa vientiaikaa on parempi kuin joka päivä vähän eri.

Vierailija
18/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan siksi, että meidän lapsen olis ollu hirveen hankala mennä myöhemmin....siis on sellainen luonteeltaan, että helpompi päästä päivän touhuihin mukaan jos on alusta asti mukana...tajusikohan tuosta idean...

Mutta ei kovin monen tunnin heittoja mielellään mun mielestä, se ei oo helppoa lapsellekaan eli siis viimestään klo 9 veisin, niin pääsevät rytmiin mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi