Yrittääkö firmat pakottaa taas lähtöihin? HS-juttu
https://www.hs.fi/talous/art-2000009800143.html
Taitaa HR-porukkaa pelottaa että oma duuni osoittautuukin turhakkeeksi...
Kommentit (15)
Mä ainakin olen omalta kohdaltani huomannut sen, että nyt kun mulla on täysin vapaa valta valita, missä teen työni, niin lähden ihan tyytyväisenä toimistollekin. Jos olisi pakko sinne mennä, niin se tuntuisi taakalta raahautua sinne. Nyt saatan käydä aamupäivän toimistolla pitämässä esimerkiksi asiakaspalavereita videoyhteyden kautta, ja iltapäiväksi tulen kotiin naputtelemaan raportteja ko. palavereista. Ehdin hyvin seurustella paikalla olevien työkavereiden kanssa ja nauttia työpaikan rauhallisesta kahviosta ja ruokalasta - sellaista ei kotona ole.
Kolmessa vuodessa oppi pitämään yhteyttä sähköisesti, ei aina tarvitse juosta käytävää pitkin juttelemaan työkaverille - ja minulla suurin osa työkavereista on ympäri Suomea, Rovaniemellä pohjoisin tällä hetkellä, ja Turussa taitaa olla eteläisin. Eipä heitä tullut tavattua ennenkään kasvokkain, mutta nyt sähköisestä yhteydenpidosta on tullut paljon luontevampaa!
Jos tulisi määräys 100% toimistotyöhön, niin alkaisin kyllä katsella muita töitä.
Meillä on joka tapauksessa osa porukasta eri toimistoissa pitkin maata, helpompi järjestää teams-kokous omalta koneelta etätöinä kuin vaatia väki ahtautumaan neukkareihin, jolloin keskustelu ei suju.
Lisäksi ollaan menossa avokonttoreihin, joissa väki istuu missä milloinkin, osa ei edes mahdu kuin taukotilaan, joten työtyytyväisyys alenee hurjaa vauhtia ihan siksi, että töitä ei voi tehdä rauhassa.
Meillä valtiolla pitää olla 2 toimistopäivää viikossa. Vietän ne rupatellen muiden valtiotyönantajan työntekijöiden kanssa, olen yksiköstäni ainoa, jonka pitää ko. toimistolle mennä, työkaverit on ympäri maata. Tietävät jo, että toimistotyöpäivänä en tee töitä, koska se on käytännössä mahdotonta. Voin istua palaverissa, mutta en voi kommentoida, koska se häiritsee vieressä olevia työntekijöitä, joiden töistä en tiedä mitään, mutta joiden kanssa sujuvasti smalltalkaan kahvitauolla.
Meillä on puheluita varten 2 neliön pistäytymistilat, ei niissä jaksa koko päivää istua, vaikka työnantajan mielestä toimistolla on mahtavat työskentelytilat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä valtiolla pitää olla 2 toimistopäivää viikossa. Vietän ne rupatellen muiden valtiotyönantajan työntekijöiden kanssa, olen yksiköstäni ainoa, jonka pitää ko. toimistolle mennä, työkaverit on ympäri maata. Tietävät jo, että toimistotyöpäivänä en tee töitä, koska se on käytännössä mahdotonta. Voin istua palaverissa, mutta en voi kommentoida, koska se häiritsee vieressä olevia työntekijöitä, joiden töistä en tiedä mitään, mutta joiden kanssa sujuvasti smalltalkaan kahvitauolla.
Meillä on puheluita varten 2 neliön pistäytymistilat, ei niissä jaksa koko päivää istua, vaikka työnantajan mielestä toimistolla on mahtavat työskentelytilat.
Meillä on vähän samaa käytäntöä. Lähipäivinä enimmäkseen jutellaan ihmisten kanssa niitä näitä.
Työt tehdään kotikonttorilla, sillä siellä on rauhallisempaa ja paremmin saa tehtyä töitänsä.
Etätöissä on näemmä myös aikaa roikkua palstaa selailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kiteytyy täydellisesti tuo väkisin säädetyn lähityöpakon typeryys. Työnantajalle on tärkeämpää jokin näennäinen toimistolla istuminen kuin töiden tosiasiallinen hoituminen.
Olen tehnyt etätöitä 20 vuotta ensin osan aikaa ja viimeiset 10 vuotta käytännössä koko ajan. Sopii kokeilla pakottaa toimistolle, sinne on mulla matkaa noin 500 km. Meidän HR tietää että parhaat asiantuntijat lähtevät saman tien jos edes vihjaavat mistään toimistolle pakottamisista. Jokainen firma joka niin tekee ottaa tänä päivänä ison riskin.
Ongelma on pääasiassa isot yritykset, vanhan liiton yritykset ja amerikkalaisveroiset kansainväliset yritykset. Näiden johtoryhmissä ja hallituksissa on usein paljon kääpiä ja muumioita jotka kuvittelevat että esim. joku täysin työtavoista riippuva notkahdus tuloksessa voitaisiin korjata ihmisiä kyykyttämällä ja kontrolloimalla. Ja näiden muumioiden omissa hyväveliringeissä on usein myös paljon kiinteistösijoittajia ja gryndereitä, jotka ovat kauhuissaan nykyisistä trendeistä kun toimitilatarpeet supistuvat ja jotta bisnes saataisiin taas vanhaan malliin kasvuun niin ainoa keino on masinoida työmuurahaiset takaisin toimistoille kärvistelemään. Täysin älyvapaata touhua, mutta jälleen kerran sijoittajien raha on se mikä ratkaisee eikä järki tai logiikka. Media mielellään palvelee samoja intressejä, koska mainostulot. Siksi näitä toimistollepaluu-juttuja julkaistaan niin paljon.
Kannatetaan etätyötä, niille jotka voivat kotioloissa paremmin. Perustakaa uusia firmoja, joissa etätyö mahdollinen ja joustot. Osassa sitten lähityöt toimistolla, niille jotka sitä haluavat koko ajan.
Meille on tulossa tilat, joiden havainnekuvissa porukka istuu sohvalla läppäri sylissä. Joku kysyi työergonomiasta, että ihanko oikeasti töitä tullaan tekemään kumarassa ruutua tihrustaen ja konsultti katseli meitä kummissaan, että se on yhteisöllistä!
Kyllä, HR pelkää että työt loppuvat ja toinen puoli ovat sitten narsistiset/sosiopaatit esimiehet/johtajat jotka haluavat mikromanageerata ja istua alaisten selän takana ja tappaa samalla kaiken luovuuden yrityksessä...
Vierailija kirjoitti:
Kannatetaan etätyötä, niille jotka voivat kotioloissa paremmin. Perustakaa uusia firmoja, joissa etätyö mahdollinen ja joustot. Osassa sitten lähityöt toimistolla, niille jotka sitä haluavat koko ajan.
Minusta ekstrovertit voisivat pysyä omissa firmoissaan ja luoda niihin rekrytointipolitiikat joiden mukaan palkkaavat vain ekstrovertteja. Voisivat sitten olla jokainen toimistolla päivittäin kilpailemassa toistensa huomiosta ja kaikki äänessä yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä on näemmä myös aikaa roikkua palstaa selailemassa.
En ole aloittaja, mutta meillä ainakin on kirjauduttava ulos lounaalle ja se on palkatonta omaa aikaa, jolloin voi roikkua palstalla tai istua p*skalla miten haluaa. Et ole vissiin itse töissä?
Vierailija kirjoitti:
Meille on tulossa tilat, joiden havainnekuvissa porukka istuu sohvalla läppäri sylissä. Joku kysyi työergonomiasta, että ihanko oikeasti töitä tullaan tekemään kumarassa ruutua tihrustaen ja konsultti katseli meitä kummissaan, että se on yhteisöllistä!
Voi luoja. Vähän sama kun näkee remontointi-/sisustusohjelmissa työpisteitä, joissa on pikkuruinen työpöytä, joka on ehkä 30 cm syvä. Ikään kuin kukaan ei käyttäisi työssään kunnollisiä hieman tilaa vaativia työvälineitä kuten erillistä näyttöä tai kahta.
Jos teitä ei kiinnosta enää mennä toimistolle, niin irtisanoutukaa, kiitos. Meitä koulutettuja työttömiä riittää ja meille kyllä kelpaa ihan lähityökin.
Aika moni yritys on siirtynyt osittaiseen lähityöskentelyyn.
Meilläkin on nykyään pakko käydä toimistolla 3 päivänä viikossa. Mutta ei sitä mitenkään valvota. En tiedä noudattaako sitä kukaan.
Itse käyn suurinpiirtein kerran kahdessa viikossa tai kerran kuukaudessa. Hiljaista siellä on. Käytännössä toimistolla näkyy vain niitä, jotka työtehtävien takia joutuvat tekemään lähityötä.
Luultavasti lähityösääntö on tullut ulkomaiselta omistajalta. Sieltä tulee aina välillä hassuja toiveita. Sellaisia joista suurimman osan jo Suomen lainsäädäntö kieltää.