MIKSI opettajia/päiväkotitätejä pitäisi lahjoa, eihän esim. bussikuskejakaan lahjota???
Suorastaan oksettaa taas tuo lahjomisrumba, jota hölmöt vanhemmat jo höyrypäissään suunnittelevat heti, kun kevät lähestyy.
Mistä tuo lahjominen yleensä johtuu; kuvittelevatko vanhemmat, että hoitajat/opettajat muka hyvää hyvyyttään ja rakkaudesta hoitavat/opettavat heidän kersojaan (eiköhän se palkka kuitenkin ole se merkittävin syy...), vai luulevatko, että hoitaja/opettaja ehkä kohtelisi heidän pilttiään paremmin, kun lahjotaan? Vai onko joillain vanhemmilla vaan niin kauhea pätemisen tarve??
Ja ko. lahjat kuulemma muuttuvat vuosi vuodelta kalliimmiksi rahallisesti... Etelä-Suomen Sanomissa eräs opettajakin ihmetteli samaa ja totesi, että hänelle riittää pitkät kesälomat ja hyvä palkka (ei se mikään huono ole, kuten nyt av-mammat taas tietty älähtävät) kiitokseksi. Ja kuulemma SANALLINEN kiittäminen ja vaikkapa oppilaiden väsäämät kiitoskortit riittäisivät mainiosti.
Monen hoitajan/opettajan mielestä se kaikki KRÄÄSÄ (kaikensorttiset tuikkukynttilät, suklaarasiat yms yms.), jota vanhemmat heille syytävät, ovat pelkästään rasitus.
Millähän tuon turhan tavan saisi loppumaan? Itse en aio lahjoa poikani eskariopettajia millään tavalla, enkä myöhemmin hänen opettajiaan koulussakaan. Enhän lahjo bussikuskiakaan, vaikka hän tekee tärkeää työtä kuskatessaan poikaani turvallisesti perille kouluun.
Kommentit (72)
lahjanostajana paheksutaan tällä palstalla monisanaisesti. Tapani oksettaa kirjoittajaa.
Ostin ruukkukukan ja laadukasta punaviiniä. Eilen poika kertoi, että pitää viedä 20 euroa kouluun, koska luokkakaverin äiti oli aikonut ostaa opettajalle lasten puolesta kunnon lahjan. Luokassa 22 oppilasta. Aika kivan summan saa kasaan jos kaikki tuo.
Soitin kyseiselle äidille ja kysyin, että mitä ihmettä. Hän oli sitä mieltä, että lahja pitää vielä laitta erikseen yhteisesti lapsilta ja kaikkien pitää osallistua, koska panee niiden nimet korttiin, jotka on osallistuneet. Heillä on kuulemma ollut sellainen tapa kyseisessä koulussa jo isompien lasten kanssa kyseisen opettajan kanssa.
Kyseessä tuntiopettaja, joka toimii luokanvalvojana. Minusta oli aika iso summa kyseessä.
mutta varmaankin yleisen mielipiteen painostuksen alla annan itsekin lasten tarhatädeille jotain. Ihmettelen sitäkin, kun nykyisin paikallislehdissä kiitellään milloin kätilöä, milloin lääkäriä. Hehän tekevät sen mitä heidän täytyy tehdä. Itse en kaipaa asiakkailtani lahjoja, mutta tiedän joidenkin niitä antavan tänäkin keväänä. Kiitän ja olen niistä tietenkin iloinen.
Palkan perässä tuskin kukaan on, ei näillä palkoilla hurrata (päiväkodissa). Kutsumusammatti tämä on. Ehkä jotkut vanhemmat arvostaa kun toinen jaksaa panostaa heidän lastensa kasvatukseen kuin omiinsa kun vanhemmat ovat töissä. Kyllä sen päiväkodissa huomaa, ketkä vanhemmat arvostaa hoitajien työpanosta ja keille päiväkoti on vain säilytyspaikka lapsille kuten aloittajalla. Äläkä ihmeessä yleistä ettei lahjoista tykätä kun sinulla ei asiasta ole omakohtaista kokemusta, itse olen ainakin aina iloinen jos vanhemmat muistaa keväisin ja jouluisin. Kiitos työstä on tärkeää eikä muistaminen todellakaan ole mikään rasite.
Uskomatonta että vertaat lastesi hyvinvoinnista huolehtivaa ammattilaista bussikuskiin. Eihän se nyt ole sama asia.
Kyllä minä arvostan päiväkodin henkilökunnan ja opettajien työtä. Ja kiitokset olen aina sanonut. En vaan aio osallistua tuohon lahjusten ostoon. Ihmeelliseksi mennyt koko touhu, luulis ettei aikuiset järkevät ihmiset edes halua mitään krääsää kotiinsa.
Eli jos en osta lahjoja, en siis arvosta heidään työtään! Ei kai kukaan voi noin ajatella..
Täällä myös yksi ope, yläasteella työskentelen.
Minusta on kyllä kiva saada lahja tai joku pieni muistaminen keväisin (tai jouluisin) oman valvontaluokkani oppilailta.
Muilta oppilailta en lahjaa edes odottaisikaan ( ja kaikki saamani lahjat ovat siis plussaa, lähtöarvona en odota että jokainen luokkani oppilas toisi mitään vaikka se mukavalta tuntuukin tuo muistaminen jotenkin), mutta mieleeni on jäänyt eräs ihana oppilas, joka ei siis ollut omalla valvontaluokallani, mutta toi minulle Marimekon kahvikupin täynnä karkkia eväänä kevätjuhlapäivänä; samalla hän kiitti minua innostavasta opetuksestani ja hänen innostuksensa herättämisestä oppiainetta kohtaan. Tuntui mielettömän palkitsevalta, siis jo pelkkä sanallinen kiitos! Kyllä kahvikuppikin on ihana, ja käytössä päivittäin. Eli kyllä tämä tyttö jäi erityisesti siltä vuosikurssilta mieleen.
Omalta valvontaluokalta melkein jo tietää, ketkä tuo lahjoja, ketkä ei. Eli kyllä sen muistaa, halusipa tai ei, ;)
Itse pidän sitä hyvätapaisuutena, ja annan aina lasteni opettajille lahjat lapsen mukaan kevät- ja joulujuhliin.
Jos olisi vain kiittänyt niin ei olisi opelle kelvannut.
Eli kannattaa lahjoja opettajat, että lapsenne saa mahdollisimman hyvää kohtelua ja numerot.
Hyvä kun edes yksi ope tunnusti suoraan.
Kyllä kahvikuppikin on ihana, ja käytössä päivittäin. Eli kyllä tämä tyttö jäi erityisesti siltä vuosikurssilta mieleen.
Jos olisi vain kiittänyt niin ei olisi opelle kelvannut.
Eipä tuossa yllä ihan noinkaan sanottu, ;)
Mutta kieltämättä sydäntä lämmittää kun vanhemmat kiittävät minua jollain siitä, että olen ahertanut heidän lapsensa parhaaksi. Mutta pakko ei ole toki lahjaa laittaa. Pelkkä kiitoskin lämmittää. Mutta ainahan on vanhempia, joita ei kiinnosta lastensa maailma ja heiltä ei kyllä mitään lahjaa tai kiitosta tule.
ala-asteen ope
Kyllä muistin kätilöäkin pienellä herkulla, vaikka hän kuinka saa palkkaa työstään. Aivan ihana kätilö, olen niin kiitollinen hänelle.
Opettajalle vien ruusun tai suklaarasian. Se on kiitos siitä, että opettaja tekee tärkeää työtä. Haluan osoittaa sen. Tuskin kaden euron suklaarasiaa voidaan lahjuksena pitää.
Huolehdi vaan omista asioistasi. Kuulostaako tutulta?
Enkä ole ap ja jopa ostan opettajille lahjoja joka joulu ja kevät. Ärsyttää vaan, kun joka ketjuun ilmestyy joku perhanan poliisi kertomaan, mistä täällä saa keskustella ja mistä ei.