Sisustusvalinnat menee päin pyllyä
Ostin kaksi nukkamattoa ikeasta, olin ihan innoissani että vihdoin saan jotain kivaa kotiin. Ovatkin liian vaaleita eikä sävyt sovi tilaan. Nyt kaikki näyttää ihan eripariselta. Olkkariin en ole löytänyt sohvapöytää mistään kun pitäisi olla erikoisempaa kokoa eikä nyt siedä laittaa tonnia johonkin pöytään. Ostin torista aiemmin yhden mutta oli liian pieni.
Ärsyttää. Miksen mä osaa😭
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kanna ensin perseinen sohva ulos, sitten onnistuu.
Sohvat on just ostettu eikä todellakaan kanneta ulos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sohvat on just ostettu eikä todellakaan kanneta ulos
Sitten se on varmaan perseilevä peikonlehti, joka pilaa sisustuksen.
Kannattaa laittaa pistokkaiksi, jos on yhtään ökypeikkoa siinä mukana. Loppuu se perseily.
Sisustaminen on oikeasti taito, eikä kaikilla vaan ole silmää väreille ja tilalle. Pyydä joku ystävä apuun, sellainen joka on saanut omasta kodistaan kivan?
Mulla on tämä sama. Kaikki sisustusjutut pitäisi saada aina sovittaa. Sopiiko siis kotiin. Ei sitä kaupassa näe. Tätä taitavat tehdä ammattilaisetkin. Ainakin jossain sisustusohjelmassa raahaavat mattoja kohteeseen ja sovittavat mikä sopii.
Sisustuspaineet kyrpii. Ennen kodit saivat olla koteja ja nyt jokaisen pitäisi olla sisustuslehdestä kopioitu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tämä sama. Kaikki sisustusjutut pitäisi saada aina sovittaa. Sopiiko siis kotiin. Ei sitä kaupassa näe. Tätä taitavat tehdä ammattilaisetkin. Ainakin jossain sisustusohjelmassa raahaavat mattoja kohteeseen ja sovittavat mikä sopii.
En mä tiedä miksi toi yksi huone nyt on niin vaikea (se mihin ostin ne matot). Aina ollut vähän sellainen epämääräinen mistä ei ole saanut hyvää. Yläkerran aula, siis sellainen läpikulkutila mistä mennään makkareihin ja parvekkeelle.
Mä käytän rautakaupan värilastuja (Tikkurila tms) ja otan niistä värimallit. Välillä menee silti pieleen, mutta ei voi mitään.
Ai että mä tiedän mitä tarkoitat, ap ja moni muu kommentoija!
Minäkään en osaa ostaa mitään huonekaluja. En osaa päättää edes kaupassa, minkä tuotteen valikoimasta ostan ja sitten kun vihdoin päätän ja ostan, kotona huomaan ettei se näytäkään hyvältä eikä siltä miltä ajattelin.
Ja tuo on niiin totta, kun joku kommentoi tlempänä, että tänä pöivänä on jotenkin "vaatimus'' että koti näyttää siltä kuin se olisi suoraan sisustuslehdestä. Toista oli ennen ja minusta ennen vanhaan , vielä joskus 2000luvun alussa kodit olivat vielä kodikkaita. Tuohon aikaan nyt muutenkin ihmiset itsekin olivat ihan tavallisen ja epätäydellisen näköisiä, eikä tarvinnut näyttää viimeisen päälle meikatulta ja laitetulta Cosmopolitanin kansikuvalta. Tänä päivänä tunnutaan tavoittelevan jotain täydellisyyttä kaikessa. Minusta se on
S a i r a s t a .
Aina ei voi onnistua. Vaikka olisi miten visuaalista silmää, kyllä siinä voi käydä niin, että asiat mene kuten on suunnitellut. Sitten pitää vaan vaihtaa/palauttaa ja miettiä uusiksi.
Sanoisin, että kannattaa ottaa paljon kuvia ja mielellään luonnonvalossa. Ottaa kuvia huoneesta kotona ja kaupassa katsoa rinnakkain sitä kuvaa ja tuotetta, jonka meinaa hankkia ja toisinpäin. Itse nykyään otan kaupassa livenä kuvat kaikesta, mitä aion kotiin ostaa ja sitten niiden kuvien kanssa vähän mallailen kotona ensin. Toki valaistus on eri paikoissa aina eri, mutta sille nyt vaan ei voi mitään. Nettikauppojen kuvista todella vaikea sanoa mitään, kun ne on otettu studiovaloissa ja ehkä myös käsitelty, niin värit voi näyttää todella erilaiselta kuin kotona luonnonvalossa, tai lampun valossa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en osaa ostaa mitään huonekaluja. En osaa päättää edes kaupassa, minkä tuotteen valikoimasta ostan ja sitten kun vihdoin päätän ja ostan, kotona huomaan ettei se näytäkään hyvältä eikä siltä miltä ajattelin.
Ja tuo on niiin totta, kun joku kommentoi tlempänä, että tänä pöivänä on jotenkin "vaatimus'' että koti näyttää siltä kuin se olisi suoraan sisustuslehdestä. Toista oli ennen ja minusta ennen vanhaan , vielä joskus 2000luvun alussa kodit olivat vielä kodikkaita. Tuohon aikaan nyt muutenkin ihmiset itsekin olivat ihan tavallisen ja epätäydellisen näköisiä, eikä tarvinnut näyttää viimeisen päälle meikatulta ja laitetulta Cosmopolitanin kansikuvalta. Tänä päivänä tunnutaan tavoittelevan jotain täydellisyyttä kaikessa. Minusta se on
S a i r a s t a .
En mä kyllä mitään täydellisyyttä tai lehden kansikuvasisustusta tavoittele, vaan sellaista mikä näyttää kivalta mun silmään. Ei meillä ikinä edes käy ketään enkä ole instassa, facessa tms mihin ihmiset laittelee kuvia, että senkään vuoksi ei tartte näyttää hyvältä.
Mulle on hankalaa toi kuvittelu miltä joku huonekalu, väri tms näyttää jossain tilassa ja siksi tulee huteja. Tai sitten ihastun johonkin juttuun enkä mieti tarpeeksi mten se istuu muun sisustuksen kanssa.
Joku ylimalkainen mielikuva on miltä haluaisin kokonaisuuden näyttävän mutta sen saavuttaminen on tosi vaikeaa välillä. Ja vielä kun pitäisi pysyä kustannuksetkin järkevinä. Melkein kaikki tulee ostettua torista ja se hankaloittaa kun eihän sieltä koskaan löydy just sellaista mitä ajattelee, sitten ostaa vähän sinnepäin olevan ja se ei käykään.
Samaistun näihin kommentteihin vahvasti! Oma koti näyttää aina jotenkin kolkolta, en osaa käyttää värejä tai muutenkaan ikinä ostaa mitään yhteensopivia kalusteita/tekstiilejä tms. Kaikki näyttää jotenkin tosi "irtonaiselta". Tuntuu että huonekalujen järjestyskin on aina outo vaikka miten asettelisi ja mallailisi. Ei täällä oikeastaan vieraile edes muita kuin miesystäväni, mutta jotenkin olisi kiva itseäni varten että täällä olisi kodikasta. Ne harvat kerrat kun täällä käy ketään ulkopuolisia vierailijoita niin kyllä hävettää... Kaiken kukkuraksi muutin alkuvuodesta kaksi kertaa isompaan asuntoon, eli toisin sanoen on kaksi kertaa enemmän pinta-alaa mitä pitäisi saada sisustettua.
Huonekalujen tai vaikkapa maton kokoa voi testata pahvista tai paperista leikatulla mallineella. Värien sopivuutta kannattaa kokeilla alustavasti kankailla(pyyhe, t-paita ym.) Minulla on suuri kello ollut käsittelemättä puoli vuotta, ryhmään tulee lisää, mutta se muu on vasta hakusessa. Itselleni kodin ei tarvitse olla heti täydellinen. Nyt joudun uusimaan sohvapöydän lämmityksen muuttuessa - se, minkä haluaisin, on kaikkein vähiten sopiva. Meille on tulossa ilmalämpöpumpun sisäyksikkö seinän alaosaan( ei sama malli kuin ylös asennettaessa), ja sohvapöytä ei saa estää lämmön jakautumista.
Vierailija kirjoitti:
Huonekalujen tai vaikkapa maton kokoa voi testata pahvista tai paperista leikatulla mallineella. Värien sopivuutta kannattaa kokeilla alustavasti kankailla(pyyhe, t-paita ym.) Minulla on suuri kello ollut käsittelemättä puoli vuotta, ryhmään tulee lisää, mutta se muu on vasta hakusessa. Itselleni kodin ei tarvitse olla heti täydellinen. Nyt joudun uusimaan sohvapöydän lämmityksen muuttuessa - se, minkä haluaisin, on kaikkein vähiten sopiva. Meille on tulossa ilmalämpöpumpun sisäyksikkö seinän alaosaan( ei sama malli kuin ylös asennettaessa), ja sohvapöytä ei saa estää lämmön jakautumista.
Kiitos vinkeistä kaikille!
Itse voisin antaa muille muille sellaisen vinkin jonka joskus itse sain ja totesin hyväksi, että maton kokoon kannattaa kiinnittää huomiota. Esim sohvan edessä matto kannattaa olla niin suuri että se ylettyy sohvan/nojatuolien alle ainakin parikymmentä senttiä ja tietysti että sohvapöytä mahtuu mukavasti sen päälle, niin että sen taakse ylettyy kunnolla mattoa ettei se ns keiku reunalla. Itselläni se tarkoittaa sitä että sopiva koko on n.2 x 3m. Näin matto kokoaa huonekalut kivaksi ryhmäksi ja näyttää paremmalta silmään.
Vielä kun saisi noi väriasiat jotenkin hanskattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä kaikille!
Itse voisin antaa muille muille sellaisen vinkin jonka joskus itse sain ja totesin hyväksi, että maton kokoon kannattaa kiinnittää huomiota. Esim sohvan edessä matto kannattaa olla niin suuri että se ylettyy sohvan/nojatuolien alle ainakin parikymmentä senttiä ja tietysti että sohvapöytä mahtuu mukavasti sen päälle, niin että sen taakse ylettyy kunnolla mattoa ettei se ns keiku reunalla. Itselläni se tarkoittaa sitä että sopiva koko on n.2 x 3m. Näin matto kokoaa huonekalut kivaksi ryhmäksi ja näyttää paremmalta silmään.
Vielä kun saisi noi väriasiat jotenkin hanskattua.
Mä en taas ikinä halua mattoa sohvan ja nojatuolien jalkojen alle. Vaikka olisi iso matto eli vähintään kolmen istuttavan sohvan pituinen, niin en laita sitä sohvan jalkojen alle, koska haluan imuroida myös sieltä maton reunan alta.
Vierailija kirjoitti:
Matot voi palauttaa Ikeaan.
Voi. Meiltä on vaan aikamoinen matka sinne joten postin kautta varmaan. Pitää ensin kokeilla jos noi istuisi mökille paremmin.
Sohvanjalat tekee/jättää jäljet mattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S a i r a s t a .
En mä kyllä mitään täydellisyyttä tai lehden kansikuvasisustusta tavoittele, vaan sellaista mikä näyttää kivalta mun silmään. Ei meillä ikinä edes käy ketään enkä ole instassa, facessa tms mihin ihmiset laittelee kuvia, että senkään vuoksi ei tartte näyttää hyvältä.
Mulle on hankalaa toi kuvittelu miltä joku huonekalu, väri tms näyttää jossain tilassa ja siksi tulee huteja. Tai sitten ihastun johonkin juttuun enkä mieti tarpeeksi mten se istuu muun sisustuksen kanssa.
Joku ylimalkainen mielikuva on miltä haluaisin kokonaisuuden näyttävän mutta sen saavuttaminen on tosi vaikeaa välillä. Ja vielä kun pitäisi pysyä kustannuksetkin järkevinä. Melkein kaikki tulee ostettua torista ja se hankaloittaa kun eihän sieltä koskaan löydy just sellaista mitä ajattelee, sitten ostaa vähän sinnepäin olevan ja se ei käykään.
Samoja ajatuksia. Ostettiin vähän ennen pandemia-aikaa talo, jossa oli kaikenlaista rempattavaa ja kunnostettavaa, joten sisustukseen ei ollut käytettävissä isoja rahasummia sellaisiin epämääräisiin ihan kiva- tai hutiostoksiin. Osaan kuitenkin piirtää, joten tutkin netistä etukäteen minkä tyylisiä huonekaluja ja värejä voisi harkita, sitten paperilla sovittelin niitä yhteen. Sisustus onnistukin ensimmäistä kertaa aika nappiin, ja koti on ihan meidän tyylinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä miksi toi yksi huone nyt on niin vaikea (se mihin ostin ne matot). Aina ollut vähän sellainen epämääräinen mistä ei ole saanut hyvää. Yläkerran aula, siis sellainen läpikulkutila mistä mennään makkareihin ja parvekkeelle.
Meette makkaroihin?