Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI opettajia/päiväkotitätejä pitäisi lahjoa, eihän esim. bussikuskejakaan lahjota???

Vierailija
19.05.2009 |

Suorastaan oksettaa taas tuo lahjomisrumba, jota hölmöt vanhemmat jo höyrypäissään suunnittelevat heti, kun kevät lähestyy.

Mistä tuo lahjominen yleensä johtuu; kuvittelevatko vanhemmat, että hoitajat/opettajat muka hyvää hyvyyttään ja rakkaudesta hoitavat/opettavat heidän kersojaan (eiköhän se palkka kuitenkin ole se merkittävin syy...), vai luulevatko, että hoitaja/opettaja ehkä kohtelisi heidän pilttiään paremmin, kun lahjotaan? Vai onko joillain vanhemmilla vaan niin kauhea pätemisen tarve??

Ja ko. lahjat kuulemma muuttuvat vuosi vuodelta kalliimmiksi rahallisesti... Etelä-Suomen Sanomissa eräs opettajakin ihmetteli samaa ja totesi, että hänelle riittää pitkät kesälomat ja hyvä palkka (ei se mikään huono ole, kuten nyt av-mammat taas tietty älähtävät) kiitokseksi. Ja kuulemma SANALLINEN kiittäminen ja vaikkapa oppilaiden väsäämät kiitoskortit riittäisivät mainiosti.

Monen hoitajan/opettajan mielestä se kaikki KRÄÄSÄ (kaikensorttiset tuikkukynttilät, suklaarasiat yms yms.), jota vanhemmat heille syytävät, ovat pelkästään rasitus.

Millähän tuon turhan tavan saisi loppumaan? Itse en aio lahjoa poikani eskariopettajia millään tavalla, enkä myöhemmin hänen opettajiaan koulussakaan. Enhän lahjo bussikuskiakaan, vaikka hän tekee tärkeää työtä kuskatessaan poikaani turvallisesti perille kouluun.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmistetaan lapsen kohtelu seuraavana vuonna.

Kyllä siitä päiväkodin kahvihuoneessa puhutaan, kuka vanhemmista vain kiitti sanallisesti ja ihastellaan niitä kalliimpia lahjoja. Se lapsi jää eri tavalla mieleen, kenen äiti tuo lahjakortin hierontaan tai kasvohoitoon.

Samoin koulussa. On kylmä tosiasia, että viime vuosina meidänkin koulussa stipendit on jaettu niiden lapsille, joiden äidit on "ohimennen kävelleet munkkipussin kanssa koulun ohitse ja ajattelin teillekin tuoda maistiaiset" ja laittaneet laatuviinit joululahjaksi.

Totta kai opettaja ilahtuu ja hänelle jää positiivisempi kuva lapsen vanhemmista. Tämä luo paineita lahjoja omankin lapsen puolesta, että lapsi saa paremman kohtelun.

Vierailija
22/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni parempaa kohtelua lahjomalla lapseni opettajia ja päiväkodin henkilökuntaa? Päiväkotiin olen vienyt lahjoja satunnaisesti enkä tosiaan mitään kalliiita koskaan. Opettaja on saanut lahjan lähinnä siksi, että lapsi on halunnut sellaisen viedä enkä ole halunnut tätä antamisen iloa häneltä riistää. Tänä vuonna luokka ostaa yhteislahjan, johon kaikkien ei ole pakko laittaa rahaa. Meidän koulussa ei ainakaan jaeta stipendejä sen perusteella, kenen vanhemmat lahjoo eniten. Ihan hullua, jos jotkut alkavat kilpavarustella tälläkin saralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussakin stipendit menevät aina ensin opettajien lapsille.

Olen opettajan lapsi, enkä koskaan ole saanut yhtään stipendiä, hymytyttöpatsasta tai muuta erityistä huomionosoitusta. Ja opettajavanhempani oli töissä samassa koulussa kuin missä itse kävin koulua. Koulussamme oli monia muitakin saman koulun opettajien lapsia, enkä muista että ketään heistä olisi mitenkään suosittu.

Itse en ainakaan uskalla olla ostamatta lahjaa. Se oli myös päiväkodissa. Hoitsut hehkutti aina niin paljon saamiaan lahjoja, että luin rivien välistä moitteita meille, jotka emme huomanneet päiväkotiuran alussa antaa lahjoja.

Nyt vain stressaa kun pitää olla niin yksilöllisiä ja erikoisia lahjoja, että erottuisi joukosta.

Mä olen päiväkodin lahja-asian ratkaissut niin, että vien yleensä jotain, josta hyötyy koko ryhmä/päiväkoti, esim. jonkun pelin, ulkoleluja tms. Meillä lapset yksityisessä päiväkodissa, eli hankintoihin ei ole mitään kovin mittavia määrärahoja. Vien mielelläni jotain, josta on oikeasti hyötyä, enkä näe tarpeelliseksi lahjoa erityisesti ketään tiettyjä aikuisia.

Koululaisia meillä ei vielä ole, mutta voisin kuvitella, että lapseni tulevat viemään esim. kukan/suklaarasian opettajalleen lukukausien lopuksi. Näin tapahtui omana kouluaikanakin.

Vierailija
24/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina ennen joulua ja kevätjuhlaa nämä samat avaukset. Kukin tehköön tyylillään. Ei kenenkään ole pakko opettajalle tuoda mitään. Jos taas kokee, että haluaa opettajaa muistaa tehköön niin.

Terv. Ope, joka on iloinen saadessaan kukkia ja kynttilöitä, mutta ei todellakaan laita merkille kuka tuo ja mitä tuo vai onko joku tuomatta.

Vierailija
25/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamu-oppilaalle ja erityisoppilaalle, ei tosiaan open lapsille.

Terv. joku ope tästä ketjusta

Vierailija
26/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaan hymy riittää. Yli-innokkaat äidit ja isukit voisivat jättää lahjahankinnat kokonaan pois. Niitä ei tarvita, eikä kaivata.

t. Ope, yksi monien puolesta

Vierailija
27/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan hänen työtää ja olen hänelle kiitollinen, haluan muistaa häntä keväällä ja joulun alla vaikka kukkasin, koska hän hoitaa minun lastani päivät ja tekee sen hyvin ja sydämellään. Ja ei se korvaus siitä työstä ole mikään kummoinen.

Mieti itse sitä kuinka mukavalta se tuntuu kun asiakas kiittaa sinua sanoin, elein tai kukkasin..

nim. Kun tuntuu, että sanat eivät riitä

Vierailija
28/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä kuin ap, ei kukaan raahaa lahjoja ja pidä keräyksiä myöskään terveyskeskuksen lääkärille, rappukäytävän siivoojalle, tutulle, kivalle kaupan kassalle, eikä juristillekaan.

No meidän terveyskeskuksen lääkäri, rappukäytävän siivooja, kaupan kassa tai juristikaan *EI* hoida meidän lapsia 5-8 tuntia päivässä isoa osaa vuodesta. Hoitaako teidän? Opettajat ja päiväkodin tädit on isossa roolissa meidän lasten elämässä, koska lasten tulee vietettyä heidän seurassa paljon aikaa arkena. He on ns. tärkeitä aikuisia oman perheen ja sukulaisten lisäksi.

Miksi emme saisi heitä muistaa jouluna ja keväällä? Tärkeitä ihmisiä meidän perheen arjessa! ^^

En tajua mitä te oikein päivittelette.

Vierailija
29/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan hänen työtää ja olen hänelle kiitollinen, haluan muistaa häntä keväällä ja joulun alla vaikka kukkasin, koska hän hoitaa minun lastani päivät ja tekee sen hyvin ja sydämellään. Ja ei se korvaus siitä työstä ole mikään kummoinen.

Mieti itse sitä kuinka mukavalta se tuntuu kun asiakas kiittaa sinua sanoin, elein tai kukkasin..

nim. Kun tuntuu, että sanat eivät riitä

Olen täysin samaa mieltä kanssasi!

Ja kun ensi viikolla vien pienet lahjat opettajille, en odota, että saisimme jotain erityiskohtelua ensi vuonna. Itse asiassa molemmat lapset vaihtavat toiseen paikkaan ja opettajat vaihtuvat samalla. Lahjat vien päiväkodin ja eskarin opeille.

Vierailija
30/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen nyt kolmekymppinen, niin en kyllä ainakaan muista että vanhempani, tai kenenkään muunkaan vanhemmat olisivat ostelleet lahjoja opettajille. Onko tämä siis joku "uusi" tapa?

Oma vauvani on vielä niin pieni etten ole vielä joutunut törmäämään tällaisiin asioihin....

Onhan se varmaan opettajille rassaavaa jos luokassa on 30 muksua, ja jokaisen vanhemmat ostavat jonkun tiimari tuikkukipon tms. rihkaman lahjaksi, muutamassa vuodessa kertyy hirveä määrä roinaa.

ja toivat myös matkamuistoja matkoilta, joilla olivat kesken kouluvuotta.

olen 35, että ei siis ihan uusi tapa tämä lahjominen

Vierailija
31/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi tyytyväinen, en muistaisi lahjalla. Mutta kun yhteistyö toimii ja lapset (toinen eskarissa, toinen alakoululainen) tykkäävät opeistaan, niin totta kai muistamme! Meillä kun on onni tehdä yhteistyötä pätevien, innostuneiden ja äärettömän mukavien kanssa :))

Muistan jouluisin myös naapureita itsetehtyjen leivonnaisten ja/tai viinipullon kera, sairaalassa ollessani jätin henkilökunnalle kiitoskortin ja suklaata, synnärille toimitin kakun kiitokseksi. Ei vaadi antajalta paljon, mutta tekee hyvän mielen - ainakin antajalle! Jätän myös aina kiittävän kirjallisen palautteen, jos se on mahdollista.

Vierailija
32/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opet/hoitatjat ovat todellla monta vuorokautta vuodesta lapsenne kanssa. Miksi siitä ei voisi kiittää pienellä muistolla??? On se niin perkeleen vaikeeta joillekin.

Vierailija
33/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tarhan tädit hoida ja opettajat arvioi lapsia sen mukaan, kuka tuo millaisia lahjoja."

Itse olin töissä päiväkodissa, jossa henkilökunta aika tarkkaan arvioi perheitä sen mukaan, millaisia lahjoja heiltä sai. Esim: "Noi Laitiset antaa aina ihania lahjoja, Pentikiä ja muuta, mutta noi Virtaset (ja tähän väliin paheksuva ilme) antaa tyyliin suklaalevyn, jos edes sitä, ne ei kyllä yhtään tajua..." Ja tämä oli suora lainaus!

Äitini on ollut päiväkodissa töissä 20 vuotta, ja on todella aika kyllästynyt niihin tuikkukippoihin, joita on kertynyt aikamoinen määrä...

Vierailija
34/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt takana kevätjuhlat päiväkodissa ja hoitajana sain kukkia ja pieniä lahjoja. Olin iloinen, mutta kotona jouduin oikein miettimällä miettimään keneltä ne oli. Emme käyneet työkavereiden kanssa kertaakaan läpi keneltä mitäkin tuli vai tuliko lainkaan.

Omien lasten kohdalla on ollut tapana kerätä halukkailta vanhemmilta n. 5e joilla on hankittu vaikka lahjakortti (esim 24x5=120e). Yleensä kai suurin osa on osallistunut tähän.

Vierailija
35/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään eri tavalla en lapsia hoida.

Mukavaa ja sydäntälämmittävää se toki on jos saa ruusun tai gerbeeran oksan mutta en todellakaan oleta jotain saavani.

Lastenhoitaja.

Vierailija
36/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta huomaa selkeästi, että niitä vanhempia, jotka liian laiskoja/saitoja hankkimaan lahjoja, jurppii se, että toiset jaksavat ja haluavat muistaa lapsensa elämän keskeisiä ihmisiä.

Salaa taitavat myös pelätä, että anteliaiden lasten vanhemmat saavat positiivisempaa kohtelua kuin heidän oma jälkikasvunsa.

Minusta on mukava muistaa pienipalkkaisia arjen puurtajia, jotka ovat lapselleni tärkeitä ihmisiä. Enkä piinaa ihmisiä ankeilla Tiimari-kupeilla, vaan käyttölahjoilla: yhtenä vuonna tädit saivat erikoisteepaketit, toisena hoitavat Lumenen huulikiillot, kerran suihkugeeli-saippualahjapaketit.

Vierailija
37/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vienyt muutaman kerran sairaalassa oltuani kortin ja suklaarasian kiitokseksi hyvästä hoidosta. Minulle on ollut tärkeää, että on ehditty keskustella, lohduttaa jne. eikä vaan tehdä niitä pakollisia hoitotoimenpiteitä.

Itse työskentelen myös terveydenhoitoalalla ja olen saanut silloin tällöin esimerkiksi joulukortin ja suklaarasian pitkäaikaiselta asiakkaalta ja kyllähän se ilahduttaa mieltä. Tärkeintä ei ole lahjan arvo vaan se sydämestä tuleva ajatus ja kiitos. Palkan saa työnantajalta, mutta on kiva tietää, että asiakkaat on oikeasti kiitollisia ja tyytyväisiä.

Tänä keväänä olisi tarkoitus viedä pieni lahja vauvauintiopettajalle ja perhekerhon ohjaajalle, molemmat ovat olleet yllättävän tärkeitä ihmisiä vauvan ensimmäisen vuoden aikana, heidän kanssaan on säännöllisesti juteltu vauvan ja perheen kuulumiset.

Kiitä opettajaa, jos oikeasti haluat!

Vierailija
38/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjon sen takia päiväkodintädit, koska he ovat omalla työpanoksellaan saaneet niin paljon hyvää aikaiseksi erityislapseni elämässä! Itse en varmasti olisi pystynyt kuntouttamaan lastani vuoden aikana niin paljon! ISO KIITOS heille!

Jos sinusta tuntuu, ettei lapsesi päiväkodintädit/opettajat ansaitse muistamista, älä muista! Ja älä ahdistu/välitä, jos joku muistaa heitä.

Oma muistamiseni maksoi minulle alle 2€/päiväkodin täti. Ei se siis edes tule kalliiksi, jos vähän osaa kädentaitoja :)

Vierailija
39/72 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pelkää (siis edes pelkää tai luulee tai kuvittelee), että "anteliaiden lasten vanhemmat saavat positiivisempaa kohtelua", niin silloin se jo tarkoittaa sitä, että muistamisellasi syyllistyt lahjusrikkomukseen ja opettaja syyllistyy samaan lahjan vastaanottaessaan.

Lahjusrikkomus on vakavuudessaan jo sellainen, että antaa aiheen vähintään muistutukseen, mutta toistuessaan / jatkuessaan voi olla jopa erottamisperuste.

"Lahjusrikoksista on omat erityisäännökset virkarikoksia koskevassa rikoslain 40 luvussa.

Rikoslain 40 luvun virkarikossäännökset koskevat paitsi viranhaltijaa myös julkista luottamustehtävää hoitavaa henkilöä (RL 40:12.1 §) esim. kunnan luottamushenkilöä. Lahjusrikossäännöksiä sovelletaan myös julkisyhteisön työntekijään (RL 40:12.2 §).

Rajanvetoa käydään useimmiten siitä, onko kysymys rikoslain lahjusrikkomuksesta vai ei. Rikoslain 40 luvun 3 §:n nojalla voi teko tulla rangaistavaksi lahjusrikkomuksena, jos viranhaltija, työntekijä tai luottamushenkilö itselleen tai toiselle

pyytää lahjan tai muun oikeudettoman edun taikka tekee muutoin aloitteen sellaisen edun saamiseksi taikka

ottaa vastaan tai hyväksyy lahjan tai muun edun taikka hyväksyy sitä koskevan lupauksen tai tarjouksen siten, että menettely on omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen eikä tekoa ole rangaistava lahjuksen ottamisena tai törkeänä lahjuksen ottamisena.

Jollei taloudellisen tai muun edun vastaanottaminen täytä lahjusrikkomuksen tai lahjuksen ottamisen tunnusmerkistöä, teko voi tulla rangaistavaksi virkavelvollisuuksien rikkomisena, jos viranhaltija rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa.

Lahjuksen ottamisesta rangaistaan, jos viranhaltija, luottamushenkilö tai julkisyhteisön työntekijä toiminnastaan palvelussuhteessa itselleen tai toiselle

pyytää lahjan tai muun oikeudettoman edun taikka tekee muutoin aloitteen sellaisen edun saamiseksi,

ottaa vastaan lahjan tai muun edun, jolla vaikutetaan tai pyritään vaikuttamaan taikka joka on omiaan vaikuttamaan hänen toimintaansa palvelussuhteessa, taikka

hyväksyy 2 kohdassa tarkoitetun lahjan tai edun tai lupauksen tai tarjouksen siitä.

Viranhaltija on tuomittava lahjuksen ottamisesta myös, jos hän toiminnastaan palvelussuhteessa hyväksyy 2 kohdassa tarkoitetun lahjan tai muun edun antamisen toiselle taikka lupauksen tai tarjouksen siitä. Lahjuksen ottamisesta on siten myös kyse silloin, kun lahjan vastaanottaja ei ole lainkaan henkilökohtaisesti tekemisissä lahjan tai edun kanssa, mutta hyväksyy edun antamisen toiselle.

Teko voidaan katsoa törkeäksi mm. jos lahjan tai edun arvo on huomattava.

Lahjuksen ottamisesta rankaiseminen edellyttää lähtökohtaisesti sitä, että etuuden saajalla on tietty yhteys etuuden antajaa koskeviin jo tehtyihin tai mahdollisesti tuleviin päätöksiin. Keskeistä on, että asianomaisella viranhaltijalla, työntekijällä tai luottamushenkilöllä on mahdollisuus vaikuttaa taloudellisen etuuden antajaa koskeviin ratkaisuihin.

Lahjusrikkomus ei edellytä konkreettista yhteyttä virkatoimiin. Vaikka viranhaltijaan, työntekijään tai luottamushenkilöön ei pyritäkään vaikuttamaan, saattaa taloudellisen etuuden vastaanottaminen heikentää luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen. Ilmaisulla "on omiaan heikentämään" viitataan siihen, ettei menettelyn välttämättä tarvitse konkreettisesti heikentää puheena olevaa luottamusta. Riittää, että menettely on tyypillisesti sellaista, että se yleensä heikentää tätä luottamusta. Koska lahjusrikkomus, kuten myös lahjuksen ottaminen, ovat rangaistavia tahallisina tekoina, edellyttää tämä, että tekijän tulee mieltää tekoon sisältyvän sellaisia elementtejä, että se on omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen (Rikoslaki, HE 58/1988, s.57).

Hyväksyttävän lahjan laatua tai arvoa ei siis ole erikseen määritelty. Arvio edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa. Jos lahjan vastaanottaminen on ulkopuolisen silmin omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoimintaan tai jos etu vaikuttaa tai sillä pyritään vaikuttamaan viranhaltijaan tai luottamushenkilöön kyseessä on kielletty lahja. Yksittäisen lahjan hyväksyttävyyttä harkittaessa on arvioinnissa syytä käyttää vastaavanlaisia kriteereitä, jotka koskevat ulkopuolisten kustantamia matkoja.

Luottamusta heikentävänä menettelynä voidaan pitää esimerkiksi huomattavan arvokkaan lahjan antamista virkamiehelle hyvin suoritetusta virkatoimesta. Siinäkin tapauksessa, ettei antamiseen sisältyisi minkäänlaista pyrkimystä vaikuttaa vastaanottajan myöhempiin virkatoimiin, kysymyksen ollessa esimerkiksi eläkkeelle lähtevälle annettavasta lahjasta, tällainen menettely voi olla omiaan herättämään epäilyksiä virkatoiminnan tasapuolisuutta kohtaan (Rikoslaki, HE 58/1988, s.57). "

http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;375;75765;88264;88891

Vierailija
40/72 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijät melkein kilpailivat, että kuka sai eniten lahjoja! Jos sun ryhmässäs oli sun vastuulla esim. viisi lasta niin auta armias jos yks niistä lapsista ei ollut tuonut sulle lahjaa! Siinä meni sit yöunet ja kaikki miettiessä, et mitä oli tehnyt väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme