Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaistan vaihtaminen kiihdytyskaistalla

Vierailija
17.05.2009 |

Siis mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, ja miten ihmiset voi olla näin idiootteja!!!



Esimerkki viime perjantailta: Olin tulossa kehä 1 ramppia alas Turunväylälle Helsingin suuntaan Leppävaaran kohdalta. Kyseessä on ns. silmukkaramppi, joka on tosi lyhyt, ja siitä tullaan alas suoraan liityntäkaistalle jota ajetaan n. 50 m ennen kuin liitytään Turunväylään. Liityntäkaistaa puolestaan ajavat vain ne, jotka ovat vastaavasti menossa ylös kehä 1:lle itään päin, hekin joutuvat ajamaan sitä ehkä noin 100m.



KUKAAN ei päästänyt minua liityntäkaistalle, vaan jouduin vetämään "liinat kiinni" kaistan lopussa, ja sitten eräs Passat -kuski näkin tilanteen ja päästi minut eteensä ystävällisesti. Hänkin ihmetteli edessä olevien ajotyyliä, sillä kukaan ei tosiaan päästänyt minua eteen tai taakseen, eräskin pakettiauto painoi vain kaasua nähdessään minut, lähestyvän auton.



Miten näissä tilanteissa kuuluu toimia? Lyödä lisää hanaa ja panna vilkku vaan vasemmalle ja töräyttää sekaan (ja antaa pellin kolista) vai pysähtyä kaistan päätyyn odottamaan että joku antaa tilaa? Ja kyse ei ole siitä, että en olisi ollut tilannenopeuden tasalla tai olisin arka kuski, vaan että tilannenopeuden oikeudesta huolimatta KUKAAN EI ANTANUT TILAA.



???

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumankauta: katso ensi kerralla kun liityt motarille: sielä on KÄRKIKOLMIO ihan varmasti!!! Mitä silloin tehdään: Jarrutetaan ja odotetaan etytä tulee sopiva väli!



Aina kannattaa muistaa että uusissa hienoissa autoissa on kaikenmaailman luksukset jokka laskee etäisyyttä edellä kulkevaan autoon joten aiheutat vielä vaaratilanteen jos raiskaat lisäksi turvavälin puskemalla liian lähelle!! Kuvittele itse tilanne että ajat autollasi toisen auton eteen, se laskee etäisyyden ja jarruttaa, takana ajaa joku puskuria nuollen... Hohhoijaa!



Oikeesti: jokanen solu minussa kannattaa että autokoulussa tarttee käydä näyttämässä ajotaitoaan niin tälläset tampiot ei ajele liikenteessä miten sattuu!!



Muistakaa ne kärkikolmiot! Ne ei ole pelkkiä koristeita!!!

Eikä motarilla tartte tehdä tilaa vasemalle kaistalle enää liittymän kohdalla -ainakin minun autokouluni mukaan!

Vierailija
2/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ap ole tietääkseni missään vaiheessa kieltänyt, etteikö varoituskolmiota näkynyt...taidat itse olla "tosi joustava" liikenteessä... ;)

Juuri tällaiset itsekkäät ihmiset aiheuttavat vaaratilanteita: en väistä, en väistä, tolla on kolmio, en varmana päästä tähän väliin... Mieti vähän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan aina tietä mennen vas. kaistalle liittymän kohdalla. Luulin, että se on itsestään selvää! Näköjään ei kaikille... :DDD Voi herranjestas, vähän joustavuutta liikenteeseen: päästäkää nyt nekin ketkä ovat moottoritielle tulossa liikenteen sekaan, älkää olko täysiä mulqvisteja liikenteessä, ihmiset! Tilaa kaikille, ei varmaan voi niin kiire olla, ettei yhtä autoa päästetä!!!

Vierailija
4/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moottoriteillä ajava siirtyy ohituskaistalle!! Tulee helposti vaaratilanteita, jos poukkoillaan kaistalta toiselle. Minä en koskaan vaihda kaistaa antaen tilaa liittymästä tulevalle jos on vähänkin enemmän liikennettä. Vaan pidän väliä edellä ajavaan niin paljon että siihen väliin mahtuu tulemaan.

Vierailija
5/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei oikealta kaistalta lähdetä enää liian myöhäseen vaihtamaan!

Jos haluaa tilaa antaa, sen pystyy tekemään turvallisesti niin ennen sitä kaistaa. Mutta jos on liikennettä niin ei enää!



Oikeaa kaistaa ajetaan, vasen on vaan pakollisia ohittamisia varten, pelastusliikennettä ja jos ruuhkaa niin sielä voi ajaa. Se ei ole mikään "annan tilaa" kaista!



En käsitä miksi kukaan lähtee jarruttelemaan että antaa tilaa motarille tulevalle. Koska sielä on JO ja toinen on väistämisvelvollinen!



Ei tuola tavallisillakaan teillä kukaan anna tietä kärkikolmion takaa tulevalle! AJATTELE KUULE IHAN ITSE!



Nää säännöt on siksi ettei TARTTE ajatella, vaan ajaa sääntöjen mukaan!



Minä itse ajan liikennettä huomioiden, näytän vilkkua että takana oleva ja risteyksessä odottava (kolmion takana istuva) huomaa että voi tulla.

Mutta en ala kyllä kolmion takaa tuleville tekemään tilaa väkisin. Enkä odota että kukaan tekee niin minullekaan.



10

Vierailija
6/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruuhka-aikana kenenkään velvollisuus ole ruveta aiheuttamaan vaaratilanteita jarruttelemalla, jotta kolmio takaa joku pääsisi sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustoa liikenteeseen, hyvät ihmiset!

Jos kaikki olisivat yhtä itsekkäitä kuin te, olisi maailmassa kolarisuma. Onneksi vielä löytyy hieman joustavampia ihmisiä liikenteessä, kiitoksia heille! :)

Vierailija
8/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös taajamassa!



Ei motarilla ole eri säännöt.

Se väistää jolle kolmio on!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedätkö, että moottoritiellä ajavan täytyy seurata muutakin liikennettä kuin sinua joka olet sinne tulossa? En minä lähde sinua päästämään moottoritiellä jos samalla aiheutan jonkun vaaratilanteen. Joustavuutta löytyy silloin kun se on turvallista.

Joustoa liikenteeseen, hyvät ihmiset!

Jos kaikki olisivat yhtä itsekkäitä kuin te, olisi maailmassa kolarisuma. Onneksi vielä löytyy hieman joustavampia ihmisiä liikenteessä, kiitoksia heille! :)

Vierailija
10/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tilan antaminen tarkoita sitä, että vaihdetaan vasemmalle kastalle! Se tarkoittaa sitä, että nostetaan sitä oikeaa jalkaa kaasupolkimelta niin, että eteen jää isompi väli, johon rampilta tuleva mahtuu.



Ja sen rampilta tulevan on silloin pakko olla suunnilleen samassa vauhdissa liikennevirran kanssa, muuten kolisee. Ruuhakassa ei millään toimi se, että rampin lopussa jarrutetaan ja jäädään odottamaan sellaista rakoa, että siihen pääsee turvallisesti pysähdyksistä. Vaikka kuinka olisi se kolmio.



Suomalaisesta liikennekulttuurista puuttuu juuri se luottamus, se rampilta tuleva ei voi luottaa siihen, että rako aukeaa kun sitä tarvitaan. Mutta oikesti ei siinä ole juuri vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesikkö että sun tarttee ajaa aina niin että saat pysäytettyä auton mm. suojatien edessä?



Ruuhkassa ei lähdetä ajamaan nopeesti, vaan siksi että PÄÄSEE moottoritielle.

Jos joku ajaa takana, sen pitää luonnollisesti pitää sinuun väli ja odottaa oma hetkensä ajaa. Ei sekään voi kaahata moottoritiellä ajavan eteen!



Jos kaikki motarilla ajavat himmaa ja päästää kärkikolmion takana odottavat niin kuka sielä silloin on etuajooikeutettu, se kolmion takaa tulevako? Se sitten odottaa vaikka 5 minuuttia. Mutta ei semmosta ruuhkaa ole missään!

Vierailija
12/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesikkö että sun tarttee ajaa aina niin että saat pysäytettyä auton mm. suojatien edessä?

Ruuhkassa ei lähdetä ajamaan nopeesti, vaan siksi että PÄÄSEE moottoritielle.

Jos joku ajaa takana, sen pitää luonnollisesti pitää sinuun väli ja odottaa oma hetkensä ajaa. Ei sekään voi kaahata moottoritiellä ajavan eteen!

Jos kaikki motarilla ajavat himmaa ja päästää kärkikolmion takana odottavat niin kuka sielä silloin on etuajooikeutettu, se kolmion takaa tulevako? Se sitten odottaa vaikka 5 minuuttia. Mutta ei semmosta ruuhkaa ole missään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä oli vaikea ymmärtää? :D



Se, ettei moottoritiellä voi ihmiset jarrutella tai odottaa kaasun painamisen kanssa että sinä kärkikolmion takaa majesteettisesti liityt seuraan?



Pakko pysähtyä jos sielä on merkki että sinä odotat.

Odotat kaupungissakin, ja odotat aina kun se kolmio on sulla.



20

Vierailija
14/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei moottoritiellä voi ihmiset jarrutella tai odottaa kaasun painamisen kanssa että sinä kärkikolmion takaa majesteettisesti liityt seuraan?

Noin se vaan menee niissä maissa, joissa liikennettä on niin paljon, että tuo on pakko. Jos motarin liittyymään pysähtyy odottelemaan, sieltä ei pääse oikeasti ikinä sekaan (puhun siis ruuhka-ajasta isojen kaupunkien lähellä). Ja takana jono seisoo.

Toki kolmio tarjoittaa väistämisvelvollisuutta ja vastuu on aina kolmion takaa tulevalla (olettaen, että se etuajo-oikeutettu ajaa sääntöjen mukaan).

Voi muuten tulla yllätyksenä, että muualla kolmion takaa pääsee yleensä tosi sujuvasti ihan taajamissakin. Liikennevirta jättää sivutien kohdalle aukon, kun tulee taukoja esim. valojen takia. Ja usein tilaa annetaan ihan pysähtymälläkin. Se on pakko, jokainen on joskut se, joka sieltä kolmion takaa on tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut pysähtymään ruuhka-aikaan kiihdytyskaistalle, niin motarille pääseminen on lähes mahdotonta.



Hyviin ajotapoihin nyt vain kuuluu antaa tilaa kiihdytyskaistalta tuleville.

Jokaisen luulisi käsittävän, että jos et anna tilaa niin se ei ole kenenkään etu, sillä kun joku lähtee kiihdytyskaistalta lähes pysähtyneestä autosta moottoritielle muiden sekaan niin syntyy ihan todellisia vaaratilanteita. Muut ajavat 120 lasissa ja yksi alkaa vasta kiihdyttää nopeuttaa, autoja vaarallisilla turvaväleillä -> ei liene vaikea arvata mitä saattaa tapahtua?

Vierailija
16/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaistaa jolle sinä olet pyrkimässä. Siis voit hyvin antaa mennä vaan ja peltien kolista, mutta iso lasku tulee. Minulla ei ole koskaan ollut vastaavia ongelmia vaikka ihan samallakin suunnalla liikun. Toki ruuhka-aikaan ym. on enemmän autoja, mutta aina olen päässyt kaistaa vaihtamaan laittamalla vilkun päälle ja tasaamalla nopeuden samaksi kuin sillä kaistalla minne haluan. Kannattaa katsoa myös sitä kuollutta kulmaa, useimmat autot hidastavat, mutta jos et uskalla silloinkaan mennä eivät jää kauaksi aikaa odottamaan.

Siis mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, ja miten ihmiset voi olla näin idiootteja!!!

Esimerkki viime perjantailta: Olin tulossa kehä 1 ramppia alas Turunväylälle Helsingin suuntaan Leppävaaran kohdalta. Kyseessä on ns. silmukkaramppi, joka on tosi lyhyt, ja siitä tullaan alas suoraan liityntäkaistalle jota ajetaan n. 50 m ennen kuin liitytään Turunväylään. Liityntäkaistaa puolestaan ajavat vain ne, jotka ovat vastaavasti menossa ylös kehä 1:lle itään päin, hekin joutuvat ajamaan sitä ehkä noin 100m.

KUKAAN ei päästänyt minua liityntäkaistalle, vaan jouduin vetämään "liinat kiinni" kaistan lopussa, ja sitten eräs Passat -kuski näkin tilanteen ja päästi minut eteensä ystävällisesti. Hänkin ihmetteli edessä olevien ajotyyliä, sillä kukaan ei tosiaan päästänyt minua eteen tai taakseen, eräskin pakettiauto painoi vain kaasua nähdessään minut, lähestyvän auton.

Miten näissä tilanteissa kuuluu toimia? Lyödä lisää hanaa ja panna vilkku vaan vasemmalle ja töräyttää sekaan (ja antaa pellin kolista) vai pysähtyä kaistan päätyyn odottamaan että joku antaa tilaa? Ja kyse ei ole siitä, että en olisi ollut tilannenopeuden tasalla tai olisin arka kuski, vaan että tilannenopeuden oikeudesta huolimatta KUKAAN EI ANTANUT TILAA.

???

Vierailija
17/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän vasta vaaratilanteen aiheuttaa jos alkaa moottoritiellä jarrutella siksi, että antaa tilaa liittymästä tulevalle. Moottoritiellä on katsos muitakin.

Tilaa siis annetaan jos sitä on! Sinä varmaankin olet ajanut pk-seudun moottoriteillä, joten tiedät siis ettei sitä tilaa useinkaan ole.

Hyviin ajotapoihin nyt vain kuuluu antaa tilaa kiihdytyskaistalta tuleville.

Jokaisen luulisi käsittävän, että jos et anna tilaa niin se ei ole kenenkään etu, sillä

Vierailija
18/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteeni, jarruttaa ei tarvitse.

Ei aiheuta vaaratilannetta kuten pysähtyneen auton hyppääminen muiden sekaan.

Siinähän vasta vaaratilanteen aiheuttaa jos alkaa moottoritiellä jarrutella siksi, että antaa tilaa liittymästä tulevalle. Moottoritiellä on katsos muitakin.

Tilaa siis annetaan jos sitä on! Sinä varmaankin olet ajanut pk-seudun moottoriteillä, joten tiedät siis ettei sitä tilaa useinkaan ole.

Vierailija
19/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävät turvavälit poistaisivat moottoriteille tulevien ongelmat.

Toisaalta on turha kitistä jos tilaa ei anneta, koska siellä on tosiaan muitakin ja kuskin on tarkkailtava myös takaa tulevaa liikennettä, ei pelkästään rampilta tulevaa..

Vierailija
20/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliin. Kun kiihdytyskaistalta tullaan samaa nopeutta niin kyllä kerkee väliin mutta jos on niin urpoja kanssa-autoilijoita niin ei voi mitään.

Itse kyllä monesti päästän eteen. justa vapauttamalla kaasun. ei siinä välttämättä jarrruakaan tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan