Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaistan vaihtaminen kiihdytyskaistalla

Vierailija
17.05.2009 |

Siis mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, ja miten ihmiset voi olla näin idiootteja!!!

Esimerkki viime perjantailta: Olin tulossa kehä 1 ramppia alas Turunväylälle Helsingin suuntaan Leppävaaran kohdalta. Kyseessä on ns. silmukkaramppi, joka on tosi lyhyt, ja siitä tullaan alas suoraan liityntäkaistalle jota ajetaan n. 50 m ennen kuin liitytään Turunväylään. Liityntäkaistaa puolestaan ajavat vain ne, jotka ovat vastaavasti menossa ylös kehä 1:lle itään päin, hekin joutuvat ajamaan sitä ehkä noin 100m.

KUKAAN ei päästänyt minua liityntäkaistalle, vaan jouduin vetämään "liinat kiinni" kaistan lopussa, ja sitten eräs Passat -kuski näkin tilanteen ja päästi minut eteensä ystävällisesti. Hänkin ihmetteli edessä olevien ajotyyliä, sillä kukaan ei tosiaan päästänyt minua eteen tai taakseen, eräskin pakettiauto painoi vain kaasua nähdessään minut, lähestyvän auton.

Miten näissä tilanteissa kuuluu toimia? Lyödä lisää hanaa ja panna vilkku vaan vasemmalle ja töräyttää sekaan (ja antaa pellin kolista) vai pysähtyä kaistan päätyyn odottamaan että joku antaa tilaa? Ja kyse ei ole siitä, että en olisi ollut tilannenopeuden tasalla tai olisin arka kuski, vaan että tilannenopeuden oikeudesta huolimatta KUKAAN EI ANTANUT TILAA.

???

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on aika helppo tosiaan vähän kaasu löysäämällä päästää rampista tuleva siihen eteen. Eihän minun tietenkään ole mikään pakko näin tehdä, mutta ei siihen kaistan päähän ole tosiaan kellään kiva jäädä seisoskelemaan.

Vierailija
22/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ruikuttaa siellä että muut ei päästä sekaan, ei se heidän tehtävä olekaan. Sun tehtävä on jäädä odottamaan siihen kiihdytyskaistalle, jos tie on tukossa.

mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väistääkseen kolmion takaa tulevia! Ovatko isinne opettaneet teidät ajamaan kun ette edes tätä tiedä? Turvavälin pitäminen ja pieni vauhdin hidastaminen (laskemalla kaasu pois, ei jarruttamalla) on sallittua.

Toisaalta usein (varsinkin pääkaupunkiseudulla) kun yrittää pitää sen hyvän turvaväln niin joku valopää siihen väliin on heti tunkemassa (siis joku joka ohittaa vasemmalta).

Vierailija
24/30 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tunkevat väkisin moottoritielle ja on pakko jarruttaa ettei tule kylkeen. Tai vaihtoehtoisesti kiihdyttää josko ehtisi alta pois. Tietä voi antaa jos se on mahdollista, mutta ei pidä pitää oletusarvona että moottoritellä ajavaa väistää, koska ei se aina ole mahdollista.

Silloin on aika helppo tosiaan vähän kaasu löysäämällä päästää rampista tuleva siihen eteen. Eihän minun tietenkään ole mikään pakko näin tehdä, mutta ei siihen kaistan päähän ole tosiaan kellään kiva jäädä seisoskelemaan.

Vierailija
25/30 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vetoketju pk-seudulla pelaa, mutta aina on niitä Maailman Parhaita Kuskeja, jotka katsoo oikeudekseen opettaa muitakin, miten sääntöjen mukaan pitää ajaa.

Vierailija
26/30 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä urpo kiihdytit ja sit jarrutit.. olisit urpå laittanut vilkun päälle ja sinne väliin tyrkylle. kyllä ne sinne väliin päästää!!

Vierailija
27/30 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedoksi vain, että minulla oli vilkku päällä, ja nokka edellä yritin survoa joukkoon; vaan olisi kolahtanut ellen olisi jarruttanut kovasti kaistan päättyessä...

ap

Vierailija
28/30 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siis tulee silmukan muotoisesti alas, eli esim. kaartuu jyrkästi suoralta tieltä oikealle ja menee äsken kaartamaan lähdetyn tien ali.

Vierailija
29/30 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei siinä auta muu kuin jarruttaa. Se on tietysti suhteellinen käsite, että miten pieneen rakoon autonsa tunkee. Mulla on vähän kammo tollaisia tilanteita kohtaan

Vierailija
30/30 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti niinhän se on, että sie oot väistämisvelvollinen, ihan kuin moottoritielle liityttäessä mutta jotain joustavuutta ja liikenteen sujuvuutta voisivat muut edistä päästämällä sekaan. Itsekkyys on suomalaisten perisynti liikenteessä...

Toistuvasti olen ihastellut liikennettä Ruotsissa, siellä jostain syystä tällainen minä minä loistaa poissaolollaan. Esim jos yhtäkkiä tulee tietyö ja 2 kaistaa vaihtuu yhdeksi ei liiikenne töksähdä kuten täällä meillä vaan sujuvasti ne näyttävät siellä menevän vuorotellen jonoista ja liikenne sujuu. Täällä sä saat oottaa maailman tappiin asti, kun ei kukaan päästä väliin, ja sitten vielä jotkut urpot ajaa ihan omia kaistojaan etuilemaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi