G: MIKÄ LAPSEN IKÄVAIHE ON MIELESTÄNNE VAATIVIN?
Kommentit (33)
Mä voin ottaa tänne vaikka viisi valvottavaa vauvaa ja kolme tahtoikäistä ja silti pääsisin helpommalla kuin yhden murrosikäisen kanssa.
Mä ymmärrän, että ihmisten elämä on tässä ja nyt ja hyvä niin, mutta oikeasti ei yhtään jaksa kuunnella kuin ihmiset valittaa jostain _vauvasta_. Vauvan tarpeet on kuitenkin helposti tyydytetty eikä pahoja virheitä voi tehdä, jos on yhtään täyspäinen vanhempi.
Jos vauva on sairas ja huutaa koko ajan, niin siinä ei paljon tarpeiden tyydyttäminen auta. Murkulle voi aina tehdä jotain, kyllähän ne puhetta uskoo.
murrosikä - ehdottomasti. Se vie niin energiaa että olet aivan loppu ennen kun olet edes herännyt, he. Vauva ja taaperoikä ei ole MITÄÄN siihen verrattuna. Ja kolme teiniä on (+yksi helppo 5v).
Mun mielestä siinä vaiheessa kun oppii juuri kävelemään ja kiipeämään. Eli noin 1v3kk. Nyt meillä nuorempi 1v9kk ja elämä jo helpottaa.
Meidän muuten niin kömpelöt marakatit ovat tuossa 1v3kk iässä kiipeilleet ties minne ja ei ole uskaltanut itse juuri vessassa käydä. En yleensä kärsi rytmihäiriöistä, mutta tuohon aikaan tais tulla niitäkin, kun oli niin kauhea stressi, kun pojat löytyi milloin mistäkin...
mutta vauvavuosi oli minusta vaativin. Minusta elämä on lapsen kasvun myötä koko ajan helpottunut, lapsi syö muutakin kuin minunmaitoa, ei tartte vaippoja, nukkuu yöt, osaa puhua ja kertoa mikä on vialla, hänen kanssaan voi _keskustella_ , leikkiminen on muutakin kuin niitä lopen tylsiä ja sata kertaa toistettavia juttuja, voi pelata, lukea, askarrella, ihan mitä vaan...
itsellä lapset 20, 16 ja 1 vuotiaat
Yo juhlia vietetään muutaman viikon kuluttua ja nyt jo hieman helpottaa :)
Ei vaan, tosiasiassa rankin vaihe ja yhdistelmä oli vaativa vauva ja voimakastahtoinen murkku
Kaksi vanhempaa lastani ovat nyt esimurrosiässä(11v) ja olen jo nyt ihan helisemässä. Mitähän se on parin vuoden kuluttua...
Vauva-aika on ollut ihan iisiä, myös kaksosten kanssa, ja valvominen kuuluu siihen; oma 2,5v kuopukseni valvottaa vieläkin useana yönä, mutta muuten uhmaikäisen kanssa menee elämä huomattavan paljon sujuvammin, kun noiden esimurkkujen...
Mutta tämä on tietty lapsikohtaista, ei kaikkien murkkuikä ole kamala:)
joten uskon, että murrosikä on vaativaa aikaa.
Itselläni on 9kk poika , olen jatkuvasti saanut kuulla "odottapas vaan kun poika...oppii konttaamaan/kävelemään/uhmaikäiseksi jne jne....
Eli sanokaa nyt kokeneemmat mikä vaihe on se kaikkein raskain?
ollut se vauva-vaihe. Ekan vuoden jälkeen helpottaa aina.
Jos et tiedä mitä on HUUTO hanki vaikka muksu joka HUUTAA kaikki yöt. Tule sitten tänne nettiin miettimään uudestaan MIKÄ SINUSSA ON IHMISENÄ MENNYT VIKAAN ETTÄ IHAN OIKEASTI VOIT HERMOSTUA PELKISTÄ KIRJAIMISTA.
Ja voitko samalla määritellä sanan "huuto". Minusta siihen liittyy ääni joka häiritsee kuuloelintä. Entä sinusta IDIOOTTI?
MITEN KIRJOITETTU TEKSTI VOI AIHEUTTAA KORVISSASI YHTÄÄN MITÄÄN?
Kun lapsesi kirjoittaa ensimmäistä kertaa, haparoivin tippukirjaimin,
NICOPETTERI. Olethan valmiina kiljaisemaan hänelle " Älä saakelin äpärä HUUDA!"
Tähän mennessä siis, kun vanhin on vasta 6, se 1-2 välinen vuosi. PIenin on tällä hetkellä sen ikäinen, ja kyllä se on oikeasti rassaavaa, kun ei järkeä ja ymmärrystä lapselta löydy, koko ajan saattaa itsensä vaaraan ja tuhoaa omaisuutta+ sekoittaa koko kämpän : )
T: Kolmen äiti
Meillä esikoinen esimurkku (kohta 12v), ja alkaa olla jo aika vaikeaa. Sen kanssa ei päde ihan samat lastenkasvatusopit ja -metodit kuin noihin leikki-ikäisiin.
Vauva-aikaa en ole koskaan kokenut raskaaksi todella raskaaksi, siksi mulla onkin varmaan krooninen vauvakuume. Ne tilanteet kuitenkin menee nopsaan ohi, ja vauvat kasvaa ja oppii. Ja meilläkin on ollut koliikkia ja allergiaitkuja, viidestä lapsesta vain yksi oli sellainen "unelma"vauva, söi, nukkui ja seurusteli.
Uhmaikäisen kanssa on omat haasteensa mutta ihan pienelle vauvalle toimit lähinnä palvelijana (älkää vetäkö herneitä nenään, sitähän se on). Hän vasta opettelee vuorovaikutusta eikä sano sanaakaan moneen kuukauteen, se on turhauttavaa ihmiselle joka kommunikoi pääosin puhumalla.
ollut vaikeinta. En tiedä voiko mikään mennä sen yli, sairastuin itse unenpuutteesta.
Meillä toisen kanssa joka ikinen ikävaihe on ollut vaativa, ja toisen kanssa mikään ikävaihe tähän mennessä ei ole ollut vaativa. Lapset 5 ja 3 vuotiaita.
Jos et tiedä mitä on HUUTO hanki vaikka muksu joka HUUTAA kaikki yöt. Tule sitten tänne nettiin miettimään uudestaan MIKÄ SINUSSA ON IHMISENÄ MENNYT VIKAAN ETTÄ IHAN OIKEASTI VOIT HERMOSTUA PELKISTÄ KIRJAIMISTA.
Ja voitko samalla määritellä sanan "huuto". Minusta siihen liittyy ääni joka häiritsee kuuloelintä. Entä sinusta IDIOOTTI?
MITEN KIRJOITETTU TEKSTI VOI AIHEUTTAA KORVISSASI YHTÄÄN MITÄÄN?
Kun lapsesi kirjoittaa ensimmäistä kertaa, haparoivin tippukirjaimin,
NICOPETTERI. Olethan valmiina kiljaisemaan hänelle " Älä saakelin äpärä HUUDA!"
Opettele sinä netiketti ja tietokoneesi näppäimistön käyttö. Caps lock pois päältä kun kirjoitat nettipalstoille, ellei ole tarkoitus HUUTAA.
T: Kakkonen
Uhmaikäisen kanssa vielä pärjää, kun tämä on niin äiti/isäriippuvainen, mutta yritäppä pärjätä murkun kanssa. Täytyy olla johdonmukainen ja suojella sitä itseään niin aikuiseksi luulevaa kullanmurua maailman pahuuksilta. Uhmaikäisen kanssa on paljon helpompaa.
IHAN PARAS kommentti.:D