Mikä 5-vuotiasta vaivaa?
Moi!
Neuvoa teiltä kanssasisaret kyselisin, kun alkaa olemaan ihan neuvoton tuon 5-vuotiaan pojan kanssa.
Ennen oli iloinen, leikkivä.Ei paljoa valittanu, mitä nyt ne normaalit.
Mutta nyt...
Valittaa, vinkuu, ei leiki leluillaan.Istuu sohvalla ja valittaa kun ei ole mitään tekemistä ja tylsää. Kiusaa pikku-sisartaan. ei tottele, jankuttaa joka asiassa vastaan.toisaalta on hirveän hellyydenkipeä, kiehnää koko ajan kyljessä.Puhua pulputtaa koko ajan, kyselee koko ajan jotain.Keskyttää aikuisten puheeen.haluaisi olla aina huomion keskipisteenä.
On kotihoidossa.Kerhossa käy pari kertaa viikko. Kotona tehdään joka päivä jotain.päivässä on monta lukuhetkeä tai pelihetkeä. En ole koskaan ollut lapsilleni mikään "leikkitäti", ovat aina keksineet hyvät leikit keskenään.
Nyt tuo mewidän esikoinen vaatii koko ajan, että tehdään jotain kivaa. Kotityötkin pitäisi tehdä ja hermot alkaa pikkuhiljaa mennä tuohon marinaan. ja se, että lapsi ei leiki enää ihmetyttää minua suuresti.
Nytkin tuossa maleksii olohuoneessa tekemättä mitään ja huokailee...
Onko muita samassa tilanteessa olevia ja osaisiko joku neuvoa, miten tässä asiassa pitäisi edetä. Huomaan, että olen tosi kireänä koko ajan ja tulee paljon tiuskittua ja rähistyä lapselle, kun on niin raskasta.Tämä ei tietysti auta yhtään, tiedetään. Itsellä loppuraskaus menossa ja väsymys ihan valtaisa. Olen myös tätä ajatellut osasyyksi lapsen tyytymättömyyteen. Mutta toisaalta sama meno on sitten kun isäkin tulee töistä eli yhtä tyytymätön ja tekemätön lapsi on myös islloin.
Olisiko kellään neuvoja tähän pattitilanteeseen?
kiitos jo etukäteen asiallisita vastauksista.
Kommentit (10)
Ihan tutulta kuulostaa. MInulla 5v. kaksospojat joilla täysin sama vaihe. Menee ohi ajan kanssa. Tarpeeksi vaan virikkeitä. Pitää saada lapsen energia kulumaan ja aivot kaipaa tässä vaiheessa paljon stimulointia. Opetelkaa lukemaan, laskemaan, kirjoittamaan. Laita lapsi tekemään vaativia tehtäviä jossa joutuu miettimään, sille vastapainoksi sitten pari kertaa viikossa kunnon urheilua. Meillä pojat pyöräilee jo nyt ulkona ja päivittäin n. 5km. Illalla nukahtavat rättiväsyneinä ennen yhdeksää.
Voi sitä jatkuvaa valitusta, mitään ei osaa tehdä yksinään. Neuvoja mulla ei valitettavasti ole.
Ja tietenkin se pikkusisaruksen siihen päälle stressaa.
anna pojalle pieniä kotitehtäviä joissa voi auttaa, jotta tuntee itsensä tärkeäksi ja tarpeelliseksi, meillä ainakin toimii, vaikka ensin saattaa ilmoittaa ettei halua auttaa, mutta tekee sitten kuitenkin pyydetyn homman ja sitten haluaakin jo tehdä lisää.
Kun lapsi pääsee sen huokailuvaiheen ohi, hän keksii taas itse tekemistä, mutta tiedän, se on tosi rasittavaa. Kausi menee ohi, onneksi...
anna pojalle pieniä kotitehtäviä joissa voi auttaa, jotta tuntee itsensä tärkeäksi ja tarpeelliseksi, meillä ainakin toimii, vaikka ensin saattaa ilmoittaa ettei halua auttaa, mutta tekee sitten kuitenkin pyydetyn homman ja sitten haluaakin jo tehdä lisää.
Kun lapsi pääsee sen huokailuvaiheen ohi, hän keksii taas itse tekemistä, mutta tiedän, se on tosi rasittavaa. Kausi menee ohi, onneksi...
kehittää itse itselleen tekemistä. Tukee luovuutta myös, ettei koko ajan joku keksi tekemistä toisen puolesta.
Meillä kohta 5-vuotias tyttö tuittuilee ja inisee ihan koko ajan. Ihanaa kuulla, että muilla on samanlaista. Toivottavasti menee äkkiä ohi! Yritetään jaksaa yhdessä!
Ihana kuulla, että muillakin samanlaista....helpottaa jo omaa päänkiristystä kovasti!!!
Ap
Meillä kans 5 v poika ja tosiaan viime aikoina alkanut huokailemaan "mulla ei oo mitään tekemistä".
Koskaan aikaisemmin ei ole ollut moista ongelmaa.Olen hommannut hänelle kasan eskaritehtäviä ;) ja niiden kans viihtyy tosi hyvin pitkiäkin aikoja.
Meillä myös poika kotihoidossa.
Ihana kuulla, että muillakin on tälläista. jaksaa paremmin, kun tietää että kuuluu kehitykseen..kiitos teille vastauksista
Ap
Kuullostaa tutulta. Meillä 5v. kaksospojat ja ihan sama vaihe meneillään.
Lapsi kaipaa tuossa vaiheessa paljon virikkeitä ja aivoille "jumppaa". Opetelkaa laskemaan, lukemaan, kirjoittamaan, laita lapsi tekemään jotain vaativaa tehtävää tunnin ajaksi päivittäin. Jotain jossa joutuu miettimään. Esim. esikoulu tehtäviä.
Liikuntaa tarpeeksi, meillä pojat pyöräilee n. 5km päivässä ja ovat ulkona 3-4h. Nukahtavat yhdeksältä väsyneinä.