Olemmeko tiukkapipoisia vanhempia?
Veljeni ja vaimonsa pitävät minua ja miestäni äärimmäisen tiukkapipoisina vanhempina, esimerkkeinä:
- lapset 1v, 5v ja 7v menevät joka ikinen ilta nukkumaan samoilla tutuilla rutiineilla klo 20.00 (poikkeuksia tästä äärimmäisen harvoin, ehkä 2-3 kertaa vuodessa) ja tämä koskee myös kesäloma-aikoja kun mökkeillään veljeni perheen kanssa ja hänen lapsensa (aika samanikäisiä) saavat valvoa mihin asti haluavat kesälomalla.
- isommille lapsille on määritelty nk. ruutuaika per päivä, koskee sekä tietokone- että tv-aikaa ja on yhteensä 1h/lapsi. Pienin ei tietenkään telkkaa edes katso. Muun ajan (kuin lastenohjelmat) telkkari pysyy aina kiinni. Olemme usein sanailleet veljeni kanssa, kun heillä telkkari on elävänä tapettina auki kaiken iltaa ja lapset näkevät vierestä uutisia ja jenkkisarjoja, mitä vain sieltä sattuu tulemaan.
- isommilla lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa ja tarkka määräys paljonko sitä karkkia saa silloin syödä (1€ irtokarkkeja tai vastaava).
- 7v pojan täytyy tulla iltaisin kotiin viereisestä puistosta viimeistään 19.00, vaikka futismatsi tms olisikin vielä kesken.
No, av-raati, olemme totaalisia natsivanhempia? Veljeni mielestä kyllä. Varmaan muitakin vastaavaia esimerkkejä olisi. Miten on? Niin, ja miksi, olisi kiva kuulla perusteluja miksi nämä meidän mielestä turvaa luovat säännöt ovat joistakin liioiteltuja.
Kommentit (273)
koska tietää mikä se kotiintulosopimus on ja on itse ollut mukana sitä sopimassa - mutta kavereittensa jankutusta olen kyllä vierestä kuunnellut useamman kerran "ei vielä, vielä yksi matsi, jooko pliide" ja äiti myöntyy ja niin se jankutus jatkuu joka ikinen ilta tästä eteenpäin... ;)
Eli, kyllä, meillä on mm. tämä kotiintuloaikasopimus olemassa elämän helpottamiseksi: eliminoi turhan jankutuksen koska poika tietää että kun on kotiintuloaika niin se sopimus on pidettävä, joten ei edes aloita sitä jankutusta. ja osaa ajoittaa leikkinsä niin, että lähtee kun matsi on lopussa eikä aloita enää uutta matsia klo 18.55...
ap
jankutusta kuunnella kun on luotettu lapsiin.
Ihme meininkiä teillä kyllä on.
Terv. täydellisen vapaan kasvatuksen saanut "kapinallinen" ja luova virkamies, joka on toimistotöissä ja esimiesasemassa ja saman kasvatuksen saanut sisko on työtön kotiäiti (ammatiltaan palkanlaskija)
Että oikein kapinallinen virkamies. Salli mun nauraa :-D Kaikkihan me pädetään jollain asialla, mutta että virkamies pätee kapinallisuudellaan on kyllä minulle uusi juttu.
Jutun pointti taisi kuintenkin olla se, että kasvatuksesta riippumatta lapsesta voi tull virkamies tai ei, luova tai ei, itsenäinen tai ei, pomo tai ei... Minusta kapinallisuus ja luovuus ovat virkamiehessäkin ihan virkistäviä, koska se yleinen kuva heistä on kieltämättä aika harmaa, arkinen, säyseä laumasielu.
. Heille kun on siunaantuneet sellaiset lapset, jotka valvottuaan osaavat kanssa nukkua seuraavana aamuna vaikka kymmeneen. Hieno homma, mutta meidän lapset eivät sitä osaa,
ap
eikö sulle ole tullut mieleen että olet opettanut lapsesi aamuvirkuiksi ??? Jos laitat nukkumaan jo kello 20 niin ei ihme että heräävät kukonpieraisun aikaan... ja varmasti nouset heti itse sängystä kun lapset päästävät pienen äännähdyksenkin. Voin kuvitella. Ja sitten ihmettelet, miksi eivät nuku aamulla.
Minusta sinun kannattaisi hankkiutua hoitoon, kontrollifriikit kun eiv'ät ole henkisesti terveitä
Mitä haittaa ois lapsie saada esim juhannuksena kylässä valvoa muiden mukana niin kauan kunnes muutkinmenevät nuikkumaan tai uutena vuotena katsoa raketteja vuoden vaihtuessa?
Kaikki vastaavanlaiset muistot jäävät lapsiltanne pois.
Arki-iltoina on ihan hyvä, että ovat ajoissa nukkumassa.
Kotiintuloaaika on ihan hyvä suhteessa nukkumaanmeno aikaan. Tosin onkohan tuo klo 20 heiman varhainen koululaiselle,tiedä hantä...
Minusta vain latenkasvatus ei ole niin pilkun tarkkaa kellon mukaan menemistä. Klo se ja se tapahtuu JOKA päivä sitä ja sitä ja sitä ei mikään muuta. Aika yks toikkoista ja hankalaa.
Josutavuus ja soveltaminen kuuluvat myös lapsiperheen arkeen.
Löysätkää hieman ja etsikää jokin leppoisampi välimuoto.
kun lapsesi vihdoin uskaltavat sinua uhmata.
Tunnen muutaman tällaisen äidin, jotka niin tietäväisinä mainostavat, että "meillä on säännöt ja minun lapseni noudattavat niitä ja minun lapseni ei ikinä vaan aina ne naapurin kakarat"
Vähän huvittaa joskus, koska tiedän, että näiden perheiden lapset tekevät yleensä niitä pahimpia tekoja juuri kun silmä välttää. Heillä on ajatus, että mitä ei äiti tiedä, se ei silloin haittaa. Ja kun uskaltavat vihdoin kävellä äitinsä päältä niin tulokset saattavat olla aika murheellisia.
kun lapsesi vihdoin uskaltavat sinua uhmata.
Tunnen muutaman tällaisen äidin, jotka niin tietäväisinä mainostavat, että "meillä on säännöt ja minun lapseni noudattavat niitä ja minun lapseni ei ikinä vaan aina ne naapurin kakarat"
Vähän huvittaa joskus, koska tiedän, että näiden perheiden lapset tekevät yleensä niitä pahimpia tekoja juuri kun silmä välttää. Heillä on ajatus, että mitä ei äiti tiedä, se ei silloin haittaa. Ja kun uskaltavat vihdoin kävellä äitinsä päältä niin tulokset saattavat olla aika murheellisia.
- lapset 1v, 5v ja 7v menevät joka ikinen ilta nukkumaan samoilla tutuilla rutiineilla klo 20.00 (poikkeuksia tästä äärimmäisen harvoin, ehkä 2-3 kertaa vuodessa) ja tämä koskee myös kesäloma-aikoja kun mökkeillään veljeni perheen kanssa ja hänen lapsensa (aika samanikäisiä) saavat valvoa mihin asti haluavat kesälomalla.
Mikseivät teidänkin vanhemmat lapsenne saisi tällaisella lomalla päättää itse nukkumaan menostaan, kun kerran toisetkin saavat? Järjen rajoissa toki.
- isommille lapsille on määritelty nk. ruutuaika per päivä, koskee sekä tietokone- että tv-aikaa ja on yhteensä 1h/lapsi. Pienin ei tietenkään telkkaa edes katso
Ihan järkevää rajoittaa television tuijottamista, mutta onko teillä noin tarkkaan rajaan edes tarvetta vai olisivatko muuten kokoajan ruudun ääressä vai mistä kiikastaa?
- isommilla lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa ja tarkka määräys paljonko sitä karkkia saa silloin syödä (1€ irtokarkkeja tai vastaava).
Ihan ok, mutta silmiin pistää tuo sanavalintasi "tarkka määräys". Hellitä välillä ja luota lapsiisi, huomaat että vähempikin määrä tarkkoja määräyksiä riittää. Lapsi ymmärtää itsekin, jos siihen vain antaa mahdollisuuksia.
-7v pojan täytyy tulla iltaisin kotiin viereisestä puistosta viimeistään 19.00, vaikka futismatsi tms olisikin vielä kesken.
Tässäkin sanoisin samaa, lisää joustoa välillä. Sääntöjen ei ole tarkoitus järjestelmällisesti ja aina pilata iloa.
unitutkijan komentin siitä, että luontaisen unirytmin muuttaminen väkisin tulisi rinnastaa henkiseen väkivaltaa.
Ap mitä tekisit, jos joku lapsistasi olisikin iltavirkku, aamutorkku. kun nuo säännöt kerran niin ehdottomat ovat.
Ei toi aamuvirkkuus ole mun mielestä tässä se oleellinen asia, se ihan ok!. Toivottavsati olet ottanut "vinkkejä" noista muistakin jutuista... T. se upseerin lapsi
täytyy myöntää etten ole ottanut vielä yhtään "vinkkiä" näistä vastauksista, jotkut ovat kyllä kuulostaneet ihan omilta ajatuksilta ja allekirjoitan ne mutta ne ovat meillä jo käytössä muutenkin. Meillä mm. hullutellaan ja hassutellaan lasten kanssa paljon, teemme paljon asioita perheenä ja meillä nauretaan kippurassa päivittäin. En voi millään uskoa, että meidän selkeät nukkumaanmenoajat tai kotiintuloajat tms säännöt tappaisivat lastemme huimaa luovuutta ja tukahduttaisivat heidän itsenäisyyttään tai ihmisarvoaan. Olemme hyvin onnellinen perhe ja lapsistamme näkee sen. Ovat hyvinkäyttäytyviä, ennakkoluulottomia esim uusein ihmisten, tapojen tai makujen suhteen (ovat aika lailla kaikkiruokaisia koska olemme kannustaneet siihen), osaavat käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa jne.
Mutta se on tässä ketjussa kyllä mielenkiintoista, että kun nostan avauksessa esiin muutaman esimerkin perheemme säännösitä, niin koko meidän elämämme leimataan monessa vastauksessa armeijakuriksi. Eikös se ole aika yksisilmäistä toimintaa? Sellaisilta vastaajilta on hyvin vaikea ottaa mitään vinkkiä vastaan, kun heidän arvomaailamnsa on niin erilainen kuin minun: leimaavat toimintamme aina pienin taustatiedoin!
ap
miksi sitten kysyt, jos teillä on kaikki noin hienoa ja onnistunutta ja selvää. Olisitko siis halunnut, että kaikki täällä hehkuttaa sun "armeija"kuria? En nyt oikeen ymmärrä pointtia, veljeäsi kyllä...
Minä nimittäin menin 10 vuotiaaksi asti nukkumaan klo 19:30. Ja yli 22 sain valvoa vasta 15 vuotiaana kun muutin pois kotoa.
Meilläkään ei telkkaria katsottu kuin pikkukakkonen ja viikonoppuisin aamulla lastenohjelmat, isompana salkkarit ja ehkä joku csi tms. varsinaista karkkipäivää meillä ei ollut, mutta ei niitä paljon syöty.
Yksin mihinkään puistoon en olisi koskaan päässyt, mutta 12 vuotiaasta alkaen roikuin hevostalleilla niin pitkään kun vain sain, ensin muiden ja lopulta oman hevosen kanssa.
Samoja rajoja tulen omalle tyttärelleni pitämään, hän on 1v ja menee 19:00 nukkumaan.
t. äiti 19v
enemmän haittaa kuin hyötyä tuollaisella lapsille.
Heräsivät klo 5-6välillä.
Kummasti vain kun ikää tuli niin rytmi alkoi muuttua. Nyt maattaisin puoleen päivään. Niin ja näillä aamuvirkuilla kyllä lomalla rytmi muuttui. Eivät taatusti heränneet klo 6 kun illalla tuli oltua lomalla pihalla pidempään.
Aika rankkaa ekaluokkalaisen mökilläkin mennä nukkumaan klo 20 kun muut jää leikkimään. Ap.n mielestä olen varmaan huono äiti, mutta olemme jopa kotona lomalla grillaileet terassilla vielä klo 20 ja juoneet jaffaa ja syöneet makkaraa ja leikitty pihalla porukalla mölkkyä ja muuta.
Silti on ihan hyvin talvella päästy koulurytmiin kiinni.
Mutta jokainen tavallaan.
Meilläkin on tiukat rutiinit ja säännöt, karkkipäivä kerran viikossa. Silti meillä rakastetaan, nauretaan ja nautitaan, tietenkin. Sanoi kuka mitä tahansa, tiedän, että lapsemme ovat onnellisia ja rakastavat meitä vanhempia. Ja sen näkevät muutkin jotka meidät tuntevat.
Mutta myös tiettyä tilannneharkintaa ja joskus joustoja. Minusta on hyvä, että lapsilla on rajat. 7-vuotias on pieni vielä ja on hyvä, että hän saa harjoitella ottamaan vastuuta itsestään turvallisten rajojen puitteissa. Jos on sovittu kotiintuloaika (minusta klo 19 on ihan hyvä kun kyseessä on kuitenkin 7-vuotias), sitä on noudatettava, vaikka mitä kivaa olisi kesken. Ihan samahan se on myöhemmin nuoruudessa; koskaan ei malttaisi lähteä kotiin kun kavereiden kanssa on kivempaa. Kun lapsi oppii pitämään kiinni sovituista asioista, hänelle voi antaa lisää vapautta kun hän kasvaa. Minusta tätä on oikein hyvä harjoitella jo 7-vuotiaan kanssa.
Nukkumaanmeno ajoista meillä aika-ajoin joustetaan, vaikka lapseni ovat myöskin aamuvirkkuja. Esim. mökkireissuilla annan lasten, paitsi 2 v:n jonka kanssa homma menee rähinäksi jos väsähtää, valvoa hieman pidempään jos on jotain erikoista esim. serkut mökillä, mutta itse lapset eivät tällöinkään päätä milloin menevät nukkumaan vaan sovimme, että vaikka tunti jatkoaikaa. Meilläkin mennään nukkumaan klo 20. Lapseni ovat 6, 4 ja 2-vuotiaat.
Ruutuaika on minusta myös tosi hyvä juttu. Ihan liikaa lapset istuvat TV:n ääressä, mutta tälläisiä ei mielestäni saa totetuttaa orjallisesti. Natsiksi menee silloin, jos kellon kanssa kyttää vieressä ja laittaa ohjelman poikki heti kun aika on kulunut, vaikka olisi ohjelma kesken. En usko, että ap:lla on näin. Siinä olen ihan samaa mieltä, että uutiset yms. eivät useinkaan ole lasten silmille/korville sopivaa katsottavaa ja kuultavaa.
Ainut, mikä hieman huvitti on tuo määrätty karkkimäärä, mutta jos se toimii niin ei siinä mitään. Meillä on sovittu, että lapset saavat jokainen valita sellaisen pikkupussin tai askin karkkia karkkipäivisin. Onneksi näitä pikkupusseja on ilmestynyt kauppoihin. Minusta tosi tervetullut uutuus erilaisten Jumbo pussien sijaan.
7v on vielä ihan pikkulapsi.
Tiedättehän,että esim Rovaniemellä POLIISI on määrännyt alle 15v (vai oliko se alle 16v) kotiintuloajaksi klo 21??
eli vain 2h myöhemmin kuin tuo "aikainen" 7 vuotiaan aika??
miksi sitten kysyt, jos teillä on kaikki noin hienoa ja onnistunutta ja selvää. Olisitko siis halunnut, että kaikki täällä hehkuttaa sun "armeija"kuria? En nyt oikeen ymmärrä pointtia, veljeäsi kyllä...
Ei kai se, että haluan kuulla muidenkin kuin veljeni mielipiteen jostain meille tärkeästä asiasta tarkoita, että mun pitäisi heti todeta, että ahaa no okei, suurin osa av:lla pitää tätä myös tiukkana tapana, no sitten lupaan pyhästi tässä teidän edessänne että meillä muuttaa systeemit heti huomisesta?!
Tottakai meillä on meidän mielestä hyvin ja toimivasti asiat. Mutta saa kai sitä kysellä, että jos oma veli toteaa meidät natseiksi niin olaanko me sit yleisemminkin lapsiperheiden vanhempien mielestä natseja? Jos ollaan niin se on ihan ok. Eikä kukaan voi myöskään kieltää mua kertoilemasta, että miksi tää on meillä selkeä ja toimiva systeemi. Jos aihe ei sinua kiinnosta niin älä avaa äläkä varsinkaan kommentoi ;)
ap
että ne veljen lapset pärjäävätkin elämässä paremmin kuin hänen kurissa kasvaneet ja säännöillä sidotut lapsensa.
Se kai tässä aloituksen pointti olisikin, että olisimme joukolla alkaneet haukkua veljen kasvatusta.
7v on vielä ihan pikkulapsi.
Tiedättehän,että esim Rovaniemellä POLIISI on määrännyt alle 15v (vai oliko se alle 16v) kotiintuloajaksi klo 21??
eli vain 2h myöhemmin kuin tuo "aikainen" 7 vuotiaan aika??