Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina PA...Miten hoitaa yhtälö suuret menot+pienet tulot?

Vierailija
14.05.2009 |

Voi että mua tympäsee tää ainainen rahahuoli! Tulot on puhtaana käteen 1400 euroa kuussa. Siitä 450 lasten hoitomaksuihin, 100 euroa bensoihin, 300 euroa ruokakauppaan ja 100 euroa työpaikkaruokaan, 200 euroa vakuutuksiin, n. 200 euroa harrastusmaksut ja loput parikymppiä lastenvahtiin, pysäköintimaksuihin, tms. Kaikki täytyy laskea sentilleen. Kaikki yllättävät laskut, kuten lehtien vuosimaksut, pistää koko kuukauden talouden kuralle. Meillä on nelihenkinen perhe, ja miehen palkka menee asuntolainaan ja auton ylläpitoon+rakentamiseen. Tulemme siis nippanappa toimeen, mutta esim. nyt, kun oli auton kesärenkaiden osto, niin niiden syömät rahat täytyy kiristää kolmesta seuraavasta kuusta tinkimällä kaikesta. Voiko tämä olla totta tällainen penninvenytys! Miksi Suomessa ei saa hyvillä tutkinnoilla edes kunnon työtä! Miten tällaista voi jaksaa vuositolkulla?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä kiukustunut ap maksaa sitten muut.

Rakentaminen on kyllä vihoviimeinen rahareikä, mä en ole kuullut että koskaan olisi budjetti pitänyt. Tästä syyst'ä me ostettiin valmis talo ja siltikin pitää olla varautunut yllätyksiin.

Ruokaostokset kun jaksottaa ja säännöstelee niin että käyttää hyväksi tarjoukset sun muut niin säästää paljon. Eli ostaa vaikka niitä vaippoja aina tarjouksesta vaikka kotona olisikin, niitä menee kuitenkin (ellei ole kuivaksi opettelemassa) ja edullisemmaksi tulee noin.

Voidaanhan me tässä näitä itsestäänselvyyksiä toistella kolme päivää mutta eipä kai se auta.

Vierailija
42/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanlyhennykset 1000e ja säästötilille 100e. Meillä on myös erikseen tili laskuja varten, siirrän sinne 200e. 400e on sitten käytössä vaatteisiin ja muutenkin elämiseen.

Mieheni saa palkkaa n. 1800e/kk. Säästötilille laittaa 100e. Laskuja varten siirtää tilille 400e. 1300e jää ruokaan, bensoihin ja mihin nyt rahaa milloinkin tarvitsemme.

Helpottaa kummasti kun laskuja varten on oma tili, siellä on aina rahaa myös niihin laskuihin jotka tulevat muutaman kerran vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin valinta on pitkä laina-aika (vielä 18 vuotta jäljellä) eikä lyhyt laina-aika ja jatkuva kärvistely. Kun laina on maksettu, niin sittenhän teille jää ihan hurjasti käyttörahaa. Miksette voisi samantien pidentää laina-aikaa ja sitten teille jäisi käyttörahaa nyt, kun sitä oikeasti tarvitaan!!

Niin ja tuosta työpaikkaruokailusta.. etkö voisi syödä eväitä vaikka edes parina päivänä viikossa? Sekin toisi säästöä jo usean kympin kuukaudessa. Eihän siinä ole vaiva eikä mikään tehdä muutama voilepä tai joku helppo pasta-ateria? Itse ainakin teen eväitä ihan mielelläni, ei siinä nyt NIIN kauaa kuitenkaan mene. Muutama hassu minuutti ja säästö kuitenkin monta euroa. Tai sitten ostat jonkun mikrovalmiin aterian parina kertana viikossa, nekin ovat jokatapauksessa halvempia kuin työpaikkaruokailu. Eivät ehkä niin terveellisiä, mutta säästäisit monta euroa, eikä tarttis miettiä ennen lapsilisiä, voitko ostaa maitoa nyt vai vasta parin päivän päästä.

Vierailija
44/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kauan teidän on tark köyhäillä?

Pitemmän päälle ei mene kuin terveys ja tulee avioero. Onko se arvoista?

Vierailija
45/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helvetinmoista shoppaamista teillä, jos joka kuukausi menee 400e 'vaatteisiin ja muuten'. Ensinnäkin ostat vaatteita vain 2 kertaa/vuosi; joulun ja kesän alen loppurysäyksistä, saat 50-70 % alella. Ja sitten kierrätät vaatteet tenavilla loppuun asti. Ei aikuisetkaan tarttee sen useammin oikeasti vaatteita ja silloinkin voi ostaa muuta kuin hilfigeriä.

Samoin jos 1300 menee miehen tilistä ruokaan, bensaan ym. 4- henkinen perhe syö 400-500 egellä kuukauden terveellisesti, jos ostaa tarjouksista ja tekee itse ruuat. Ravintolat voi jättää väliin. Bensaan riittää normaali-ihmisellä 200 e, paitsi jos työmatkat jotain 50 km/suunta.

Mun tilille tulee palkkaa 1500e ja lapsilisää n. 200e.Lainanlyhennykset 1000e ja säästötilille 100e. Meillä on myös erikseen tili laskuja varten, siirrän sinne 200e. 400e on sitten käytössä vaatteisiin ja muutenkin elämiseen.

Mieheni saa palkkaa n. 1800e/kk. Säästötilille laittaa 100e. Laskuja varten siirtää tilille 400e. 1300e jää ruokaan, bensoihin ja mihin nyt rahaa milloinkin tarvitsemme.

Helpottaa kummasti kun laskuja varten on oma tili, siellä on aina rahaa myös niihin laskuihin jotka tulevat muutaman kerran vuodessa.

Vierailija
46/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kumma tapa lukea viestejä! En kirjoittanut, että 400e ostetaan vaatteita.

Missä kohdassa kirjoitin, että meillä 2 lasta ja me vanhemmat?

Perheeseemme kuuluu muitakin, Heistä ei vaan saa lapsilisää.

Elatusvelvollisia kuitenkin vielä olemme koska he opiskelevat.

42

Vierailija
47/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juuri nyt ole se aika, jolloin rahaa tarvitaan?

Meillä laina-aika vähän yli 20 vuotta ja syy tähän on se, että haluamme elää elämäämme NYT eikä vasta 10 vuoden päästä!

Ja toisekseen, miksi noin paljon vakuutuksia?

Meillä 5 ihmisen tapaturmavakuutukset, minun ja miehen henkivakuutukset, kotivakuutus ja 2 auton vakuutukset (liikenne ja kasko) tekee yhteensä 140€/ kk.

Vierailija
48/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ap:ta, että harmittaa kun tarvitsee tarkasti euroja laskea, mutta järki käteen; lainat kannattaa järjestellä niin ettei niiden maksusta tule kohtuutonta taloudellista taakkaa eikä fiksoitua mihinkään tiettyy maksu aikaan. Kukaan ei teitä tule suuresti siitä kehumaan, että olette mahdollisiman nopeasti lainanne maksaneet.

Meilläkin on nyt ihan omavalintaisesti hieman tiukahkoa taloudellisesti, koska maksamme tupla-asumiskuluja nyt rakennusaikana ja itse olen vielä hoitovapaalla. Tiedän kuitenkin, että tilanne helpottaa syksyllä kun pääsemme muuttamaan taloomme: vuokran maksu jää pois kuten myös toinen sähkö- ja vesilasku ja myös vakuutukset halpenevat kun tarvitsee maksaa vakuutus vain siitä omakotitalosta eikä tästä vuokra-asunnosta ja itse lähden töihin. Nyt tällä hetkellä ylimääräiset kulut on karsittu ihan minimiin. Lehtiä tulee vain ammattiliiton lehdet, ei mitään muuta ja vaatteita yms. ostetaan vain oikeaan tarpeeseen. Näin en todellakaan jaksaisi elää kymmentä vuotta tietäen, että EI OLISI PAKKO. Jos lainoissa kerran on järjestelyvaraa, niin miksi ette sitä käytä? Tietenkin jos on pakko jatkuvasti elää tarkasti ja säästeliäästi, niin sittenhän se olisi pakko näin tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä