Aina PA...Miten hoitaa yhtälö suuret menot+pienet tulot?
Voi että mua tympäsee tää ainainen rahahuoli! Tulot on puhtaana käteen 1400 euroa kuussa. Siitä 450 lasten hoitomaksuihin, 100 euroa bensoihin, 300 euroa ruokakauppaan ja 100 euroa työpaikkaruokaan, 200 euroa vakuutuksiin, n. 200 euroa harrastusmaksut ja loput parikymppiä lastenvahtiin, pysäköintimaksuihin, tms. Kaikki täytyy laskea sentilleen. Kaikki yllättävät laskut, kuten lehtien vuosimaksut, pistää koko kuukauden talouden kuralle. Meillä on nelihenkinen perhe, ja miehen palkka menee asuntolainaan ja auton ylläpitoon+rakentamiseen. Tulemme siis nippanappa toimeen, mutta esim. nyt, kun oli auton kesärenkaiden osto, niin niiden syömät rahat täytyy kiristää kolmesta seuraavasta kuusta tinkimällä kaikesta. Voiko tämä olla totta tällainen penninvenytys! Miksi Suomessa ei saa hyvillä tutkinnoilla edes kunnon työtä! Miten tällaista voi jaksaa vuositolkulla?
Kommentit (48)
ja paljonko teillä menee asumiseen?
niin pieneksi kuin mahdollista ja lopettaa ruikuttamisen.
työpaikkaruokailu karsiutuisi mulla heti, ostatte te joka tapauksessa kotiin ruokaa, tee isompia annoksia ja sit niitä mukaan duuniin.
Lehdet myös voi lainata, kait sinne töihin tulee samat lehdet jos ne kerran ammatillisia lehtiä ovat.
Kaikki heräteostot pois.
jossa on kaikki oleellinen. Miehelläni on kohtuullisen hyvä palkka, mutta ne ovat hänen rahojaan ja koska hän hoitaa asuntolainaa ja autoa, olemme sopineet, että minä hoidan perheen muut juoksevat menot. Valitsimme 10 vuoden laina-ajan, joten kuukausilyhennykset ovat suuret. Miehelle ei jää kuukaudessa yhtään rahaa sivuun. Tämä on meidän oma valintamme, mutta nyt 10 vuoden aikana se tulee tekemään tiukkaa. Sen jälkeen helpottaa kertaheitolla. Mutta anteeksi, että en kestä ITSE VALITSEMAAMME taloudellista tilannetta ja anteeksi, että siitä tänne kirjoitin.
Katsos kun vakuutusyhtiöt kyllä myy mielellään vakuutuksia, ja ne mainostaa, kuinka tarpeellisia ne kaikille on, ja kuinka niitä on ehdottomasti oltava. Ne elää sillä, joten niiden on saatava ihmiset ottamaan vakuutuksia.
Mutta te voisitte miettiä tuota, että kuinka paljon teillä menee rahaa vuodessa tai kymmenessä vuodessa vakuutuksiin, ja toisaalta kuinka paljon saatte sieltä takaisin, ja kuinka suuri vahinko teille kerralla voi enintään tapahtua.
Tietenkin sä vastaat tuohon, että kaikki vakuutukset on tarpeellisia. Mutta mieti silti ihan oikeesti. Esim. nuo eläkevakuutukset. Te tahdotte saada kunnon eläkkeen, joten maksatte nyt vakuutusta. Mutta se tarkoittaa sitä, että te elätte sitten eläkkeellä leveämmin ja nyt kituutatte. Mun mielestä voisitte nyt käyttää nekin tarpeelliset rahat mieluummin elämiseen, kuin odotella sitä, että sitten eläkkeellä voitte olla kuin kroisokset.
Ja mitä teette lasten henkivakuutuksilla. Jos teiltä kuolee lapset, niin haluatteko rikastua sillä. Lohduttaako se raha teitä jotenkin oleellisesti. Se on ymmärrettävää, että vanhemmilla on syytä olla henkivakuutukset, jotta mahdollisessa kuolemantapauksessa lapset pärjäävät. Mutta kyllähän vanhemmat pärjäävät lapsen kuollessa, vaikkeivät siitä kuolemasta rahaa saisikaan.
Samoin muidenkin vakuutusten summia voi tarkistaa, ettei tuu turhaan maksettua liikaa. Kymmenen vuoden vakuutusmaksujen määrällä maksaa jo itsekin melko ison vahingon. Kannattaa laskea, että mitä vakuutuksia on oikeesti järkevää maksaa.
niin voisitteko miettiä keskeyttää ne eläkevakuutusmaksut muutamaksi vuodeksi? Entä ne aikuisten sairaskuluvakuutukset, ovatko ne kuinka tarpeelliset, eli minkätasoinen työterveyshuolto teillä on? Tiedän, ei niitä mielellään karsi, itsellänikin on nuo ja aion ne pitää myös hoitovapaan aikana. Mutta meillä sen mahdollistaa tiukka ETUKÄTEEN säästäminen.
Ja ne lehtien vuosimaksut eivät ole mitään yllättäviä menoja. Eli exceli laulamaan ja tekemään budjettia kaikista menoista, vaikka ne neuvot eivät tainneet kelvata.
Tuntuu vähän, että mikään täällä ehdotettu ei kelpaa...
Itse ootte tilanteen valinneet. Ja itse se on tosiaan sitten kestettäväkin.
Äkkiähän tuo kymmenen vuotta menee. Kuinka paljon siitä on jo mennyt? Minkä ikäisiä lapset ovat?
Siksi juuri kukaan ei tee noin, että maksaa asuntolainan liian nopeeseen tahtiin pois, kun sitä kituuttamista ei tahdo jaksaa sitä kymmentä vuotta.
Meillä mm.
- käytiin läpi ihan kaikki lehtitilaukset ja harrastukset yms. miten välttämättömiä ne on ja karsittiin ne vähemmän välttämättömät
- kilpailutettiin asuntolaina, sähköt, vakuutukset, jätehuolto jne.
- alettiin suunnitella esim. viikon ruokalista etukäteen ja kaikkia muita pikkujuttuja.
Ja kappas vaan, rahaa alkoi oikeasti jäädä kuukausittain enemmän käteen.Eikä meidän elämä mitenkään surkeaksi muuttunut, ainoastaan suunnitelmalliseksi. Elintaso on yhtä hyvä kuin ennenkin, mutta itsellä on rennompi olo, kun ei tarvitse stressata riittääkö rahat varmasti. Hyvän suunnitelman teko ei vie niitä kaikkia tunteja arki-illoista niinkuin tunnut kuvittelevan. Kun sen tekee kerran kunnolla, niin päivittäminen on helpompaa jatkossa.
Aika marttyyrimaista pinnistellä siksi, että laina olisi äkkiä maksettu. Kysykääpäs pankista kuinka paljon saatte kuukausimenoista pois, jos pidennätte laina-aikaa 5 vuotta. Se ei ole paljon mitään. JOs se helpottaa seuraavien VUOSIEN joka kuukauden hammastenkiristystä ja parantaa merkittävästi elintasoa.
Meillä on vakuutettuna koti ja irtaimisto, auto, molemmilla on henkivakuutus pariturvana ja lapsilla tapaturmavakuutukset, joihin sisältyy myös kuolinkorvaus ja vammakorvaukset. Ne maksaa 16 euroa vuodessa per lapsi. Mulla on tapaturmavakuutus myös, koska olen kotona eikä sekään maksa kuin vajaa 40 euroa vuodessa. Miehellä terveysjutut hoituu työnantajan kautta hienosti.
henkeä yhtään tippaa; saisitte vain rahaa kuoleman jälkeen.
Meillä henkivakuutus on vain miehelläni. Se on luonnollisesti sitä varten, että minä lapsinemme pärjäisin jos nyt valtaosan tuloistamme tuova mieheni kuolisi. Minulla on tällä hetkellä pienemmät tulot ja mieheni kyllä pärjäisi jos jäisi leskeksi.
Ainakin lasten vakuutukset on tosi kallit. Jos perusterveet lapset niin kannattaa lakkauttaa. Ja miksi teillä on itsellä sairaskuvluvakuutukset? Ettekö kuulu työterveyshuollon piiriin? Eläkevakuutustakaan en tiukassa tilanteessa maksaisi. Ne sinne kertyvät eläkkeet/kk on kuitekin aika pieniä, eläkkeelle siirtymiseen mennessä kuitenkin esim. asuntolaina on todennäköisesti jo maksettu eli pärjää huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin nuorempana. Ja voihan sitä eläkevakutuusta maksaa sitten vaikka isompia summia /kk kun siihen oikeasti on varaa.
Itse en kyllä noista vakuutuksista karsisi ainakaan kovin helposti, kilpailuttaa toki kannattaa.
Mutta tuo edellinen viestisi paljastaa kaiken. Eli teillä menee reippaasti yli kolmasosa tuloistanne varmasti asumiseen ja sitten ihmettelette, että miksi rahat ei riitä. Jos asumiseen menee vaikka 1500 euroa kuussa, niin ei tavallisilla ihmisillä yleensä jää mitään säästöön.
Miettikää oikeasti laina-ajan pidentämistä, selvästi olette laskeneet itsellenne liian tiukan maksuaikataulun, jos kerran ahdistaa.
Toivottavasti olette naimisissa, kun tuo mies nuo laina-asiat hoitaa.
Onko ihan mahdoton ajatus pidentää laina-aikaa 15vuoteen; elämä on tässä ja nyt! Oletko varma että lapsille jää parhaat lapsuusmuistot siitä, ettei koskaan ollut edes ruokaan tarpeeksi rahaa sen takia että äiti ja isi halusi maksaa lainan mahdollisimman nopeasti?
Maksatteko eläkevakuutuksiin paljon? Meillä maksetaan 85 €/kk (taitaa olla minimi) jos maksatte enemmän, niin vähentäkää siksi aikaa ainakin kun teillä on asuntolainaa. Eläkevakuutukissakin on henkivakuutusosuus, onko varmaa ettei teillä ole päällekkäisyyttä vakuutuksissa?
Lasten osalta sairaus, tapaturma ja henkivakuutukset on yleensä yhdistettynä eikä niiden karsiminen todennäköisesti vaikuta paljoa.
Auton täyskaskon voisi korvata hirvi-palo-varkaus vakuutuksella, se on paljon edullisempi.
Bensaan teillä menee paljon, mutta onko teillä 2 autoa vai meneekö oma 100 € samaan autoon kuin miehenkin? 100 € on mielestäni paljon jos kaupat ja palvelut on lähellä, voisiko osan ajoista hoitaa pyörällä tai kävellen?
Työpaikkaruokailusta karsisin itse, sillä jos teet vaikka makaronilaatikon + salaatin parille päivälle, maksaa se maksimissaankin vähän toista kymppiä ja siitä syötte sinä ja miehesi parina päivänä 2 kr ja lapset vielä kotona 2 krt (hoitoruuan lisäksi). Työpaikan ruoka on minimissäänkin 5 € päivä (samoin miehellesi) ja sen lisäksi pitää kotonakin vielä syödä.
Ja lehtitilauksista kertyy äkkiä useita kymppejä, pitää kuitenkin muistaa että esim. 20 € on jo 120 mk ja sillä saa paljon ruokaa. Ruuanlaittoon voi ottaa lapset avuksi niin tulee samalla sitä yhdessäoloa.
miten hoitaa yhtälö suuret menot + pienet tulot?
Vastaus on siis yksinkertainen, siihen ei tarvita edes sitä mainitsemaasi hyvää tutkintoa. Joko lisätään tuloja tai pienennetään menoja. Useimmille on helpompaa pienentää menoja kuin lisätä tuloja.
Täällä on annettu hyviä esimerkkejä siitä kuinka niitä menoja pienennetään. Ilmeisesti todellakin teillä olisi varaa hieman höllätä asuntolainan maksuaikataulua, karsia vakuutuksia, syödä (edes joskus) eväitä töissä, karsia lehtiä, harrastuksia yms. Jos nämä ehdotukset eivät käy (kovasti tunnut kaikkea selittelevän), niin sitten jää enää se tulopuolen lisäys. Onko se mahdollista?
Tää on ihan niin simppeliä hommaa, samoin kuin laihduttaminen, siis teoriassa. Mutta kun homma vaatiin käytännössä hieman itsekuria, ja sitä ei kyllä kaikilta löydy.
Enempää juurikaan en osaa sua auttaa.
Helposti kuitenkin säästää kympin sieltä ja toisen täältä, sillä teillä noissa kuluissa kyllä on mistä säästää. Monesta kohteesta kertyy yhteensä sitten vaikka satanen kuussa, ja kyllä sillä satasella enemmän ostaa aika kivasti sitä ruokaa.
Tee taulukko teidän menoista. Pidä kirjaa joka ikisestä menosta, eli parin kuukauden ajan kirjaat joka päivä mitä on mennyt mihinkin, sisältäen kaikki työpaikan kahvikassat sun muut parkkimaksut ja leffaliput. Kun menoista tulee kunnon taulukko, niin siitä näkee selkeästi mistä on helpoin säästää ja mihin menee enemmän rahaa kuin halutaan. Olen kokeillut tuota, ja mulla ainakin toimii.
Ja koska kuitenkin jossain pitää asua ja halusimme rakentaa talon niin meillä on lainalle PITKÄ maksuaika. Mieluummin sitten NYT enemmän käyttörahaa kun lapsetkin ovat pieniä ja heihin menee rahaa, kuin että olisimme velattomia eläkeläisiä. MIhin me silloin tarvitsemme enää paljon rahaa??? Nythän sitä rahaa kuluu kun lapset alkaa olla ala-asteiässä. Jatkuvasti pitää ostaa jotain heillekin.
VAkuutukset meillä on ihan minimissä. Lapsille tapaturmavakuutukset ovat riittäneet oikein hyvin. Meillä on miehen kanssa sairaskuluvakuutukset johtuen siitä että olemme yrittäjiä ja on pakko päästä yksityiselle jos jotain tapahtuisi! Talon vakuutus maksaa 350 €/vuosi. Dieselvero 600 €/vuosi mutta diesel kannattaa meillä kun ajamme sillä autolla 30 000 km vuodessa.
Muutenkin olemme karsineet kaikki pikkujutut pois: ei lehtitilauksia, ei kirjatilauksia. Viinaa emme juo, punaviiniä joskus. Siiderit tulee kalliiksi!
Jos olis aikaa niin leipoisin leipääkin enemmän. Valitettavasti siihen menee kuitenkin niin paljon aikaa etten oikein siihen voi ryhtyä. Ruokaa teen paljon alusta alkaen.
Kaikki herkut maksaa kaupoissa tosi paljon: pullat, keksit, jätskit, sipsit yms. Pidin kerran kirjaa niistä ja yllätyin tosi paljon miten paljon rahaa niihin saa uppoamaan jos haluaa!
että saisitte elämänne hallintaanne, niin sitten se on kaaoksessa. Nää on katsos valintoja.