Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina PA...Miten hoitaa yhtälö suuret menot+pienet tulot?

Vierailija
14.05.2009 |

Voi että mua tympäsee tää ainainen rahahuoli! Tulot on puhtaana käteen 1400 euroa kuussa. Siitä 450 lasten hoitomaksuihin, 100 euroa bensoihin, 300 euroa ruokakauppaan ja 100 euroa työpaikkaruokaan, 200 euroa vakuutuksiin, n. 200 euroa harrastusmaksut ja loput parikymppiä lastenvahtiin, pysäköintimaksuihin, tms. Kaikki täytyy laskea sentilleen. Kaikki yllättävät laskut, kuten lehtien vuosimaksut, pistää koko kuukauden talouden kuralle. Meillä on nelihenkinen perhe, ja miehen palkka menee asuntolainaan ja auton ylläpitoon+rakentamiseen. Tulemme siis nippanappa toimeen, mutta esim. nyt, kun oli auton kesärenkaiden osto, niin niiden syömät rahat täytyy kiristää kolmesta seuraavasta kuusta tinkimällä kaikesta. Voiko tämä olla totta tällainen penninvenytys! Miksi Suomessa ei saa hyvillä tutkinnoilla edes kunnon työtä! Miten tällaista voi jaksaa vuositolkulla?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos lehtien vuosimaksut tulevat vuodesta toiseen yllättävinä menoina. Sanoit, ettette halua käyttää aikaa menojen kirjaamiseen, mutta se ja budjetointi kyllä kannattaa. Sen voitte tehdä lasten mentyä nukkumaan ja budjetoinnin kun tekee muutaman kerran kunnolla ja seuraa sen toteutumista, niin ei se niin kauaa vie. Muutenkin ruokaostoksia yms. kannattaisi suunnitella etukäteen, niin voisi oikeasti joskus jäädä kerran pari viikossa ihan kunnon ruokaakin evääksi töihin tähteistä. Säästöä sekin.

Vierailija
2/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta on lyhyt aika, lainan pidennys 5 vuodella eipä paljoa laske kk lyhennystä, korkoihin menee suurin osa.

mekin maksoimme 10 vuodessa asuntolainan pois, vielä ollaan suht nuoria tekemään mielemme mukaan, ja rahaa jää kuukaudessa hyvinkin paljon enemmän. Rahameno vasta kasvaakin kun lapset lähestyvät aikusikää, mopokortti, autokortti jne jne.

Nälkää ei lasten tarvinnut kärsiä, vaatteet sun muut tarvikkeet saatiin osteltua, kesällä pieni reissu tehtyä.

Itse olen hyvinkin köyhistä oloista kotoisin, ei jäänyt traumoja vaikken kaiken maailman reissuja tehtykkään, ei kä'yty juuri koskaan missään. Vähään olen vieläkin tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastuksiakin voi vaihtaa halvempiin.

Vierailija
4/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim lehtitilauksiin ym hömppään saattaa mennä yllättävän isoja määriä rahaa... työpaikkaruokailusta voi säästää ottamalla omat eväät?

Myy lasten pieneksi jääneitä vaatteita, kirjoja tms?

Samassa jamassa on aika moni ...

Vierailija
5/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käteen jää noin 1700e ja laskuihin menee 900 ja bensoihin 300.. 500e pitäisi riittää koko kuukaudeksi muihin menoihin. Miehen palkka myös meillä menee lainojen lyhentämiseen ym..

Mikä tutkinto sulla sitten on ap? Mä ihan kolmen vuoden amistutkinnolla ja palkka kuitenkin bruttona yli 2000e..

Vierailija
6/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin Timo TA. =)

Vierailija
7/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ruokalassa ruokailu: en luovu. Kokeilin viime talven syödä töissä eväitä, ja kas, niihin menee enemmän aikaa ja rahaa kuin monipuolisen ja terveellisen aterian syöminen ruokalassa maksaa

-lehtitilaus: ammattini puolesta oleellinen

-harrastukset: lopetan, kunhan jäsensitoumus loppuu. Jäsenmaksun lisäksi tuohon summaan sisältyy kaikkia varustehankintoja, mitä tuntuu olevan lapsiperheessä koko ajan...

Mutta näillä pikkujutuilla saan kursittua kokoon ehkä 100-200 euroa kuussa.

Mutta onkohan se niin, että se, jolla kuukausitulot on 4000 kuussa, valittelee kans, että rahat ei riitä mihinkään? Eli siis että elintaso ja menot mukailee aina kuluja ja siksi on aina riittämätön olo. Haluaahan nuo miljonääritkin vaan lisää rahaa, vaikka kaikkia heillä jo on.

Kun tarkasti mietin, MITÄ oikein haluaisin vielä lisää, en halua mitään tavaraa. Se ei tuo onnea. Haluaisin vain, että kun käyn ruokakaupassa, minun ei tarvitse miettiä, riitävätkö rahat kahteen vai kolmeen maitopurkkiin, tai että onko pakko jättää vaipat ostamatta tällä kertaa ja odottaa lapsilisiä, kunnes niitä voi ostaa. Haluaisin, että minulla olisi sen verran käyttörahaa, että voin hoitaa perheen ruokaostokset ja päivittäiset menot (jotka hoidan taloudellisesti) ilman stressiä...

Vierailija
8/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lehtitilaukset, uudet vaatteet ja esim mäkkärikäynnit syö kans rahavaroja tosi äkkiä

Vierailija
9/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten järkyttävät asumismenot teillä on?

Pitäiskö vaihtaa halvempaan, että rahaa jää muuhunkin elämiseen?

Lasten kasvaessa lasten menot vain lisääntyy. Onko järkeä asua niin ettei raha riitä mihinkään muuhun??

Vierailija
10/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen pienellä ruokalaskulla selviätte. Olemme kanssa nelihenkinen perhe ja saan menemään kauppaan ainakin 500e/kk ja silloinkin tuntuu olevan köyhää. Tuo on just se pointti mitä minäkin aina toivon. Muuta ei tarvita lisää, mutta olisipa kiva käydä kaupassa kun ei tarvitsisi rahojaan laskea.

Vierailija
11/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eväitä: helppo napata mukaan edellisen päivän ruokaa, sitä jää yleensä, eikä näin mene hukkaan tai sitten teen pienen salaatin tai otan mukaan puuropussin.

Oletko kilpailuttanut vakauutukset, sähkölaskut jne?

Pystyisitkö lainaamaan kirjastosta nuo lehdet?

Vierailija
12/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- työpaikkaruokailusta voi eväillä tiputtaa puolet pois

- lehtien tilaus loppuu, ne ei ole pakollisia laskuja! Meille ei esim. tule yhtään lehteä.

- vakuutukset kannattaa kilpailuttaa, ja miettiä mikä on tarpeellista, meneekö teillä siis vuodessa 2400 pelkkiin vakuutuksiin? Älytön summa, jos on totta. Onko täyskasko syytä vaihtaa osakaskoon, etsiä halvempi kotivakuutus...jne.

- harrastukset voi vaihtaa halvempiin. Kävely, juoksu, paini, hiihto ja yleisurheilu on yleensä aika halpaa harrastamista (lapsillekin).

- "yllättäviin" laskuihin voi varautua säästämällä niihin etukäteen. En ole itse kyllä huomannut vielä että laskut tulisivat mitenkään yllättäen, kyse on lähinnä lyhyestä muistista. Osta almanakka, ja tee sinne 12-sarakkeinen ruudukko, minne ylös merkkaat kuukaudet 1-12. Sitten allekkain kirjoitat "sähkölasku" "puhelinlasku" "vakuutus"ja ja mikä summa. Ja vedät rastin kys. kuukauden kohdalle ruutuun kun lasku tulee. Huomaat vuoden päästä että laskut tulevat aina esim. sähkölasku joka toinen kk, lehtilasku huhtikuussa jne.

Lisäksi jos mahdollista, tee ylitöitä/etsi lisätienestiä. Ei pidä elää kuin Kroisos, vaan todeta tosiasiat ja olla nuuka.

Vierailija
13/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auto välttämätön?

Bensaan teillä menee todella vähän. Oletan ettei autolla ole paljoakaan käyttöä. Voisiko autosta luopua?

t. eräs jolla menee työmatkoihin reilu 100e viikossa(bensaan)

Vierailija
14/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nyt kyllä laskenutkaan niin tarkasti mihin kaikki menee, mutta niin ne vain menee. Minä olen yrittäjä ja olen nyt saanut tienattua hiukan enemmän kuin aiemmin, joten olen saanut pikkuhiljaa lyhennettyä luottokorttiluottoja, joita kerääntyi kotiäitivuosina. Mutta ahdistaa sekin, kun joskus saa vähän enemmän rahaa, niin heti ilmaantuu jokin välttämätön juttu, johon ne sitten menee. Nyt jouduin esim. hankkimaan uudet silmälasit ja minun vahvuuksillani ne tulevat kalliiksi halvimmastakin liikkeestä! Meillä ns. "turhia" menoja ovat juuri lehtitilausket, mutta ei 20-30 euroa muutaman kuukauden ajalta minusta ole taas niin iso summa, että juuri siitä tinkiminen mitään ratkaisisi. Ruokakauppaan menee kuitenkin sekin raha... Meillä on 4 lasta ja ihmettelen minäkin teidän pieniä ruokamenoja (vaikka lapsia teillä vähemmän) - minusta on aikamoinen epäsuhta, jos ruokaostoksiin menee vain hiukan enemmän kuin harrastuksiin!

Vierailija
15/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kilpailuta vakuutukset, 200€ joka kuukausi vakuutuksiin on aika paljon.

-Varustehankintoja lapsille kirppareilta, urheiludivareista.

-Myy vanhaksi/pieneksi menneet vaatteet/tavarat

Itse asun poikani kanssa kahdestaan, kaikki tulomme yhteen laskettuina on n. 1300€/kk (osa-aikatyön palkka, lapsilisä, elatusmaksut, asumistuki) Ja vaikka tiukkaa toisinaan tekee niin selviämme silti, myös kesärenkaiden ostosta tässä kuussa. Vuokraan ja opintolainaan menee 670€, vakuutuksiin 60€/kk (3. kk välein tulee lasku 180€) bensat n. 100€. Jäljelle jää siis n. 470€, jolla maksetaan ruuat, puhelinlasku, netti, sähkö, yms. laskut. Varaa ei ole ylellisyyteen, mutta tarkalla kirjanpidolla selviää.

Nimim. opiskelijaksi aikova, joten tulot vielä tippuu todennäköisesti tuostakin useammaksi vuodeksi

Vierailija
16/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran ammattisi puolesta oleellista tilata lehtiä. Voi sieltä muutaman kympin saada jos omavastuu ylittyy. Tai, onko teillä töissä ko. lehdet lehtikierrossa ja jos ei ole, voitko esittää että tilattaisiin töhin? Et varmaan ole ainoa joka lehtiä tarvitsee.

Vierailija
17/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellinen kysymys on, että meneekö teillä noihin isoihin menoihin (asunto + auto) liikaa rahaa? Silloin on aivan turha yrittää nipistää muualta, jos ne vie jo leijonanosan.

Useinhan sanotaan, että asumiskulut saisi viedä kolmasosan perheen nettotuloista. Paljonko teillä on miehen palkka ja paljonko asumiseen menee?

Jos miehesi on sinua parempituloinen, niin äkkiseltään kuulostaa, että asumiseen + autoon menee liian paljon, jos sinunkin vielä pitää maksaa bensojakin ja vakuutuksia (nekin varmaan osaksi autosta) sekä parkkimaksujakin.

Vierailija
18/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tulot 2000e brutto, minä kotihoidontuella, lapsia siis 5. Me olemme köyhiä kaikkien mittapuiden mukaan, tosin minusta ei tunnu siltä. Jos on pienet tulot, niin sitten eletään sen mukaan. Jos joku lehtilasku sekoittaa koko perheen talouden, niin miksi te rakennatte ja ajelette autolla? Vuokrallakin voi asua ja julkisilla pääsee, paitsi jos ihan korvessa asutte.

200e kuussa vakuutuksiin? Miten ihmeessä?

Vierailija
19/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkäs vakuutuksiin menee siis ihan sikana, olemme kilpailuttaneet ne puoli vuotta sitten. Kaikkien neljän sairas-,tapaturma- ja henkivakuutukset, auton täyskasko, talon vakuutus, mun ja miehen eläkesäästömaksut, miehen harrastusvakuutus.

Auto on välttämätön miehen pitkien työmatkojen vuoksi. Itse laitan n. satasen kuussa bensoihin, mies enemmän. Ruokaan menee tuon verran, lapset syö hoidossa, me miehen kanssa töissä. Miehellä menee myös työpaikkaruokalaan rahaa.

En saa lehtitilauksia verovähennyksiin, omavastuu ei ylity.

Mutta joo, turhasta mä varmaan kitisen. Arki vaan on semmosta, että kummankin vanhemman rankan työn vuoksi ei huvita illalla alkaa rustaamaan taulukkoja laskuista ja väsäämään huomiseksi työpaikalle eväitä, vaan käytän sen muutaman tunnin illasta lasten kanssa olemiseen.

Vierailija
20/48 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kätevästi jätit asumismenot mainitsematta kokonaan, joten ne varmaan on niin suuret, ettet kehdannut edes sanoa. Niin se vain on, että jos asuu liian kalliisti, eli elää yli varojensa, niin pulassahan siinä pian ollaan.

Eli menot ja tulot on oltava suhteessa toisiinsa nähden. Jos menoja on liikaa, on niitä karsittava. Tai vaihtoehtoisesti tuloja on saatava lisää. Ei siinä sen kummempaa yhtälöä tarvi opetella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän