Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK-insinööristä DI:ksi työn ohella?

Vierailija
11.05.2009 |

Onkohan tällainen mahdollista? Sairaanhoitajat ja tradenomithan (esmes) voivat suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon työn ohella oltuaan työelämässä ensin muutaman vuoden - onko insseillä samaa mahdollisuutta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-tutkinnon suorittanut pääsee DI:ksi sillä, että suorittaa ns. maisterivaiheen opinnot (120 op) ja lisäksi amk-tutkinnon suorittaneille määrätyt siltaopinnot. Siltaopintoja on TKK:lla vähintään 30 op, mutta niitä voidaan määrätä enemmänkin, jos katsotaan opiskelijan tarvitsevan enemmän esitietokursseja.

Jos olet suorittanut amk-tutkinnon ja haluat DI:ksi (ja käyttää amk-opintoja hyväksesi DI-tutkinnossa), niin sinun pitää pyrkiä esim. TKK:lle tai muuhun sopivaan yliopistoon toiseen vaiheen valinnassa. Vain osa pyrkijöistä valitaan. Yleensä vaatimuksena on se, että amk-tutkinnon pitää olla samalta alalta ja opintomenestyksen amk:ssa tarpeeksi hyvän. Mikä sitten on tarpeeksi hyvä opintomenestys, vaihtelee alan ja hakijamäärän mukaan, mutta ainakin alle 3:n keskiarvolla (jos maksimi on 5) tulee harvoin valituksi.

Periaatteessa opinnot onnistuvat aika hyvin työnkin ohessa (koska vain harvoilla kursseilla on läsnäolopakko), mutta käytänössä tilanne voi olla toinen. Kurssit ovat oikeasti vaativia ja harvalla riittää tarpeeksi aikaa ja jaksoa panostaa niihin työnteon ohessa. Vaatimustaso on eri kuin mihin amk:ssa on tottunut (eräs amk:sta TKK:lle tullut sanoi, että hänen mielestään yksi TKK:n opintopiste vastaa kolmea amk:n opintopistettä). Lisäksi ongelmaksi tulee se, että esitiedoissa voi olla puutteita, koska amk:n kursseilla ei ole opetettu kaikkia samoja asioita kuin TKK:n vastaavilla kursseilla. Jos vielä amk-opinnoista on kulunut monta vuotta, ovat monet asiat ehtineet unohtua ja nyt niitä tarvitsisi sitten TKK:n kursseilla esitietoina.

Olen itse töissä TKK:lla ja käsittelen muiden tehtävieni ohessa myös amk-tutkinnon suorittaneiden hakemuksia oman alani DI-koulutukseen. Oma käsitykseni on se, että alle kymmenesosalla meille valituista amk-insinööreistä DI-opinnot sujuvat edes kohtuullisen hyvin.

Vierailija
2/11 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä pitäisi teoriassa pystyä hakemaan samoihin töihin kuin DI:n papereilla ( eli on ylempi korkeakoulututkinto kuten myös DI ). Käytännöstä en tosin tiedä miten työnhönottajat tuohon tutkintoon suhtautuvat.

Tuo koulutus on käsittääkseni suunniteltu niin, että sen voi suorittaa työn ohessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille on tainnut kerääntyä jostain syystä huonoa inssimateriaalia DI-koulutukseen, mikäli alle 10 %:lla opinnot sujuvat edes kohtuullisen hyvin. Itse olen vastaavan reitin kautta opiskellut konetekniikan DI:ksi Lappeenrannassa, keskiarvoni oli AMK:ssa 3,5 pintaan, yliopistossa myös yli kolmen ja en mielestäni hirveästi pingottanut opintojeni kanssa. Hyväksiluettuja kursseja minulle kerääntyi 53 opintoviikkoa, eli DI-tutkintoani varten opiskelin tuolla noin 130 ov:a. Opinnot veivät minulla dippatyö mukaanlukien 4 vuotta, josta 2 vuotta olin osa-aikaisesti töissä (noin 50 %) ja viimeisen vuoden kokoaikaisesti töissä.

Yksi esimerkki ei vielä kerro mitään, mutta tunnen monta vastaavalla tavalla opiskellutta ja hyvin ovat menestyneet, kun ovat ottaneet sen periaatteen, että kurssit nyt vain ovat vaikeampia kuin AMK:ssa ja vaativat (ainakin minun kokemukseni mukaan) paljon enemmän työtä. Olin erälle inssiryhmälle heidän fuksivuonnaan tutorinakin ja ihan hyvin heillä opinnot tuntuivat sujuvan.

Yleensä noilla AMK-insseillä on opiskelumotivaatio ihan jotain muuta kuin suoraan lukiosta tekniliseen yliopistoon tulevilla. Tämä on ainakin oman käsitykseni mukaan näin.

Ketjun aloittajalle kommenttina: hae ihmeessä opiskelemaan DI:ksi, älä ylempää AMK-tutkintoa. Niissä taitaa ainakin vielä olla vissi arvostusero. Suosittelen DI-tutkintoa, itselleni on ainakin auennut tällä tutkinnolla paremmin työmahdollisuuksia.

Vierailija
4/11 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi insinööri suorittaa di-tutkinnon työn ohella. Vie muistaakseni pari vuotta ja voi toki opiskella oman aikataulun mukaan.

Kauppatieteiden maisteriksi voi samaisesta koulutuksesta valmistua esim. tradenomit ja kaikki jotka ovat suorittaneet amk:n voi olla, että vähäisempikin tutkinto riittää. Opiskelemaan pääsee haastattelun perusteella eikä ole mitään pääsykokeita.

Luulen, että näitä samoja mahdollisuuksia on kaikissa yliopistoissa ja teknillisissä korkeakouluissa.

Vierailija
5/11 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki ylipooilaatkin käyvät opintojen lisäksi töissä, miksipä AMK-insinöörikin ei niin voisi tehdä. Ja kuten yllä todettiin, osan AMK-opinnoista voi jopa saada hyväksytettyä osaksi DI-tutkintoa.

Mutta sitä ihmettelen, että minkä ihmeen takia? Olen itse DI mutta en näe DI:n ja AMK-insinöörin uramahdollisuuksissa niin paljoa eroa, että käsittäisin mitä hyötyä po ponnistelusta olisi.

Vierailija
6/11 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

dippainssiksi pääse. DI:ksi pitää lukea sitten ihan alusta TKK:lla.

Vierailija
7/11 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen oli niin, että inssit sai olisiko ollut 60ov anteeksi, kun jatkoi opiskelemaan DI:ksi.

Voisit käydä katsomassa korkeakoulun/yliopiston sivuilta, onko heillä insinöörikiintiö ja sanotaanko siitä, mitä muuta.

Vierailija
8/11 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tulee onnistumaan 

Vierailija
9/11 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu. Opiskeluaika on 2 v ja siinä suoritetaan vain maisterivaiheen opinnot. Lähipäiviä voi olla muutama per lukukausi.

Vierailija
10/11 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikisi turboamiksilla on hivittä hinku tavoitella "ylemmäs". amkki on amkki ja yliopisto on yliopisto. Kannattaa suoraan yliopistolle.

Kauheata kun puhutaan, että superamiksistakin pitäisi alkaa vääntämään tohtereita.

Vierailija
11/11 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat siis k*rvästä täydeksi m*lkuksi 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä