Lähtisittekö ajamaan kesäkelillä 900km kahden
lapsen kanssa; 5v ja 6v? Siis niin että itse ajaisitte?
Kommentit (46)
lapsetkin jo niin isoja että ymmärtävät mitä matkanteko on.
eikä moni oikeasti kykene tuota matkaa ajamaan
bussikuskeilla on pakolliset tauot pitkällä matkalla, puhun siis tilausajosta. Tuohon matkaan joutuu tilaaja ottamaan kaksi kuljettajaa, koska yksi kuljettaja ei saa ajaa yhteen soittoon niin pitkää aikaa
vaan siitä, kykeneekö kuski yksin ajamaan tuon matkan
mun mielestä ei kykene, koska bussikuskitkaan eivät saa sitä tehdä, niin jokin syy siihen saattaisi olla, paitsi av:lla
Olen kulkenut bussilla (niin tilausajossa kuin julkisella) Haminasta/Helsingistä Rovaniemelle/Leville/Sodankylään, eikä kuski todellakaan vaihtunut matkan aikana. Myös itse kuljemme kyseisen välin 3-4 krt/vuodessa mennen tullen ja ystäväperheet myös ja yksi ihminen sen reissun ajaa päivässä ihan kivasti.
ja voivat pitää niin monta paussia kuin tarvitsevat. Bussikuskit eivät voi.
eikä moni oikeasti kykene tuota matkaa ajamaan
bussikuskeilla on pakolliset tauot pitkällä matkalla, puhun siis tilausajosta. Tuohon matkaan joutuu tilaaja ottamaan kaksi kuljettajaa, koska yksi kuljettaja ei saa ajaa yhteen soittoon niin pitkää aikaa
vaan siitä, kykeneekö kuski yksin ajamaan tuon matkan
mun mielestä ei kykene, koska bussikuskitkaan eivät saa sitä tehdä, niin jokin syy siihen saattaisi olla, paitsi av:lla
Me ajamme 1600km joka vuosi kerran tai kahdesti ja lapsia 4kpl. :) 8-0v. ovat olleet kun olemme noita matkoja ajelleet.
Viime talvena mies joutui ajamaan yksin 10kk.ikäisen kanssa tuon matkan ja matka oli mennyt loistavasti =)
Lapsemme ovat tottuneet istumaan pitkiä matkoja autossa, joten matkat eivät koskaan ole olleet meidän perheessä ongelmana. Sukulaiset, jotka eivät pitkiä matkoja reissaa, ovat kauhuissaan. :D
Sinullahan on jo ap isot lapset! Laitat lapsille takapenkille eväspussin heidän väliinsä ja saavat siitä itte ottaa kun nälättää.
Se on omasta asenteesta kiinni, miten matka onnistuu :)
Tsemppiä reissuun ja iloista mieltä kaikille! :)
no en todellakaan, miksi tekisin sen?
Menisin junalla niin pitkälle kuin pääsee ja sitten autolla loput, jos lentoreitin varrella, niin lentäisin ja vuokraisin auton paikanpäältä.
Menomatka vielä menee, mutta takaisin tuleminen on jo piinaa.
Ilman taukoja matka kestäisi noin 13 tuntia, mikäli matkalla ei ole ainuttakaan viivytystä, kesäisillä teillä kuitenkin on vaikka mitä tieosuutta, missä liikenne seisoo. 15 tuntia on realistinen ilman taukoja, taukojen kanssa 18-20. Kova suoritus, jos aikoo selvitä ehjänä matkasta.
10-12 tuntia. Ehdottomasti kannattaa lähteä ajamaan, kesällä on vielä valoisaakin pidempään. Varsinkin kun nyt ei ole mikään erityinen ruuhka-aika tiedossa, vrt, pääsiäinen, juhannus tms
Mietipä ap kuinka skarppina olet loppumatkasta?
Väittäisin, että yksikään ihminen ei pysty ajamaan tuota matkaa turvallisesti.
menisin junalla tai lentäen. en usko, että matka noin pitkään autolla, olisi lapsillekaan nautinto
suosittelisin sitä illalla/yöllä ajamista lasten kanssa. Mä ajoin kerran 900 km 2 lyhyellä pysähdyksellä, ekalla piti käydä vessassa ja toisella tankkasin. Lapset oli tosin 2v ja 3v. Lähdettiin klo 16 aikaan ja oltiin perillä 02. Lapset nukkui varmaan 75% matkasta.
hakusessa. Mitä te länkytätte täällä lasten jaksamisesta tms. jos kerran ap perheineen tuon matkan on monesti kulkenut. Nyt oli kyse ap:n ajamisesta, jaksaako parilla pysähdyksellä. Istumiseen ei ole kukaan kuollut.
että lapset ovat tottuneet autossa matkustamaan tuon matkan, ovat matkustaneen Suomen halki ekan keran ollessaan 3-4kk. Myös itse olen tuon matkan tehnyt kymmeniä kertoja: mies on ajanut koko matkan tai puolet. Nyt kuitenkin ajattelin ajaa itse, talvikelillä en lähtisi ajamaan yksin. Pysähdytään sitten tarpeen tullessa.
autoilevia, jotka ajavat monia satoja kilometrejä ihan helposti.
Sitä paitsi jos liiallista kyllästymistä, nahistelua ja kiukkua ilmenee, ei ole vaikea pysähtyä ex tempore johonkin majoituspaikkaan. Aamiaismajoituksia ja vast. saa 40 eurolla ja taatusti löytyy tilaa aina jostain.
Mutta jos me ajamme 1600km yhdessä. Minä 800km ja mies 800km. On se melkein kuin minä ajaisin yksin lapsieni kanssa. Jos mies ajaa ensin tuon oman pätkän ja minä lopun pätkän, niin mies nukkuu aika paljon tuosta minun ajamasta matkasta ja minä taas silloin kun mies ajaa ,että minä jaksan ajaa.
Ja kuka tuolla kirjoitti, että matkaan saattaa mennä lähes 20h! Huh, kuinka etanavauhtia ajelette?
Te jotka ette lähtisi ajamaan tuota matkaa, oletteko koskaan edes ajaneet pitempiä matkoja? Meillä on ajamisesta yli kymmenen vuoden ajan kokemusta ja aina kaikki on mennyt hyvin. Ainoastaan se hirvittää, montako juoppoa ajelee vastaan meidän kaistalla, mutta ei onneksi vielä ole yhtään tullut!! Niitä kun on liikenteessä ihan liikaa!!
mutta raskasta se on. Jos itse olisin lähdössä ja lomaakin olisi, varaisin majoituksen jostain mennen tullen. Ja ottaisin lomailun kannalta. Esimerkiksi Oulu tai Kuopio ovat mukavasti puolivälin tienoilla ja niissä on hyviä majapaikkoja. Saattaisin jopa yhdistää matkaan aamupäivän vierailun jossain lapsia kiinnostavassa paikassa.
Jos ei satu viikonlopun ruuhkiin etelässä (pohjoisessa niitä ei pahemmin olekaan;), ajoajan keskinopeudeksi voi hyvin laskea 90-100. Silloin ei tarvitse kaahata, moottoritiepätkät nostavat keskinopeutta (käytännössä Heinolaan asti voi ajaa 120) ja maantiellä voi ajaa vähän yläkanttiin.
Mutta jos me ajamme 1600km yhdessä. Minä 800km ja mies 800km. On se melkein kuin minä ajaisin yksin lapsieni kanssa. Jos mies ajaa ensin tuon oman pätkän ja minä lopun pätkän, niin mies nukkuu aika paljon tuosta minun ajamasta matkasta ja minä taas silloin kun mies ajaa ,että minä jaksan ajaa.
Ja kuka tuolla kirjoitti, että matkaan saattaa mennä lähes 20h! Huh, kuinka etanavauhtia ajelette?
Te jotka ette lähtisi ajamaan tuota matkaa, oletteko koskaan edes ajaneet pitempiä matkoja? Meillä on ajamisesta yli kymmenen vuoden ajan kokemusta ja aina kaikki on mennyt hyvin. Ainoastaan se hirvittää, montako juoppoa ajelee vastaan meidän kaistalla, mutta ei onneksi vielä ole yhtään tullut!! Niitä kun on liikenteessä ihan liikaa!!
ei todellakaan ole melkein sama asia ajaa yhdessä 1600 kilsaa kuin yksin 900 kilsaa, jos ajaa kahdestaan voi vaihtaa vähän väliä kuljettajaa. Mä olen todellakin ajanut pitkiä matkoja ja siksi tiedän, miten haastavaa on pysyä hämärässä alituisen skarppina niille hirville, peuroille, supikoirille, ketuille ja muulle liikenteelle.
On aivan eri asia jakaa tuo tarkkaavaisuus toisen aikuisen kanssa, kuin vastata siitä itse koko matkan.
Ootko itse koskaan ajanut 600 kilsaa pitempään yksin?
.
kyllä av mamma tietää
mutta kaikkialle ei vie satasen tiet..
Minä voisin ajatella lähteväni lasten kanssa ajamaan tuon matkan. MUTTA luultavasti tähtäisin eka päivälle 600 kilsan ajon, toiselle 300. Ainakin kotimatkalle. Käsitin, että ap:llä ei ole päivänpäälle tuo elämä. Joten varaisin vähän enemmän aikaa matkantekoon, jos ei kerran ole kiirettä.
en haluaisi käyttää lomassani kahta vuorokautta matkustamiseen, jos olisin menossa Suomen lappiin : /
Paljonko kohteeseen on matkaa Ivalon kentältä tai Rovaniemeltä (juna ei kai kulje siitä eteenpäin?)
Mä menisin yöjunalla Rovaniemelle ja ajelisin siitä aamutuimaan perille. Söisin hyvin lasten kanssa junassa ja istuisin kanssansa leikkivaunussa. Sitten omaan hyttiin kattomaan kannettavasta piirrettyjä.
Junassa on tunnelmaa.
en haluaisi käyttää lomassani kahta vuorokautta matkustamiseen, jos olisin menossa Suomen lappiin : /
Paljonko kohteeseen on matkaa Ivalon kentältä tai Rovaniemeltä (juna ei kai kulje siitä eteenpäin?)
Mä menisin yöjunalla Rovaniemelle ja ajelisin siitä aamutuimaan perille. Söisin hyvin lasten kanssa junassa ja istuisin kanssansa leikkivaunussa. Sitten omaan hyttiin kattomaan kannettavasta piirrettyjä.
Junassa on tunnelmaa.
Ei ikinä ole mennyt kuin max 12h huonolla talvikelillä!
Lapissa ne välimatkat ovat niin pitkät, että oma auto on sieläl kyllä hyvä olla, niin ap:kin taitaa ajatella.