Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitseeko teillä LÄKSYJENTEKO perhe-elämää iltapäivisin?

Vierailija
08.05.2009 |

Luulen, että on paljon tällaisia perheitä ja on kamalaa jos näin on.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemman läksyihin ei ole koskaan tarvinnut puuttua.

Nykyään nuorempikin hoitaa läksyt omatoimisesti ja ajoissa, mutta pyytää toisissa aineissa tarkistaan ja joskus siitä poikii pidempi sessio. Kokeisiin valmistautuminen samaisen lapsen kohdalla on koko perheen juttu... Minä ensin referoin aineiston ja teen selkokielisen, sitten lapsi opiskelee / lukee itse / harjoittelee ja usein sen jälkeen yritämme vielä jompi kumpi tai molemmat vaihtelevasti varmistaa, että asiat on hanskassa. Lapsella ei ole diagnosoitu mitään syytä osin takkuavaan koulunkäyntiin, mutta tällä systeemillä olemme huomanneet, että hän kyllä oppii.

Vierailija
22/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

matikan läksyjä ja niitä on lähes joka päivä. Tytöllä on ongelmia matikassa ja vaikka kuinka tekee läksyt koulun jälkeen niin saattavat olla kaikki väärin ja sitten menee usempi tunti kun käymme tehtäviä läpi ja yritän opettaa lasta ymmärtämään tehtävät. Ja siinä tulee välillä lapselle sekä äidille sen verran epätoivonen olo (lapsi itkee ja hermostuu kun ei osaa ja äitilläkin välillä palaa hermot) että pitää keskeyttää välillä ja jatkaa taas hetken päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on opetettu ekalta luokalta lähtien siihen, että ensi tehdään läksyt ja sitten syödään välipala. Sitten on vasta lupa tehdä jotain muuta. Tähän ei ole tarvinnut puuttua.

Vierailija
24/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsiltanne koskaan kysytte että miksi eivät tee? Hankala uskoa että koulu sujuisi ihan putkeen jos eivät saa tehtyä edes jotain; taustalla saattaa olla oppimisvaikeuksia tms.

Vierailija
25/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ennen koulun loppua oli kolkkiluokkalaisella vielä esitelmä itse valitsemastaan aiheesta. Toppuluokkalaisen piti tehdä economical studies vapaaehtoisesta firmasta ja siitä power point -esitys. Ekaluokkalaisella ei onneksi ollut ylimääräisiä töitä. Joka ilta kuitenkin hänenkin läksyihinsä kuluu n. 20 min.

Isompien läksyihin kuluu 20 min ja kaikilla on vielä lukuläksy, isommilla on lukemista 20 min. iltaisin ja ekaluokkalaisella 10 min.

Emme asu Suomessa.

Vierailija
26/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on opetettu ekalta luokalta lähtien siihen, että ensi tehdään läksyt ja sitten syödään välipala. Sitten on vasta lupa tehdä jotain muuta. Tähän ei ole tarvinnut puuttua.

Tosin välipala syödään ensin ja sitten läksyt. Olemme tulleet siihen tulokseen, että sujuu paremmin kun on saanut ensin polttoainetta.

Vierailija
27/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmasluokkalainen syö välipalan kun tulee koulusta ja sitten tekee läksyt.Näin ollu aina.

Vierailija
28/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan ole ollut.

Tosin itse olen sitä mieltä että olisi hyvä aina välillä vanhemman olla siinä mukana jotta näkisi miten lapsi edistyy, mitä opiskelevat milloinkin jne. Itselläni valitettavasti jäi viime kevätkaudella vähille työstä/perhe-elämästä johtuvan väsymyksen vuoksi ja lapset oli aika omillaan... numerot laski vähän syksystä mutta ei nyt ihan hirveästi.

Vierailija
29/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on vasta taapero, joten laksyt ei ole viela ajankohtaista. Mutta kun ikaa tulee riittavasti ja tytto menee koulutielle, jo 5-vuotiaana koulu on 8 tuntia ja sen jalkeen on valtava kasa laksyja tehtavana seuraavaa paivaa varten.

Ikava suomalaista peruskoulusysteemia, jolloin kouluun mennaan vasta 7-vuotiaana ja paivat ovat neli-viisituntisia.

Vierailija
30/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsiltanne koskaan kysytte että miksi eivät tee? Hankala uskoa että koulu sujuisi ihan putkeen jos eivät saa tehtyä edes jotain; taustalla saattaa olla oppimisvaikeuksia tms.

Kolmannelta viidennelle tapeltiin päivittäin läksyjen kanssa. Ensin me kotona, sitten lapsi jäi kouluun "tekemään" niitä. Eikä sielläkään tehnyt. Sitten annettiin periksi ja päätettiin että hän saa itse päättää läksyjentekemisestään. Me emme pilaa koko perhe-elämää sen takia. Hänellä ei ole oppimisvaikeuksia, muuta kuin laiskuuden takia. Sen lisäksi että ei viitsi tehdä läksyjä, ei myöskään lue kokeisiin. Keskiarvo on 8 paikkeilla nyt 8. luokalta päästessä. Ja se on tasaisesti laskenut alakouluajoista. Osa opettajista antaa hänelle arvosanaksi 6, vaikka saa kaseja kokeista - koska ei tee tehtäviä, kirjoita vihkoon yms. Toisaalta hän saa 10 sellaisista aineista kuin englanti, luova kirjoittaminen ja kuvaamataito. Liikunnasta saisi myös jollei kieltäytyisi pelaamasta joukkuepelejä (vapaa-ajalla pelaa kyllä kavereitten kanssa!!) Tykkää luoda omaa, ei tanssia toisten pillin mukaan tai päntätä mitään valmista. Uskon että hänestä tulee ihan hyvä ihminen tästä huolimatta. Alakoulussa oli välillä häirikkökin, mutta nyt enempi hiljainen luokassa. Pojalla on selvästi ns. auktoriteettiongelma; ei pidä siitä, että joku muu ohjailee häntä. Mutta sama ongelma on isällänsä joka on kuitenkin menestynyt elämässä, vaikka tekee ihan mitä itse haluaa eikä ota muiden iniöitä korviinsa ollenkaan...

Vierailija
31/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmuus on muka hukassa, kun vanhempi on selvästi tehnyt kaiken, mitä normaalijärjellä edes keksii. Kun se ei näytä riittävän, niin ei luulisi kenelläkään pokka riittävän haukkumiseen. Jos riittää, niin haukkujalta olisi syytä sadella satoja neuvoja siitä miten sen vanhemmuuden voisi tuossa kohtaa hoitaa paremmin. Näille äideille hyvät neuvot olisivat varmasti enemmän kuin tervetulleita.

Vierailija
32/32 |
30.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka joka ilta teen molempien lasten kanssa läksyt

lapset 1. ja 2. luokalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän