Hallitseeko teillä LÄKSYJENTEKO perhe-elämää iltapäivisin?
Luulen, että on paljon tällaisia perheitä ja on kamalaa jos näin on.
Kommentit (32)
Perheessä yksi koululainen, jonka läksyjentekoon menee yleensä 2-10 minuuttia iltapalan syömisen lomassa.
Lapsi vasta ekalla. Läksyt kyllä osaa tehdä nopeasti ja niissä ei ole mitään ongelmia. Jos vaan aloittaisi tekemään ne. Siinä menee koko ilta töistä tulon jälkeen kun ollaan ruoka syöty, kun yritän saada edes aloittamaan läksyjen teon. Kuljen kirjan ja kynän kanssa perässä ja istutan paikoilleen ja pyydän ja pyydän. Siinä istutaan ja mitään ei tapahdu. Jos jätän yksin tekemään häipyy heti ja ei varmasti tee. Jos tarkaavaisuuteni herpaantuu, niin karkaa.
Siinähän se ilta aina mukavasti menee yrittäen saada lapsi tekemään läksyt. Läheskään aina en onnistu ennen nukkumaan menoa ja aamuisinakaan ei aina tee. Nyt olen peräti kahtena iltana peräkkäin onnistunut tai itseasiassa tänä aamuna teki läksyt lopulta. mutta teki kuitenkin ne.
lapset on opetettu ekalta luokalta lähtien siihen, että ensi tehdään läksyt ja sitten syödään välipala. Sitten on vasta lupa tehdä jotain muuta. Tähän ei ole tarvinnut puuttua.
Lapsella loppuu tv-katselu ja kännykkä menee käyttökieltoon jos minun pitää asiasta erikseen muistuttaa. Meillä on periaate että kun vanhemmat tulee töistä, niin pitää olla läksyt tehty ja sitten tarkistetaan ne.
eli usein hallitsee. Johtuu lapsen keskittymisvaikeudesta ja on vaikea saada aloittamaan läksyt. Osaa kyllä, mutta usein pitää vieressä istua ja muistuttaa keskittymään. Töistä tullesani pääasiassa heti tehdään läksyt ja sitten vasta syödään jonka jälkeen saa vielä mennä kavereide kanssa. yksin tai veljen kanssa kotona ollessaan ei itse aloita läksyjä.
Nyt tokan luokan ollessa lopullaan on reilun kuukauden aikana tapahtunut paljon kehitystä eli aloittaa läksyt lähes heti kun pyydän ja pystyy jo enimmät läksyt itse tekemään voin esim. samalla laittaa ruokaa. Säännöllisyys ja sinnikkyys siis vohdoin tuottaa tulosta ja toki myös lapsen kasvaminen, on loppuvuodesta syntynyt poika.
Paremmin on tosin alkanut sujua. Poika on ekalla. Syksyllä jouduin istumaan vieressä ja auttamaan. Läksyihin meni aina tunti tai puoltoista! Nykyään menee siinä 5-30 minuuttia. Riippuu siitä paljonko matikkaläksyjä on. Joskus on lukuläksykin.
Ensi syksynä aloittaa koulunsa tyttö jolla asperger ja keskittymisvaikeuksia:(. Pelottaa syksy!!
Lapsi ei tee läksyjään, jos en ole vahtimassa. Eikä ole auttanut kotiarestit, kännykkäkiellot, karkkipäivän poistot. Lapsi pitää vapaa-aikanaan aikaa, jolloin minä en ole paikalla.
Nyt neljännellä ja alusta asti olen opettanut, että läksyt tehdään iltapäivällä ennen kuin ollaan kavereiden kanssa. Ei vaan ole mennyt perille. Ilmeisen uppiniskainen ja sitkeä tapaus.
Onneksi kohta alkaa kesäloma...
Meidän lapsille jo eskari opettaa, että lapsi itse huolehtii läksyistä. Niitä ei enää edes merkitty ylös, vaan lapsen piti muistaa mitä läksyä kulloinkin oli.
Lapsi ei tee läksyjään, jos en ole vahtimassa. Eikä ole auttanut kotiarestit, kännykkäkiellot, karkkipäivän poistot. Lapsi pitää vapaa-aikanaan aikaa, jolloin minä en ole paikalla.
Nyt neljännellä ja alusta asti olen opettanut, että läksyt tehdään iltapäivällä ennen kuin ollaan kavereiden kanssa. Ei vaan ole mennyt perille. Ilmeisen uppiniskainen ja sitkeä tapaus.
Onneksi kohta alkaa kesäloma...
Toisinaan taas ei. nyt olen kieltänyt läksyjenteon suoraan koulun jälkeen, koska silloin ne menee helposti vinkumiseksi. Sitten neljän aikaan on hyvä, myöhemmin on taas liian väsynyt.
Meillä on myös neljäsluokkalainen poika, joka satunnaisesti tekee läksyt ennen kuin tulen töistä. En ole sitä niin vaatinutkaan, sillä usein on mukava, kun töistä tultuani laitan ruokaa ja pojat tekee samalla keittiön pöydän ääressä läksyjä ja voidaan jutella päivän kuulumisista. samalla tulee tarkistettua läksyt. Nyt siis sujuu näin, kun nuoremman kanssa on helpottanut.
Ei hänellä edes ole kännykkää. Lapsi ei pääse ulkoilemaan, ei leikkimään, ei pelamaan tietsikalla, ei katsomaan telkkaria ennenkuin läksyt tehty. Harmittaahan häntä moinen ja tekisi mieli varsinkin sinne ulos kavereiden kanssa, mutta kun ei suostu tekemään läksyjä niin ei pääse. En ymmärrä mikä siinä on, että ei periaatteestakaan ala niitä tekemään. Oikeasti istuu koko illan läksykirjan edessä ja ei varmasti tee. Kaikki hauska jää väliin.
Olen kokeillut monia muitakin tapoja. Esim. vain välillä muistuttanut ja antanut muuten olla vapaasti. Ei onnistu näinkään.
Ei tuollaiset periaatteet auta. Läksyt pitäisi meilläkin olla tehty, kun töistä tullaan. Ei vaan ole tehty kertaakaan.
Vastaus sille joka ymmärrä, että pitää perässä kulkea ja anella tai pikemminkin käskeä ei anella.
Kaikki vanhemmuudessa onnistu yhtä hyvin kuin toiset.
Ei hänellä edes ole kännykkää. Lapsi ei pääse ulkoilemaan, ei leikkimään, ei pelamaan tietsikalla, ei katsomaan telkkaria ennenkuin läksyt tehty. Harmittaahan häntä moinen ja tekisi mieli varsinkin sinne ulos kavereiden kanssa, mutta kun ei suostu tekemään läksyjä niin ei pääse. En ymmärrä mikä siinä on, että ei periaatteestakaan ala niitä tekemään. Oikeasti istuu koko illan läksykirjan edessä ja ei varmasti tee. Kaikki hauska jää väliin.
Olen kokeillut monia muitakin tapoja. Esim. vain välillä muistuttanut ja antanut muuten olla vapaasti. Ei onnistu näinkään.Ei tuollaiset periaatteet auta. Läksyt pitäisi meilläkin olla tehty, kun töistä tullaan. Ei vaan ole tehty kertaakaan.
Vastaus sille joka ymmärrä, että pitää perässä kulkea ja anella tai pikemminkin käskeä ei anella.
Kaikki vanhemmuudessa onnistu yhtä hyvin kuin toiset.
jos sulla on jo nyt noin homma hukassa?
Jos lapset haluavat lähteä iltapäiväkerhosta kavereidensa luokse, heidän pitää tehdä läksyt ennen sitä. Jos ovat olleet ip-kerhossa koko iltapäivän ja läksyt ovat vielä kotona tekemättä, ne tehdään ennen kuin saa katsoa lastenohjelmia / lähteä ulos.
Miten sä meinaat sen lapsesi saada tekemään vanhempana mitään muutakaan.
Eletään päivä kerrallaan ja ongelma kerrallaan. Pääasia, että pärjää koulussa ja muualla ei ole ongelmia.
Turha sitä tulevaisuutta on etukäteen murehtia.
Älä välitä näistä täydellisten äitien kitinöistä.
Esikoisen aikana meillä oli sama ongelma. Ajattelin kuten palstan äidit, että olen huono äiti kun lapsi ei keskity läksyihin, eikä saa niitä tehtyä.
Selvisi kolmannella luokalla, että lapsella on jonkinsortin oppimisvaikeuksia ja keskittymisvaikeuksia. Koulu menee ihan hyvin ja lukemaan oppi ajallaan jne.. joten ongelmaa ei heti huomattu. Mutta kolmannella sitten tuli sellaisia ongelmia, että alettiin tutkimaan enemmän ja huomattiin nämä vaikeudet.
Nyt on tilanne hyvä ja lapsi on saanut apua ongelmiinsa ja läksyjen luku ei hallitse enää kotielämää.
Toisilla lapsilla ei ole ollut ongelmaa.
Kolmasluokkalainen tekee läksyt heti koulusta tultuaan täysin oma-alotteisesti ja ekaluokkalaisella niitä ei ole kuin joskus tosi harvoin, kun kerkeää tekemään koulussa lähes kaikki.
meilläkin ongelmat oli todella pahoja noin viidennelle asti. Mikään puhe tai käsky tai komennus ei auttanut, mikään kielto tai rangaistus tai palkinto ei toiminut. Ei kännykkäkiellot, tv-ohjelmien katselukiellot, ulosmenokiellot, mitkään. Vaikka oli pakko istua läksykirjan ääressä pöydän vieressä, silti ei tehnyt. Usein ei edes merkinnyt koulussa mitä läksyä olisi ollut. Ostin läksyvihot ja kelenterit, pakotin hakemaan kirjoja koulusta illalla kun ne oli jätetty sinne, komensin ja rankaisin ja perustelin. Mikään ei mennyt perille.
Tänä talvena homma on muuttunut kuin taikaiskusta. Viidesluokkalainen poika, merkitsee nyt läksyt ko aineen vihkoon itse kehystämälleen sivulle, joka on "läksysivu" ja tekee useimmiten kaikki läksyt itsenäisesti valmiiksi, paitsi milloin ei osaa niitä tehdä. Silloin hän jättää ne odottamaan, kunnes vanhemmat tulevat kotiin ja hän voi kysyä neuvoa.
Mutta jutun ydin on siinä, että mikään, mitä minä tein, ei auttanut. Nyt kun poika on itse tajunnut läksyjen merkityksen ja keksinyt keinon, jolla hän ne muistaa, hän ei enää pane niin paljon vastaan. Hän tekee itse.
Ja sinä, joka kyselit, että miten meinaat saada lapsen tekemään tulevaisuudessa mitään jos nyt on vanhemmuus hukassa: etkä ehdottanut mitään toimivaa konstia itsekään. Hukassa taitaa olla sullakin. Ja pysyy, kosket tajua edes etsiä...
Ekaluokkalainen tyttö tekee itse tehtävänsä ja pyytää sitten tarkistamaan matikantehtävät. Lukuläksy pitää kuunnella aktiivisesti ja kuitata sivulle. Ei tähän koko perhettä tarvitse.