Miksi lapset ei saa kiivetä liukumäkeä ylös?
Olen ihmetellyt monta kertaa puistoissa sitä, kun äidit kieltävät lapsiaan kiipeämästä liukumäkeä alhaalta ylös. En vain ymmärrä, miksi sitä ei saisi tehdä, varsinkin jos kukaan ei ole laskemassa liukumäessä. Voisiko joku kertoa minulle, miksi tällainen kielto on niin yleinen. Minusta se on vaan lapsen motoriikalle hyväksi.
Kommentit (185)
sitten olisi mäkeen eksynyt oman nuppusen tielle?
Aina jos on vastaava tilanne ollut puistossa, olen huomauttanut kiipeilijälle (kun on oman vuoronsa ajan telineessä kiipeillyt) että olisi syytä siirtyä sivuun kun joku on tullut laskemaan ja nyt on toisen lapsen vuoro nauttia liukumäestä.
Aina on kiipeilijät antaneet tilaa.
Kyllä niitä toistenkin ihmisten lapsia voi kasvattaa ja näille puhua, ihan ystävällisestikin.
Mikä teitä aikuisia vaivaa - miksi leikkivä lapsi - muu kuin omanne - on lähtökohtaisesti nico-petteri, lapsi, joka on jotenkin vähempiarvoisenpi ja huonompi kuin ihminen yleensä? Miksi aikuiset ajattelevat noin rumasti LAPSISTA?
Mutta täällä Helsingissä hän saa kyllä kiipeillä mielin määrin. Meidän puistossa ei ole mitään tuollaisia sääntöjä.
Siis teille kaikille, joita ei ole kasvatettu niin, että ihan isse sen tajuaisitte, miten liukumäessä kuuluu toimia:
http://www.loppi.fi/index.asp?id=A535B9C842D7497E9B230FDAA84C4439&d…
Ehkä ei, tai ehkä sittenkin. Ulosanti on selkeää ja se on pääasia. osui ja upposi. molsk vaan!
Tietää, että jos liukumäessä on joku muu, ei kiivetä väärään suuntaan.
Lähinnä oletan kiellon yleisyyden johtuvan juuri siitä, että yleensä siinä liukumäessä on muitakin - ja silloin meilläkin tuo on kielletty, koska muiden laskemisesta ei tule mitään, jos yksi sankari vetää mäkeä ees ja taas...
Aina jos on vastaava tilanne ollut puistossa, olen huomauttanut kiipeilijälle (kun on oman vuoronsa ajan telineessä kiipeillyt) että olisi syytä siirtyä sivuun kun joku on tullut laskemaan ja nyt on toisen lapsen vuoro nauttia liukumäestä.
Aina on kiipeilijät antaneet tilaa.Kyllä niitä toistenkin ihmisten lapsia voi kasvattaa ja näille puhua, ihan ystävällisestikin.
Mikä teitä aikuisia vaivaa - miksi leikkivä lapsi - muu kuin omanne - on lähtökohtaisesti nico-petteri, lapsi, joka on jotenkin vähempiarvoisenpi ja huonompi kuin ihminen yleensä? Miksi aikuiset ajattelevat noin rumasti LAPSISTA?
No kun tässä juuri ajatellaan niitä muitakin lapsia! Vai onko se mäkeä alaspäin laskeva lapsi ainoa jota voi sattua??
Ilmeisesti vaan jotkut on niin typeriä että niille pitää erikseen olla kirjoitettuja sääntöjä että homma toimisi.
Mutta täällä Helsingissä hän saa kyllä kiipeillä mielin määrin. Meidän puistossa ei ole mitään tuollaisia sääntöjä.
Päiväkodeissa, joissa on asiantuntija-kasvattajat on täysin pölhöt säännöt, joista ei kannata ottaa opikseen vaikka itse olisi kuinka tumpelo vanhempi tahansa. Sen kun kiipeette, mutta älä tule sitten poraamaan jos joku laskee päälle. kun sitäkään ei mitenkään olisi etukäteen osannut arvata, että niin kävisi. yhyy,
Lapset ovat vielä niin pieniä että syy-seuraussuhteet eivät ole selviä. Eli:
1. liukumäessä ei ole muita laskemassa mäkeä = saat kiivetä liukumäkeä ylös
2. liukumäessä on muita laskemassa mäkeä = et saa kiivetä liukumäkeä ylös
Ei lapsi tällaista vielä sisäistä kunnolla...
Meillä sisäistää ;-). Viisi lasta on tällä periaatteella ohjeistettu, kukin vuorollaan. Ja koska olen itse mukana ihan pienten ulkoillessa, voin toki huomauttaa/ muistuttaa asiasta helposti...
...täytyy sanoa keskustelua seuranneena, että onpahan monta ihan SAIRASTA viestiä joukossa.
Siis minkä ihmeen takia lasten leikkipaikan liukumäkeä ei saisi käyttää kiipeilyyn? Yhtä hyvää syytä en ole ketjusta löytänyt.
Totta kai on selvää, että jos mäessä on muita laskemassa, niin silloin ei tietenkään mäessä kiipeillä. Tietenkin muut otetaan huomioon ihan normaalisti ja liukumäen pääasiallinen käyttötarkoitus on tietty laskeminen. Miksi mäkeä ei voisi kiipeilyyn tai mihin tahansa leikkiin käyttää? Ei se siitä vahingoitu yhtään eikä tällainen toiminta vahingoita yhtään lasta. Mikä siinä siis on ongelma?
Viisi vuotta olen puistojen elämää seurannut eikä tämän aiheen tiimoilta ole ongelmia esiintynyt. Aina on otettu muut huomioon meidän toimesta ja päin vastoin. Joskus on komennettu omia muksuja ja joskus vieraita niin tästä kuin monesta muustakin asiasta. Ei mitään ongelmaa.
Aina on kiipeilijät antaneet tilaa.Kyllä niitä toistenkin ihmisten lapsia voi kasvattaa ja näille puhua, ihan ystävällisestikin.
Inhan niitä kirjoittamattomia sääntöjä miljoonia joka puolella.
Joo, ei ole. Ei ole sitäkään "säännöissä" että kun liukumäestä on laskettu pitää alta mennä pois että seuraava pääsee laskemaan...
Kyse on siitä miten joku äiti voi olla niin välinpitämätön, että antaa lapsensa kiivetä. Ei siitä, että lapsi olisi jotenkin huono. Miksi pitäisi kasvattaa muiden lapsia tai heitä ystävällisesti ohjata, kun heillä on omat vanhemmat, jotka näkevät ja kuulevat, paikalla sitä varten. 'Vieras apsi on lähtökohtaisesti Nico-Petteri' on mun uusi motto.
Kyllä minä olen ihan kannustanut kiipeämään. Silloin kun ei ole muita paikalla.
Mutta minä olenkin se kamala äiti, joka kannustaa lapsiaan hyppimään vesilätäköissä, kun kerran on tullut revittyä ne kurikset ja kumpparit päälle. Annan lasteni riisua käsineet vaikka olisi viileä ilma, kun kerran voin ne takaisinkin pukea, jos alkaa sormia palella. On asioita joissa en pidä sääntöjä.
Sitten on niitä, joissa on ne säännöt: pyörällä ei ajeta ilman pyöräilykypärää, mäessä (pulkka tai liukumäessä) ei etuilla, vaan annetaan kaikille vuorot, eikä kiivetä mäkeä ylös, jos kerran on muita, trampoliinilla hypitään yksi kerrallaan, toiselta ei viedä mitään kädestä, muutenkin otetaan muut huomioon.
Kuten se joku tuolla aiemmin kirjoittikin: annetaan keinuvuoroa muillekin. Tätä minä en sitten millään tajua. Jos puistoss aon kaksi keinua ja tolkuton määrä keinuhin haluavia. Miksi näiden keinuvien lasten äidit/isät ei voi sanoa lapsilleen, että keinupa nyt viisi minsaa vielä, sitten on muitten vuoro. Tai jos siellä hiton HopLopissa on se yksi trampoliini, miksi yksi ja sama jätkä hyppii siellä kaksi tuntia?
eivät puutu oman lapsensa muita häiritsevään käytökseen - vanhemmat eivät rajoita oman lapsensa tekemisiä vaikka siitä on muille haittaa.
Minusta hyvä sääntö on se, että mäessä voi kiipeillä JOS lapsi ei estä muiden laskua ja mäen käyttöä siihen tarkoitukseen mihin se on ENSISIJAISESTI kehitetty. Jos muita laskijoita ei ole, mäessä voi kiipeillä.
Näin olemme toimineet tähänkin asti ja näin jatkamme - paitsi tuolla Lopella :-)
EI mitään ongelmia ole kyllä ollut ymmärryksessä meilläkään;-)
Lapset ovat vielä niin pieniä että syy-seuraussuhteet eivät ole selviä. Eli:
1. liukumäessä ei ole muita laskemassa mäkeä = saat kiivetä liukumäkeä ylös
2. liukumäessä on muita laskemassa mäkeä = et saa kiivetä liukumäkeä ylös
Ei lapsi tällaista vielä sisäistä kunnolla...
Meillä sisäistää ;-). Viisi lasta on tällä periaatteella ohjeistettu, kukin vuorollaan. Ja koska olen itse mukana ihan pienten ulkoillessa, voin toki huomauttaa/ muistuttaa asiasta helposti...
eivät puutu oman lapsensa muita häiritsevään käytökseen - vanhemmat eivät rajoita oman lapsensa tekemisiä vaikka siitä on muille haittaa.
enkä arastele käyttää sitä
jos asenteeni häritsee, niin sitten häiritsee, eipä ole kukaan tullut sanomaan.
Mulle on ihan sama, jos sua ja sun kaltaisias ärsyttää, tyhmiä sääntöjä emme noudata
kuraisilla saappaillaan siinä kiiveilleet... Se lika tarttuu kyllä paljon tiukemmin likaista mäkeä laskettaessa kuin likaisessa maassa istuessa.
Jos äidin elämän tehtävä on varjella lastensa puhtaita vaatteita ulkoillessa, niin ei ole mun ongelma
Näen sieluni silmin sinut ja lapsesi puistossa! Olet se, jonka kakarat kulkee aina likaisissa vaatteissa ja muutenkin hälläväliä-asenteella - etuillaan, häiritään muita, huudetaan ja ollaan VAPAITA!
Vaaraa ei saa muille aiheuttaa, mutta muuten saa leikkiä vapaasti. Ihmettelen silti, miten niin moni antaa lapsensa tehdä aivan, mitä tahansa (muista tai omasta turvallisuudesta viis)
Tässä pari hyvää linkkiä aiheesta liukumäkien ja leikkikenttien turvallisuus
http://www.dolceta.eu/suomi/Mod3/spip.php?article220
http://www.dolceta.eu/suomi/Mod3/spip.php?article122
Minähän vaan nauroin. Sori, ei kiinnosta ihan niin paljon, että häiritsisi. Mullakin on kyllä pesukone ja oikeen kodinhoitohuone. Älä ihmeessä noudata sääntöjä, jos se sinua noin ahdistaa! Minä noudatan vastedeskin sellaisia sääntöjä, jotka vaikuttavan lasteni turvallisuuteen.
meillä on pesukone enkä arastele käyttää sitä
jos asenteeni häritsee, niin sitten häiritsee, eipä ole kukaan tullut sanomaan.
Mulle on ihan sama, jos sua ja sun kaltaisias ärsyttää, tyhmiä sääntöjä emme noudata
Kyllä minä olen ihan kannustanut kiipeämään. Silloin kun ei ole muita paikalla.
Mutta minä olenkin se kamala äiti, joka kannustaa lapsiaan hyppimään vesilätäköissä, kun kerran on tullut revittyä ne kurikset ja kumpparit päälle. Annan lasteni riisua käsineet vaikka olisi viileä ilma, kun kerran voin ne takaisinkin pukea, jos alkaa sormia palella. On asioita joissa en pidä sääntöjä.
Sitten on niitä, joissa on ne säännöt: pyörällä ei ajeta ilman pyöräilykypärää, mäessä (pulkka tai liukumäessä) ei etuilla, vaan annetaan kaikille vuorot, eikä kiivetä mäkeä ylös, jos kerran on muita, trampoliinilla hypitään yksi kerrallaan, toiselta ei viedä mitään kädestä, muutenkin otetaan muut huomioon.
Samoilla linjoilla meilläkin ollaan. Kuralätäköihin saa mennä, koska sitä varten on kunnon varusteet. Hanskat saa ottaa pois, jos on kuuma - yleisesti ottaen tietävät itse, koska ovat hikisiä :).
Ja sitten on tosiaan säännöt tietyistä asioista.
Näillä periaatteilla on jo saatettu yksi lapsista pari vuotta yli täysi-ikäiseksi, toihen on ihan just kohta täysi-ikäinen ja perässä tulee kolme pienempää, nuorin 5 vee :-). Ja toisin kuin tässä ketjussa jossain olettettiin ;-), on tuo rakas täysi-ikäiseni kasvanut kelvolliseksi ihmiseksi, vaikka saikin pienenä kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan silloin kun siinä ei ollut muita. On motorisesti ollut aina hyvin kehittynyt ja oli pienenä varsinainen pikkuapina :). Oletan siis sujuvasti, että näistä muistakin tulee ihmisiä äidin mystisillä säännöillä...
On lapsen/lasten aliarvioimista olettaa, etteivät he tajua sitä, että asiaa voi tehdä tietyillä ehdoilla. Meillä on ihan sujuvasti mennyt perille, että asiaa N voi tehdä, jos tietyt ehdot (xyz) täyttävät. Liukumäessä kiipeämisen lisäksi tulee mieleen esim. se, että kuperkeikan heittämiseen pitää myös olla tietyt olosuhteet: riittävän pehmeä alusta, ei teräviä kulmia lähellä jne. Moni asiahan on itse asiassa sellainen, että sen tekemiseen pitää olla tietyt asiat hoidettu. Pyörää ajetaan vain kypärä päässä. Liukumäkeä voi kiivetä vain jos ei ole siinä ole muita lapsia.
Me ollaan ilmeisen selvästi vietetty aikaamme puistoissa aivan liian vähän, kun en ole koskaan ikinä huomannut tällaisen asian olevan ongelma. Ensinnäkin silloin kun olin kotona ja kävimme puistossa aktiivisemmin, ei siellä yleensä ollut ristin sielua ja jos siellä joku huivipää-äippä muksuineen oli, linnoittautui hän yleensä aivan puiston toiseen nurkkaan ettei vaan tarttisi sanoa vieraalle ihmiselle hei. Eli tungosta ei ole liukumäessä ollut ongelmaksi asti.
Nyttemmin olemme käyneet välillä yhdessä eräässä toisessa puistossa jossa on enemmän lapsia. Joskus joku jää siihen lojumaan tai lähtee kiipeämään, kertaakaan en ole törmännyt vanhempiin, jotka eivät tällaisessa tilanteessa olisi lastaan ohjanneet käyttäytymään toisin. Ehkä täällä maakunnissa on jotenkin leppoisampaa tämä elo eikä oteta toisten lasten tekemisiä niin kauhean vakavasti ja tosiaan voidaan ihan nätisi vaikka sanoa sille naapurin lapsellekin että hei päästätkö välillä pienemmätkin laskemaan/keinumaan tms.