Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei saa kiivetä liukumäkeä ylös?

Vierailija
07.05.2009 |

Olen ihmetellyt monta kertaa puistoissa sitä, kun äidit kieltävät lapsiaan kiipeämästä liukumäkeä alhaalta ylös. En vain ymmärrä, miksi sitä ei saisi tehdä, varsinkin jos kukaan ei ole laskemassa liukumäessä. Voisiko joku kertoa minulle, miksi tällainen kielto on niin yleinen. Minusta se on vaan lapsen motoriikalle hyväksi.

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri se, että toinen kiipeää liukumäkeä ylös ja toinen laskee sen päälle. Pojista on erittäin hauskaa kaatuilla toistensa päälle. Eikä vahinkoja ole sattunut. Kyseessä 3- ja 6-vuotiaat.

Vierailija
122/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisia ei ole paikalla, kuin minä ja monesti katson ikkunasta ja ihailen lasten yhteistoimintaa, kuinka hienosti osataan väistellä ja kiipeillä. Aikuisen ei siihen kannata sotkeutua, kun lapsilla ei ole mitään ongelmia asian suhteen.

Näin meilläpäin siis.

Niin, aikuiset sekaantuu vasta sitten kun jollain lapsista on hampaat kurkussa.

Ja satavarmaan jokainen vanhempi sanoo että "kyllä meidän lapselle on opetettu että liukumäkeä ei kivetä ylöspäin...." :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei se välttämättä ole sitä kaikille.

tää tulee varmaan yllätyksenä, mut eri perheissä on erilaisia sääntöjä lapsille. ei ole olemassa kaikenkattavaa yleissääntöä kaikille maailman lapsille.

mun mielestä puistolaitteissa ei saa mennä miten vaan, koska ne on kaikkien yhteiskäytössä ja pysyisivät parempikuntoisena oikein käytettynä.

Vierailija
124/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei se välttämättä ole sitä kaikille.

tää tulee varmaan yllätyksenä, mut eri perheissä on erilaisia sääntöjä lapsille. ei ole olemassa kaikenkattavaa yleissääntöä kaikille maailman lapsille.

mun mielestä puistolaitteissa ei saa mennä miten vaan, koska ne on kaikkien yhteiskäytössä ja pysyisivät parempikuntoisena oikein käytettynä.

Mutta kuka nyt päätti, että "ei-saa-kiivetä-mäkeä" sääntö on se oikea? Ihan yhtä hyvin se oikea sääntö voi olla "saa-kiivetä-ellei-ole-muille-haitaksi".

Minä en niele tuota, että mäki menisi rikki, vaikka sitä kiivettäisiin väärään suuntaan. Likaiseksi se voi mennä. Rikki se menee sitten niitten mänttien käytössä, jotka heittelee mäkiä painavilla kivillä tai hyppii siinä, ja ne on yleensä niitä isoja lapsia, jotka käy leikkipuistoissa ilman aikuisia.

Vierailija
125/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes jaksa lukea näin pitkää ketjua tällaisesta aiheesta... Meillä jokainen kolmesta lapsesta on kyllä ihan pienestä pitäen kyennyt ymmärtämään säännön, että jos on muita laskijoita --> Ei kiivetä, jos ei ole muita laskijoita --> saa kiivetä. Ei lapsetkaan mitään idiootteja ole.

Vierailija
126/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on vain sinun näkemyksesi siitä miten laitteita kuuluu käyttää "oikeasti". Vaadit että toisten pitää ottaa muut huomioon toimimalla siten mikä sinun mielestäsi on oikein, mutta itse et ole valmis ottamaan huomioon muiden tapaa toimia.

Vierailija
127/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis noin. alle 3v lapsella tuo liekumäen kiipeäminen on aika hankalaa ja siinä sattuu sitä naamalleen kaatuamista joten useat haaverit nähneenä suojelen pientä lastani vahingolta.

Lisäksi pienempi ei oikein ymmärrä varoa sieltä alas laskevia lapsia...

Mutta isompi lapsi n. 4-5v ja siitä isommat alkavat olla jo vähän taitavampia ja osaavat seurata jos mäkeen tulee muita laskijoita.

Vierailija
128/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalkoihin jää liukumäessä, vaikka joku siinä kiipeilisi, koska vanhempi on mukana puistossa vahtimassa, ettei vaaratilanteita synny. En siis ymmärrä mitä pelkoa kenellekään voi tulla siitä, että taapero jäisi likumäkikiipeilijän alle puistossa. Ainakaan siksi mitään tuollaista typerää ei-saa-kiipeillä-sääntöä ei tarvita.

Vierailija
129/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ymmärrä mitä pelkoa kenellekään voi tulla siitä, että taapero jäisi likumäkikiipeilijän alle puistossa. .

ja sitten se on aina siellä jaloissa. Ne pienethän tekee kaiken perässä. Mammat ilmeisesti haluaa itselleen lisää sitä vahtimista...

Vierailija
130/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrkimässä samaan liukumäkeen. Ihan hyvin olen saanut vahdittua ja opastettua toiset huomioivaan tapaan toimia ja olla. Ei ole koskaan ollut kenenkään tiellä tai estänyt toisten laskemista tai aiheuttanut vaaraa muille.

En ole kyllä oikeassa elämässä tavannut ikinä ketään, jolle tämä kiipeilyasia olisi yhtä hankala kuin täällä av:llä näyttää olevan.

Vierailija
131/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan pidätte myös huolen siitä, että siellä ei kiivetä silloin, kun muut laskee. Mä olen kyllästynyt olemaan poliisina sanomassa isommile lapsille tuosta kiipeämisestä, kun pienemmät yrittää laskea mäkeä. Eipä siellä juurikaan näy näiden kiipeilijöiden vanhempia kieltämässä lapsiaan. Ai niin, mähän unohdin että kyllä ne muistaa milloin saa kiivetä ja milloin ei..

Vierailija
132/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan siitä samasta syystä mäkeä ei kiivetä ylös, kun sohvalla ei hypitä, pöydällä ei seisota, tiellä ei juosta. Näin meillä.

Vierailija
133/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita vanhemmat ovat vahtineet puistoissa muutamaa vuotta aiemmin ja jotka kyllä osaavat toimia tilanteen mukaan. Jotkut näyttävät lykkäävän lapsensa yksin ulos jo kolme-nelivuotiaana ilman valvontaa ja nämä ovat sitten niitä yhteistyötaidottomia "puistoterroristeja".

Vierailija
134/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin puistotoimelle voisi pirauttaa jos liukumäen "käyttöohjeet" on harmaan peitossa, sieltä kyllä kerrotaan miten liukumäkeä tulisi käyttää. Eli laskien tietenkin. Puolapuut on sitten kiipeämistä varten.

Liukumäessä tulisi laskea ihan vain siksi, että näin ehkäistään vammat ja vahingot, jotka voivat seurata mäessä kiipeämisestä (jalka lipsahtaa ja leuka osuu mäkeen, laskija ja kiipeilijä törmäävät jne). Lisäksi mäessä hiekkaisilla/kuraisilla jalkineilla kiipeily likaa mäen ja vaatteet, joka tässä tulikin jo monesti mainittua.

Sen verran voisi muita ajatella, että jättäisi sen mäessä kiipeilyyn sikseen.

Vierailija
135/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hypitään sohvilla ja sängyllä, sohvapöydällä seistään, kaikkia laitteita puistossa käytetään niin kuin vain mielikuvits antaa myöten. Minusta on hyvä että saavat liikuntaa ja luut vahvistuvat.

ja mielikuvitus kasvaa.

sen sijaan meidän lapset osaavat kyläpaikassa, kirkossa, istua hiljaa ja koskematta mihinkään. keskittymiskykyä on kerhossa kehuttu. kaupassa ei vonguta.

jos sinä et anna lapsesi kiivetä, älä silti puutu toisten kasvatukseen.

Ne on nämä säännöistä nipottajat, jotka eivät noudata niitä oikasti tärkeitä sääntöjä. eli tee toisille kuin haluat että sinua kohdellaan. teidän lapset oppivat kylä nipottamaan ja ulkoisesti käyttäytymään, mutta oikeasti hyvä sydän puuttuu.

mutta ihan siitä samasta syystä mäkeä ei kiivetä ylös, kun sohvalla ei hypitä, pöydällä ei seisota, tiellä ei juosta. Näin meillä.

Vierailija
136/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mä en tiennytkään, että jos antaa lasten hyppiä sohvalla ja seisoa pöydillä niin niistä kasvaa vääjäämättä hyväsydämisiä ihmisiä :D Aika helppo resepti! Mulla on kokemusta vähän toisin päin..

Ja jos luet tarkemmin minun viestini, niin en ole puuttunutkaan kenenkään kasvatukseen, sanoinkin siksi että "näin meillä". Anna sinäkin kaikkien kukkien kukkia.

Meidän perheessä on normaalia, että pöytä on syömistä varten ja tuolit istumista, mäki laskemista. Näitä sääntöjä sääntöjä noudatetaan myös turvallisuuden takia (kerran tikattu pää esikoisella). Autossa laitetaan turvavyöt kiinni vaikka varmasti lapsista olisi hauskempaa ja mielikuvituksellisempaa roikkua vaikka katossa tai peuhata muuten takapenkillä. Ja kyllä meilläkin kiipeillään, mutta niihin varatuissa paikoissa, esim leikkikentän tikapuilla ja naruverkossa, pihalla hypitään trampoliinilla..

Minusta hyvät tavat vain on hirveän tärkeä oppia, koetan samalla kasvattaa lapsiani parhaani mukaan toiset huomioon ottaviksi ja hyväsydämisiksi.

Meillä hypitään sohvilla ja sängyllä, sohvapöydällä seistään, kaikkia laitteita puistossa käytetään niin kuin vain mielikuvits antaa myöten. Minusta on hyvä että saavat liikuntaa ja luut vahvistuvat. ...

sen sijaan meidän lapset osaavat kyläpaikassa, kirkossa, istua hiljaa ja koskematta mihinkään. keskittymiskykyä on kerhossa kehuttu. kaupassa ei vonguta

jos sinä et anna lapsesi kiivetä, älä silti puutu toisten kasvatukseen.

Ne on nämä säännöistä nipottajat, jotka eivät noudata niitä oikasti tärkeitä sääntöjä. eli tee toisille kuin haluat että sinua kohdellaan. teidän lapset oppivat kylä nipottamaan ja ulkoisesti käyttäytymään, mutta oikeasti hyvä sydän puuttuu.

Vierailija
137/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitähän minä sillä sääntöjen noudattamisella nimenomaan haen, kohtelen toisia kuin toivoisin itseäni ja omia lapsiani kohdeltavan. Ei musta ole kivaa, että mäki on ihan rapainen kun lapset menee sitä laskemaan, enkä siksi halua että minun lapset sitä mäkeä likaavat myöskään. Ei ole kiva jos toisten vaatteet likaantuu siksi, että minun lapsi nyt vaan halusi kiivetä kuraisilla kengillä mäen ylös, vaikka tikapuut kiipeämistä varten olivat siinä vieressä.

Toisaalta, en edes asu Suomessa. Täälläpäin Eurooppaa missä asutaan, lapset kasvatetaan sosiaalisiksi, toiset huomioon ottaviksi. Käytöstavat niin kotona kuin kodin ulkopuolella ovat tärkeitä; lapseni tervehtivät vieraita, puhuvat small-talkia tuttavien kanssa, leikkivät nätisti toisten lasten kanssa, ottavat toiset lapset leikeissä huomioon, lelut jaetaan jne. Koulussa ovat molemmat jo, 5- ja 3-vuotias ja sielläkin sitä keskittymistä ja tarkkuutta vaaditaan. Eli siitä huolimatta että meillä ei pöydillä seisota, sohvilla hypitä, mäessä kiipeillä niin ihan hyviä ja yhteiskuntakelpoisia lapsia noista näyttää kasvavan.

Vierailija
138/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

herranen aika... ihan kuin olisi elämää tärkeämpi kasvatusasia, ettei liukumässä kiivetä...

Tärkeä kasvatusasiahan tämä näyttää olevan niille jotka antavat lastensa kiipeillä :D Ei muuta kun lukemaan perusteluja miksi lapset saavat kiipeillä. Ja tähän nimenomaan tarvitaan sitä liukumäkeä, muutoin lapsesta ei tule motorisesti lahjakasta tai omaa järkeä käyttävää...

Vierailija
139/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

herranen aika... ihan kuin olisi elämää tärkeämpi kasvatusasia, ettei liukumässä kiivetä...

Tärkeä kasvatusasiahan tämä näyttää olevan niille jotka antavat lastensa kiipeillä :D Ei muuta kun lukemaan perusteluja miksi lapset saavat kiipeillä. Ja tähän nimenomaan tarvitaan sitä liukumäkeä, muutoin lapsesta ei tule motorisesti lahjakasta tai omaa järkeä käyttävää...

Vierailija
140/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsestään selvä asia, joten sitä ei kannata edes kommentoida...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän