Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei saa kiivetä liukumäkeä ylös?

Vierailija
07.05.2009 |

Olen ihmetellyt monta kertaa puistoissa sitä, kun äidit kieltävät lapsiaan kiipeämästä liukumäkeä alhaalta ylös. En vain ymmärrä, miksi sitä ei saisi tehdä, varsinkin jos kukaan ei ole laskemassa liukumäessä. Voisiko joku kertoa minulle, miksi tällainen kielto on niin yleinen. Minusta se on vaan lapsen motoriikalle hyväksi.

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkevät, että joku on laskemassa mäkeä tai tulossa laskemaan, niin osaavathan nuo katsoa ja eivät silloin kiipeä.

Meillä ainakin toimii hyvin se, että silloin voi kiipeillä kun muita lapsia ei puistossa ole tai ovat kaukana liukumäestä. Eivät tietenkään mene kiipeämään liukumäkeä ylös jos näkevät jonkun liukumäelle tulevan.

Täytyy olla aika pieni lapsi jos ei tajua varoa alas laskevia lapsia. Sen ikäinen ei tietenkään saa kiipeillä liukumäessä, koska on liian pieni ja voi satuttaa itsensä.

Ei sellaista voi tapahtua, että toinen laskee samaan aikaan alas kun toinen kiipeää ylös.

Vierailija
102/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkevät, että joku on laskemassa mäkeä tai tulossa laskemaan, niin osaavathan nuo katsoa ja eivät silloin kiipeä.

Meillä ainakin toimii hyvin se, että silloin voi kiipeillä kun muita lapsia ei puistossa ole tai ovat kaukana liukumäestä. Eivät tietenkään mene kiipeämään liukumäkeä ylös jos näkevät jonkun liukumäelle tulevan.

Täytyy olla aika pieni lapsi jos ei tajua varoa alas laskevia lapsia. Sen ikäinen ei tietenkään saa kiipeillä liukumäessä, koska on liian pieni ja voi satuttaa itsensä.

Ei sellaista voi tapahtua, että toinen laskee samaan aikaan alas kun toinen kiipeää ylös.

Useimmilla tässä ketjussa lienee alle 5-vuotiaat lapset kuvauksista päätellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on HAUSKAA! Muistan itse miten kivaa kiipeillä muuallakin kuin kiipeilytelineessä, jotka ovat, let's face it, kaikki kahta tai kolmea päätyyppiä jotka on äkkiä ns. kiipeilty läpi. Ei haastetta, liian helppoa. Ja ei, en koskaan aiheuttanut itselleni tai muille mitään vammoja vaikka kiipeilin siellä liukumäessä ja sen lisäksi mm. keinuissa, puissa, kallioilla jne jne.

Vierailija
104/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kiipeilin 10 vuotiaana liukumäkeä ylös, lensin naamalleni ja kivat elinikäiset arvet on kasvoissani. Olen kuulkaas tosi hehkeän näköinen ilman järjetöntä pakkelia... just siksi kiellän lapsiani.

Tällä logiikalla pitäisi kieltää lapsilta pyöräily, puuhun kiipeäminen, kouluun meneminen... Ihan joka asiassa joku varmasti on joskus loukannut itsensä ja kantaa siitä arpia. Itsekin sain koulussa kasvoihini arvet, en tosin liukumäestä.

Vierailija
105/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikasvattajat olisivat samaa mieltä. Minulla on kokemusta kolmesta päiväkodista ja yhdessä näistä oli sääntönä että liukumäkeä ei kiivetä ylöspäin. Kahdessa muussa karsittiin ulkoilusta turhat säännöt, jotka rajoittivat lapsen omaehtoista liikkumista.

Lapsen aliarvioimista on se, ettei hän muka oppisi ottamaan muita huomioon muuten kuin noudattamalla jotain sääntöä, minkä perusteita aikuisetkaan eivät ymmärrä. Silloin kun liukumäessä on pieniä (alle 3-v) täytyy vaan ohjata lapsia ottamaan kaikki laskijat huomioon.

Parhaiten lapsen oman luovuuden ja ajattelun tappaa sillä, että luettelee joka lelulle ja leikkitelineelle aikuisen keksimät käyttöohjeet.

Vierailija
106/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös muksuna kiipesin mäkeä ylöspäin. Kiipeilytelineessä roikuin pääalaspäin, keinussa seisoin tai otin makkaroita. Ikinä en ketään satuttanut tai kiusannut. En laskenut kenenkään päälle, potkinut hiekkaa, töninyt tms.

Vierailija
107/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiipeillään liukumäessä jne. Aivan rasittavimpia on sellaiset työkaverit, jotka haluaa kieltää kaiken. Onneksi meidän päiväkodissa sellaiset ei menesty.

Vierailija
108/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en todellakaan tarvitse käyttöohjetta mikrolle, etten vahingossa laita kissaa sinne, vaan tarkoitin sitä, että jos puistossa olisi jossain joku sääntökyltti, jossa lukisi, ettei liukumäkeä saa kiivetä ylöspäin, niin sitten en antaisi lasten sitä tehdä. Sama juttu esim. HopLopissa. Samoin kotona saa tehdä jotain, mikä on kylässä kiellettyä. Mutta koska liukumäessä kiipeämistä ei ole missään kielletty, pidän itse sääntönä, että siitä saa kiivetä, jos ei ole muita laskemassa alaspäin jne. Eli olen eri mieltä siitä, että olisi joku yleinen sääntö, että liukumäessä ei saa kiivetä ylöspäin. Leikkipuistoissa olen käynyt lähes päivittäin jo kauan ennen esikoisen syntymää (hoitolasten kanssa) ja todella harvoin olen törmännyt näihin Nico-Pettereihin, jotka muista välittämättä kiipeävät liukumäkeä ylöspäin. Jos sellaista näen ja olen siinä vieressä, puutun tilanteeseen, jos lapsen oma äiti/isä ei puutu. Mutta ongelma tämä liukumäkeä ylöspäin kiipeäminen ei todellakaan meidän puistoissa ollut! Enemmänkin ongelmia on siinä, että jotkut lapset heittävät hiekkaa, ottavat toisilta leluja, keinuvat samassa keinussa koko päivän niin ettei kukaan muu pääse siihen jne.

T:edelleen se 3 v:n ja 5 v: äiti...

Vierailija
109/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

herranen aika... ihan kuin olisi elämää tärkeämpi kasvatusasia, ettei liukumässä kiivetä...

Vierailija
110/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo neljä vuotta ahkera puistoissa kävijä täällä Helsingissä, eikä kertaakaan ikinä ole kiipeämisestä tullut missään ongelmaa. Aina ovat kiipeilijät osanneet väistää ja siirtyä sivuun, kun muita laskijoita tulee.

Ja kyllä, minä annan oman lapsenikin kiipeillä mäessä! Joku täällä jo pelkäsi, että kiipeilijäkin satuttaa itsensä, kun joku laskee päälle, mutta näin ei kyllä voi tapahtua, sillä olen AINA lapsen mukana puistossa ja kun kiipeillään, vieressä. Ihan hyvin siinä pystyy lastaan kasvattamaan ja opastamaan antamaan tilaa muillekin, sekä havainnoimaan ympäristön tapahtumia siten ettei vaaratilanteita tapahdu. Koskaan ei ole kukaan näyttänyt olevan nyrpeissään kiipeilystä, koska lapseni kiipeily loppuu saman tien jos joku edes lähestyy liukumäkeä. Kyllä sitä kiipeilijätkin pystyvät huomioimaan muita ihmisiä kun tarve vaatii!

Mitä tulee päiväkoteihin niin siellä kiipeilykielto voi olla ihan relevanttikin, sillä tilannehan on siellä aivan toinen: yhden hoitajan vastuulla voi olla ajoittain parikinkymmentä tenavaa, joten turvallisuuden valvominen ja kasvattaminen on sula mahdottomuus. Silloin tarvitaan yksiselitteisiä sääntöjä ja riskitilanteiden minimointia.

Mutta kun joka lapsella on vanhempi mukana puistossa seuraamassa toimintaa ja rajoittamassa sitä TARPEEN mukaisesti, silloin voi toimia vapaammin. Eikö tämä ole ihan selvä asia? Ilmeisesti ei, sillä niin tilannetajuttomia kommentteja täältä on saanut lukea että ihan ihmetyttää.

Kyllä sitä voi toimia tilanteen mukaan ja joustavasti - ja opettaa tätä taitoa myös lapselle ikäkauden mukaisin edellytyksin.

Vierailija
111/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole noin. lapset myös uskovat että kylässä ollaan eri tavalla kuin kotona.

ja johdonmukaisuus. jos kerran annat lapsen kiivetä mäen ylös vaikka ketään ei tulisi niin vaikeampi sitten ensi kerralla saada lapsi pois kiipeämästä kun toinen tulee alas samaan aikaan.

Vierailija
112/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä lapset vähä-älyisiä tai jotain? jos ei voi sanoa, että nyt ei sovi kun toinen laskee.

nyt ollaan kylässä eikä kotona. joten täällä ei saa koskea kun tavarat eivät ole sinun.

kyllä 2v ymmärtää puhetta.

Vierailija
113/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein kaikkea mitä ovat uskaltaneet., siis silloin kun muita ei ole paikalla.

Me käymmekin siellä sellaisiin aikoihin , että paljon muita ei ole paikalla,

eli saavat kiivetä liukumäkeä ylös, saavat roikkua miten vaan kiipeilytelineessä,

saavat kiivetä katoksen päälle, saavat keinua missä asennossa vaan. No, vauhtia kyllä rajoitan.

Ei vilkkaille, liikunnallisille lapsille riitä tavalliset jutut. Silloin on eri jutut, jos on pieniä ottamassa mallia.

Meidän päiväkodissa saa muuten kiipeillä puissa, pihakin on osittain kallioista rinnettä, siellä hoitajat kannustavat lapsia liikkumaan ja käyttämään luovuuttaan, tietysti turvallisuusseikkoja unohtamatta.

Lähinnä säälittää ne lapset joilta, kielletään kaikki hauska.

Tulee mieleen yksi tuttu, joka ei antanut kolmevuotiaansa kävellä meillä kotona kahdeksaa porrasta yläkertaan, vaan kantoi lapsensa ettei vaan satu mitään ?!

Vierailija
114/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaspäin, ja joku/jotkut yrittävät kiivetä samaan aikaan liukumäestä

ylöspäin, niin yhteentörmäyksiltä on hyvin vaikea välttyä.

Samalla tavalla esim. liikeenteessä on päätetty, että autot ajavat

eteenpäin tien oikeaa laitaa. Näin vältetään onnettomuuksia.

Jos muita lapsia ei ole liukumäessä, niin toki silloin oma

kullanmuru voi kiipeillä siinä ihan miten haluaa. Mutta jos

muut lapset haluavat laskea liukumäestä alas, niin silloin

siinä ei saa kukaan kiivetä ylöspäin.

Vierailija
115/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaspäin, ja joku/jotkut yrittävät kiivetä samaan aikaan liukumäestä

ylöspäin, niin yhteentörmäyksiltä on hyvin vaikea välttyä.

Samalla tavalla esim. liikeenteessä on päätetty, että autot ajavat

eteenpäin tien oikeaa laitaa. Näin vältetään onnettomuuksia.

Jos muita lapsia ei ole liukumäessä, niin toki silloin oma

kullanmuru voi kiipeillä siinä ihan miten haluaa. Mutta jos

muut lapset haluavat laskea liukumäestä alas, niin silloin

siinä ei saa kukaan kiivetä ylöspäin.

Yksikään EI ole sanonut, että "minun nicopetterin pitää saada kiivetä liukumäkeä ylös, vaikka siellä olisi joku muu tulossa alas".

Vierailija
116/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienemmät eivät ottaisi mallia. Heillä kun ei vielä ymmärrys riitä siihen että tuleeko sieltä joku päälle vai ei. Miten selität 1-vuotiaalle että tuo 4-vuotias saa kiivetä sinne mutta 1-vuotias ei saa maata mahallaan siinä mäessä?

Lähinnä minä olen ajatellut MUIDEN äitien yksivuotiaita. Minulla ei ole enää taaperoikäisiä. Yritän opettaa oman lapsen käyttäytymään niin, että toisille äideille ei tulisi enempää vaivaa siitä että ne taaperot on työntymässä sinne päineen. Mutta jos se on teille ok niin mennään sitten liukumäkeä ylös niin saatte enemmän vahdittavaa :)

Vierailija
117/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaavat erottaa onko joku muu lapsi laskemassa alas. Ei lapset tyhmiä ole. En siis puhu ihan taaperoista, vaan n. 4v. lapsista ja vanhemmista.

Ei ole koskaan ollut minkäänlaista ongelmaa, mutta tämä tapahtuu rivitalon yhteispihassa, jossa kuitenkin paljon lapsia.

Vierailija
118/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisia ei ole paikalla, kuin minä ja monesti katson ikkunasta ja ihailen lasten yhteistoimintaa, kuinka hienosti osataan väistellä ja kiipeillä. Aikuisen ei siihen kannata sotkeutua, kun lapsilla ei ole mitään ongelmia asian suhteen.

Näin meilläpäin siis.

Vierailija
119/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen ei siihen kannata sotkeutua, kun lapsilla ei ole mitään ongelmia asian suhteen.

Näin meilläpäin siis.

Mutta näköjään se on ihan turhaa. Seuraavan kerran annan laskea päälle, mitä sitä sotkeutumaan :)

Vierailija
120/185 |
08.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiekkaa tai tee muuta toisia lapsia loukaavaa. ei olisi kyllä tullut ikinä edes mieleenkään kytätä liukumäen vieressä, minne suuntaan lapset kiipeävät..!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi