Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei saa kiivetä liukumäkeä ylös?

Vierailija
07.05.2009 |

Olen ihmetellyt monta kertaa puistoissa sitä, kun äidit kieltävät lapsiaan kiipeämästä liukumäkeä alhaalta ylös. En vain ymmärrä, miksi sitä ei saisi tehdä, varsinkin jos kukaan ei ole laskemassa liukumäessä. Voisiko joku kertoa minulle, miksi tällainen kielto on niin yleinen. Minusta se on vaan lapsen motoriikalle hyväksi.

Kommentit (185)

Vierailija
41/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että osu ja uppos.

Halusitko sanoakin jotain vai huudella sieltä taustalta vain.

Vierailija
42/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muita ei ole paikalla...! Tässähän keskustelussa nimenomaan on kyse siitä, että joitakin hiertää se, että vanhemmat kieltää lapsiltaan sen kiipeilyn. Eli oletteko te juuri niitä, joista ap tässä ketjussa puhui? Eli kiellätte niitä lapsia silloin kun muita on paikalla, mutta tyhjässä puistossa voivat kiipeillä? Mutta, miksi sitten puolustelette tätä kiipeilyä niin voimakkaasti, teidänhän päinvastoin olisi pitänyt lähteä selittelemään sitä, että miksi te kiellätte niitä lapsia siellä puistossa (=jotta lapsenne oppivat ottamaan muut huomioon).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liukua ylhäältä alaspäin? Missäs tämmöinen sääntö on - antakaa linkki, kiitos.

Olen aina luullut, että eri välineille ja esineille voi keksiä itse erilaisia käyttötarkoituksia ja että se on hyvä asia. Kuluttajia oikein nykyään patistellaankin itse etsimään erilaisia tapoja käyttää esineitä sekä muodostaa oma, henkilökohtainen suhde esinemaailmaan ja omat tapansa toimia.

Ja nyt joku av-mamma sitten täällä nipottaakin, että kaikkien pitää toimia samalla tapaa, ettei vain oma muksu keksi vääränlaisia toimintamalleja.

Voi voi.

Vierailija
44/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin.... Kyllä se syy on ihan se, että jos annat lapselle luvan kiivetä sitä mäkeä niin hän kiipeää sitä sitten aina, riippumatta siitä, tuleeko joku sieltä alas vai ei. Ja valitettavasti näitä itsekkäitä vanhempia on olemassa, jotka ei siitä oikeasti välitäkään kunhan omalla nico-petterillä on hauskaa...

Meille on käynyt monesti niin, että lapset odottavat ylhäällä kun joku Nico-Petteri keikkuu siinä alhaalla. Ja vanhempia ei kiinnosta, pahimmassa tapauksessa katsovat vierestä. Itse saan en ehkä mulkoilut, kun kohtuullisen odottamisen jälkeen kehotan keikkujaa siirtymään sivvun ettei satuta itseään kun ylhäällä olevat laskevat... :) Usein keikkujat ovat isompia lapsia, mutta välillä on pieniäkin ja heitä kyllä voi sattua todella pahasti kun joku laskee päälle. Ja omistani tiedän, että parasta kieltää kaikkia, muuten pienemmät kyllä matkivat isompia tekemisissään. Myönnytyksenä kuitenkin, kyllä meilläkin isommat kiipeävät mäkeä ylös kun puistossa ei ole muita. Mutta useimmiten kysyvät luvan ensin minulta...

Tuo likaantumiskommentti on muuten tosi hassu (siis että liukumäet likaantuvat kiipeämisestä...) Kyllä meillä lapset saavat ihan isuakin kurassa puistossa, en levittele mitään suojuksia heidän alleen... :) Mutta totta on, että hiekkainen liukumäki ei luista kunnolla ja housut kuluvat ihan turhaan.

Vierailija
45/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku siis mikä ihmeen hinku ihmisillä on päästä rikkomaan kaikki sovitut rajat. Jotenki tuntuu, että asenne kaikkeen on se, että jos vähän, ni ei sillä niin väliä.. Ja mikähän on vahvinta asennekasvatusta... Liikenteessä näkee joka päivä pientä ylinopeutta, keltaisia päin ajamista, harkitsemattomia ohituksia yms, ku ei se vähäinen haittaa, ihan niinku ne ei olis asiantuntijoita, jotka määrittelee säännöt. Tai ihan niin kuin kuka tahansa tallaaja, olipa tietoa tai kokemusta, osais sanoa, mikä on just paras.. ku eihän siihen tarvita kuin yksi kerta tuhannesta, ku vahinko sattuu.. Eikä mun mielestä lapsille edes tarvi perustella kaikkia sääntöjä ja kieltoja. Eihän sekään varmaan haittaa, jos heittää pienen roskan maahan...

Enkä todellakaan kasvata lapsiani pumpulissa. Saavat touhuta kotona aika vapaasti, tietty en anna kuumaan takkaan/leivinuuniin mennä tms, mutta en mä kulje perässä ja kiellä kokeilemasta esim. osaako kiivetä tms. On vaan asioita, joita ei tehdä ja piste.

Enemmän tämä keskustelu kertoo mun mielestä siitä, miten aikuiset asennoituu yhteisiin pelisääntöihin ja näin opettaa lapsilleen asenteensa...

Vierailija
46/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään ole kielletty kiipeämästä mäkeä ylös.

Vierailija
47/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että osu ja uppos.

Nyt on vaikea muotoilla asia kauniisti. Ylempänä arveltiin näiden kiipeilynkieltäjien olevan virkamiestyyppejä. Sitten virkamies vastaa kiihtyneenä että niin onkin ja teidänkin lapsia kiusaan koulussa. Joko ymmärrät? Jos et, en sinuna enää kehtaisi kysellä lisää infoa.

Vierailija
48/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että eri välineille ja esineille voi keksiä itse erilaisia käyttötarkoituksia ja että se on hyvä asia. Kuluttajia oikein nykyään patistellaankin itse etsimään erilaisia tapoja käyttää esineitä sekä muodostaa oma, henkilökohtainen suhde esinemaailmaan ja omat tapansa toimia.

Ja nyt joku av-mamma sitten täällä nipottaakin, että kaikkien pitää toimia samalla tapaa, ettei vain oma muksu keksi vääränlaisia toimintamalleja.

Voi voi.

Yhteiskunta vaan sattuu pyörimään sääntöjen mukaan. Jotkut ymmärtävät sääntöjä toiset taas eivät ymmärrä. Jos siitä liukumäestä on pakko kiivetä ylöspäin niin sellaisen voi sitten hommata vaikka omalle kotipihalleen.

Vierailija
49/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset saa kiipeillä liukumäessä, jos muita ei ole samaan aikaan laskemassa. Tämä sääntö toimii hyvin eli jos joku tulee laskemaan, lapsemme tulevat pois liukumäestä. Lapsemme eivät ole koskaan esim. Hopplopissa kiipeilleet liukumäkiä ylös, toisin kuin monet muut lapset. He ymmärtävät, että on olemassa ehdottomia kieltoja, joista ei jousteta. Esimerkiksi pyöräillä ei saa ilman pyöräilykypärää. Toisaalta he myös tietävät, että liukumäessä saa kiipeillä, jos se ei haittaa muita laskijoita.

Vierailija
50/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan erityisesti lapsille suunnattuja huonekaluja kehitellään nykyisin tukemaan lasten luovuutta. Tämä tarkoittaa esineitä, joila on monia eri käyttötarkoituksia ja jotka kannustavat lapsia keksimään itse tapoja käyttää esineitä luovasti. En tajua miksi liukumäen pitää olla vain ja ainoastaan liukumista varten ja kiipeilytelineen vain kiipeilyä varten.

Tuntuu, että joitain ihmisiä ahdistaa ihan hirveästi, jos muut tuntuvat käyttäytyvän arvaamattomalla tavalla. Heille on käsittämättömän tärkeää saada kaikki toiset ihmiset noudattamaan Sääntöjä.

Voi voi.

Vierailija
51/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuraisilla saappaillaan siinä kiiveilleet... Se lika tarttuu kyllä paljon tiukemmin likaista mäkeä laskettaessa kuin likaisessa maassa istuessa.

Jos äidin elämän tehtävä on varjella lastensa puhtaita vaatteita ulkoillessa, niin ei ole mun ongelma

Näen sieluni silmin sinut ja lapsesi puistossa! Olet se, jonka kakarat kulkee aina likaisissa vaatteissa ja muutenkin hälläväliä-asenteella - etuillaan, häiritään muita, huudetaan ja ollaan VAPAITA!

Vierailija
52/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joille ei omat vanhemmat viitsi minkäänlaisia rajoja asettaa, ja opettaa noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä, on just niitä, jotka 12-vuotiaana alkaa juoda viinaa ja varastella, kun elämähän on muuten niin tylsää, ja mammakin opetti ettei tylsyyttä tartte sietää.

Huumeiden käyttö se sitten seuraavaksi tuo vähän pakoa tylsästä elämästä, ja poliiseja karkuun juokseminen ja ryöstely tuo jännitystä elämään.

Ja sitten ne virkamiestyypit jakelee näillle riskejä pelkäämättömille ihmisraunioille kuntoutuspaikkoja ja rauhoittavia, kun elämästä on tullut niin jännää, ettei tiedä pysyäkö hengissä vai ei.

Niin se on. Toiset ihmiset ovat turvallisuushakuisia virkamiestyyppejä, jotka eivät uskalla edes liukumäkeä kiivetä ylös, ja toiset riskejä pelkäämättömiä yrittäjätyyppejä, jotka tylsistyvät nopeasti siinä liukumäessä jopa ilman kiipeilykieltoja. Onneksi meitä on erilaisia. Aikuisina ne virkamiestyypit jakaa valtion rahoja saamattomille ihmisille, ja ne rohkeammat tienaavat ne verotulot.

Vierailija
53/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain sääntöjen vuoksi. Siis jos säännön rikkomisesta ei ole vahinkoa kenellekään. Tuottaako se jollekulle turvallisuudentunnetta?

Vierailija
54/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän pysyy parempana pidempään, jos käytettäis niinkuin kuuluukin.

Vierailija
55/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs sitten lukee, että toisen kädestä ei saa ottaa?

Ei missään ole kielletty kiipeämästä mäkeä ylös.

Vierailija
56/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen sieluni silmin sinut ja lapsesi puistossa! Olet se, jonka kakarat kulkee aina likaisissa vaatteissa ja muutenkin hälläväliä-asenteella - etuillaan, häiritään muita, huudetaan ja ollaan VAPAITA!

Kannattaisikohan joskus kokeilla liata ihan omatkin vaatteensa ja ottaa hälläväliä asenne, tuntea itsensä VAPAAKSI vaikka edes pieni hetki kerrallaan. Voi olla, että nutturakin kiristäisi vähemmän.

Vierailija
57/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuraisilla saappaillaan siinä kiiveilleet... Se lika tarttuu kyllä paljon tiukemmin likaista mäkeä laskettaessa kuin likaisessa maassa istuessa.

Jos äidin elämän tehtävä on varjella lastensa puhtaita vaatteita ulkoillessa, niin ei ole mun ongelma

Äiti varjelee peukalonmussuttajaa että ei vaan satu, eikä vaatteet mene likaiseksi. "Se onnea on"

Vierailija
58/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että osu ja uppos.

Nyt on vaikea muotoilla asia kauniisti. Ylempänä arveltiin näiden kiipeilynkieltäjien olevan virkamiestyyppejä. Sitten virkamies vastaa kiihtyneenä että niin onkin ja teidänkin lapsia kiusaan koulussa. Joko ymmärrät? Jos et, en sinuna enää kehtaisi kysellä lisää infoa.

Luepa hieman tarkemmin - KASVATAN lapsia koulussa. Tarkoittaa = joudun opettamaan ne säännöt sun puolestasi. Kiusaamaan en sentään rupea, niin kuin eräät. Kiihtynyt virkanmies? Mitäh? Käsittääkseni kyse oli siitä, ettei ole virkamiesmäisiä/yritääjäntyyppisiä lapsia edes olemassa kuten sinä meidät kaikki näin kahtia jaoit. HALOO!!!

Vierailija
59/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mäkin kieltäisin sen kiipeämisen lapsiltani, jos puiston säännöissä lukisi, ettei liukumäkiä pitkin saa kiivetä ylös. Mutta kun sellaista sääntöä ei ole olemassakaan!!! Joten ei kannata verrata niitä, jotka antavat lasten kiivetä liukumäessä ylöspäin, niihin, jotka ajavat autolla päin punaisia tai matkustavat pummilla. Pikkuisen eri juttu! Ja jos lapseni eivät ymmärtäisi sitä, että silloin ei voi kiivetä ylös, jos joku laskee alas, en antaisi heidän kiivetä ollenkaan ylös.

T: se jonka 3 v ja 5 v saavat kiivetä liukumäkeä ylöspäin

Vierailija
60/185 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mukaan tällainen sääntö on, toisten mukaan taas mäessä saa kiipeillä eikä ole mitään sääntöä joka sen ehkäisisi.

Ompas pulma - mutta onneksi ei oikeasti kovin vakava, eihän?

Meillä ainakin penska saa kiipeillä mäessä ja annan vielä vauhtiakin. Koskaan ei tule tilannetta, ettäkö lapsi olisi jonkun laskujen tiellä, sillä lapsi on aina valvonnassani puistossa eikä hän saa kiipeillä mäessä jos laskijoita on tulossa telineeseen eli otamme kyllä muut aina huomioon toimissamme. Aika yksinkertaista ja takuulla kaikille harmiton käytäntö. Miksi siitä pitää vetää herneet nenään?

Ihan kaikkia liikennesääntöjä meillä kyllä noudatetaan ja muutenkin olemassaolevia sääntöjä, mutta ei mitään tällaisia jonkun itsekeksittyjä muka-sääntöjä, mille ei ole edes mitään kunnon perusteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä