G: Hävettääkö sua maksaa visalla?
Mua hävettää...
Koska myyjä sit aattelee heti että TOL EI OO RAHAA!! buah hah haa :((
Kommentit (75)
Meitä siis luullaan esim. huonekalukaupoissa köyhiksi ja luottotiedottomiksi, kun maksamme isommatkin ostokset pankkikortilla. =D Enpä ole tullut moista ajatelleeksikaan! Luottotiedoissamme ei ole mitään vikaa, mutta emme mieheni kanssa pidä luottokorteista, joten ei ole tullut sellaisia hankittua.
Itse asiassa minulla oli nuorempana luottokortteja, ja nuorena & tyhmänä jouduin niiden kanssa vaikeuksiin, kun elin yli varojeni, pystyin siis kyllä maksamaan aina laskuni, mutta jouduin maksamaan aina kaiken luottokortilla. Joten luottokorttia en enää edes haluaisi. Mutta ehkä imagoni takia täytyy sellainen nyt hankkia. =D
Sitäpaitsi ulkomailla pystyy nykyään maksamaan näillä depit-korteilla ihan samaan tapaan kuin credit-korteilla.
Itse asiassa minulla oli nuorempana luottokortteja, ja nuorena & tyhmänä jouduin niiden kanssa vaikeuksiin, kun elin yli varojeni, pystyin siis kyllä maksamaan aina laskuni, mutta jouduin maksamaan aina kaiken luottokortilla. Joten luottokorttia en enää edes haluaisi. Mutta ehkä imagoni takia täytyy sellainen nyt hankkia. =D
Siellä joku kirjoittikin jo, että köyhät maksaa visa electronilla. Itse kuulun tuohon kastiin, koska luottotietojen takia en saa tavallista pankkikorttia. Onneksi, koska se tili olisi aina miinuksella. Kassalla kyllä tunnistaa, kuka ostaa persaukisuuttaan ruokaa luotolla ja kuka taas maksaa ihan tavan vuoksi. Kyllä onkin sitten vaikeaa sanoa ääneen, että maksan visalla/luotolla. Siinä hiljaa mumistaan partaansa, ettei seuraava asiakas kuulisi. Tällöin kiusallani äänekkäästi saatan kysyä uudelleen, että niin laitettiinkos se visalle.
eli kuukauden maksut maksetaan kerralla. Luotto-ominaisuudessa taas maksetaan sitä laskua esim. 200e/kk. Siinä Visa eroaa varsinaisista luottokorteista.
Mua hävettää...
Koska myyjä sit aattelee heti että TOL EI OO RAHAA!! buah hah haa :((
Meillä tuo Visa on lähinnä matkoja ja nettiostoksia varten. Kun tullaan Suomeen, niin ei me nyt mitään rahanvaihtoja aleta tekeen, kun ei tiedetä yhtään, minkä verran sitä rahaa menee :). Mulla on aina lompakossa muutama satanen euroja edellisen vuoden reissulta. Tulee yleensä vähän käteistäkin nostettua pikkuostoksia varten, mutta kyllä me pääosin maksamme Visalla. Eikä hävetä. Rahattomat ei yleensä luottokorttia saa. Tai jos saakin, niin äkkiä se lähtee, jos ei laskujaan pysty maksamaan.
Ja mulla oli sellainenkin kausi, että oikeasti paikkasin (opiskelija)visalla rahattomuutta! :D Nykyään maksutapa riippuu enemmänkin fiiliksestä ja ostoksesta. Miksi ihmeessä tällaista pitäisi hävetä, eihän se ole muuta kuin yksi tapa maksaa hankkimansa asiat? Ja ulkomailla visa on aivan must.
Mulla on ollut Visa monta vuotta, mutta ikinä en oo sitä joutunut käyttämään. Se on mulle vähän niinkuin hätävara.
Mä tykkään että mulla pitää olla aina käteistä lompakossa ja sitten käytän pankkikorttia tai visa electronia.
Itse käytän luottokorttia erottelemaan erilaiset ostokset. Jokaisesta tulee hyvin eritelty lasku, jonka voi maksaa kokonaisuudessaan eli kyse ei kuitenkaan ole mistään perinteisestä osamaksukaupasta.
Luottokortti pitää nykyään olla tosiaan hotellivarauksissa ja aika usein lentovarauksissakin, joten ihan hyödyllisiä kapistuksia ovat. Ei tarvitse kantaa käteistä mukana.
Mitähän kassaneidit ja tädit (ja miksei sedät) minusta ajattelevat? Eipä ole tullutkaan aikaisemmin mieleen... ;)
Maksan aika kun mahdollista American Expressin platinakortilla ostokseni. Se lisäksi kuljen useinmiten kauppaostoksilla pienen lapsen kanssa.
Kortti on kyllä ihan omani (ja miehellä on rinnakkaiskortti) mutta pohtivat sitten varmaan että tuossa joku miehensä kortilla ostelee. Raukalla ei varmaan ole omaa rahaa hoitovapaalla kun on niin pitää miehen kortin rinnakkaiskortilla ostaa...
Mutta siis joo. En ole tajunnut tähän päivään mennessä hävetä sitä että ostan vauvan vaipatkin luottokortilla. Keräämme miehen kanssa niitä Amexin Membership Rewards pisteitä joista onkin ollut jo aikaisemmin puhetta. Meillä ei niitä yleensä kerry nyt vuodessa useamman lentomatkan verran (tietty ei niitä ole pakko käyttääkään joka vuosi pois vaan voi säästää pitempäänkin) mutta nytkin niitä on 100.000 pistettä (ja hieman päälle) kerättynä. Ihan esimerkkinä joitain palkintoarvoja:
ravintolavoucheri 100e arvoinen 14000 pistettä
autonvuokraus 7vrk (a-kategoria) 52000 pistettä
Finnkinon 5 elokuvan lippuvihko 8900 pistettä
Lento Helsingistä-Lontooseen yhdelle 20000 pistettä
Lento Helsingistä-New Yorkiin yhdelle 62500 pistettä
Kivahan se on käyttää näitä pisteitä ja saada ilmaisia juttuja. :) Tuntuisi suorastaan tyhmältä olla käyttämättä luottokorttia ja olla keräämättä näitä pisteitä jos kerran samat ostokset joka tapauksessa tekee. Käteisellä maksaessa kun ei saa minkäänlaista ekstravastinetta rahoilleen.
Fiksut ihmiset ja yritykset hyödyntävät yleensä pitkän (korottoman) maksuajan. Katsokaas köyhät kun se euro tänään on enemmän kuin euro kahden kuukauden kuluttua.
että kyllä hävettäisi ostella luotolla maitoa ;-)
Mutta oikeesti makselemme käteisellä (eli pankilla) kaikki isotkin ostokset kuten kodinkoneet ja huonekalut ihan tavan vuoksi. Enpä ole ennen aatellut, että myyjät pitää meitä sen takia köyhinä. Ainakin meillä on nykyään ihan pakollisena luotto-ominaisuus pankkikortissa, joten tuskin luottotiedottomilta kuitenkaan vaikutetaan.
Näinä epävarmoina aikoina ollaan vähän muutettu tapojamme ja maksetaan isoja ostoksia Visalla ihan sen takia, että koskaan ei tiedä mikä lafka menee konkkaan. Jos esim sohva on vielä saamatta tai matka tekemättä on hyvä maksaa luotolla sillä jos toimittaja menee konkkaan on suurempi mahdollisuus saada rahansa takaisin jos on maksanut luotolla.
Meillä maksetaan kaikki mahdolliset ostokset (ruuat, matkat, hotellit yms.) Diners-kortilla, koska sinne keskittämällä saamme sieltä etupisteitä, joilla taas saamme halvalla esim. hotelliyöpymisiä tai vaihtoehtoisesti jotain kamaa huomattavasti halvemmalla. Ja ei olla köyhiä, voisimme hyvinkin kaikki maksaa myös käteisellä :D
meillä kortti on vaan amex, mutta sama homma. Saadaan 1 lentolippu joka toinen vuosi, eli kyllä se pitkässä juoksussa kannattaa. Lähdetään ensi vuoden pääsiäisenä koko poppoo reissuun ja lentolipuista maksetaan vain verot.
On nyt vaan huvittavaa seurata meidän laskuja, koska mä käyn kaupassa ja ostokset ovat pieniä, tulee pieniä ostoksia paljon koko ajan, lähes joka pv. Lasku on 3 sivua ja täynnä alle 10 euron ostoksia. Mutta kovasti korttia käytetään.
Mieheni aiti on ekonomisti, ja on aina toitottanut etta jos kerran luottokortti on olemassa, niin sita kannatta myos kayttaa: maksupaivaan asti omat rahat pysyvat tililla keraamassa korkoa, jne.
En noilla koroilla varmaan niin rikastuisi, mutta on tullut kylla tavaksi kaytta luottokorttia usein. Aina ulkomailla, mutta matkustankin ulkomailla tosi usein. Myos nettiostokset hoidan aina luottokortilla.
En ole ymmartanyt haveta, varsinkin kun tililla on aina rahaa useita tuhansia...
maksamista häpeävät samoja joiden mielestä verosuunnittelu perintöasioissa on äärimmäisen noloa?
Eipä ole ennen tullut mieleenkään että muut ihmiset jaksaisivat pohtia olenko köyhä vai rikas kun maksan Amexilla. Eikä minua itse asiassa kiinnosta mitä kassaneiti tai seuraava jonossa ajattelee rahavaroistani.
mua ei todellakaan hävetä maksaa Amex Platinumilla, ja koska Amex ei kaikissa paikoissa käy, niin ei kyllä hävetä maksaa edes mun Visallakaan! Sehän päinvastoin kertoo sen, että ON rahaa.
on varaa ja raha.
Mutta JOSKUS se tosiaan kertoo sen, että henkilö on niin pahassa velkekierteessä, ettei hallitse rahankäyttöään, vaan elää koko elämänsä luotolla.
Ja sitten on kaikkea tältä väliltä.
niin yleensä siihen Visaa tartutaan hetkenä kun rahat on loppu ja on pakko ostaa velaksi.
No ei todellakaan. Yritän maksaa mahd. paljon visalla, koska siitä saa tietyn pankin asiakkaana bonusta. :)
Meillä kummallakin on tavallinen visa, tavallinen pankkikortti ja Electron. Electron siksi, että asuimme hetken ulkomailla ja silloin Suomessa ei ollut noita debit-pankkikortteja ja tuo Electron toimi ulkomailla "pankkikorttina", eli ostokset meni suoraan Suomen tilitlä. Suomessa maksamme lähestulkoon aina pankkikortilla myös ne tonnin huonekalut. Vain jos meillä ei oikeasti ole just sillä hetkellä rahaa, käytämme Visaa. Matkaliput yms. maksamme aina Visalla, vaikka rahaa olisikin.
Ja luottotiedot on kummallakin ihan kunnossa.
ei se visakaan kovin kauan toimisi - joten turha hävetä! Enemmän hävettäisi ilman luottotietoja ja siis ilman visaa.
Tietysti jos nyt purkkapaketin ostaa visalla niin onhan se harvinaisempaa, mutten tiedä hävettäisikö sekään. Ei vaan ole tullut koskaan tehtyä niin.
Siellä joku kirjoittikin jo, että köyhät maksaa visa electronilla. Itse kuulun tuohon kastiin, koska luottotietojen takia en saa tavallista pankkikorttia. Onneksi, koska se tili olisi aina miinuksella. Kassalla kyllä tunnistaa, kuka ostaa persaukisuuttaan ruokaa luotolla ja kuka taas maksaa ihan tavan vuoksi. Kyllä onkin sitten vaikeaa sanoa ääneen, että maksan visalla/luotolla. Siinä hiljaa mumistaan partaansa, ettei seuraava asiakas kuulisi. Tällöin kiusallani äänekkäästi saatan kysyä uudelleen, että niin laitettiinkos se visalle.
Mutta usien huomaa, että luottokortteja käyttävät ne hienostelija ylivelkaantuneet, jotka koittaa näyttää olevansa jotain muuta kuin ovat. Ostetaan kaikki mahdolliset luotot täyteen ja niitten laskujen kanssa sitten kotona taistellaan. Kunhan vaan ulkokuori ei petä.