G: Hävettääkö sua maksaa visalla?
Mua hävettää...
Koska myyjä sit aattelee heti että TOL EI OO RAHAA!! buah hah haa :((
Kommentit (75)
Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään isompaa muuten kuin luottokortilla, siihen liittyy niin monia etuja.
Yleensä käytän Visaa ulkomailla, mutta sielläkin etupäässä Electronia, jos se vain on mahdollista, koska en pidä "luotolla" ostamisesta.
Joskus kotimaassa isompia ostoksia tehdessäni käytän Visaa jakamaan menoa kahdelle kuukaudelle, vaikka siihen ei oikeastaan olisi mitään tarvetta, mutta katson, että joskus sitä on käytettävä, kun on se vuosimaksukin.
En siis koskaan käytä mitään varsinaista luotto-ominaisuutta, vaan maksan summan pois aina laskun tullessa.
Kaikkialla länsimaissa muualla luottokortti nimenomaan on osoitus hyvästä maksukyvystä. Mutta kukin tavallaan.
Minusta käteisen raijaaminen on äärettömän hankalaa enkä halua jonottaa pankkiautomaateilla.
Eihan Visalla maksaminen tarkoita sita etta ei ole rahaa. On paljon turvallisempaa olla kortti kukkarossa kuin tonneittain rahaa. Jos laukkusi varastetaan et meneta mitaan kun kortin voi kuolettaa ja jos sita on jo kaytetty et joudu itse vastuuseen, kateisrahojasi et koskaan saa takaisin.
mutta jos ostaisin esim. ruokaa ja kysytään että pankille vai Visalle, tuntuisi vähän oudolta sanoa että Visalle. Ehkä tosiaan vähän siltä että näköjään mulla ei ole rahaa edes ruokaan.
Jos ostan jotain erityisen kallista, esim. telkkarin, ei hävetä yhtään sanoa että laitetaan Visalle. Sitä tosin tapahtuu hyvin harvoin, itsekin käytännössä maksan Visalla lähinnä ulkomailla (eikä voisi vähempää hävettää).
Minä ainakin heitän myyjälle huulta, että laita vaan Visalle, jos vaikka mies erehtyis maksamaan sen laskun :-)
Ja ennen kuin vakavikot älähdätte, niin oikeasti kyllä aivan itse maksan het pois mahdolliset visa-ostot. Hyvin harvoin käytän, lähinnä jos ostan jotain niin kallista (yli tonnin, eli ei ihan joka viikkoista ;)), etten aivan satavarma ole, onko käyttötillää just sen verran nyt tai että loppurahat riittäis palkkapäivään. Kätevämpi silloin maksaa luotolla kuin muistaa venkslailla säästötililtä käyttötilille ruokarahaa,
En ajattele mitään muiden kortin käytöstä. Hyviä perusteluja on puoleen ja toiseen. Ihmisillä on omat tapansa, miten parhaiten raha-asiansa hallitsevat, toiset tykkää käyttää käteistä, toiset korttia, pankki tai luotto. Ei kyse ole siitä onko rahaa paljon vai vähän.
mutta koska meillä on yhteiset tilit, mies haluaa, että maksamme visalla, koska sitten voi tarvittaessa siirrellä rahaa säästötililtä tai toisinpäin, eikä koskaan käy vahingossakaan niin, ettei tilillä olekaan rahaa, kun kaksi ihmistä sattuu ostamaan jotain samana päivänä.
Mutta tuntuu se silti jotenkin nololta.
monissa paikoissa se toimii ihan kuin luottokorttikin. itselläni on myös visa, mutta käytän noissa hotskuvarauksissa silti electronia.
...jos sulla ei ole luottokorttia olet köyhä jolle sellaista ei edes annettaisi. Esim. hotellia et saa edes varattua jos sinulla ei ole luottokorttia.
Ei hävetä, koska en joudu pakon edessä ostamaan visalla arkipäivän tarpeisiin kuuluvia ostoksia. Jos joutuisin, ehkä se hävettäisi? Tai ainakin harmittaisi? Sitä paitsi minulla ei ole ongelmia maksaa isoakaan visalaskua kerralla pois.
Kyllähän Visat, Masterit ja Amexit on markkinoitu juuri siten, että niiden käyttäminen on hienoa, coolia, varakasta, menestyvää, älykästä...
Se, että kortin käyttäjä etupäässä hyötyy maksuvälineestään on kuitenkin puppua: kyllä siinä on takana luottokorttiyhtiön hyöty. On myös aika hullua, että joku maksaa satoja euroja maksua siitä, että saa käyttää Amexia.
Itsellä on Amex yrityksen kautta ja kun pohdin sen etuja yksityishenkilönä, totesin ettei mitään järkeä...Kultainen kortti, musta kortti... uuuuuh, maksa enemmän, saat hienomman kortin, rajattomat luotto-ominaisuudet...Kultaista Amexia ei tavallinen työssäkäyvä edes saa. Olisihan se komeeta sellainen omistaa, mutta miksi omistaisin, ihan oikeasti, sellaisen: paitsi osoittaakseni muille ihmisille valtaa ja varakkuutta...Siitähän tässä on kysymys.
Vielä 2000-luvulla oli käteinen muotia. Omassa tuttavapiirissäni etenkin miehet sulloivat setelit suoraan taskuun ja lompakon käyttö oli junttia...
Nämä ovat mielikuva-asioita.Maksuvälinemarkkinointi taas vaikuttaa meihin. Tupakointikin oli joskus glamouria, seksikästä, hienoa. Nyt se on lähinnä tyhmän ja juntin, huonosti koulutetun väestön harrastus.
Se, että on mahdollista tehdä isokin hankinta käteisellä, on mielestäni arvostettava asia. Olipa kyseessä sitten juuri tilille tupsahtanut palkka tai kauan säästetty summa.
Minua ei ainakaan. Ajoittain olen tehnyt kaikki kuukauden ostokset, ihan pienet mukaanlukien, Visalla, näkee sitten kivasti kuinka paljon rahaa on mennyt.
En käytä luottokortin luotto-ominaisuutta vaan vain maksuaikaa, joka on korotonta luottoa.
Minä myös olen ollut kaupan kassalla töissä ja komppaan edellistä, kyllä luokittelun köyhistä ja rikkaista voisi karkeasti tehdä juuri noin.
olen ollut kassoilla vuosia töissä.
Luotto-ominaisuus toki kertoo sen että on ainakin töitä että on saanut (pankin) luottokortin ja että varmaan matkustukseen ainakin sitä tarvitsee eli IHAN köyhä ei voi olla.
Mut jos käyttää luottopuolta kortista vaikka vois pankilta maksaa niin silloin tulee vähän sellainen olo että on tainnu rahat loppua kesken kuukauden ja palkkapäivää odotellaan. eli sellainen hunsvottiolo tulee ihmisestä joka käyttää luottopuolta.
ihan erikseen on sitten rikkaat asiakkaat jotka käyttää luottokortteja joita tosi harvoin tapaa, eli ne on jotain muita kuin perus osuuspankin myöntämiä. en edes niistä tiedä.
itse käytän luottopuolta vain ulkomailla ja nettiostoksilla, muuten aina pankkipuolta kun siellä on aina riittävästi rahaa myös suuriiin ostoksiin.
Me maksamme Visalla kaikki yhteiset ostokset (esim. ruuat, lasten vaatteet ja tarvikkeet, liput, yhteiset päivälliset) ja Visa-laskut maksamme yhteiseltä tililtä. Samalla laskusta selviää näppärästi paljonko on mennyt kuukaudessa ruokaan ja muuhun.
ette näe pankkikortin tiliotteelta mihin rahat on mennyt kun moni perustelee että siksi maksaa luottokortilla. mulla näkyy molemmat tiliotteet ihan samanlaisina. eli pelkkä firma ja paljonko rahaa mennyt.
Viimeksi ostin renkaat autoon visalla ja se ei hävettänyt, vaikka mieluummin olisin maksanut pankkikortilla.
Ulkomailla ei hävetä ja sitä varten Visan olen alunperin hankkinutkin että käytän matkoilla
No mä olen varmaan sitten sinun mielestäsi tällainen köyhä :D. Säästän aina ensin ennen kuin ostan jotain, poikkeuksena ainoastaan asunto (johon otettiin lainaa), autokin ostettiin käteisellä :O, siis melko uusi tila-auto!
Luottokorttia mulle on kyllä tyrkytetty useasti ja kerran sellainen olikin vuoden verran mutten käyttänyt sitä kertaakaan koko vuoden aikana niin totesin täysin turhaksi mulle. Ja luottotiedot on aina ollu, ei ole koskaan luottotiedot menny, miksi olisi? Oon sitten varmaan hullu :D jos nuo kaksi on vaihtoehtoina...
Mut ei mua haittaa vaikken kanta-asiakaskorttia saisikaan vaan sen takia että ostan pankkikortilla kaiken enkä luottokortilla, pidä kuule vaan ne alennuksesi!
ja tää viestini oli tarkoitettu tälle huonekalumyyjälle...
ette näe pankkikortin tiliotteelta mihin rahat on mennyt kun moni perustelee että siksi maksaa luottokortilla. mulla näkyy molemmat tiliotteet ihan samanlaisina. eli pelkkä firma ja paljonko rahaa mennyt.
ja Visa-korttia nyt mutenkin tarvitsee nettiostoksiin ja ulkomailla. Pankkikorttiveloitukset menee molemmilla omilta tileilta, Visa-laskut maksetaan yhteiseltä.
jotain isompaa niin heti heraa epaily etta "ammattisi" on ns. cash business:
huumediileri
huora
parittaja
pankkirosvo
tai sitten parhaassa tapauksessa itaeurooppalainen mamu joka ei ole viela oppinut maan tavoille.