Emme saaneet kutsua ristiäisiin, olisiko edes pitänyt?
Emme saaneet kutsua ystäviemme toisen lapsen ristiäisiin. Puolisoni on ensimmäisen lapsen kummi ja isän läheisin ystävä. En tiedä, olenko ainoa jonka mielestä on outoa ettei meitä (tai edes puolisoani) kutsuttu lapsen ristiäisiin? Olemme tekemisissä usein, lapsemme leikkivät yhdessä vähintään joka toinen viikko.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:21"]Täälläkin puhutaan ihan yleisesti että ei ole tapana kutsua kuin perhe ja kummit.
Miksi?
Kyllä minä olen kutsunut lähimmät ystäväni lasteni ristiäisiin, myös vanhempien lasten kummit sekä oman kummitätini.
Minusta olisi outoa jos en olisi kutsunut!
Ja myös minä olen ollut vastavuoroisesti ystävien lasten ristiäisissä vaikken aina kummi olekkaan.
Olisi noloa jutella ristiäisistä ja todeta että et muuten ole tervetullu!
Ihme alapeukuttamista jos joku ihmettelee ettei kutsua saanut läheisten kastejuhlaan?
Kai sitä kummeksua saa?
[/quote] sinä saat kutsua jos haluat. Omassa suvussa se ei koskaan ole ollut tapana. Mulla on myös melko laaja ystäväpiiri ja olen ollut vain kummilasteni ristiäisissä. Perinteisesti Suomessa ristiäiset on intiimi perhejuhla, kahvitilaisuus. Mikään ei kiellä kutsumasta koko tuttavapiiriä, mutta ei pidä loukkaantua jos kaikki ei kutsu sinua.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:10"]
Joo nää "pienet" ristiäiset on nykyään tapa. Tiiviistä kuuden hengen ystäväporukasta kutsuttiin yksi. Siihen jäi se ystävyys, meillä on rakkaus ja ystävät tervetulleita lapsen elämään! Ei ihme et kymmenen vuoden päästä ei oo kauheesti niitä ystäväperheitä, mutta mulla onneks riittää:)
[/quote]
Ensinnäkään ristiäiset eivät ole mikään koko kylän juhla perinteisesti. 1800-luvulla oli normaalia että lapsen vei kasteelle kummit, koska äiti ei saanut kotoa poistua kuukauteen, eikä sitä myöten siis mitään suurempia juhliakaan ole järjestetty. Sota-ajan kasteista nyt puhumattakaan.
Ja enemmän tuo ystävyydestä "luopuminen" kertoo kyllä sinusta ystävänä kuin pienen vauvan äidistä ystävänä.
"Esikoisen nimijuhla oli kotimme pienuuden takia pienempi, mutta kyllä sielläkin oli ystäviä kummien ja sukulaisten lisäksi. Toisen juhlissa oli ainakin 6ystäväperhettä, kummit, naapurit, sisarukset, ja isovanhemmat . Meille lapsen syntymä on asia jonka haluamme ilolla jakaa elämäämme kuuluvien ihmisten kanssa"
Nimiäisissä ja "iloiseminen" lapsen syntymäjuhla ovat aivan eri juhlia, kuin lapsen kastejuhla, kastejuhlassa lapsi liitetään seurakunnan jäseniksi ja lapsi saa kristillisen siunauksen, jolloin vain lähisukulaiset eli vanhemmat, isovanhemmat, iso-isovanhemmat ja lapsen kummit ovat paikalla ja todistamassa. Kastejuhla pidetään melko pian syntymän jälkeen, usein parin kuukauden sisällä, sillä vanhan uskomuksen mukaan kastamatonta ja siunaamatonta lasta varjeltiin vaaroilta ja oltiin kotona ja usein tuossa vaiheessa äiti on hyvin väsynyt ja toipumassa vielä synnytyksestä ja ehkä siksi se on perinteisesti pidetty perhepiirissä.
Kaikki te meuhkaatte vaan, miten paljon vieraita ristiäisiin kutsutaan. Kukaan ei tunnu ajattelevan, missä kunnossa äiti on synnytyksen jäljiltä. Paljonko hän jaksaa touhuta? Ei kaikki äsken synnyttäneet ole jo hetken kuluttua huippukunnossa kuin fitnestähdet sun muut pyllistelijät. Ja kaikilla ei ole vanhempia tai sisaruksia lähellä auttamassa eikä kaikilla läheskään varaa tilata tarjoiluja pitopalvelusta ja siivousta siivouspalvelusta. Monella myös leikkausarpi ei ole vielä kokonaan parantunut, joten kaikenlainen riehuminen ja riekkuminen on kielletty. Ja vaikka synnytys olisi ollut normaali ja "helppo", niin moni nuori äiti on aika lailla sormi suussa vauvanhoidon kanssa. Yövalvonta ei juuri virkistä!
[/quote]Pakkoko se vauva on kastaa pian syntymän jälkeen. Voi odottaa vaikka että lapsi on nelikuinen, aika moni on siinä vaiheessa ja jotenkuten toipunut."
Kastejuhla on kristillinen toimitus ja lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi ja saa siunauksen n. 2 kuukauden iässä ja perustuu kristilliseen vakaamukseen.
Ja siinä olet oikeassa, lasta ei ole "pakko kastaa", jos vanhemmilla ei ole uskonnollista vakaamusta.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:21"]Täälläkin puhutaan ihan yleisesti että ei ole tapana kutsua kuin perhe ja kummit.
Miksi?
Kyllä minä olen kutsunut lähimmät ystäväni lasteni ristiäisiin, myös vanhempien lasten kummit sekä oman kummitätini.
Ja myös minä olen ollut vastavuoroisesti ystävien lasten ristiäisissä vaikken aina kummi olekkaan.
Ihme alapeukuttamista jos joku ihmettelee ettei kutsua saanut läheisten kastejuhlaan?
Kai sitä kummeksua saa?
[/quote] sinä saat kutsua jos haluat. Omassa suvussa se ei koskaan ole ollut tapana. Mulla on myös melko laaja ystäväpiiri ja olen ollut vain kummilasteni ristiäisissä. Perinteisesti Suomessa ristiäiset on intiimi perhejuhla, kahvitilaisuus. Mikään ei kiellä kutsumasta koko tuttavapiiriä, mutta ei pidä loukkaantua jos kaikki ei kutsu sinua.
[/quote]
En odota kutsua kavereiden lasten kastejuhlaan mutta lähimpien ystävien juhliin odotan ja tiedän heidän odottavan kutsua myös minulta.
Kohta on tulossa yhden kaverin lapsen ristiäiset ja yllättyisin jos kutsun saisin!
Minä toimin noin, toimi sinä toisin mutta edelleen ihmettelen ettei läheisimpiä ystäviä voi kutsua?
Meidän lapsen ristiäisiin kutsuttiin mun koko suku (noin 10 henkeä) ja miehen "lähisuku". Loppujen lopuksi omakotitalon olohuoneeseen oli ahtautunut 50 hlöä. Seuraaviin ristiäisiin ainakin puolet vähemmän väkeä.../
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:21"]Täälläkin puhutaan ihan yleisesti että ei ole tapana kutsua kuin perhe ja kummit.
Miksi?
Kai sitä kummeksua saa?
[/quote]
En odota kutsua kavereiden lasten kastejuhlaan mutta lähimpien ystävien juhliin odotan ja tiedän heidän odottavan kutsua myös minulta.
Kohta on tulossa yhden kaverin lapsen ristiäiset ja yllättyisin jos kutsun saisin!
Minä toimin noin, toimi sinä toisin mutta edelleen ihmettelen ettei läheisimpiä ystäviä voi kutsua?
[/quote] tässä on parin sivun verran perusteluja. Lisäksi ristiäiset pidetään meillä aina kotona. Montaa kymmentä ei talvella taloon mahdu ja toisaalta olen aika perinteinen ihminen. Näin on ollut meille hyvä. Täällä taivastelu ei olis omaa kutsuttavien joukkoa kasvattanut ja pidän moukkamaisena ihmetellä minne kutsu on jäänyt.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:21"]Täälläkin puhutaan ihan yleisesti että ei ole tapana kutsua kuin perhe ja kummit. Miksi? Kyllä minä olen kutsunut lähimmät ystäväni lasteni ristiäisiin, myös vanhempien lasten kummit sekä oman kummitätini. Minusta olisi outoa jos en olisi kutsunut! Ja myös minä olen ollut vastavuoroisesti ystävien lasten ristiäisissä vaikken aina kummi olekkaan. Olisi noloa jutella ristiäisistä ja todeta että et muuten ole tervetullu! Ihme alapeukuttamista jos joku ihmettelee ettei kutsua saanut läheisten kastejuhlaan? Kai sitä kummeksua saa? [/quote] sinä saat kutsua jos haluat. Omassa suvussa se ei koskaan ole ollut tapana. Mulla on myös melko laaja ystäväpiiri ja olen ollut vain kummilasteni ristiäisissä. Perinteisesti Suomessa ristiäiset on intiimi perhejuhla, kahvitilaisuus. Mikään ei kiellä kutsumasta koko tuttavapiiriä, mutta ei pidä loukkaantua jos kaikki ei kutsu sinua. [/quote] En odota kutsua kavereiden lasten kastejuhlaan mutta lähimpien ystävien juhliin odotan ja tiedän heidän odottavan kutsua myös minulta. Kohta on tulossa yhden kaverin lapsen ristiäiset ja yllättyisin jos kutsun saisin! Minä toimin noin, toimi sinä toisin mutta edelleen ihmettelen ettei läheisimpiä ystäviä voi kutsua?
[/quote]Tottakai ne voi kutsua, mutta ihan yhtä hyväksyttävää on olla kutsumatta.
"Joo nää "pienet" ristiäiset on nykyään tapa. Tiiviistä kuuden hengen ystäväporukasta kutsuttiin yksi. Siihen jäi se ystävyys, meillä on rakkaus ja ystävät tervetulleita lapsen elämään! Ei ihme et kymmenen vuoden päästä ei oo kauheesti niitä ystäväperheitä, mutta mulla onneks riittää:)"
Pienet kastejuhlat eivät suinkaan ole nykyinen tapa , vaan näin on ollut ainakin jo 60-luvusta lähtien ja aika monissa juhlissa on tullut käytyä tuonne 2011 saakka. Yleensä ovat lapsen vanhemmat, isovanhemmat, iso-isovanhemmat (ei läheskään aina, jos ovat iäkkäitä tai asuvat kaukana) kummit ja mahdollisesti kastettavan sisarukset eli perheen muut lapset.
Kastejuhla ei ole mitkään riehakkaat kemut, vaan kristillinen toimitus, jossa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja lapsi saa Jumalan siunauksen. Ja toivon, ettei kastejuhlaa verrattaisi tai sekoitettaisi johonkin nimiäisiin tai vastaaviin, koska ne merkitsevät aivan eri asioita.
Viesti 29/ "Kaikki te meuhkaatte vaan, miten paljon vieraita ristiäisiin kutsutaan. Kukaan ei tunnu ajattelevan, missä kunnossa äiti on synnytyksen jäljiltä. Paljonko hän jaksaa touhuta?"
Olet enemmän kuin oikeassa. Näin on lähes 90%, sanoivat mammat mitä tahansa ja olen sen ihan omin silmin nähnyt niin monta kertaa ja vielä kymmenien vuosien aikana. Siinä mielessä äidit eivät ole paljoakaan muuttuneet.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:09"]No ei ole outoa. Kummit,isovanhemmat ja muu perhe kutsutaan, ei vanhempien ystäviä jos haluaa pienet juhlat. [/quote] Mies on siis ekan lapsen kummi, ei mikään vain kaveri niin luulimme että saisimme kutsun :) ap [/quote] siis onko hän lähisukua? Jos ei, niin luultavasti olette perheen kavereita ja siksi valittu lapsen kummiksi. Te ette ole tälle vauvalle muita kaveriperheitä kummempi.
[/quote]Meillä kummeiksi pyydetyt ovat lapselle enemmän kuin perheen kavereita. Samoin itse olen saanut olla erityinen aikuinen omille kummilapsilleni joista osa jo aikuisia. Minusta kummiksi pitäisi valita ihminen joka on oikeasti jotenkin "erityinen". Mutta tottahan sekin että joillekin riittää rituaalit ja pakettikummit :(
[/quote]
Nykyään kirkkoon kuuluu niin vähän porukkaa, että kummiksi valikoituu juuri se tuttu, joka on kirkossa. Kummeilla ei ole muuta merkitystä, kuin olla nimi paperissa, että lapsi saadaan kastettua.
Itse en onneksi kuulu kirkkoon, koska muuten minulla olisi yli kymmenen kummilasta, kun ihmisillä alkaa olla hätä, keitä saavat kummeiksi. Salaa olen todella tyytyväinen siihen, että ei tarvitse kummilapsia ottaa.
"]Joo nää "pienet" ristiäiset on nykyään tapa. Tiiviistä kuuden hengen ystäväporukasta kutsuttiin yksi. Siihen jäi se ystävyys, meillä on rakkaus ja ystävät tervetulleita lapsen elämään! Ei ihme et kymmenen vuoden päästä ei oo kauheesti niitä ystäväperheitä, mutta mulla onneks riittää:)"
Vaikka ystävät ovat tärkeitä, mutta lapsen suku on vielä tärkeämpi, ainakin kummien valinnoissa, sillä suku säilyy, mutta ystävät usein vaihtuvat ja ikävä kyllä, lapsen kummius sen myötä katoaa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 14:05"]
"]Joo nää "pienet" ristiäiset on nykyään tapa. Tiiviistä kuuden hengen ystäväporukasta kutsuttiin yksi. Siihen jäi se ystävyys, meillä on rakkaus ja ystävät tervetulleita lapsen elämään! Ei ihme et kymmenen vuoden päästä ei oo kauheesti niitä ystäväperheitä, mutta mulla onneks riittää:)"
Vaikka ystävät ovat tärkeitä, mutta lapsen suku on vielä tärkeämpi, ainakin kummien valinnoissa, sillä suku säilyy, mutta ystävät usein vaihtuvat ja ikävä kyllä, lapsen kummius sen myötä katoaa.
[/quote]
Näin se menee. Ainoat kummit, jotka pitävät yhteyttä, ovat sisaruksiamme. Kahdella lapsistamme on kaverikummit ja heistä ei ole kuulunut vuosiin mitään. Ovat muuttaneet töiden perässä toiselle paikkakunnalle ja heille on tullut omia lapsia ja pari avioeroakin on tullut.
Näin jälkeen päin jos voisin tehdä toisin, ottaisin vain sukulaisia kummeksi. Ne nuoruuden lähimmät ystävätkin etääntyvät vuosien varrella.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:10"]Joo nää "pienet" ristiäiset on nykyään tapa. Tiiviistä kuuden hengen ystäväporukasta kutsuttiin yksi. Siihen jäi se ystävyys, meillä on rakkaus ja ystävät tervetulleita lapsen elämään! Ei ihme et kymmenen vuoden päästä ei oo kauheesti niitä ystäväperheitä, mutta mulla onneks riittää:) [/quote] pienet ristiäiset on ainakin omassa suvussa pidetty aina. Itse syntynyt 1974 ja vieraita n 10. Ystäväperheitä vanhemmillani edelleen.
[/quote]
Minäkään en ole koskaan ollut ristiäisissä, missä olisi kenenkään kavereita, paitsi jos se kaveri on kummi. Kyllä meillä päin ainakin on tapa, että ristiäiset on pienet. Jos sillä perusteella ystäviään hylkää, ettei ristiäisiin kutsuta, ei heitä kyllä pian ole yhtään jäljellä. Ristiäiset on usein kodeissa, pienen lapsen vanhemmilla ei ole jaksamista järjestää isoja juhlia, siksi tapa on kautta aikojen ollut, että ristiäiset on lähisuvun ja kummien pieni juhla. Eikä niissä edes kuulu olla pitkään, vaan lapsi kastetaan, juodaan kahvit, jutellaan vähän ja lähdetään kotiin.
Ja meillä taas pieni suku ei ole keskenään tekemisissä, sukulaiskummit loistavat poissaolollaan lastemme elämästä mutta ystävät ja ystäväkummit eivät.
Meitä on niin kovin moneksi.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:37"]
Kaikki te meuhkaatte vaan, miten paljon vieraita ristiäisiin kutsutaan. Kukaan ei tunnu ajattelevan, missä kunnossa äiti on synnytyksen jäljiltä. Paljonko hän jaksaa touhuta? Ei kaikki äsken synnyttäneet ole jo hetken kuluttua huippukunnossa kuin fitnestähdet sun muut pyllistelijät. Ja kaikilla ei ole vanhempia tai sisaruksia lähellä auttamassa eikä kaikilla läheskään varaa tilata tarjoiluja pitopalvelusta ja siivousta siivouspalvelusta. Monella myös leikkausarpi ei ole vielä kokonaan parantunut, joten kaikenlainen riehuminen ja riekkuminen on kielletty. Ja vaikka synnytys olisi ollut normaali ja "helppo", niin moni nuori äiti on aika lailla sormi suussa vauvanhoidon kanssa. Yövalvonta ei juuri virkistä!
[/quote]Pakkoko se vauva on kastaa pian syntymän jälkeen. Voi odottaa vaikka että lapsi on nelikuinen, aika moni on siinä vaiheessa ja jotenkuten toipunut."
Kastejuhla on kristillinen toimitus ja lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi ja saa siunauksen n. 2 kuukauden iässä ja perustuu kristilliseen vakaamukseen.
Ja siinä olet oikeassa, lasta ei ole "pakko kastaa", jos vanhemmilla ei ole uskonnollista vakaamusta.
[/quote]
Kastaa voi milloin vain, mutta maistraatti haluaisi nimen aikaisin. Ei ole meille siltikään ikinä tullut mitään noottia mistään, vaikka kaikki 4 on kastettu ja myös samalla nimi annettu 4-5 kk iässä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:01"]
Emme saaneet kutsua ystäviemme toisen lapsen ristiäisiin. Puolisoni on ensimmäisen lapsen kummi ja isän läheisin ystävä. En tiedä, olenko ainoa jonka mielestä on outoa ettei meitä (tai edes puolisoani) kutsuttu lapsen ristiäisiin? Olemme tekemisissä usein, lapsemme leikkivät yhdessä vähintään joka toinen viikko.
[/quote]
Me ollaan kutsuttu nimiäisiin vain suku ja kummit. Isot juhlat tai oikeastaan mitkä tahansa juhlat 1-2-kuisen kanssa on mulle ainakin niin iso voimainponnistus, että olemme yrittäneet mennä mahdollisimman pienimuotoisesti. Minutkin on kutsuttu vain niiden ystävieni lasten ristiäisiin/nimiäisiin, joiden kummi olen. Muuten kutsutaan paljon ystäviä kylään ja pidetään yhteyttä. Eli mielestäni ihan normaalia, ei tarkoita, että teidät on hylätty tai unohdettu.
Toki on sellaisia äitejä, jotka alle kaksi kuisen vauvan kanssa ovat jo pirteitä ja lenkkeilevät ja käyvät salilla ja vauva nukkuu hyvin ja sillä ei ole mahavaivoja.
Mutta yrittäisin ymmärtää niitä ystäviä, joille ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri. Jos sinun vauvasi on heti nukkunut täydet yöunet ja olet saanut levätä ja olet energinen, se ystäväsi on voinut herätä joka yö viisikin kertaa imettämään ja illat kanniskelee itkeskelevää vauvaa ja hormoonihiki valuu kainaloista. Hiukan ymmärrystä, että kaikki eivät jaksa lähteä salille kuukauden päästä ja siivota taloa ja väkertää sen seitsemää sorttia pullaa ja kutsua ristiäisiin kaikkia tuttujaan ja kavereitaan ja sukulaisiaan.
Minä olin juuri tuollainen ryytynyt maitoallergisen ja refkuksista kärsivän vauvan äiti, joka ristiäisten aikaan mietti vain, että olispa nämä juhlat äkkiä ohi ja pääsisi nukkumaan, kun sydän lyö rytmihäiriöitä väsymyksestä. Jos siihen olisi tullut joku läheinen ystävä valittamaan, että miksi ei päässyt kastejuhlaan, olisin saattanut sanoa jotain sellaista harkitsematonta, että emme olisi sen jälkeen olleet ikinä tekemisissä enää
Minun lapseni ovat jo aikuisia, mutta ei unohdu vieläkään. Kuopus kastettiin päivänä, jolloin oli 30 astetta lämmintä, minulla rintatulehdus ja kova kuume. Helteestä huolimatta tuo tulehdus vaan iski. Jos olisi ollut yhtään enemmän väkeä, olisin pyörtynyt. Vieraiksi kutsutut anoppi ja miehen sisko tajusivat tilanteen ja heidän ei kuulunut olla palvelusväkenä, mutta ottivat itse sen roolin kun näkivät, miten lujilla olen. Meillä oli myös 2-vuotias.
Ristiäisissä joissa oon ollu: isovanhemmat (+ mahd. isoisot), sisarukset perheineen ja tietenkin kummit. Ikinä ei oo ollu kavereita tai vanhempien lapsien kummeja kutsuttuina. Oisinkohan ollu 7 kertaa ristiäisissä ja mitä tuttujen kans juteltu samalla vierassysteemillä menty.
Musta molemmat tavat on normaaleja , olen ollut ristiäiset joissa on myös kaveriperheet mukana ja pienemmissä perhepiirissä ristiäiset.
Ja tuohon toipumiseen , meillä on nimiäiset vauvan ollessa 10 viikkoa. Mulle tehty hätäisektio, mutta olin jo 4 viikkoa siitä täysin toipunut ja jaksoin lähteä jumppaan ja ihan normaali nuori nainen olen :)