Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Emme saaneet kutsua ristiäisiin, olisiko edes pitänyt?

Vierailija
25.04.2015 |

Emme saaneet kutsua ystäviemme toisen lapsen ristiäisiin. Puolisoni on ensimmäisen lapsen kummi ja isän läheisin ystävä. En tiedä, olenko ainoa jonka mielestä on outoa ettei meitä (tai edes puolisoani) kutsuttu lapsen ristiäisiin? Olemme tekemisissä usein, lapsemme leikkivät yhdessä vähintään joka toinen viikko.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:09"]No ei ole outoa. Kummit,isovanhemmat ja muu perhe kutsutaan, ei vanhempien ystäviä jos haluaa pienet juhlat. [/quote] Mies on siis ekan lapsen kummi, ei mikään vain kaveri niin luulimme että saisimme kutsun :) ap [/quote] siis onko hän lähisukua? Jos ei, niin luultavasti olette perheen kavereita ja siksi valittu lapsen kummiksi. Te ette ole tälle vauvalle muita kaveriperheitä kummempi.

[/quote]Meillä kummeiksi pyydetyt ovat lapselle enemmän kuin perheen kavereita. Samoin itse olen saanut olla erityinen aikuinen omille kummilapsilleni joista osa jo aikuisia. Minusta kummiksi pitäisi valita ihminen joka on oikeasti jotenkin "erityinen". Mutta tottahan sekin että joillekin riittää rituaalit ja pakettikummit :(

Vierailija
22/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:32"]

Häh. Onko todella näin moni sitä mieltä että ristiäisiin ei kutsuta ton enempää ihmisiä. Mun mielestä lapsen nimenanto, lapsen ensimmäinen juhla on sellainen minne kutsutaan kaikki itselle vähänkään tärkeät ihmiset. Esikoisen nimijuhla oli kotimme pienuuden takia pienempi, mutta kyllä sielläkin oli ystäviä kummien ja sukulaisten lisäksi. Toisen juhlissa oli ainakin 6ystäväperhettä, kummit, naapurit, sisarukset, ja isovanhemmat . Meille lapsen syntymä on asia jonka haluamme ilolla jakaa elämäämme kuuluvien ihmisten kanssa!

[/quote]Jokainen saa kustua ihan niin paljon vieraita kuin huvittaan. mutta tuoihan  lähipiirin kutsuminen on perinne.

[/quote]No jopas tulikin selkeää tekstiä :)

siis: "Jokainen saa kutsua ihan niin paljon vieraita kuin huvittaa, mutta tuo ihan lähipiirin kutsuminen on perinne."

-sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien lisäksi isovanhemmat, sisarukset lapsineen ja kummit kuuluvat mielestäni ristiäisiin. Esim. minun suvullani oli tapana pitää suuret ristiäiset, joihin tuli koko suku. Miehen suvussa taas ristiäiset olivat pienmmät, juuri tuo alussa mainitsemani kokoonpano. Esikoisemme syntyessä äidilleni oli kamala paikka se, että vietämme ristiäisiä miehen suvun mallin mukaan! Sittemmin muiden lasten ja siskoni lasten synnyttyä on hyväksynyt tämän pienmuotoisempien ristiäisten mallin.

Vierailija
24/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset on kastettavaa varten järjestettävä tilaisuus, ei lapsen sisaruksia varten. Olen ollut viisi kertaa ristiäisissä, kolmesti kummin ominaisuudessa ja kahdesti tädin ominaisuudessa. Yksissäkään ristiäisissä ei ole ollut muita hyviä ystäviä, naapurintätsyjä tai työkavereita. Vain lähimmät perheenjäsenet ja kummit (mahdollisine puolisoineen ja lapsineen). Rotinoille tai rääppiäiskahveille on sitten mahdollisesti kutsuttu muitakin jälkikäteen.

Yksikään hyvä ystävä ei ole myöskään kutsunut muuten vaan lastensa ristiäisiin eikä kummilasteni sisarusten ristiäisiin. Olisin myös pitänyt kutsua outona, mikäli sellainen olisi tullut. Toki varmasti jossain piireissä järjestetään isojakin ristiäisiä, johon kutsutaan paljon ihmisiä, mutta itse en ole tällaiseen tapaan koskaan henkilökohtaisesti törmännyt.

Vierailija
25/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:32"]

Häh. Onko todella näin moni sitä mieltä että ristiäisiin ei kutsuta ton enempää ihmisiä. Mun mielestä lapsen nimenanto, lapsen ensimmäinen juhla on sellainen minne kutsutaan kaikki itselle vähänkään tärkeät ihmiset. Esikoisen nimijuhla oli kotimme pienuuden takia pienempi, mutta kyllä sielläkin oli ystäviä kummien ja sukulaisten lisäksi. Toisen juhlissa oli ainakin 6ystäväperhettä, kummit, naapurit, sisarukset, ja isovanhemmat . Meille lapsen syntymä on asia jonka haluamme ilolla jakaa elämäämme kuuluvien ihmisten kanssa!

[/quote]Jokainen saa kustua ihan niin paljon vieraita kuin huvittaan. mutta tuoihan  lähipiirin kutsuminen on perinne.
[/quote]
Kustua? Ihana kirjoitusvirhe :) Mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Vierailija
26/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:32"]Häh. Onko todella näin moni sitä mieltä että ristiäisiin ei kutsuta ton enempää ihmisiä. Mun mielestä lapsen nimenanto, lapsen ensimmäinen juhla on sellainen minne kutsutaan kaikki itselle vähänkään tärkeät ihmiset. Esikoisen nimijuhla oli kotimme pienuuden takia pienempi, mutta kyllä sielläkin oli ystäviä kummien ja sukulaisten lisäksi. Toisen juhlissa oli ainakin 6ystäväperhettä, kummit, naapurit, sisarukset, ja isovanhemmat . Meille lapsen syntymä on asia jonka haluamme ilolla jakaa elämäämme kuuluvien ihmisten kanssa!
[/quote]

Meillä oli myös nimenantojuhlissa ystäviä jne, oli myös tila erikseen (ekalla kerralla leikkipuiston sisätilat vuokrattu, toisella kertaa asukastalo), saatiin kaikki lapsen läheiset kerralla paikalle ja tutustumaan vauvaan. Synttärit taas on pidetty yleensä pienempinä, ko. lapsen kummit ja lähisuku kotona. Molemmat tavat on ok.

Vierailija
27/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsutaan vain lähisuku + kastettavan kummit.

Vierailija
28/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki te meuhkaatte vaan, miten paljon vieraita ristiäisiin kutsutaan. Kukaan ei tunnu ajattelevan, missä kunnossa äiti on synnytyksen jäljiltä. Paljonko hän jaksaa touhuta? Ei kaikki äsken synnyttäneet ole jo hetken kuluttua huippukunnossa kuin fitnestähdet sun muut pyllistelijät. Ja kaikilla ei ole vanhempia tai sisaruksia lähellä auttamassa eikä kaikilla läheskään varaa tilata tarjoiluja pitopalvelusta ja siivousta siivouspalvelusta. Monella myös leikkausarpi ei ole vielä kokonaan parantunut, joten kaikenlainen riehuminen ja riekkuminen on kielletty. Ja vaikka synnytys olisi ollut normaali ja "helppo", niin moni nuori äiti on aika lailla sormi suussa vauvanhoidon kanssa. Yövalvonta ei juuri virkistä!

Vierailija
29/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:00"]

Kaikki te meuhkaatte vaan, miten paljon vieraita ristiäisiin kutsutaan. Kukaan ei tunnu ajattelevan, missä kunnossa äiti on synnytyksen jäljiltä. Paljonko hän jaksaa touhuta? Ei kaikki äsken synnyttäneet ole jo hetken kuluttua huippukunnossa kuin fitnestähdet sun muut pyllistelijät. Ja kaikilla ei ole vanhempia tai sisaruksia lähellä auttamassa eikä kaikilla läheskään varaa tilata tarjoiluja pitopalvelusta ja siivousta siivouspalvelusta. Monella myös leikkausarpi ei ole vielä kokonaan parantunut, joten kaikenlainen riehuminen ja riekkuminen on kielletty. Ja vaikka synnytys olisi ollut normaali ja "helppo", niin moni nuori äiti on aika lailla sormi suussa vauvanhoidon kanssa. Yövalvonta ei juuri virkistä!

[/quote]Ei täällä kukaan meuhkannut. Vastattiin vain ap:n kyselyyn mikä on normaalia :) ja ihme ja kumma, pysyttiin koko ajan aiheessa.

Vierailija
30/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Pakkoko se vauva on kastaa pian syntymän jälkeen. Voi odottaa vaikka että lapsi on nelikuinen, aika moni on siinä vaiheessa ja jotenkuten toipunut.

Vierailija
31/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:08"]

Meillä on ristiäisissä ollut oman perheen lisäksi isovanhemmat, sisarukset perheineen ja vanhempien lasten kummit. Pientä perhejuhlaa ei ole koskaan juhlittu, väkeä on vähintään 30 (minulla 2 sisarusta, miehellä 3 ja lapsilla serkkuja 17 kpl, osa tosin uusperheiden bonuslapsia)

[/quote]

No näin meilläkin on ollut vaikka silloin kun ristiäiset olivat ajankohtaisia, ei vielä kellään sisaruksista ollut bonuslapsia. Ja nykyään nekin olisivat jo aikuisia.
Mutta tuo johtui meidän perheessä siitä, että miehen suku oli kovin pieni sekä vanhoja ihmisiä täynnä ja halusimme heidät juhlistamaan suvun uusia pieniä ihmeitä vuosikymmenien jälkeen. Meidän lapsemme olivat siis miehen puolelle oikeasti pitkän ajan jälkeen "ensimmäiset" vauvat, miehen serkkujenkin lapset olivat jo yli 18v tuohon aikaan. 

Mun puolelta taas sisarukset puolisoineen ja lapsineen, sekä nykyään lasten perheet, tekevät jo yksinään n. 50 henkeä ja mm. tuosta syystä mun sisarukseni olivat aina järjestäneet ristiäiset niin että paikalla ovat vain kummit ja isovanhemmat.

Ystäväni sekä kummilasteni vanhemmat samoin, tosin yhdet ristiäiset olivat vähän isommat koska halusivat pitää samaan aikaan ristiäiset kun isomummo täytti 90. 

Mutta siis ristiäiset eivät ainakaan mulle ole mikään automaattikutsu vaikka kastettava lapsi on ollut vanhimman ystäväni lapsi.

Vierailija
32/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole mitenkään kummallista. Lähiomaiset ja uuden lapsen tulevat kummit, sehän se on perinteisin osanottajajoukko.

Vierailija
33/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nää "pienet" ristiäiset on nykyään tapa. Tiiviistä kuuden hengen ystäväporukasta kutsuttiin yksi. Siihen jäi se ystävyys, meillä on rakkaus ja ystävät tervetulleita lapsen elämään! Ei ihme et kymmenen vuoden päästä ei oo kauheesti niitä ystäväperheitä, mutta mulla onneks riittää:)

Vierailija
34/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:09"]No ei ole outoa. Kummit,isovanhemmat ja muu perhe kutsutaan, ei vanhempien ystäviä jos haluaa pienet juhlat. [/quote] Mies on siis ekan lapsen kummi, ei mikään vain kaveri niin luulimme että saisimme kutsun :) ap

[/quote]

Niin, sen kastettavan lapsen kummit pyydetään, ei yleensä muiden lasten kumeja. eli älkää loukkaantuko vaikkei kutsua tullut :)

Vierailija
35/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ristiäiset yhtä lukuunottamatta on olleet ihan pieniä kotona juhlittavia, joissa on ollut kummit ja isovanhemmat, maksimissaan vamhempien sisarukset perheineen.
Näissä yksissä lapsen vanhemmat asuivat pienessä kaksiossa ja heillä oli omatkin isovanhemmat vielä elossa ja uusperhekuvioita lähisuvussa. Vierasmäärä paisui niin isoksi jo noista, että vuokrasivat tilan. Ja isoon tilaan mahtuu sitten kavereitakin kutsumaan.

Vierailija
36/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:10"]Joo nää "pienet" ristiäiset on nykyään tapa. Tiiviistä kuuden hengen ystäväporukasta kutsuttiin yksi. Siihen jäi se ystävyys, meillä on rakkaus ja ystävät tervetulleita lapsen elämään! Ei ihme et kymmenen vuoden päästä ei oo kauheesti niitä ystäväperheitä, mutta mulla onneks riittää:)
[/quote] pienet ristiäiset on ainakin omassa suvussa pidetty aina. Itse syntynyt 1974 ja vieraita n 10. Ystäväperheitä vanhemmillani edelleen.

Vierailija
37/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa. Paras lapsuudenystäväni, jonka esikoisen kummitäti olen, sai toisen lapsen, en edes odottanut kutsua ristiäisiin. Toinen hyvä kaveri taas piti isommat juhlat ja koko suku sekä parhaat kaverit oli kutsuttu.

Vierailija
38/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin puhutaan ihan yleisesti että ei ole tapana kutsua kuin perhe ja kummit.
Miksi?
Kyllä minä olen kutsunut lähimmät ystäväni lasteni ristiäisiin, myös vanhempien lasten kummit sekä oman kummitätini.
Minusta olisi outoa jos en olisi kutsunut!
Ja myös minä olen ollut vastavuoroisesti ystävien lasten ristiäisissä vaikken aina kummi olekkaan.
Olisi noloa jutella ristiäisistä ja todeta että et muuten ole tervetullu!
Ihme alapeukuttamista jos joku ihmettelee ettei kutsua saanut läheisten kastejuhlaan?
Kai sitä kummeksua saa?

Vierailija
39/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:04"]

[/quote]Pakkoko se vauva on kastaa pian syntymän jälkeen. Voi odottaa vaikka että lapsi on nelikuinen, aika moni on siinä vaiheessa ja jotenkuten toipunut.

[/quote]Ja eikös nimenantojuhlaa voi erikseen järjestää. Pakkoko ristiäisiä on siihen liittää, ne on kuitenkin kaks eri tilaisuutta.

Vierailija
40/62 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos siihen muuten jotain virallista takarajaa, jolloin voi lapsikasteen antaa? Ja ei nyt sekoiteta siihen, milloin nimi pitää ilmoittaa maistraattiin.