<3<3--Haahujen Toukokuu--<3<3
Meitä keskenmenon kokeneita haahuja on odottajissa jo monta! Onnea kaikille!
Nimim: myy_81
Ikä:27
Keskenmeno/t: 10/07, 08/08
Lapsia ennestään: t 12/06
Paikkakunta / Synnytyssairaala: Tampere / TAYS
LA: 10.7.09
Nimim: virvaliekki
Ikä: 26
Keskenmeno/t: 08/08
Lapsia ennestään: Eipä ole, eka tulossa.
Paikkakunta / Synnytyssairaala: Kätilöopiston sairaala, Helsinki
LA: 29.09.2009
Nimim: Helene26
Ikä: 31v
Keskenmeno/t: 11/07, 10/08, 2/09(tämä oli tuulimuna)
Lapsia ennestään: 3 tyttöstä
Paikkakunta / Synnytyssairaala: LUS
LA: 20.11 (neuvolan väittämä), 23.11 ultran mukaan
Nimim: Irish79
Ikä: 29(kohta 30)
Keskenmeno/t: 11/07 (spontaani rv 10-11, sikiö kuollut jo rv5-6), 07/08 (keskeytynyt rv10+ sikiö kuollut rv6+, lääkkeellinen tyhjennys)Lapsia ennestään:-
Paikkakunta / Synnytyssairaala:
LA:19.11.09 ultran mukaan
Nimim: Hermione-79
Ikä: Pian 30v
Keskenmeno/t: 12/04, 01/08, 07/08(tm), 12/09(kaksoset)
Lapsia ennestään: Yksi poika :)
Paikkakunta / Synnytyssairaala: Akaa/Tays
LA: 23.12.09
Nimim: nau
Ikä: 30
Keskenmeno/t: 8/08 10/08 ja jotain kummaa hcg-hässäkkääLapsia ennestään: tyttö 9/06
Paikkakunta / Synnytyssairaala: Turku/tyks
LA: 9.12.2009
Nimim: minitassu
Ikä:32
Keskenmeno/t: 2/09
Lapsia ennestään: poika 04/08
Paikkakunta/ synnytyssairaala: Pohjois-Pohjanmaa/ OYS
La: joulukuun alkupuolella?
Nimim: Danja
Ikä: 28
Keskenmeno/t: 08/08 tm?
Lapsia ennestään: -
Paikkakunta / Synnytyssairaala: LKS
LA: 24.11
Nimim: HuldaTilda
Ikä: 29
Keskenmeno: 01/09
Lapsia ennestään: 2 (-01 ja -03)
Paikkakunta / Synnytyssairaala: PKS/ Kättäri
LA: 25.12
Kommentit (94)
Tähän väliin ehdin käydä katselemassa ja kirjoittamassa kuulumisia... Tuntuu että päivät menee niin vauhdilla, ettei ehdi kuin töissä käydä ja kodin ja lapset hoitaa. Eipä ehdi usein paljonkaan raskautta ajatella, vaikka onhan se tietysti mielessä aina.
Kolmatta lasta toivoessa ajattelin aina, että sitten kun plussatestin teen, varmaan sekoan ihan lopullisesti ja ryntään hankkimaan ihanuuksia vauvalle ja mammavaatteita jne. Nyt kuitenkin km:n jälkeen tärpättyä uudelleen en ole halunnut hankkia mitään ja olen vain pelonsekaisesti iloinen tästä raskaudesta. Yhdelle hyvälle ystävälle olen vasta raskaudesta kertonut. Tuntuu kyllä, että vatsa on jo nyt pullahtanut ja turvonnut varsinkin iltaisin ja koko ajan mietin töissäkin, että joko muut huomaa. Mutta ehkä se on vain toiveajattelua :).
Neuvola-aikaa yritin varata, mutta ei ollut terveydenhoitaja paikalla.
Mullakin on menkkamaiset juilinnat aika kovat etenkin iltaisin ja pahoinvointi on aaltoilevaa. Viime lauantaina oli niin huono olo, että nukuin parit pikku tirsat ja söin vähän väliä. Silti ei meinannut saada mitään alas ja tunnin kuluttua syömisestä tuli ihan hirveä olo. Sen jälkeen ei olekaan ollut huonoa oloa kuin iltaisin ja heti herätessä aamulla.
Onnittelut kaikille ultrassa käyneille ja hyviä uutisia kuulleille ja Mairannelle tuplaonnittelut yllätyksestä!!!
HuldaTilda ja pikku Hulda huoleton rv 7+5
Totta puhut Virva, se että menee hyvin tarkoittaa tällä hetkellä että on huono olo ;) Ja mä en tajua miten sä voit olla jo viikolla 20, justhan sä vasta plussasit... Ja noin iso pötkylä jo masussa!
Olin jo ihan huolissani kun kaikki kivut ja yökötys loppuivat eilen ja aamullakin oli hyvä olo, nukuin yönkin kunnolla. Aamulla oikein venyttelin, kun silloin on aina alkanut kiristellä, mutta ei mitään. No huoli pois, mahanpolttelut palasivat kyllä päivällä korkojen kera ja kävin päivän aikana töissäkin pariin otteeseen pönttöä halimassa. Oli sitten pakko kertoa sille jo kun alkoi ihmetellä mun tuskaista kiemurtelua. Hän on onneksi tosi ihana, onnitteli ja sanoi että voin olla poiskin jos vointi menee huonommaksi, tiedän ettei puhu asiaa eteenpäin. Huh, vähän helpompaa nyt, kun ei tunnu että tarvitsee tätä niin kovasti salailla.
Torstain ultrasta sen verran että en ajatellutkaan että vielä sykettä saisi silloin näkyviin, lähinnä toivoisin varmistuksen että ei ole tuulimuna tai kohdunulkoinen ja että nää kivut on ihan asiaan kuuluvia. Katsotaan nyt sitten tulenko hullua hurskaammaksi...
Nyt yritän taas päättää onko mulla enemmän nälkä vai oksettava olo ;)
Jennuli rv 5+1
*Irish:* Hienoa ja onnea kun oli hyviä ultrakuulumisia!
*(.)* Ultra-reissu on nyt tehty, tultiin siis ihan äsken vasta kämpille.
Meidän pikkuinen siellä köllötteli ja sydän pumputti kuin pikajuna <3 Mitatkin saatiin helposti otettua; vähän kätilö paineli massua jotta saatiin pieni kääntymään; oli selkä edellä (yhtä kuvauksellinen kuin miekin eli juoksen kameraa karkuun :p ). Myös mie odottelen seerumiseulan tuloksia.
Pääperämitta oli 6,28cm ja nt 1,4mm joten meilläkään ei sen puolesta ole huolta. La. pikkasen muutui kun rv onkin 12+5 eikä 12+0 joka oli siis varhaisultran mukaan. Uusi la on 19.11.
Paino oli viimeviikon maanantain neuvolakäynnistä pudonnut 600g. Hemppa pitäis vielä päästä uudestaan mittaamaan että onko siihen tullut muutosta; olen yrittänyt syödä enemmän lihaa ja täysjyväviljaa. En miekään mitään vitamiineja haluaisi popsia mutta jos siihen tulee tarvetta niin hyvä niitä olisi olla kotona valmiina.
Käytiin myös samalla kaupungilla shoppailemassa kesäksi mulle isompia vaatteita ja uusia alusvaatteita kun tissit on kasvaneet kokonaisen kuppikoon verran *ihmettelee*. Niin ja tuli meillä käytyä kylästelemässäkin ja paluumatkalla pysähdyttiin anopin luona kertomassa uutiset =)
Danja, niin onnellinen ettei sanotuksi saa, rv 12+5
unohdin kertoa että herään niihin vatsakipuihin öisinkin ja itsensä huojuttelu vähän auttaa, mies on tulossa kyllä merisairaaksi ja valittaa näkevänsä outoja unia kameleista :)
Danja, ihania ultrakuulumisia! Olipa jo tosi muhkeat mitat :) Odotan kans innolla että pääsemme kertomaan vanhemmille, anoppi tosin ei tule innostumaan koska on mielestään aivan liian nuori mummoksi... Valloittava persoonallisuus kaiken kaikkiaan ;)
Jennuli
Onneksi olkoon Jennulille ja Mairannelle! Kävin aiemmin vilkaisemassa tuolla kuumeilupuolella ja jännäsin Jennulin puolesta kun oireita oli jo niin aikaisin ja plussahan sieltä napsahti, hienoa! Mairanne taisi olla myös lokakuisissa kun itsekin siellä kirjoittelin ja molemmat saimme keskenmenon. Mutta nyt on asiat ihanasti, oikein kaksoset tulossa, ihanaa ja onnea!!!
Miten Jennuli, jouduitko muuten sunnuntaina kysymystulvaan??? Se on kyllä tosi ahdistavaa jos udellaan kun itsekin toivoo... paitsi että nyt itse olit jo sellaisessa tilassa että voi mielessään myhäillä, tietäisitpä vain.... Minulla on kaksi paria lähipiirissä joiden tiedän haluavan lasta mutta toive ei ole vielä toteutunut. Toiselta anoppi kyselee ja vihjailee ja voi että tuntuu pahalta hänen puolestaan...
Virva, hienoa, olet päässyt jo kakkosella alkaville viikoille!! Onko vielä supistellut?? Kyselit noista kestovaippojen tahroista ja suosittelen kokeilemaan sappisaippuaa ja kuivattamista auringossa. Joku suositteli myös sitruunamehua ja aurinkoa. Me ollaan käytetty kestovaippoja pojalla ja yllättävän puhtaana ne on pysyneet kun kakkavaipat huuhtelee heti ja meillä pestään kahden päivän välein. Meillä on käytetty kuivaliinaa vaipoissa joten se vähentää tahroja. Meillä mies olisi varmaan yhtä vainoharhainen joten ymmärrän yskän :) Meille anoppi teki vaipat.
Danja ja Irish, ihania ultrakuulumisia. Tosi isoja olivat jo teidän masuasukit kun meillä oli 11+2 vasta 4,4cm. Mutta tässä vaiheessa ne kai kasvaa aika nopsaan pituutta.
Aika tuntuu rientävän kamalaa vauhtia, olen aika vähän ehtiny täälläkään vierailemaan. Nyt alkaa väsymys hellittää ja pitäisi saada jotain aikaiseksikin. Meillä on häät kuukauden päästä ja monenlaista on vielä tehtävää. Puvun uskalsin hankkia vasta viime viikolla kun ultrassa kävin. Jotenkin sitä ei aiemmin osannut kun ei tiennyt pitääkö varata kasvuvaraa masuun vai ei... Äitienpäivä oli ihana, poika teki kakat pottaan, ihana äitienpäivälahja! Pienet on ilot... Oli ne iskän kans värkänneet kortinkin jossa oli molempien käsi ja pojan jalka sormiväreillä tehtynä, isin jalka ei ollut mahtunut korttiin :) Huomenna olis lääkärineuvola. Pitää huolehtia että saa lähetteen äitipolille. Neuvolantäti kun vähän vihjaili että tarviikohan, mutta aion kyllä vaatia kun edellinen raskaus päättyi niin varhain.
Minitassu, rv 12+3
Edelleen ollaan täällä hymy perseessä=)
Danjalla onkin la sama sitten ku mulla. Meidän pötkylä oli viikkoihin nähden tosiian vähän pitkä, mutta la:ta ei muutettu, kun oli vaan muutaman pääivän heitto ja se edellisessä ultrassa just sen verran muuttu, mitä olis nyt muuttunut, eli mahdollisimman sekava selostus... Ei ole kuulemma merkitystä muutaman päivän heitolla. Reisiluu vastasi kuitenkin eilen rv12+5 niin kun edellisen ultran mukaan olisi ollutkin. Pidetään siis siinä.
Vitamiineista joku kyseli. Mä oon ottanu aamuisin yhden Multitabs raskaus-vitamiinipillerin. Ihan varulta olen syönyt ja ei ainakaan ole haitannu eloa ;) Pyrin syömään mahdollisimman monipuolisesti, joten siks toi yks tabu päivässä saa riittää. Neuvolasta suosittelivat tuota joskus aikanaan ennen tätä raskautta.
Virva onkin päässyt jo uudelle kymmenelle. Ja tuntuu, että vastahan sä plussasit. Niin se aika kuluu. vaikka omalla kohdalla tuntuu, että vaan matelee...
Minitassulle onnea häihin ja viralliset onnittelut sitten vasta häiden jälkeen =) Toi suunnitteluaika oli ihanaa (vielä tuoreessa muistissa mulla). Puvun ostaminen ja kaikki näpertely... Pysy vaan kovana sen polilähetteen kanssa, jospa sen asisit ilman tappelua.
Mä lähden nyt valmistautumaan iltavuoroon ja käyn ennen sitä vilauttamassa tulevalle mummolle uuden tulokkaan kuvia ;) Miehen vanhemmille päästään kertomaan vasta viikonloppuna, mutta ehtinee sen sittenkin. Oma äiti on tiennyt jo heti plusasta saakka.
Irish ja nyt rv12+6
Ihanaa kuulla että kaikki on hyvin vauvelit isoja :)
*Vitamiineista.* Itse syön säännöllisesti Spiruliinaa jossa kaikki vitamiinit paitsi C-vitsku ja foolihappo, myös Omegaa ja maitohappobakteereita syön päiivittäin. Sopii raskaana olevalle täydellisesti. Itse olen valitettavasti lukenut ihan liikaa ravitsemusta ja tiedän että ruoka tänä päivänä on niin vitamiiniköyhää. Ja en ole vielä koskaan nähnyt ihmistä joka syö oikeasti puoli kiloa kasviksia päivässä luomuna. Hedelmistäkin on kadonnut suunnilleen kaikki vitamiinit jo kun pääsevät Suomeen asti.
Apteekin hyllyltä en syö mitään vitamiineja koska ne ovat keinotekoisia ja eivät imeydy. Ovat vielä ihan sika kalliita siihen verrattuna mikä hyötysuhde niistä on :(
Syön kyllä monipuolisesti koska se pitää vatsan kunnossa. Paitsi nyt kun mikään ei maistu.
Omegaa, mh-bakteereita ja foolihappoa syön siksi koko raskausajan koska ne ehkäisee tehokkaasti allergioita tulevalla vauvalla. Ja kun kotoa löytyy yksi lapsi jolla ihan kamalat allergiat niin ei uskalla ottaa riskiä. Meillä vanhemmilla kun ei ole koskaan ollut mitään allergioita, eli ei ole perinnöllisyydestä kyse. Vauva aika oli ihan kauhea esikoisella kun imetyskin jouduttiin lopettamaan jo 4,5 kk iässä kun allergioita ei saatu dieetillä kuriin. Näistä viisastuneena en uskalla riskeerata tätä raskautta.
Mutta näin meillä. Nyt täytyy mennä laittamaan pojalle ruokaa..
*Hermione & B-J rv 8+0*
olin reipas ja rohkea ja siirsin nyt sen ekan ultrani vasta kahden viikon päähän, niin näkee sitten sen sykkeenkin samalla. Nyt kun on tätä huonovointisuutta niin paljon ettei enää ihan niin paljon huolestuta vatsakivut ja keskenmeno, toivotaan siis että laatoitushommat jatkuvat niin mun mielenrauhani on lähes taattu ;)
Viime yönä heräsin taas kolmen jälkeen mahakipuihin ja heiluin sängyssä, mies oli tällä kertaa hereillä ja vaan hymyili onnellisen typeränä niin että teki mieli paukauttaa sitä sen puimuriin... Töissä tänäänkin ajoittain vaikeeta, kävin purjoilemassa pariin kertaan.
Sitten kaivamaan muiden napoja :)
*Hermione*: ostatko vitamiinisi ja muut luontaistuotekaupoista vai mistä? Pisti mietityttämään kun olen itse moniallerginen enkä tosiaan soisi vaivaa lapselle...
*minitassu*: ihmeen vähän tuli kyselyitä, mummo vain lähtiessä kysyi että jokohan ensi äitienpäivänä juhlittaisiin minuakin... Vastasin että sen näkee sitten ja että täytynee pistää lottoa sisään :) Nauti hääjärjestelyistä ja koita olla stressaamatta jos mahdollista ;)
*Irish79*: toivottavasti baby oli kuvauksellinen ja poseerasi isovanhemmille hienosti :) Millaista vastaanottoa odotat miehesi vanhemmilta?
Hyviä ultrakuulumisia ollut monella, itsekin niitä odotan into piukassa!
Jennuli rv 5+2
Eilen juuri kehuskelin neuvolassa, että eipä enää juuri supistele eikä mitään vikaa missään. Ja tänä aamuna selkää jomottaa, niinkuin menkoissa. Sitä jomottaa taas, välillä oli poissa. En ole varma aina onko se menkkamaista vai muuten lihaksissa se kipu. Samoin taas supistaa, tosi helposti liikkeessä ja ihan maatessakin. Tuntuu, että reidetkin on kipeät.
Hain labrasta virtsanäytepurkit, ja vien näytteen huomenna, jos on tulehdus vaikka. Mutta muutenkin on huoli kova. Miten se nyt näin supistelee?! On niin niin aikaista.. Kipeitä ne ei ole vieläkään.
Nukuin kyllä yön lattialla, tai nukuin siinä puoli kolmeen. Mies on kipeänä ja jäin hänen kanssaan olkkariin illalla. Hän siis nukkuu kipeänä aina mieluummin sohvassa. Niin ehkä selkä voi siitäkin olla kipeä, mutta miten ne supistukset sitten?
huoh.
virva, 20+2
*Jennuli.* Joo siinä tapauksessa varsinkin jos vanhemmilla on ruoka-allergioita, niin suosittelen Omegaa, foolihappoa ja maitohappobakteereja koko raskaus ajan. Jos menet Life-luontaistuotekauppaan ja kerrot tämän niin he osaavat suositella hyvät tuotteet. Bioteekin tuotevalikoimassa on ainakin hyvä ja tosi tuju Omega valmiste ja mh-bakteereiksi suosittelen Probiootti Plussaa. Mh- bakteereissa on myös se etu raskausaikana että ne ehkäisevät tehokkaasti hiivaa jo on todella monella odottavalla kamala riesa.
Hyvä monivitamiinivalmiste raskaana oleville on Solgarin Prenatal Nutrients. Imeytyy loistavasti ja se on todella tutkittu tuote. Jenkkiläinen valmiste.
Kaikkia näitä saa Lifestä :)
Itse tilaan tuon Spiruliinan Ecoway.comilta kun olen siellä kanta asiakkaana :)
*Virva.* Joo kannattaa ne tulehdukset sulkea pois tuossa tapauksessa, aat ainakin mielenrauhan itsellesi vaikka ei mitään löytyisikään. Niin ja hae luontaistuote kaupasta Magnesiumia, se autaa supisteluissa. Rentouttaa kohtulihasta. Itse aloin syömään sitä heti kun tulin raskaaksi kun olen niin supistusherkkä :( Niin ja se auttaa vatsaakin toimimaan :)
Nyt tekemään jotain järkevää.. :)
ymmärrän että olet varmaan ihan huolesta harmaana, mutta toi supistelu ja selkäsäryt tuntuu kyllä olevan aika yleistä ja 90% vaaratonta, mitä olen palstan monista jutuista ymmärtänyt. Ehkä toi lattialla nukkuminen voi tosiaan vähän särkyjä selittää... :) Sanoitko neuvolassa että on supistellut, vaikka viime päivät ovatkin sujuneet hyvin? Mitä mieltä olivat niistä? Voithan sä varmasti vielä soittaa sinnekin kun olet saanut virtsatestin tulokset, he varmasti osaavat parhaiten sun huoltasi hälventää. Tsemppihali!
Hermione: oon syönyt vuoden alusta Golden Prodacts:in kalsium-magnesium-tabletteja ja sitten ihan apteekin foolihappoa. Meillä ei kapupungista löydy Life-putiikkia mutta pari muuta luontaistuotekauppaa kyllä, täytyypä käydä noita kyselemässä sieltä. Olen samaa mieltä noista vitamiinijutuista mitä aiemmin kirjoitit, olen itsekin hyvin kiinnostunut syömästäni ruoasta. Vedän sellaista ruokapiiriä, missä kotitaloudet tilaavat suoraan lähialueen luomutuottajilta ruokaa, suuri osa meidän perheen juureksista, lihoista, leivistä ja kaikki munat, jauhot ja mehut tulevat sitä kautta.
Jennuli
vielä, löysin just yhen suppari-ketjun
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Tilasin eilen sen Angelsounds -dopplerin ja tänään tuli ilmoitus että se on postitettu, toivottavasti tulee viikonlopuksi :) Tokihan juuri eilen kävin ultrassa mutta on se silti ihana päästä kuulemaan niitä sydänääniä ihan kaikessa rauhassa; kätilö ei niitä laittanut kuulumaan kuin ihan pari kolme sekuntia :/
EIlen illalla tuli myös heikottava/huimaava olotila; siis vaikka vain istuin sohvalla niin rupesi tekeen pahaa, heikottaan ja huimaamaan... En sitten tiedä johtuiko liian alhaisesta verensokerista vai alhaisesta hempasta... Tänään ostin kuitenkin raskaanaoleville tarkoitettuja monivitamiineja ja käytän niitä nyt sen pari viikkoa ja sitten käyn neuvolassa mittaamassa hempan uudestaan. Lähdemme myös viikon kestävälle ulkomaan matkalle loppukuusta joten olisi senkin suhteen hyvä saada veren hemoglobiini kuntoon jotta jaksaisi siellä sitten liikkua paikasta toiseen!
Danja ja pikkuinen, rv 12+6
Hermione, en taho ostaa mittää mistää paitti apteekista. :D Mut on piloille peloteltu. Sisko on th ja isä liäkäri, niin ne aina paasaa miten muualla tuotteet ei oo testattuja, eikä koskaan oo ihan varma mitä saa kun ostaa. Uskon kyllä, että suurin osa luontaistuotekauppojen tuotteista on tosissaan hyvää tekeviä, mutta en silti tohi kun on niin kauhuteltu aina. :)
Jennuli, mää kyllä säikähin! Olin ihan että tää syntyy NYT. :D Koko päivän se selkä oli kipee, iltaa kohen selkeesti vaan jotain väsymystään. Varmaan se on jotenkin nyt paljosta istumisesta (oon koittanu hoitaa koulua alta pois) ja siitä lattialla nukkumisesta ja tietenkin etupainosta. Täytyy koittaa tänään vähän liikuskella. Ne supistukset taas, niitä tuli ihan hullun helposti eilen! En tajua. Ehkä niitä saa jotenkin psyykattuakin. Vien nyt tänään kumminkin ne näytteet sinne labraan. Neuvolassa sanoivat, että jos supistukset pahenee, niin sitten tarkistetaan, mutta muutoin pitäis olla rauhallisin mielin. Ja että mun oma neuvolath sanoi, ettei hänen 30v uransa aikana ole kuin yksi lapsi syntynyt alle viikon 28. Mutta tuntuuhan se, että minä voisin justiin olla se numero kakkonen!
Danja, muista juua hyvin! Musta tuntuu, että mua huimaa jos en juo tarpeeksi ja kanssa tietenkin syö. Mulla on täällä kotona yllättäen yksi verensokerimittauksen ammattilainen, ja oon joskus mitannu sokereita, mutta ne on aina olleet hyvät.
Ja mahtavaa, että sait sen dopplerin! Tai että oikeasti lähettivät sen noin ripeään. Mullahan se kesti ihan tosi kauan, eikä mitään viestejä tullut. Se on kyllä pelastava enkeli, eilinenkin meni paremmin kun sai välillä sitten kuunnella mahaa.
Mitäkäs muuta. Eipä juur mittää.
virva, 20+3
en todellakaan kuulu tänne, toivottavasti kukaan ei pahastu! Käyn täällä aikani kuluksi lueskelemassa tarinoitanne :) Oli vaan pakko sulle VIRVA kirjoittaa omasta kokemuksesta kun olit niin huolissasi. Minulla alkoi raskauden aikana juuri samoilla viikoilla kuin sinulla on nyt aika kovat selkäkivut ja kivuttomat supistukset. Johtuivat liiasta seisomisesta ja siitä, kun selän asento yleensä raskauden keskivaiheilla muuttu kun vatsa kasvaa. Jäin sairaslomalle joksikin aikaa ja levolla ja kevyellä liikunnalla vaiva sitten vähitellen helpotti. Uskoisin, että sinunkin kohdallasi voisi olla kyse tästä... Jos kovasti supistelee ja olet huoelstunut, voi käydä lääkärissä/neuvolassa tarkistamassa kohdunsuun tilanne. Yleensä kivuttomat supistukset eivät johda mihinkään muutoksiin, vaan kohtu vain harjoittelee tulevaa koitosta varten. En tiedä auttoiko tämä nyt yhtään, nyt en vaivaa teitä enempää :) Tsemppiä sinulle ja onnea odotukseen teille kaikille!
T. Sabriina ja poika 6,5kk
takana ja hyvin meni :) Syke kuului samantien napakkana, ei ehtinyt edes jännittää :) Kohdunsuu oli hyvin kiinni ja kiinteä. Laittoivat ihan kyselemättä lähetteen äitipolille, saapa nähdä sit miten pian sinne kutsutaan. Itse arvelisin että lähempänä 20.rv. Sinne tuntuu olevan kyllä pitkä aika... Käskivät neuvolassa jo varautua siihen jos ei pystykään huolehtimaan kotiasioista sit loppuraskaudesta.
Virva, toivottavasti olo on jo parempi. Voin vain kuvitella että säikädit! Noista kyllä kuulee et ne liittyy ihan normaaliin raskauteen mutta kyllä sitä aina epäilee että jos nyt ei olekaan normaalia... Tiedän, että itse tulen olemaan hermoheikko. Jospa mentäis mahdollisimman pitkälle rauhallisin mielin. Sulla varmasti auttaa se doppler, saa aina tarkastaa että syke kuuluu normaalisti.
Itse olen syönyt apteekista saatavaa raskaus-monivitamiinia. Ajattelin että kropasta on vitamiineja kulunut edelliseen raskauteen ja imetykseen ja siksi aloitin heti kun plussasin. Luontaistuotteita en uskalla itsekään käyttää ainakaan raskauden aikana. Äitini annoin kyllä poikani hampaiden puhkeamisen vaivoja hoitaa homeopaattisilla aineilla ja tuntuihan ne auttavan. Itse taas olen enempi tuon lääketieteen koulukunnan kannalla.
Minitassu, rv 12+3
Itse en sitten taas halua syödän mitään keinotekoista apteekin tavaraa koska niissä on ihan hirveästi kaikkea ihan asiaankuulumatonta aineitta joukossa, joskus söin hetken Multivitaa apteekista ja sain kamalan ihottuman joka lähti sitten pois kun lopetin sen syömisen.
Itse en suosittele kylläkään raskausaikana mitää yrttihommeleita, ne on aina epäilyttäviä. Mutta esim. magnesium mitä saa luontaistuotekaupasta on orgaanisessa muodossa ja siksi imeytyy paremmin. Ja siinä ei ole mitään asiaan kuulumattomia aineita. Meidän poika sai Multivitasta aivan järkyttävän allergisen reaktion ihan vain että siihen on tungettu vaikka mitä ihmeen juttuja mukaan, sen jälkeen päätin että meidän perheessä syödään vitamiinit pelkistetyssä muodossa ilman lisäaineita, ja hyvin toimii.
Spiruliina mitä itse syön on ehkä maailman tutkituin lisäravinne. Ja soveltuu täysin raskaana olevalle ja imettävälle. Se on tutkittu tuote myös Suomen yliopistoissa :)
Itse en myöskään syö mitään epämääräistä vaan tuijotan aina tutkimustuloksia, ja varsinkin raskausaikana :)
*Hermione rv 8+0 :)*
näistä vitamiineista ja lisäravinteista. :)
Itsekin noudatan muutenkin aika tiukkaa seulaa siinä mitä pistän suuhuni, mutta nyt sattuneesta syystä olen ihan supertarkkana! Yrttiteetäkään en ole uskaltanut juoda, saatta jo mennä hysterian puolelle mutta ajattelen niin, että jos teen kaikkeni näissä asioissa niin en (ehkä) syytä itseäni niin paljon jos jotain ongelmia raskaudessa tai vauvalla myöhemmin ilmenee. Saas nyt nähdä mitä luontaistuotekaupastamme löytyy, kelpuutanko sieltä mitään vai marssinko apteekkiin.
Tänään vedin tiukkaa keskittymis/hengitysharjoitusta kotimatkan, muuten oisin päräyttänyt auton sisustuksen uuteen uskoon. Näköjään iltapäivät on pahoinvoinnin suhteen kaikista pahimpia tällä hetkellä.
*Minitassulle* onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista :)
*Danjalle* tsempitys että saat itsesi taas hyvään kuntoon reissuun ja tietysti muutenkin! Kiva että saat sen dopplerin, tietää kyllä mitä sulla on viikonlopun ohjelmassa ;)
ja *Virva*, voin hyvin kuvitella ton sun ajatuksen "Olin ihan että tää syntyy NYT. :D", onneksi ei nyt siltä kuitenkaan näytä ;) Itse olen nähnyt aikaisemmin unta että olin tietämättäni raskaana ja yhtäkkiä kävellessä vauva vain tipahti ulos... Niinhän se yleensä menee X..D Mulla on varmaan tiedossa sikahelppo ensisynnytys!
Jennuli rv 5+3
ihan varpaisillani siitä mitä nyt suuhuni laitan näin 4 km:n jälkeen. Yrttiteet jää myös täällä juomatta, vihreää ja valkoista teetä ainoastaan juon. Mustaa en pysty juomaan lainkaan. Samaten kartan lisäaineita kuin ruttoa siksi en niitä apteekin juttuja syökään vaan ihan pelkistettyjä vitamiineja ja hivenaineita, ne ovat turvallisia. Tällä kerralla en edes värjää hiuksiani kuin luontaisväreillä kun niistä ei imeydy mitään haitallisia kemikaaleja. Eli olen kyllä aivan liiankin fanaattinen näissä jutuissani. En vain uskalla ottaa riskejä tämän raskauden kanssa kun mulla on aina sitten tapana syyttää itseäni jos meneekin pieleen. Eniten pelkään sitä että joudun ab-kuurille raskausaikana, pakkohan se tietenkin on syödä jos sellainen määrätään. Ab-kuurit aina altistaa allergioille ja kun on taistellut yli 2 vuotta yhden mega- allergisen lapsen kanssa niin ei tosiaankaan tee mieli ottaa riskiä että seuraavakin on niin allerginen.. On varmaan vieläkin univelkaa esikoisen jäljiltä, nykyään nukkuu jo tosi hyvin jos ei mikään allergisoi mutta valvoimme 1.5v yhteensä miehen kanssa kaikki yöt, niin oli aikalailla vitsit vähissä..
Mutta näin meillä eletään :D Nyt siivomaan kun koko viikonloppu menee Anatomian 3 kurssilla ja tenttikin vielä kaikenlisäksi huomenna.. Blaah..
Hermione taas kerran..
Jennuli, kyllä mua ainakin särki ihan kuin pahoissa menkoissa välillä! Mutta välillä sitten ei, ja se oli yhtä kamalaa. :D Ei sitä oo helpolla tyytyväinen kyllä.
Sulla onkin ultra ihan kohta, mahtaa jännittää. Me pietään peukkuja.
Danja, mä en ainakaan syö mitään vitamiineja. Tähän mennessä hemoglobiini ainakin ihan hyvä, ja muutenkin tuntuu paremmalta saada ne ihan ruoasta.
Miten menee ultran suhteen?
Hermione, vitsi sulla on jännäämistä vielä.. Koita jaksaa! Mutta me ollaan luottavaisia ja varsin toiveikkaita sun BJ:n puolesta. :)
Irish, onnea hyvistä ultrauutisista. :) Olipas hän jo pitkä, mikäs viikko sulla nyt olikaan? :)
ON: Kävin tänään neuvolassa, ja paino nyt 600g lähtöpainon yläpuolella. Arvot kaikki kunnossa. Ei mitään uutta. Tätä samaa... ooooootttammiiiiiiisssstaaaaa.....
virva, 20+1