miten ihmisillä on varaa?
katselin T.i.l.a ohjelmia ja mä en voi kuin ihmetellä miten ihmisillä on rahaa noin hulppeisiin taloihin, vai onko ne vain korvia myöten veloissa?
Kommentit (82)
Palkka kummallakin bruttona n.2200-2300. Asutaan 200 neliöisessä omakotitalossa (valmistunut 2006) ja tontti maksoi 53 000 euroa. Lainaa meillä 66 000 euroa. Olohuoneessamme on kristallikruunut ja antiikkihuonekaluja.
Me olemme molemmat valmistuneet ammatteihimme nuorena eli 20 -vuotiaana. Mies on ehtinyt olla työelämässä 20 vuotta ja minäkin yli kymmenen, vaikka olin lasten kanssa kotona kolme vuotta. Ostettiin ensiasunto 90-luvun puolessa välissä Helsingin kantakaupungista. Silloin meillä oli paljon velkaa, mutta puolison vanhemmat takasivat lainan.
Kun 2000-luvulla tuli aiheelliseksi hankkia isompi asunto, niin ostettiin tontti (osittain lainarahalla). Laitettiin sitten meidän kaksio kantakaupungista myyntiin ja saatiin siitä niin paljon rahaa, että sillä rakensi varsin hulppean omakotitalon, mutta velkaa on kuitenkin suhteellisen vähän.
Perintöä ei olla saatu (paitsi pari antiikkihuonekalua). Meidän hyvän taloudellisen tilanteen takana on pitkät työurat ja ensiasunnon ostaminen/myyminen hyvään aikaan. Me eletään suhteellisen vaatimattomasti esim. harkitaan kaikki ostokset tosi tarkkaan ja pidetään kirjaa tuloista/menoista. Yritetään satsata esim. huonekaluissa laatuun ja vertaillaan tosi paljon hintoja.
jotta siitä huomaisi ettei ole palkka juuri noussut vaikka asuntojen hinnat ovatkin.
Kuinka kehtaat pitää 3000 € palkkaa matalapalkka-alana? Suomalaisten keskipalkka on huomattavasti vähemmän (naisten vain noin 2400 €/kk, miesten 2700 €/kk) ja SUURIN osa suomalaisista ansaitsee keskipalkkaa VÄHEMMÄN.
Syitä on taustalla, esim ostimme 90-luvulla ensiasunnon, ja olemme tehneet hyviä kauppoja. Lisäksi molempien vanhemmat ovat tukeneet meitä ihan kohtuullisen suurilla summilla, mikä ei suoraan sanottuna ole ihan ainutlaatuista nykymaailmassa.
Missä työssä muuten on palkka vain 1300 euroa kuussa, kyllähän kahta tuhatta pidetään nykyään aika huonona palkkana. Itselläni palkka on vajaat kolme tonnia, ja matalapalkka-alana pidän, miehellä on kaksi kertaa parempi palkka. Ja mies muuten sai v. 96 markkoina samaa palkkaa kuin nyt euroina. Silloin oli maisteri, nyt on tohtori.
Ei olla rikkaita, lainaakin alle 100 000e yhteensä. 2 autoa, ei lainaa. Kolme lasta. Bruttotulot nyt n. 7000e/kk yhteensä, mutta olin juuri noin 7 vuotta kotona lasten kanssa. Meillä varaa omakotitaloon ihan vain sen takia, että mieheni on tehnyt hyviä asuntokauppoja sen jälkeen, kun nuorena sai vanhemmiltaan pienen asunnon. Nyt 20v myöhemmin on sitten varaa ostaa tällainen omakotitalo. Mielestäni ei yhtään liian iso. Kunnon tilat lapsille, varastotilat, autotallit.
Esim. pk-seudulla:
koulunkäyntiavustajan osa-aikatyössä 1300e
henkilökohtainen avustaja 1550e
koulunkäyntiavustaja kokoaikainen 1700e
koulutettu päiväkotiavustaja 1700e
perhepäivähoitaja 1650e
lastenhoitaja 1800e
vanhustenhoitaja laitoksessa 1870e
lastentarhanopettaja 2000e (yliopisto)
lastenkodin ohjaaja ("hoitaja") (ammattikorkeakoulu) 2000e
museovirkailija (yliopisto) 2000e
Ja sinunko alle 3000e matalapalkka-alaa??? Sen kyllä uskon, jos sanot, että sinulla on koulutukseen ja työkokemukseesi nähden matala palkka, mutta ei vajaa 3000e/kk kyllä mikään matalapalkka-alan palkka ole!
Näihin em. ammattien palkkoihin kannattaisi vaatia korotusta, sillä heidän palveluja tulette tarvitsemaan kaikki (paitsi ehkä tuo museovirkailija : ) ) ja motivoituneita työntekijöitä ei näillä palkoilla aloille saa.
asunto. Olisitteko päässeet asuntokauppoihin mukaan ilman tuota asuntoa? Ette ainakaan yhtä nopeasti ja rikastuminen olisi siirtynyt myöhemmäksi.
Ei olla rikkaita, lainaakin alle 100 000e yhteensä. 2 autoa, ei lainaa. Kolme lasta. Bruttotulot nyt n. 7000e/kk yhteensä, mutta olin juuri noin 7 vuotta kotona lasten kanssa. Meillä varaa omakotitaloon ihan vain sen takia, että mieheni on tehnyt hyviä asuntokauppoja sen jälkeen, kun nuorena sai vanhemmiltaan pienen asunnon. Nyt 20v myöhemmin on sitten varaa ostaa tällainen omakotitalo. Mielestäni ei yhtään liian iso. Kunnon tilat lapsille, varastotilat, autotallit.
Mä en myöskään ole tietoinen kohtuuttoman isoista palkoista, poislukien Fortumin ex-johtajat. Kertokaa mistä niitä kohtuuttoman isoja palkkoja saa, haen sinne töihin.
Tarkoitin sillä vain sitä, että tällaisen vaatimattoman ihmisen silmissä tuo keskipalkkakin on aivan valtava. Ja kun keskipalkan yläpuolelle mahtuu vielä todella paljon ihmisiä, niin sieltä löytyy niitä kohtuuttoman suuria palkkojakin paljon, ja niitä saa ihan normaalit ihmiset, esim. suurin osa akateemisista, tai ihan duunaritkin työvoimapulan aloilla.
En siis puhu kateuksissani, vaan vain hämmästyksestä kuinka 6 000 euron palkkavaatimus ei monella alalla ole lainkaan hurja, ja siitä hämmästyksestä, kuinka korkeaa elintasoa nykyään ylipäätään vaaditaan.
säästetä mitään talorahoja. Mä olen opiskellut 80-luvulla ja laman aikana.
26, miksei voi säästää?.
Koko ajan maksoin asuntoa myös opiskeluaikana.
Koko ajan maksoin asuntoa myös opiskeluaikana.
omaa osuutta piti olla tietty määrä ennen kuin sai lainaa.
Mä taas elän jossain toisessa todellisuudessa kuin suurin osa av:stä. Olen omasta mielestäni hyvin koulutettu ja palkattu 35-vuotias ihminen Helsingistä, jolla on vielä iso kaveripiiri ja töiden kautta verkosto on vielä isompi. Mä en tunne kovinkaan montaa ihmistä, joka asuu 250 neliön omakotitalossa, varsinkaan oman ikäisiäni. Tunnen sen sijaan paljon ihmisiä, jotka asuvat rivareissa ja n. 150 neliön omakotitaloissa.
Mä en myöskään ole tietoinen kohtuuttoman isoista palkoista, poislukien Fortumin ex-johtajat. Kertokaa mistä niitä kohtuuttoman isoja palkkoja saa, haen sinne töihin.
Mekin olemme molemmat korkeakoulututkinnon suorittaneita ja ihan hyvissä hommissa, samoin suurin osa kaveriporukastamme. Suurin osa myös asuu ihan tavallisissa rivareissa radan varressa tai Klakessa. Meillä on kavereistamme ylivoimaisesti "hienoin" talo, mutta emme asukaan pääkaupunkiseudulla ja velkaa siitä on rutkasti - kuitenkin maksukykymme mukaan. Mielestäni meillä on ihan hyvät palkat ottean huomioon että asumme pk-seudun ulkopuolella, mieheni palkka on 6000 e ja omani 3300 e. Otimme lainaa taloa rakentaessamme 260.000 e josta nyt on maksettu 50.000 e pois. Yhtään isompaa velkaa emme olisi halunneet ottaa, eikä tuollaisella summalla Helsingin ympäristössä pääse kuin perustuksiin.
Käytiin juuri ajelemassa rakenteilla olevalla alueella Espoossa, toinen toistaan jättimäisempiä kivitaloja nousi vieri viereen, yhdenkään kustannusarvio ei voi olla vähempää kuin 500.000 e ilman tonttia. Eli ilmeisesti porukalla on varaa, koska ei yli 300.000 e lainaa edes saa pienillä tuloilla.
mitta? Kyllähän sekin vaikuttaa, sijaitseeko se kämpää takatörhölässä vai pääkaupunkiseudulla. Ja jos onkin hieno kämppä, niin onko varaa sitten muuhun kuin sen kämpän maksamiseen?
Meillä 175-neliöinen omakotitalo puolen tunnin matkan päässä Helsingistä. Meidän perheelle just passeli ja muuhunkin elämiseen jää kivasti rahaa: matkustellaan 2-3 kertaa vuodessa ulkomaille jne. Meillä tuota kämppää ei olisi, jos mies ei olisi niin hyväpalkkainen, itse olen päässyt paremmille liksoille vasta viime syksynä. Mutta en näe mitään järkeä siinä, että ostetaan hillitön lukaali, joka laitetaan vimpan päälle ja sitten kärvistellään ja venytetään penniä. Kaksi autoa meillä on ihan siitä syystä, että kumpikin tarvitsee sitä työmatkoihin, julkisilla matkoista tulisi liian pitkät ja minulla vielä asiakkaan mukaan vaihtuu toimipiste muutaman kerran vuodessa.
jos puhutaan vain pääkaupunkiseudun kivitaloista.
Me asutaan maalaiskylässä, ja täällä kaikilla naapureilla talot on 200 - 400 neliötä. Mutta ei ne mitään kalliita ole. Tontti ei maksa täällä mitään, maalaiskylillä on aina sellaisia eurolla tontti -kampanjoita. Talot on tavallisia lautavuorisia elementtitaloja, eikä kenelläkään oo mitään hintaa lisääviä erkkereitä tai monia parvekkeita tai muitakaan hintaa lisääviä rakenteita.
Tuollaisen talon rakentaa samalla hinnalla kun Helsingistä ostaa kaksion. Joten ei niissä isoissa taloissa mistään ihmeellisestä asiasta ole kyse.
Missä työssä muuten on palkka vain 1300 euroa kuussa, kyllähän kahta tuhatta pidetään nykyään aika huonona palkkana. Itselläni palkka on vajaat kolme tonnia, ja matalapalkka-alana pidän, miehellä on kaksi kertaa parempi palkka. Ja mies muuten sai v. 96 markkoina samaa palkkaa kuin nyt euroina. Silloin oli maisteri, nyt on tohtori.
Herramunjee, laajennapa vähän todellisuuskäsitystäsi! Kyllä kai sinne isoon omakotitaloonkin olisi pitänyt töllöttimen kautta kulkeutua sellainen uutinen, että tässä maassa ihan työssäkäyviä ihmisiäkin elää runsaasti sen kuuluisan köyhyysrajan alapuolella. Mulla on akateeminen korkeakoulutus, eikä freelancerinä töistä ole ollut pulaa, mutta kyllä vaan siitä huolimatta meilläpäin kahta tuhatta, puhumattakaan että sen yli, silloinh harvemmin kun kohdalle sattuu niin pidetään aika juhlallisena kuukausipalkkana, johan sillä melkein pärjää seuraavankin kuukauden. Ja monesti pärjääkin.
Vajaata kolmea tonnia ei kyllä tässä maassa voi millään mittarilla matalapalkaksi sanoa, häpeäisit että kehtaat moisia julkisesti töräytellä!
että 3000 oli matala palkka vaan alle 2000€. Lue se viesti tarkemmin.
Mainitsemasi palkat on todella alhaisia verrattuna työn vaativuuteen, tuskin sitä kiistää kukaan. Mutta kehitystä tapahtuu niissäkin koko ajan samassa suhteessa kuin muissakin tehtävissä; esim mun tyttäreni aloitti kokkina 5 vuotta sitten 1080€ ja nyt palkka 1800€. Onhan siinäkin ollut aika kiva prosentuaalinen kehitys, melkein tuplaantunut saman firman palveluksessa 5 vuodessa.
toinen jolla 3000€ palkka - siis keskituloinen
Ei ole normaalia jäädä tuollaisiin tuloihin akateemisena.
joita en vanhemmiltani ja isovanhemmiltani saa.
Tuulenhuuhtomalla perseellä on liikkeelle lähdetty ja aikamoista uurastusta takana, onneksi se on kantanut hedelmää. : )
ohjelmassa, jossa huono sisustaja pilaisi sen.
tätä mä olen ihmetellyt, että mitä helv...ttiä noi tekee työkseen kun antavat Teuvo Lomanille 10 000e ja se vielä kaiken lisäks pilaa koko talon!!!:O
http://www.katsomo.fi/?treeId=801
Ja tätä et miten noilla voi olla rahaa pitää tollaasta taloa Järvenpäässä ja rkentaa samalla uutta? Outoa!
http://www.katsomo.fi/?treeId=801
onnistunut välttämään palkankorotukset ja urakehityksen täysin viimeisten 12 vuoden aikana! esim v 95 mun bruttopalkka oli 9000mk, nyt reilu 3000€, työ on periaatteessa sama.
Em esimerkkini oli ajalta (v 91) kun mun nettopalkka oli 4200mk eli saman minkä maksoimme lainaa/kk siitä 247000 mk:n lainasta.
Mutta kai tuo on mahdollista. Voihan se olla ettei siivoojan palkat ole kehittyneet samaan tahtiin kuin muiden. Sillä muun ammattiryhmän palkat on ihan muuta tasoa kuin tuo.