miten ihmisillä on varaa?
katselin T.i.l.a ohjelmia ja mä en voi kuin ihmetellä miten ihmisillä on rahaa noin hulppeisiin taloihin, vai onko ne vain korvia myöten veloissa?
Kommentit (82)
Ja pian joku tulee marmattamaan, että kyllä muutaman kympin voi joka kuukausi pistää sivuun. Jos laittaa esim 50 euroa sivuun joka kuukausi kymmenen vuoden ajan se tekee huimat 6 000 euroa plus korot. Sillähän sitä taloja rakennellaankin.
Oikeasti köyhä ei edes saa lainaa. Suuri asuntolaina kertoo jotain maksukyvystä. Yksinkertaista porukkaa......
Mekin ollaan säästetty koko ajan ja eletty tosi pihisti. Asuntokin on ostettu vuonna 2000 eli tosi halvalla. Niinpa saamme reilun 110 neliöisen 70-luvun talomme maksettua kun olemme 45-vuotiaita. Hip hei! Ei vaan tavallisen duunarin palkalla pysty parempaan. Mutta kiva, että joillain on varaa. Meillä on pientä ja kotoisaa. Talossa 5 hekilöä ja kaksi koiraa sekä iso piha. Tuntuu kammottavalta ajatella, että siivottavaa olisi 1,5 kertaa tämän verran. Köyhän pitää tyytyä siihen mitä saa, vaikka asuisikin pääkaupunkin seudun ulkopuolella.
asuu sitten kerrostalossa tai omakotitalossa. Vain muutama promille suomalaisista ostaa talonsa käteisellä. Toki ne kerrostaloon jäävät on nopeammin velattomia mutta velkaa hekin ovat joskus maksaneet. Haloo!!
Me olemme parikymppisistä lähtien maksaneet omaa asuntoa, ensin yksiötä ja siitä vähitellen isompaan, sitten rivariin ja lopulta omakotitaloon. Nyt meillä on lähes 250m2 uusi, toinen omakotitalo asuttavana. Lainaa on muttei kohtuuttomasti, ihan tavallisista tuloista maksellaan sitä. Tuskin lainaa tulee koskaan maksettua loppuun, talo myydään kun viimeinenkin lapsista muuttaa pois kotoa. Sitten velka sileäksi, mukava "eläkekämppä" meille kahdelle ja rahaa jää vielä reilusti ylikin.
Että turha on murehtia, ettei jaksaisi siivota =D
Niin, parempi on että esimerkiksi koululaisen vanhempi tekee kotona töitä kuin työpaikalla. Vai mitä tarkoitat? On sekä kotona että läsnä tarvittaessa.
Mä en ole kovin montaa Tila-ohjelmaa katsonut, mutta kiinnostaisi tietää, että tekeekö ne joskus ohjelmaa tavallisissa betonikerrostaloasunnoissa?
Ei taviskämpässä ole mitään esiteltävää sisustusohjelman katselijoille, oli se sitten lähiökerrostalossa tai omakotitalossa.
Jos tunnette jonkun kauniin kodin omaavan, niin ehdottakaa omistajalle, että ottaa yhteyttä T.i.l.a.:an.
Miksi sen kodin pitää olla alunperin kaunis?
Eikö se nimenomaan vaadi sisustustaitoa, että saa kamalasta läävästä jännän tehtyä?
Ootteko seuranneet tietoja ihmisten palkoista. Tai esim. veropörssistä mitä ihmiset tienaa. Palkat on nykyään ihan kohtuuttoman korkeita. Tietty se ei koske kaikkia, mutta ihmiset on koko ajan koulutetumpia ja koulutetumpia, ja aina vaan kasvaa sekin joukko, joka tienaa ne suurimmat palkat.
Ja nykyään yleensä naisetkin käy töissä, ja naiset ne vasta koulutusta hankkivatkin, joten kahden koulutetun palkkatyöläisen ansioilla maksaa ja taloa aika keveästi.
Ja toisaalta perheiden koko pienenee koko ajan. On paljon ainoita lapsia, joille perinnöt lankeavat kokonaan. Ja on paljon lapsettomiakin, joiden omaisuus periytyy vaikkapa sisarusten lapsille. Eli joillekin sitä perintöä voi tulla monestakin suunnasta.
Tarkoitat sitä muutososiota, jossa remontoidaan joku kohde. Niissä on itse asiassa hyvin usein ihan tavallinen asunto, viimeksi kylpyhuone. Kuka tahansa voi ilmoittaa olevansa halukas osallistumaan ohjelmaan. Remonttikulut maksetaan itse, mutta suunnittelun saa maksutta. Kuulemma pk-seutulaisten ja Turun seutulaisten on helpompi päästä ohjelmaan ihan logistisista syistä (yleensä Tomi Kouvo suunnittelee Turun seudun kohteet).
Perintöjä ei ole, mutta aiempia asuntokauppoja kyllä. Ollaan tehty voittoa 50-60 000 euroa asuntovaihdoilla kuumana aikana.
Velkaa on reilusti, molemmille 100 000.
Mielellään maksetaan toimivista tiloista, avarista huoneista ja pienestä pihasta. Ei mitenkään pröystäillä.
vuottasitten tai aiemmin, on paljon helpompi päästä omakotitalon syrjään kun niillä jotka ovat vasta nyt tulleet asuntomarkkinoille. Aikaisemmin yksiön tai kaksion sai kasvukeskuksista kohtuuhintaan, mutta ei enää - jopa keskituloinen sinkku saa maksaa kaksiotaan loppuelämänsä ja saa vain haaveilla isommasta asunnosta.
Eihän kuin joka toisella suomalaisella ole omakotitalo, suuri osa ihmisiä asuu kerrostaloissa ja asuntojen koko noin keskimäärin taitaa olla länsimaiden pienimmästä päästä. Ei niitä esitellä lehdissä ja televisiossa (ellei satu sijaitsemaan Eirassa tms. arvokiinteistössä). Se on kuitenkin aika monen asumistodellisuus. SAmoin kuin se että suuri osa suomalaisista omakotitaloista on pieniä (ja jotkut tavattoman rumia!) sijaiten jossain susirajan tuolla puolen, joten kiinteistöjen arvo ei ole kovin suuri.
Näitä hulppeita, sisustettuja omakotitaloja ei varmasti asuntokannasta ole kovinkaan suuri osa.
ainakin mitä sisustuslehtiä katsoo. Taitava kuvaaja poimii sisustuksesta hienot yksityiskohdat niin että koko kämppä näyttää olevan vimpan päälle ja kallis.
Mä taas elän jossain toisessa todellisuudessa kuin suurin osa av:stä. Olen omasta mielestäni hyvin koulutettu ja palkattu 35-vuotias ihminen Helsingistä, jolla on vielä iso kaveripiiri ja töiden kautta verkosto on vielä isompi. Mä en tunne kovinkaan montaa ihmistä, joka asuu 250 neliön omakotitalossa, varsinkaan oman ikäisiäni. Tunnen sen sijaan paljon ihmisiä, jotka asuvat rivareissa ja n. 150 neliön omakotitaloissa.
Mä en myöskään ole tietoinen kohtuuttoman isoista palkoista, poislukien Fortumin ex-johtajat. Kertokaa mistä niitä kohtuuttoman isoja palkkoja saa, haen sinne töihin.
että palkat oli ihan toista luokkaa!! Esim silloin kun me ostimme rivarimme se maksoi 470000 markkaa ja siitä meillä oli 247000mk velkaa. Tulot oli 10000 mk /kk, osan aikaa minä vielä äitiyslomilla tuosta joten tulot jotain 6000-7000 luokkaa per kk. Eli aina asunnot on olleet kalliit tavallisen veronmaksajan tuloille!! Ihan samassa suhteessa maksellaan lainaa tänä päivänä, nyt sitä on 247k€ ja toisen palkka menee lähes kokonaan sen maksamiseen. Palkat ei kyllä ole kuusinkertaistuneet kuten asuntojen hinnat tai velka!
Palkka 6000 mk/kk
nyt 2009 kaksio 85 000 € ja palkka (samassa työssä) 1200-1300 €/kk
Kyllä vain nyt on huomattavasti kalliimpaa ostaa tuo asunto.
että palkat oli ihan toista luokkaa!! Esim silloin kun me ostimme rivarimme se maksoi 470000 markkaa ja siitä meillä oli 247000mk velkaa. Tulot oli 10000 mk /kk, osan aikaa minä vielä äitiyslomilla tuosta joten tulot jotain 6000-7000 luokkaa per kk. Eli aina asunnot on olleet kalliit tavallisen veronmaksajan tuloille!! Ihan samassa suhteessa maksellaan lainaa tänä päivänä, nyt sitä on 247k€ ja toisen palkka menee lähes kokonaan sen maksamiseen. Palkat ei kyllä ole kuusinkertaistuneet kuten asuntojen hinnat tai velka!
vaativaa työtä. Kyllä palkkahaitarin yläpään ja ylemmän keskiluokan onkin mahdollista maksaa omakotitaloa, mutta enää ei onnistu suurimmalta osalt a keskiluokkaa kuten aiemmin. Samalla toisaalta asumisen taso on noussut huimasti, mutta ainakaan pääkaupunkiseudulta näitä edullisia, heikompitasoisia omakotitaloja ei löydä (kuten vaikka 70-80 luvulla) vaan kaupungin maallakin sijaitsevasta talosta pyydetään helposti 350-500 000euroa. Kyllä aiemmin esim. rintamamiestaloja sai paljon alle sen, suhteutettuna keskipalkkoihin.
Syitä on taustalla, esim ostimme 90-luvulla ensiasunnon, ja olemme tehneet hyviä kauppoja. Lisäksi molempien vanhemmat ovat tukeneet meitä ihan kohtuullisen suurilla summilla, mikä ei suoraan sanottuna ole ihan ainutlaatuista nykymaailmassa.
Missä työssä muuten on palkka vain 1300 euroa kuussa, kyllähän kahta tuhatta pidetään nykyään aika huonona palkkana. Itselläni palkka on vajaat kolme tonnia, ja matalapalkka-alana pidän, miehellä on kaksi kertaa parempi palkka. Ja mies muuten sai v. 96 markkoina samaa palkkaa kuin nyt euroina. Silloin oli maisteri, nyt on tohtori.
Et varmaan voi edes kuvitella, että kaikki ei nyt vaan voi "säästää" parikymppisestä, kun pitää elääkin.