PASKIN kirja jonka olet lukenut, tai yrittänyt lukea?
Valitettavasti en omaa valintaani muista nimeltä,oli joku 50-luvulla painettu uskonnollinen tyttökirja jonka sain mummoltani. Teinityttö angstaili ihastuen johonkin pahispoikaan, mutta eksyi seurakunnan toimiin, löysi Jeesuksen ja uskis-poikaystävän.
Kommentit (703)
Raamattu ei ole kirja vaan kirjakokoelma, jossa on tekstiä eri vuosisadoilta, eri kirjoittajilta. Yksikään ns uuden testamentin kirja ei ole kirjoitettu Jeesuksen elinaikana, vaan useita vuosikymmeniä hänen oletetun kuolemansa jälkeen. Eli ei yhtään silminnäkijän kirjoitusta ole olemassa jeesuksesta. Uuden testamentin kirjat eivät ole aikajärjestyksessä. Jos lukee tarkkaan kaikki 4 evankeliumia huomaa, että niissä on isoja ristiriitoja, esim. ketkä menivät ekana tyhjälle haudalle, jeesuksen viimeiset sanat. Koko ristiinnaultisemisen ajankohta ja sitä edeltävät tapahtumat ovat todennäköisesti tarinaa eikä totta. Kaikkea sitä esitetään totena tänäkin päivänä, vaikka faktat ovat todella huteralla pohjalla. Pahin on ehkä itse jouluevankeliumi, jolla ei ole mitään historiallista taustaa, ja joka on kaiken kaikkiaa epäuskottava.
Lukutoukka kirjoitti:
Paulo Coelho Alkemisti
Luin kun oli niin arvostettu. Oli pahinta hurskastelua mitä olen lukenut. Kirjailija luuli kai tekevänsä raamattua. Suosittelen, jos olet syntynyt kultalusikka hanurissa. Muuten. Ei.
Kuka kumma tuota Coelhoa muka arvostaa?
Ei ainakaan kukaan, joka kirjallisuudesta jotain ymmärtää.
Paulo Coelhon Alkemisti. Jessus mitä kuraa. Aivan tyhjää ja merkityksetöntä mukasyvällistä löpinää ja huonoa kieltä. Vertauskuvat yhtä fiksuja kuin 11-vuotiaan runotytön päiväkirjassa. Kesken jäi. Oikein puistattaa.
Saatanalliset säkeet. Aivan kauheeta kuraa. Johtuukohan käännöksestä? Mene ja tiedä mutta enää en ihmettelee että kirjoittaja joutui vainotuksi.
Luettuani 30sivua pohdin että annan mahdollisuuden 100 sivuun ja jos homma ei muutu niin lukeminen tyssää... Kirja lensi jontkaan sivun 70 kohdalla, paitti että luin sen kohdan toki josta se kirjailija oli saanut sen tappo uhkauksensa.
Nilkki kirjoitti:
Saatanalliset säkeet. Aivan kauheeta kuraa. Johtuukohan käännöksestä? Mene ja tiedä mutta enää en ihmettelee että kirjoittaja joutui vainotuksi.
Luettuani 30sivua pohdin että annan mahdollisuuden 100 sivuun ja jos homma ei muutu niin lukeminen tyssää... Kirja lensi jontkaan sivun 70 kohdalla, paitti että luin sen kohdan toki josta se kirjailija oli saanut sen tappo uhkauksensa.
Täh? Eli et ihmettele että kirjailija joutui vainotuksi ja tappoyritysten kohteeksi, koska kirja on sun mielestä huono.
Ootko lukenut koraania? Se on varmaan sun mielestä hyvä kirja ja elämänohje ihmisille???
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Danielle Steelin kirjat.
Uskomattoman puuduttavia ja tapahtumaköyhiä.
Silti oot uskollisesti lukenu ne.
Vierailija kirjoitti:
Joku Paulo Coelhon kirja. Mukamas oivaltavaa paskaa " suurelta" ajattelijalta.
Coelhot on täyttä tuubaa. Se on muotia olla hyllyssä sen pari kirjaa ja kehuu niitä oikeassa tilanteessa ja seurassa. Se myy sen takia, koska se liikkuu tietyissä piireissä ja ne tietyt ihmiset kertoo minkä just luki. Esim Tom Hanks kerto lukeneensa sen jonkun kirjan, joka ei siis myynyt. Arvatkaa onks Bestseller läpän jälkeen. Siinä jätkässä ei ole mitään nerollista. Yksi kirja löi läpi ja sillä se ratsastaa.. Ja senki kirjan luki tietyt ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 21:55"]
Mä olen niin onnellinen teidän vastauksista. Pitkään olen miettinyt minkälaiset ihmiset kirjoittavat vauvapalstan mielipiteitä. Tämä kirjainhokkilista, jossa useat kotimaan ja maailman kirjallisuuden klassikot on listattu paskimmiksi ikinä luetuiksi kirjoiksi, antaa täydellisen vastauksen ihmettelemääni asiaan:)
omat paskimmat kirjat löytyvät Harlekiini osastolta. Minuun iskee Oksanen ja Itkonen, taivaslaulu, hemingway,
No sä sentään olet lukenut niitä harlekiineja. Mä yritin joskus 11-vuotiaana ja totesin, että eihän tällaista paskaa voi lukea.
172
Niinpä, siis kuka noita Harlekiineja ja vastaavia oikein lukee? Itse luen mieluummin vaikka maitopurkin kylkeä ;)
Harlekiinin lukijat ovat kuin kauniiden ja rohkeiden katsojat. Kukaan ei tunnusta olevansa aktiivinen lukija mutta kummasti kirjoja kaupan hyllytä katoaa. Itse luin aikanaan paljon harlekiineja. Ennakoitava ja onnellinen loppu oli se mitä tarvitsin paskan elämän unohtamiseksi. Nykyäänkään en halua lukea mitään raskasta/ surullista. Kaunareita on kiva katsoa esim lomilla, aina pääsee juonesta kiinni vaikka on kuukausia ollut välissä. Harmi vaan kun tulee pikkukakkosen kanssa samaan aikaan..
Teininä jätin raamatun ja Sinuhe egyptiläisen kesken. Richard Bachin Silta yli ikuisuuden oli teininä aivan hitti, muutama vuosi sitten yritin kahlata uudestaan läpi mutta en vaan pystynyt.
Anna-Leena Härkösen Ei kiitos. Riivin kirjan väkisin läpi hampaat irvessä ja välillä epäuskoisena ääneen vaikertaen. Miten voikaan kokea niin hirvittävää myötähäpeää pelkästään lukemalla jonkun kirjoittamaa tekstiä? Teksti ja juoni, kirjoitustyyli kuin jonkun teinin sepustusta. Hauskoiksi tehdyt kohdat olivat lähinnä hyvin tökeröitä. Hyi kamala!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Paulo Coelhon kirja. Mukamas oivaltavaa paskaa " suurelta" ajattelijalta.
Lainaan vielä oman kommenttini muutaman vuoden takaa ja lisään että ainoa kirja jota en ole kyennyt lukemaan loppuun, koska on niin puuduttava on Volter Kilven Alistalon salissa.
Alastalon salissa. 🙂
Näinpä, kertoo jo jotain että muistan kirjan nimenkin väärin.
Sairaan pitkäveteinen.
Alkaa ihan kiinnostaa tuo Coelho, kun sitä tässä(kin) ketjussa niin haukutaan. Kehtaisinkohan lainata?
En ymmärrä Jari Tervon kirjoja. Aina jääneet kesken, nykyisin en edes yritä.
Anna Karenina on kanssa toivoton tapaus. Sinuhe meni vain äänikirjana enkä silti ymmärrä sen hyvyyttä.
Jos kirja ei nappaa ja loppu on mielestäni huono, en lue koko kirjaa.
Pitkän dekkariputken jälkeen pari Barbara Cartlandia tekee terää (niitähän se Dianakin nuoruutensa luki).
Sofi Oksasen kirjat on varmaan taiteellisia, koska en ymmärrä niitä, aina jää lukeminen kesken.
Se Alatalon salissa vai mikä se nyt onkaan, on todella hyvää iltalukemista, kyllä varmasti nukahtaa kesken lukemisen! Ja voi huoletta aloittaa vaikka joka ilta alusta, kun ei siitä kuitenkaan muista mitään!
Mä yritin joskus kuudennella luokalla lukea jonkun harlekiinisarjan kirjan, mutta ei onnistunut. Ehkä voin näin jälkikäteen yrittää tulkita, että kirjallinen makuni oli jo kehittynyt sen verran paljon, että niin ohut kura ei enää uponnut. Olen kyllä senkin jälkeen jättänyt kirjoja kesken, mutta en muista muita, jotka olisivat jääneet kesken paskuuden takia (huom. en muista, se ei tarkoita, etteikö paskoja olisi tullut vastaan).
Pakko kommentoida ekalla sivulla kahdesti mainittua Anna Kareninaa: mä luin Anna Kareninan vasta aikuisena, ja mun mielestä se oli erittäin helppolukuinen kirja. Odotin jotain raskaampaa. Mun mielestä se osoittaa hyvin, miten ihminen ei kauheasti muutu, vaan painii vuosikymmenestä ja -sadasta toiseen samojen asioiden kimpussa. Onhan se hieman rönsyilevä (se on julkaistu alunperin jatkokertomuksena), mutta mulle se on vain plussaa.
Kun olin kirjoittanut kaiken tämän, mun tuli mieleen, että olen jättänyt ainakin yhden kirjan kesken paskan (tai ei nyt ehkä ihan paskan, mutta aika huonon) käännöksen takia. Sori vaan, jos John Irvingin Kunnes löydän sinut -kirjan suomentanut henkilö luet tätä, mutta kirja meni jo alusta pilalle, kun olit kääntänyt sanan tat (tai näin kuvittelisin sen alkutekstissä kuuluvan) taskaksi. Tatska ei ole sana, jota tatuointiharrastajat kuvistaan käyttävät. Olen itsekin kääntäjä, ja tiedän, ettei aina oo niin helppoo, mutta pieni tutustuminen asiaan olisi auttanut. Olisi siinä käännöksessä kyllä muutakin, mutta tuo jäi päällimmäisenä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Anja Snellman on kummallinen. Hän osaa kirjoittaa, ja hänellä on joitain hyvin kirjoja, mutta sitten on todella huonoja, joissa ei ole kunnolla rakennetta. Pelon Maantiede oli pettymys, koska se loppui niin kuin seinään ja oli muutenkin hirveän teennäinen.
Pelon maantiede! Mun teini-ikäni The Kirja! Oon lukenut sen valehtelematta ainakin 20 kertaa. Ah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Danielle Steelin kirjat.
Uskomattoman puuduttavia ja tapahtumaköyhiä.Silti oot uskollisesti lukenu ne.
Hän ei kylläkään täsmentänyt, onko lukenut ne kokonaan. Kysymyshän kuului, että lukenut tai yrittänyt lukea.
Huonoin on Moby Dick ja kesken jääneet Ääni ja vimma sekä se Saatanalliset säkeet. Muita huonoja ja jo täällä mainittuja Saatana saapuu Moskovaan, Peltirumpu, Juhannustanssit ja Manillaköysi.
Pidin Sinuhesta, Tuntemattomasta, Tolstoista, Dostojevskista ja Oksasesta.