Miksi ajatte lyhyetkin matkat autolla, vaikka voisitte pyöräillä tai kävellä????
Naapurustossa näyttää olevan varsin yleinen trendi, että kaikki matkat, lyhyetkin (alle 1 km) karautetaan mieluummin katumaasturilla kuin vaikkapa pyörällä.
Miksi ette harrasta ympäristöystävällistä hyötyliikuntaa, vaan rahtaatte itsenne ja lapsenne joka paikkaan "laiskankyydillä"?
Kommentit (58)
Minä tulen töistä klo 17. Vien auton ensin kotiin ja kävelen hakemaan lapset hoidosta 2km päästä. Käymme samalla monesti kaupassa. Kotona olemme klo 18. Kivaa pikkuliikuntaa koko porukalle. En koskaan hae heitä autolla.
ja minäkin tulen ensin kotiin ja vaihdan lenkkarit jalkaan ja kipaisen hakemaan kävellen lapset.
Kotona olemme jo klo 19.30. Hyvin lapset saavat liikuntaa.
oiskohan aika monella mammalla tärkeämpi päästä katsomaan kaunareita tai salkkareita, jos ei joku kilsan-parin matka ole hoidettavissa. Ja täällä kanssa yksi työssäkäyvä äiti, joka vie ja hakee lapset kävellen. Ja luulen, että kysymys on laiskuudesta! Tai, jos jotkut harrastukset on niin pirun tärkeitä... Ja kyllä meidänkin lapset muuten harrastaa tästäkin huolimatta. Ja ap:han puhui nimenomaan LYHYISTÄ matkoista.
Aivan kauhee tuska ku vetelee pyörällä pari kertaa töihin ja takas.
Ei paljon sen jälkeen tee mieli ees kävellä.
Mikähän siihen auttais?
Ku pyöräily on oikeesti kivaa ja jos menis pyörällä, niin vois poiketa vaikka siiderillä josus töistä tullessa.
mitenkään kostea ole muuta kuin "niissä hommissa", joihin siis pyöräily ei kuulu.
Kouluun on matkaa pari kilsaa ja ekasta luokasta lähtien ovat lapseni sen kävelleet, vanhempi menee jo pyörällä.
Mä en kauppaan kävele, mä en rupea kantamaan painavia kauppakasseja kahta kilsaa, pelkät maidot painaa jo liikaa, siihen päälle muut. Muuten saan ihan hyvin liikuntaa, kävelen koiran kanssa ja pyöräilemään lähden usein ilman päämäärää.
Mutta ajan kyllä pyörällä lyhyet matkat, alle kilsat.
Pitemmät liki 3 km ajan skootterilla kesällä, joskus yritän pyörällä.
Talvisin ajan autolla,mulla on sellainen pieni uusi kauppakassiauto.
pysty kävelemään muutamaa askelta enempää, puhumattakaan että pystyisin pyöräilemään. Autossa on automaattivaihteet, joten vasta leikattu ja särkevä kroppa ei siitä rasitu liikaa (ei tartte edes kytkinta ja vaihteita käytellä...). Muutama viikko, ja sitten voin varoen yrittää taas liikkeelle ilman autoa. Ja ei, tämä mun vaivani ei kovin selkeästi näy ulospäin - aiheuttaa vain kauheaa kipua ja huimausta tuo pystyasennossa olo vielä toistaiseksi.
paheksuvaa katsetta en ole noteerannut ja vaikka joku jopa sanoisi, NIIN MITÄ VITTU SITTEN????????? Miten joku voi elää elämänsä noin, ettei aja pyörällä tollasen syyn takia. Taidat olla juuri sitä ihmeryhmää täällä av:lla, jonka mielestä mistään ei saisi keskustella, kun aina joku pahoittaa mielensä tai loukkaantuu. Voin sanoa, että minä saatan katsoa paheksuvasti autolla menijöitä - eli nyt sinut täytyy sitten lopettaa sekin.
[Mulla on niin kuiva pillu, että pyöräily sattuu.
Jos ajattelisin vain itseäni niin sitten olisi tietysti järkevää liikkua ennen ja jälkeen työpäivän, mutta mielestäni se ei olisi reilua lapsille.
Päivähoitopaikkaan on useampia kilometrejä suuntaansa (kuitenkin työmatkan varrella), ja työmatkat kuljen autolla.
Mikä minussa pelottaa? Mitenkä meidän sitten pitäisi mielestäsi asua? Tykkäämme asua näin..? Meillä on mukava talo mukavalla paikalla luonnon helmassa, täällä lapset voivat vapaasti ulkoilla isolla pihalla ja me saamme sitä liikuntaa mm. pihatöissä. Ihanko totta olet sitä mieltä että meidän pitäisi asua jotenkin muuten vain jotta voisimme kulkea jalan joka paikkaan?
Minusta aika monikin tässä keskustelussa on hukannut pointin. Nimittäin sen, että perheitä, asuinpaikkoja ja elämäntilanteita on monia. Siitä johtuen eri ihmiset tekevät asiat eri tavalla eivätkä ne välttämättä ole yhtään sen huonompia tapoja kuin teidänkään tapanne. Ihan käsittämätöntä että jonkun mielestä se, että lapsi saa harrastaa on jotenkin hirvittävän paha asia ja mieluummin pitäisi panostaa siihen että lapsen kanssa kävellään tai pyöräillään joka paikkaan. En ymmärrä, en.
Meillä on esikoisen kouluun matkaa 6 km, keskimmäisen kouluun matkaa 8 km, kuopuksen päiväkotiin matkaa 2 km, äidin töihin matkaa 40 km ja isän töihin 10 km. Lasten harrastukset ovat 8-12 (-20)= km päässä, keskimäärin kaksitoista kertaa viikossa. Kaikki ovat enemmän tai vähemmän eri suunnilla. On päivänselvää, että jos tässä palapelissä pyrittäisiin kävelyyn tai pyöräilyyn, niin paljon pitäisi muuttaa tai jättää pois. Jos tosissanne olette sitä mieltä, että meidän olisi järkevää tehdä niin, niin antakaa nyt piru vieköön jotain parempia perusteluja kuin että "kävely on hyvää hyötyliikuntaa" tai "kävellessä voi viettää laatuaikaa lapsen kanssa". Liikkua voi miljoonalla muullakin konstilla ja laatuajan viettämiseenkin keksin aika monta vaihtoehtoista tapaa, tänäänkin olen viettänyt laatuaikaa sekä omien että naapurin lasten kanssa koko päivän peuhaamalla pihalla.
Vai oliko nyt taas niin, että te olette mielestänne niin ehdottoman oikeassa ja kaikki muut väärässä, että mitään muuta ei voi hyväksyä kuin sen, että joka paikkaan kävellään?
17, 27, 29, 30 ja vielä joku muu...
No just sen takia kun porukka on niin laiskaa ettei jakseta ees kauppakasseja kantaa kaupasta kävellen. Kaikista naurettavimpia on nämä tyypit jotka ajaa autolla salille :-D eikö tuota nyt voi hyötyliikuntaa harrastaa sen verran että kantaa just esim kauppakassit kävellen pysyy kroppa kuosissa. Pysyis ilmakin puhtaampana ja melusaasteet vähempänä kun porukka lopettais turhat ajelut.
Vierailija kirjoitti:
No just sen takia kun porukka on niin laiskaa ettei jakseta ees kauppakasseja kantaa kaupasta kävellen. Kaikista naurettavimpia on nämä tyypit jotka ajaa autolla salille :-D eikö tuota nyt voi hyötyliikuntaa harrastaa sen verran että kantaa just esim kauppakassit kävellen pysyy kroppa kuosissa. Pysyis ilmakin puhtaampana ja melusaasteet vähempänä kun porukka lopettais turhat ajelut.
Auton kiinteät kulut on niin suuret, ettei sitä kannata pihassa seisottaa jos sellaisen omistaa. Verot, vakuutukset, arvon alennus ym. nielevät rahaa koko ajan ajoin autolla tai en, niin todellakin ajan aina kun mahdollista vaikka olisi lyhyempikin matka.
Vierailija kirjoitti:
Lähimpään kauppaan on 7 km, kaksi kassia saisin maksimissaan kerrallaan tuotua. Hyvähän se on, jos muuta elämää ei ole kuin kaupassa käynti johon menee koko vapaa-aika arkisin.
Taitaa olla nämä autossa istujat samaa porukkaa kuin nämä tyypit jotka ei uskalla edes ulos vesisateella kun ovat sokerista tehtyjä.
Haet postinkin rullatuolin kanssa?
Se kilsan kävelyhän on mitä ihaninta aikaa lasten kanssa! Ja itsekin käyn töissä ihan joka päivä ja kahdeksan tuntia, hoidan kodin, käyn kaupssa, pesen pyykit jne. Tuohan on nimenomaan sitä ihanaa "laatuaikaa" lasten kanssa, jossa hyötyliikunta on mukana! Ja ihan oikeesti olen sitä mieltä, että monet tähän ketjuun vastanneista ovat laiskoja ja mukavuudenhaluisia.