Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ajatte lyhyetkin matkat autolla, vaikka voisitte pyöräillä tai kävellä????

Vierailija
24.04.2009 |

Naapurustossa näyttää olevan varsin yleinen trendi, että kaikki matkat, lyhyetkin (alle 1 km) karautetaan mieluummin katumaasturilla kuin vaikkapa pyörällä.

Miksi ette harrasta ympäristöystävällistä hyötyliikuntaa, vaan rahtaatte itsenne ja lapsenne joka paikkaan "laiskankyydillä"?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

just..... Jos ihmiset harrastais hyötyliikuntaa enemmän, olisi läskitkin huomattavasti pienemmät. Mutta ei, kiire on aina joka paikkaan, siispä ne kilometrinkin matkat kurvataan maasturilla, ja sitten voivotellaan kun ei kertakaikkiaan ikinä EHDI liikkua. Sohvalla ehtii kuitenkin maata ja siellä auton penkillä persettä kuluttaa.

Vierailija
22/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä ne aamulla töihin mennessä vietiin autolla päiväkotiin. Oli jo muutenkin vaikea saada lapsia ylös ja ajoissa liikkeelle saati jos olisi pitänyt kävellä.

Nykyisin karautan 1 km päähän kauppaan autolla, koska en jaksa kantaa 5-6 kauppakassia kotiin (5h perhe).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä vien lapsen päiväkotiin ja siitä sitten ite kouluun kesät, talvet.. Helpompaahan se olis autolla ja pääsis nopeammin, mutta mikäs siinä kesällä pyöräillessa :) Talvella otti kyllä päähän kun oli pakkasta, jäätä ja sohjoa, mutta vaikeuksien kautta voittoon ;)

Ekologista, taloudellista ja terveellistä!

Vierailija
24/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla sanoit, ettei halua tuhlata aikaa, huh... Hyötyliikunta, lasten kanssa keskustelu kävelyn ohessa on ihanaa. Tiedän, ettei aina mahdollista, mutta monella olisi. Ja sit oli joku, joka ei pyöräile, kun ei diggaa kypärästä, häh? Ja lapset olisis hyvä opettaa liikkumaan ihan ITSE. Siinähän on yksi suuri syy lasten ylipainoon. Joka paikkaan viedään autolla. Nyt on ihana kevätpäivä, ei kun fillarit esiin tai töppöstä toisen eteen! Ja siinä sivussa jätämme lapsillemme paremman maailman! Kannatan sua ap!

Vierailija
25/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään en ole läski. Toisekseen valitan kyllä ajoittain, ettei aikaa liikuntaan löydy, mutta sitä ihan samaa ajanpuutetta se on kuin sekin etten ehdi viedä lasta päiväkotiin. Sitäpaitsi jos aamulla päiväkodin avautumisen ja töiden alkamisen välinen aika on puoli tuntia niin ei se siitä miksikään lisäänny vaikka minulla olisi muulloin kuinka paljon aikaa tahansa.

Kolmen lapsen vanhemmilla nyt vain ei ole sitä aikaa kauheasti tuhlattavaksi. En minä ehdi sohvalla maata, mutta auton penkkiin myönnän persettäni kuluttavani. Keskimäärin ajan yli 100 kilometriä päivässä: töihin ja kotiin, lasten päiväkoteihin, kouluihin, harrastuksiin, kauppaan jne. Luuletko että teen sitä huvikseni? Paljon mieluummin urheilisin ja ulkoilisin, mutta valitettavasti minulla on perhe elätettävänä ja haluan antaa lapsillenikin mahdollisuuden harrastaa. Kolmen lapsen harrastuskuljetukset vievät vähän vapaa-aikamme aika totaalisesti. Itse ehdin pari kertaa viikossa uimahalliin ja joskus lenkille ja senkin ajan rutistan ties mistä, yöunesta ja töistä. Telkkaria en katso edes joka viikko, enkä ehdi lukea kuin ammattikirjallisuutta satunnaisesti. Varmaankin vaihtoehto olisi kieltää lapsilta harrastukset, miksi tekisin niin?

Kauhulla seuraan naapurin vanhempia, joiden neljä lasta viuhtovat milloin missäkin, yleensä seisoskelevat tuossa tiellä, kiusaavat pienempiään ja tekevät jos sun mitä ilkivaltaa, omalla pihalla kun ei ole mitään tekemistä. Mitään harrastuksia heillä ei tunnu olevan, vaan maleksivat kaiket päivät. Molemmat vanhemmat töissä. Rouva käy tunnin lenkillä aamuin illoin, on varmaan tosi hyvässä kunnossa, joo, käsittääkseni käy lisäksi jumpassakin. Miestä ei näy koskaan missään, mutta ulkonäöstä päätellen hänkin urheilee.

t. 17

Vierailija
26/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhoan ihmisiä, jotka elävät harrastustensa ja varsinkin LAPSIENSA harrastusten kautta. Hyötyliikunta on jees ja se on ympäristöystävällistä. Harrastukset tulee sitten siinä sivussa... Mistähän johtuu lasten ja nuorten mielenterveysongelmat? Suorittamisen pakko ja harrastukset kehdosta lähtien. Kyllä isi ja äiti vie maasturilla Nico-Petterin jäähalliin ja Jennican balettitunneille...

Olen ap, sun kanssa samaa mieltä!

Vierailija
27/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut mieleesi, että ihan joka paikassa ei harrastamaan pääse ilman kuljetusta? Meillä on ainoastaan yksi kesäkäytössä oleva urheilukenttä alle viiden kilometrin päässä ja sinnekin pitää mennä vilkkaasti liikennöidyn tien laitaa, kun ei ole jalkakäytävää tai pyörätietä. Lasten harrastukset ovat 8-20 kilometrin päässä ja kulkuyhteydet ovat ihan mahdottomat. Pyöräteitä ei ole koko matkalle, bussiakin pitäisi vaihtaa pariin kertaan ja harjoituskamojen kuljettaminen pyörällä on mahdotonta ja julkisillakin lapsille yksinään vaikeaa. Juu, olemme kyllä menneet kesällä sille ainoalle urheilukentälle pyörällä silloin kun olemme siellä käyneet, mutta ei se lapsille harrastukseksi riitä.

Lisäksi nyt tunnut jotenkin olettavan, että ne kaikki lapset ovat samassa paikassa. Meillä on kaksi koululaista, jotka käyvät eri kouluja sekä yksi päiväkotilapsi kolmannessa paikassa. Kaikki paikat ovat vähän eri suuntiin. Jos haen tai vien yhden pyörällä tai kävellen, niin loput joutuvat odottamaan joko yksinään kotona tai harrastuspaikalla, kulkemaan vaarallista tietä tai olemaan ylenmäärin päiväkodissa. Kyllä yksi syy auton suosioon on ehdottomasti lasten turvallisuus ja yksin vietetyn ajan minimointi.

t. 17 & 27

Vierailija
28/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ylipäänsä tarkoitat sillä että elää jonkun harrastuksen kautta? Itse ymmärtäisin sillä ehkä sitä, että joku vaatii lastaan harrastamaan jotain tiettyä asiaa ja ehdottomasti pärjäämään siinä, huutaa kentän tai kaukalon laidalla ja patistaa sitä Nico-Petteriä suu vaahdossa harjoittelemaan kovempaa.

Aika valitettavaa, jos näet kaiken harrastamisen tällaisena vauhkoiluna. Kyllä terveen ja kehittyvän lapsen olisi kuitenkin hyvä jotakin harrastaa ja vielä parempi, jos vanhemmat ovat harrastustoiminnassa sen verran mukana, että tietävät missä ja kenen kanssa lapsi harrastaa, tuntisivat ehkä vähän lapsen harrastuskavereita ja näiden vanhempiakin. Täysin harrastuksettomat lapset usein päätyvät ennemmin tai myöhemmin huonoille teille kun joutuvat itse keksimään tekemisensä eikä kukaan välitä. Keskimäärin kai mielenterveysongelmia on kuitenkin enemmän niillä lapsilla, joiden vanhemmat eivät heitä vie harrastuksiin kuin niillä jotka saavat harrastaa ja joiden vanhemmat osallistuvat heidän elämäänsä.

Kyllä meidän lapset ovat saaneet ihan itse harrastuksensa valita ja haluavat harrastaa. Me vanhemmat mahdollistamme sen ja pyrimme osallistumaan siihen mahdollisuuksien mukaan, emme vaadi. Emme elä lasten harrastusten kautta, mikä sinänsä olisi mahdotontakin, koska kolmella lapsellamme on yhteensä 7 eri harrastusta, joten aika ei millään riittäisi vauhkoiluun ja kiihkoiluun.

t. 17, 27, 29

Vierailija
29/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pelottava...

Ja ap käsittäkseni sanoikin LYHYET matkat. Siis pysytään aiheessa. Monet meistä vaan on laiskoja ja selittelee kiireellä jne. Komppaan sua ap, olet ihan oikeassa. Persus irti maasturin penkistä!

Vierailija
30/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni itkee täällä että mahdottomat kulkuyhteydet eikä julkinen liikenne pelaa jne.

No, MIKSI pitää muuttaa sellaiseen paikkaan jossa noin huonosti on asiat??

Vierailija
31/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei kertakaikkiaan jaksa kantaa ostoksiaan. Joten siksi käyn autolla kaupassa. Muuten kyllä sitten yritetään liikkua.

Vierailija
32/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa kasseja en tykkää raahata. Muuten kyllä ulkoillaan ja liikutaan paljon. On harrastuksia ja ihan vaan "olemista". Tällä hetkelläkin poika on pihalla touhuamassa, ajelee pyörillään, pienellä ja isolla. Mä istun terassilla ja nautin lämmöstä.

Vierailija
33/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni itkee täällä että mahdottomat kulkuyhteydet eikä julkinen liikenne pelaa jne.

Itse en ainakaan. Noh joudun kyllä ajamaan joka paikkaan autolla, en edes viihdy julkisissa. Mutta kyllä se joskus ärsyttää itse kutakin kun ei pääse ilman autoa kauppaan. Mutta ainakin saa elää raittiissa maalaisilmassa ;)

Vierailija
34/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi, että asumme "keskellä ei mitään". Asumme Kehä III sisäpuolella, mukavalla omakotialueella. Mutta täältäkin kulkee vain 1 bussilinja ja sekin vähän hassuun suuntaan ja harvoin. Jalkakäytäviä tai pyöräteitä ei ole, raskasta liikennettä rakentamisen vuoksi sitäkin enemmän. Pieneen lähikauppaan on 2 km, vähän suurempaan kauppaan 4 km ja isoon markettiin, josta saa perheemme tarvitsemat erityisruokavalioiden ruoat, 8 km. Tuo urheilukenttä on parin kilometrin päässä, mutta kaikki varsinaiset harrastusjutut tuolla kauempana.

Määritelkää nyt sitten ensin, mikä on mielestänne lyhyt matka jos kerran ryhdytte saivartelemaan siitä, mitä tarkoitatte. Minä pidän kävelykelpoisena matkana 1-2 km ja pyöräilykelpoisena 5 (-10) km aikuiselle, lapselle huomattavasti vähemmän ja pyörätien puute tietysti haittaa tai estää pyöräilyn.

t. 17, 27, 29, 30

Vierailija
35/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmassa osassa Suomen kaupunkeja on asiat näin. Meillä on noin 40000 asukkaan kaupunki ja kaupungin sisällä risteilee peräti kaksi bussilinjaa! Vaude. Meiltä on keskustaan 3km, tarhaan kilsa ja bussipysäkille vain kyllä 200m, mutta arvaapa meneekö bussi tarhan suuntaan. Ei tasan mene.

Eli asutaan kyllä ihan julkisten vieressä, bussipysäkki näkyy ikkunasta, mutta mitäs se auttaa, jos on busseja kerran tunnissa. Kyllä se oma auto vaan on kätevin, ei voi mitään.

Vierailija
36/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minunkin mielestä olet pelottava ja olet hukannut tän ketjun pointin. Miksi asutte noin?

Vierailija
37/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarhaan on kilsa (hui), kävelkää tai fillaroikaa! Voi hyvää päivää! Kyllä on mammat laiskoja.

Vierailija
38/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäil sää sallii tai se muutoin on mahdollista, matkaa reilu 1 km. Talvella voidaan mennä potkukelkalla tai sitten sulan maan aikana pyörällä. Samalla reissulla tulee itsekin liikuttua ja koira ulkoilutettua. Mutta useat saman tien varrella asuvat naapurimme kyllä kuskaavat lähes aina lapsiaan autolla, ihmettelen kyllä miksi?

Jos minulla on töihin meno/sieltä kotiin tulo (matkaa noin 40 km) kuljemme nuo matkat autolla. Silloin ajan säästämiseksi käytän autoa.

Vierailija
39/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kolmen lapsen pitää olla samaan aikaan eri paikoissa, niin on pakko turvautua autoon.

Meiltä löytyy lapsia 4 ja viides mahassa rv38. Kaksi isointa polkee itse ja kaksi pienintä joko pyöräkärryssä tai sitten pienin kärryssä ja toiseksi pienin polkee itse.

Näin ollaan menty tähän asti ja mennään niin pitkälle kun pieninkin on syntynyt. Sitten taas kävellään, kunnes on riittävän iso fillarin kyytiin.

Onneksi (tai ehkä juuri siitä syystä, että en ole turvautunut autokyyteihin) on ollut helppo raskausaika ja pystyn yhä vielä polkemaan mahani kanssa., vaikka lapset kyydissä. Liioskipuja ja supisteluja kyllä löytyy, mutta eikös niitä pidäkin olla....tuleepa sutjakkaammin uloskin, kun on kohtu päässyt harjoittelemaan ja liitokset venymään. :D

Mutta syy tuohon kysymykseen: laiskuus ja helpommalla pääseminen on varmaan ne oikeat syyt monellakin

Vierailija
40/58 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarhaan on kilsa (hui), kävelkää tai fillaroikaa! Voi hyvää päivää! Kyllä on mammat laiskoja.

Äiti käy 8h päivässä töissä, tekee sen päälle ruuat, käy kaupassa ja siivoaa, pesee pyykit, viettää aikaa lastensa kanssa ja sitten saa vielä kuulla olevansa LAISKA. Ihanko oikeasti olet tätä mieltä?