Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä pitäisi muuttaa pois kotoa?

Vierailija
07.04.2015 |

Mikä teidän mielestänne on sopiva ikä muuttaa pois kotoa? Kuinka olette ajatelleet että lapsenne hoitaa/olette hoitaneet lastenne toimeentulon kun muuttavat pois kotoa? Entä jos opiskelee samalla paikkakunnalla jossa asutte, saako asua kotona? Oletteko valmistelleet lasta kotoa muuttoon mitenkään ja minkä ikäisestä lähtien? Mitä tekisitte nyt toisin ja mitä samoin kuin olette tehneet?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi asuu kotona siihen saakka kun itse pystyy muuttamaan taloudellisesti. Meillä autetaan lapsia vaikka ovat jo täysi-ikäisiä. Jos käyvät työssä ja elävät säntillisesti niin autetaan heitä tilanteen mukaan. Mutta jos on varaa laittaa rahaa turhuuteen niin sitten ei enään auteta.

Turhuudeksi katsomme alkoholin, ravintolassa juoksun, etelänmatkat ym. ei niin tärkeää. Sitten jos noihin on varaa niin silloin ei tarvitse taloudellista tukea.

Vierailija
2/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aik. 18v ja viim. 25v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaistaan 18v ja viimestään 24v

Vierailija
4/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisintaan 14-15 ja viimestään 20v vähintään.

Vierailija
5/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:00"] viimestään 20v vähintään.
[/quote] Häh

Vierailija
6/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan 3 ja 4, ei ole kiire pois jos vanhemmilla vaan rahat riiittää. Tilanteen mukaan edetään. Itse vaan pelkään että noin 20v. omaan kotiin koska tuskin on varaa elättää pitempään ja toiset haluaakin lähteä aikaisemmin jos esim. seurustelee.

Vierailija
7/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, olen samaa mieltä muiden kuin nro 5:n kanssa. Joku tuolla toisessa keskusteluketjussa oli sitä mieltä että jokainen heittää pihalle "lapsensa" kun tämä on 18-vuotias. Minä olen myöskin sitä mieltä, että siihen asti kun kykenee taloudellisesti itsenäiseen elämään, sehän harvoin 18-vuotiaana vielä onnistuu. Mielestäni työssäkäyväkin saa asua kotona jos kerryttää asuntosäästöjä. Meillä on lapsille laitettu rahastotalletukset jo pieninä, joita saavat sitten itse jatkaa kun tienaavat, osa varmaan menee asunnon käsirahaan ja omarahoitusosuuteen. Ollaan kyllä ajateltu että taataan lasten asuntolainaa siltä osin kuin eivät saa asuntoa vastaan lainaa ja ei ole vielä omia säästöjä. Pääasia, että pääsevät jossain vaiheessa omistusasuntoon eivätkä joudu asumistukea käyttämään kuin korkeintaan jos opiskelupaikka löytyy jostain niin kaukaa ettei kotoa opiskelu onnistu. ap.

Vierailija
8/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viimeistään 20 vuotiaana, herran jestas sinne äidin tissille ole tarkoitus jäädä asumaan ellei halua peräkammarin pojaksi. Ei kyllä pokka kestäisi jos joku kaveri sanoisi asuvansa vielä vanhempiensa kanssa. Eikun hei, sehän on meillä täällä maalla ihan normaalia että muutetaan aiemmin pois kotoa koska ei ole mahdollista käydä yliopistoon asti kouluja samalla paikkakunnalla vanhempien nurkissa!

Vierailija
9/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli asunto tiedossa jo ennen 18v syntymäpäivää ja vähän se jälkeen pääsin jo muuttamaan... Minusta se oli hyvä ikä muuttaa, mutta nuorempana en varmasti olisi pärjännyt. Eli aikaisintaan 18, viimeistään joku 22

Vierailija
10/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähden heti, kun saan opiskelupaikan, eli luultavasti tänä syksynä -20v

Vierailija
11/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin samana vuonna kun täytin 15 ja hyvin on menny elämässä. Vanhemmat toki tukivat täysi-ikäisyyteen saakka kovasti ja vieläkin jos tarvitsen apua niin sitä heiltä saan. Mutta kuutisen vuotta tässä on asuttu omillaan eikä tunnu että olisi yhtään liian aikaisin lähtenyt, aina ei ole sitä mahdollisuutta että voisi asua kotona jos haluaa kouluttautua..

Vierailija
12/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen 18 mutta viimeistään 20 v. Miksi aikuisen parikymppisen pitäisi enää roikkua vanhemmillaan?

Vierailija
13/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoispoikani täyttää tänä vuonna 20. Hän on kevään abi, ja heinäkuussa hän menee armeijaan, ja on siellä näillä näkymin vuoden. Mitään järkeä muuttaa pois kotoa ennen armeijasta kotiutumista ei minusta (eikä hänestä) ole. Ja minun puolestani voi asustella vielä senkin jälkeen kotona kunnes saa opinnot alkuun ja opiskelijakämpän alle.

Vierailija
14/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsi on 20 v. mutta opiskelee yliopistossa vielä neljä vuotta? Jos vanhemmat pystyvät elättämään niin eihän ole mitään järkeä ottaa opintolainaa ja nostella tukia.

Vierailija
15/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, huh. Helpotuksen huokaus. Fiksuilta vaikutatte, myös ne, jotka ovat aikaisin kotoaan opiskelujen vuoksi joutuneet muuttamaan. ap.

Vierailija
16/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:23"]Ei ennen 18 mutta viimeistään 20 v. Miksi aikuisen parikymppisen pitäisi enää roikkua vanhemmillaan?
[/quote]
Eli yhteiskunnan elätiksi sit vaan jos ei ole töitä?

Vierailija
17/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin 18 vuotiaan pois kun aloin saamaan sosiaalitukea niin ei järkeä asua kotona enää. Jos opiskelee niin sitten on ymmärrettävää asua viel täysikäsenä kotona.

Vierailija
18/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:52"]Itse muutin 18 vuotiaan pois kun aloin saamaan sosiaalitukea niin ei järkeä asua kotona enää. Jos opiskelee niin sitten on ymmärrettävää asua viel täysikäsenä kotona.

[/quote]
Minusta sosiaalituet voisi lakkauttaa ja vanhempien elatusvelvollisuus 30v asti.
Veikkaan että työnteko alkaisi maistua hyvinkin nopsaan.

Vierailija
19/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan.

- P21 (Peräkamaripoika)

Vierailija
20/82 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:52"]Itse muutin 18 vuotiaan pois kun aloin saamaan sosiaalitukea niin ei järkeä asua kotona enää. Jos opiskelee niin sitten on ymmärrettävää asua viel täysikäsenä kotona.

[/quote]
Minusta sosiaalituet voisi lakkauttaa ja vanhempien elatusvelvollisuus 30v asti.
Veikkaan että työnteko alkaisi maistua hyvinkin nopsaan.
[/quote]
Sinun mielipiteelläsi ei ole onneksi mitään väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä