Minkä ikäisenä pitäisi muuttaa pois kotoa?
Mikä teidän mielestänne on sopiva ikä muuttaa pois kotoa? Kuinka olette ajatelleet että lapsenne hoitaa/olette hoitaneet lastenne toimeentulon kun muuttavat pois kotoa? Entä jos opiskelee samalla paikkakunnalla jossa asutte, saako asua kotona? Oletteko valmistelleet lasta kotoa muuttoon mitenkään ja minkä ikäisestä lähtien? Mitä tekisitte nyt toisin ja mitä samoin kuin olette tehneet?
Kommentit (82)
Ite asuin 32 vuotiaaksi kotosalla, mutta opiskelin eka 25v asti ja sitten sairastelin vakavasti. Muutin pois, kun lähin opiskelee lisää ja parannuin.
16-18v jos vanhemmat voi tukea vuokran maksussa. Myöhemmin jos ei pysty ja ei saa töitä opintojen ohelle.
Tämä tuntuu olevan sellainen ikuisuuskysymys mutta tässä oma näkemykseni.
Mielestäni ei ole mitään tiettyä ikää joka velvoittaisi muuttamaan pois kotoa. Jokainen etenee oman elämäntilanteensa mukaan. Jos on esimerkiksi hyvät välit vanhempiinsa ja kantaa kortensa kekoon kulujen puolesta mikäs siinä.
Tiedän erään miehen joka asuu vielä kotonaan ja on 40 - vuotias. Eikä siinä ole mielestäni mitään outoa. Eihän se ole muilta pois.
Tytöt on muuttaneet 19v:nä ja poika 20v:nä armeijan jälkeen yhteen nykyisen vaimonsa kanssa.
Opiskelun ohessa ovat tehneet töitä koko ajan, me olemme tukeneet tarvittaessa. Käytännössä tuo apu on ollut enemmän sitä että ovat tulleet viikonloppuisin kotiin syömään tai hakeneet pakkasesta ylijääneitä ruoka-annoksia.
pk seutu
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lapsi on 20 v. mutta opiskelee yliopistossa vielä neljä vuotta? Jos vanhemmat pystyvät elättämään niin eihän ole mitään järkeä ottaa opintolainaa ja nostella tukia.
Tai mennä töihin tai ottaa asuntolainaa tai muuttaa vuokralle tai alkaaseustelemaan tai...
Vierailija kirjoitti:
Tytöt on muuttaneet 19v:nä ja poika 20v:nä armeijan jälkeen yhteen nykyisen vaimonsa kanssa.
Opiskelun ohessa ovat tehneet töitä koko ajan, me olemme tukeneet tarvittaessa. Käytännössä tuo apu on ollut enemmän sitä että ovat tulleet viikonloppuisin kotiin syömään tai hakeneet pakkasesta ylijääneitä ruoka-annoksia.
pk seutu
Missäs välissä on opeteltu itsenisyyttä ja tulemaan toimeen omin voimin elämässä?
Yliopistossa opiskeleva asuu kotona. 20 jee. Hgissä asutaan.
Oma 17v suunnitteli muuttavansa heti kun täyttää 18. Torppasin idean alkuunsa, meni juuri lukion toiselle. Päästiin kompromissiin että käy lukion kotoa.
muutin 17-vuotiaana opiskelukaupunkini halvimpaan opiskelijakämppään ja pärjäsin omillani opintotuen kanssa. elin niukasti, mutta olin onnellinen. tuolloin en osannut pestä edes pyykkiä, mutta tekemällä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pk seutu
Missäs välissä on opeteltu itsenisyyttä ja tulemaan toimeen omin voimin elämässä?
Ihan tässä kotona ollessa oppineet perusasiat: siivouksen, ruuanlaiton, rahankäytön jne. Missäs muualla?? Jokainen tehnyt töitä n 15 v lähtien + kesät. Ei mitään ongelmia, kaikilla heti opiskelun jälkeen vakityöt ja tilillä mukavasti rahaa, omat asunnot jne.
Ei sitä itsenäisyyttä kotona opita vaan vasta sitten kun on lähdetty omilleen.
Minä elätän 20 v asti, koska ennen sitä ei mitään tukiakaan tipu, kun vanhempien tulot vaikuttaa.
Senkin jälkeen tilanteen mukaan, esim. koulun saa käydä loppuun asti, mutta sitten kun on valmistunut ja saa töitä, niin viimeistään on aika lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teidän mielestänne on sopiva ikä muuttaa pois kotoa? Kuinka olette ajatelleet että lapsenne hoitaa/olette hoitaneet lastenne toimeentulon kun muuttavat pois kotoa? Entä jos opiskelee samalla paikkakunnalla jossa asutte, saako asua kotona? Oletteko valmistelleet lasta kotoa muuttoon mitenkään ja minkä ikäisestä lähtien? Mitä tekisitte nyt toisin ja mitä samoin kuin olette tehneet?
Sopiva ikä on sillloin kun nuori osoittaa halua tai tarvetta muuttaa pois.Yleensä se tapahtuu 18-20-vuotiaana. Se miten lapsi hoitaa elatuksensa on hänen oma asiansa, toivon kuitenkin että kodista saadut opit auttavat. Hyvä vanhempi opettaa lapsilleen kotityöt, oman talouden hallinnan sekä kannustaa lasta miettimään ja suunnittelemaan tulevaisuuttaan jo teini-iän kynnyksellä. Oma lapseni hoiti itsenäisesti jatko-opiskelupaikan hakemisen, asuntohaut, opintotukiasiat, vakuutukset yms. Hänelle oli vuosien varrella ostettu astioita, keittiövälineitä sekä huonekaluja hänen poismuuttoaan silmällä pitäen.
Aikaisintaan 16v jos opiskelu sen vaatii. Viimeistään parikymppisenä
Vierailija kirjoitti:
Minä elätän 20 v asti, koska ennen sitä ei mitään tukiakaan tipu, kun vanhempien tulot vaikuttaa.
Senkin jälkeen tilanteen mukaan, esim. koulun saa käydä loppuun asti, mutta sitten kun on valmistunut ja saa töitä, niin viimeistään on aika lähteä.
Kyllä mä 16v sain jotain tukia kun opiskeluiden takia piti muuttaa pk seudulle lapista.
Minun vanhemmat asui MINUN luona kunnes täytin jotain 30v. Sitte rakensin toisen talon.
Vierailija kirjoitti:
Muutin 20-vuotiaana. En ymmärrä miten aikuinen voi elää aikuisen elämää vanhempien silmien alla..?
Ei voikaan elää. On täysi mahdottomuus elää"aikuisten" elämää. Minun kotiini ei ainakaan tuoda nais -/ miesystäviä ja aleta kotia leikkimään.
Siinä vaiheessa kun aletaan juosta kylillä ja baareissa notkutaan on aikuisten lasten aika nostaa kytkintä.
Omassa kodissa tekevät mitä haluavat. Vanhempien kotona pitää kunnioitta sitä että he ovat sen talon "aikuiset".
Itse lähdin kotoa kun olin 16. Vanhempani ei ollut kyllä uutisesta tyytyväisiä. Se oli minulle kyllä hyvä aika. Olen nyt 18.
Ps:jos olet ala ikäinen kannattaa lähteä siinä iässä
Mielestäni ei minkään ikäisenä. Jos muuttaa uuteen kotiin, on taas kotona, ja sieltä pitäisi muuttaa pois.
No jos 3-kymppisenä sitten lähtisi. Tai jos aikasemmin haluaa lähtee niin sitten lähtee aikasemmin.
Eli sitten kun tuntuu että pärjää.
Itse muutin kotoa 18-vuotiaana, pk-seudulle opiskelemaan. Nyt vanhempikin lapseni asuu vielä kotona, 21 v, työssäkäyvä ja hakee opiskelemaan. Maksaa palkastaan pienen osan ylläpidosta, mikä ei tietenkään ole missään suhteessa kuluihin. En kuitenkaan halua hoputtaa pois, niin kauan kuin haluaa olla. Pojalla on tyttöystävä, joten eiköhän nuo kohta ala lentää keskenään ilman mitään tuuppimistakin.