Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

selittäkää etelä-pohjalaisuus

Vierailija
23.04.2015 |

tuli mieleen tuosta junteimmat ja rumimmat kaupungit -ketjusta, kun siinä mainittiin seinäjoki useasti, että millaista siellä etelä-pohjanmaalla sitten on? onko siellä niin junttia ja rumaa.

minulla ollut vuosia sitten muutama etelä-pohjanmaalta kotoisin oleva työkaveri, jotka kovasti kaipasivat sinne seuduille takaisin. ja mainostivat joka välissä etelä-pohjalaisuuttaan :D pitäisikö etelä-pohjalaisuus levittää laajemmalle alueelle?

Kommentit (217)

Vierailija
141/217 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka juttelisi ihan kohteliaisuuttaan varatulle niin ai että sieltä tulee naisen puolelta pahaa silimää

Vierailija
142/217 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menee E-Pohjanmaalle on kuin matkustaisi aikakoneella jonnekin. 40v taakse. Henkisesti.

Riittääkö tuokaan?

Näin pandemian aikana tuo pohjalainen suoraanpuhuminen tuli taas esille, heh.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006461049.html

Sairaanhoitopiiri erikseen ohjeisti Koronaan sairastuneita olemaan asiasta hiljaa, jottei tule ihmisjahtia! Noitavainojen aikaako siellä vielä eletään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/217 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisjahti? Ehkä ajattelivat että positiivisen tuloksen saaneita aletaan muiluttaa rajan tai saunan taakse.

Vierailija
144/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yihaaaaa

Vierailija
145/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla kaikki asiat työpaikkojen jakpon menee suhteilla ja kuka sut tuntee. Ja kuka isäs oli. Hyvässä ja pahassa.

Idioottien maakunta. Älyköt ei viihdy siittolassa.

Vierailija
146/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Keski-Pohjanmaalta ja on sinne mukava välillä mennä takaisin, on paljon tilaa eikä hirveitä ruuhkia/ihmispaljoutta missään + paljon luontoa. Joku mainitsi tuon 'Ei tartte auttaa!', tunnistan sen itsestäni liiankin hyvin xD Hoidan meillä kotona kaikki paska(iset)hommat kun mies ei saa mitään aikaiseksi.. Muutenkin se hurtti huumori ja sellainen suorasukaisuus on kyllä saanut meikän välillä vähän vääränlaisiin tilanteisiin :P

Vierailija
147/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ei aiheuta kuulujalle niin paljon myötähäpeää kuin eteläpohjalaisen tapa esitellä varakkuuttaan. Taitavat kaikki olla alkujaan köyhistä, pienistä rintamamiestaloista, kun pitää niin pullistella.

Vierailija
148/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama syy, miksi Etelä-Pohjanmaalle kannattaa lähteä käymään ja ihastumaan

1. PowerPark (Kauhava)

2. Galleria Palmu, Juhani Palmun maalauksia (Kauhava)

3. Merimaan Kutomo, sisustustekstiilejä (Kauhava)

4. Verso Food, härkäpapuja, härkis, beanit (Kauhava)

5. Ähtärin Eläintarha (Ähtäri)

6. Tuurin kyläkauppa (Tuuri)

7. Tangomarkkinat (Seinäjoki)

8. Simpsiö laskettelukeskus (Lapua)

9. Lapuan Kankurit, eteläpohjalaista designia (Lapua)

10. Kauhavan lentokenttä, kiitotie 2,7 km

11. Iisakki Järvenpään puukkomuseo (Kauhava)

12. Ähtäri Golf

13. Lappajärvi Golf

14. Kylpylä Kivitippu

15. Härmän Kylpylä, kylpylähotelli (Härmä, Kauhava)

16. Duudsonit Activity Park (Seinäjoki)

17. Lakeuden Risti (Seinäjoki)

18. Lauhanharjun kansallispuisto (Isojoki)

19. Kaustisen kansanmusiikkijuhlat (Kaustinen)

24. Provinssirock

25. Koskenkorva Museo (Koskenkorva, Ilmajoki)

26. Kyrö Distillery, ruisviski ja Napue gini (Isokyrö)

27. Juustoportti (Jalasjärvi)

28. Jokipiin Pellava (Jokipii, Jalasjärvi)

29. Ilmajoen Musiikkijuhlat

30. Kuortaneen Urheiluopisto

Vierailija
149/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään muu ei aiheuta kuulujalle niin paljon myötähäpeää kuin eteläpohjalaisen tapa esitellä varakkuuttaan. Taitavat kaikki olla alkujaan köyhistä, pienistä rintamamiestaloista, kun pitää niin pullistella.

Voihan vaikkapa Seinäjoen keskustaa ja sen arkkitehtuuria katselemalla todeta, että ei siellä ole rahassa ole kylvetty.

Vierailija
150/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotettavia, rehellisiä, ahkeria, yritteliäitä, suoria, omalaatuisia, vähän hullujakin

Olen lähtenyt pois Etelä-Pohjsnmaalta, mutta eteläpohjalaisuus asuu syvällä arvomaailmassa

Tunnistan heti eteläpoholalaasen kun sellsisen kuulen murteesta

Tilaa on hengittää

Ei ole ruuhkia

Ei ole kerrostaloslummeja

Sielu lepää

On turvallista ja kotoosta

Vierailija
151/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat.

Vierailija
152/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

soooo. onko aloittaja saanu joskus könihinsä kun nuan miälensä pahoottanhelta vaikuttaa.

ja ei pohojammaalla sen ilikiämpiä olla ku muallakaan. tiätty reiluus on mutta se saattaa olla vähä pinnan allaki.

Vierailija
153/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojalaaset ovat tunnetusti vaatimattomia.

Kun hyvää yrittää niin priimaa pukkaa tulemahan.

Vierailija
154/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kaikki liittää yhteen vain Seinäjoen ja Etelä-Pohjanmaan. Todellisuudessa Etelä-Pohjanmaa on laaja ja sinne mahtuu monta murretta esimerkiksi. Seinäjoki-Lapua alueen ihmiset on ehkä ylpeitä historiastaan (Lapuan liike)eri tavoin kuin muu alue. Järvipohjanmaan ihmiset ovat vaatimattomia, rehellisiä ja nöyriä, sellaisia "enhän vaan oo vaivaksi, ei mun takia tartte" - tyylisiä. Murre on myös ihan omanlaisensa, vähän savolaisuutta siinä on mukana.

Kauhava-Härmä alue nojaa myös historian puukkojunkkareihin. Se historia näyttäytyy nykyisin ehkä siinä yrittäjyyden arvostuksena, "kovalla työllä oon ite tienannu enkä apua tartte". Ja osa Etelä-Pohjanmaata on Töysä ja Tuuri, vähän sellaista suuruudenhulluutta sielläkin on nähtävissä.

Itse olen Etelä-Pohjanmaan rannikolta kotoisin ja mielenkiinnolla lukenut tätä ketjua. Lakeus on hieman erilainen (lue paljon), kuin rannikko.

Ei Eteläpohjanmaalla ole rannikkoa!  Vaasa on Pohjanmaata.

Vierailija
155/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon eteläpohojanmaalta.

Avun pyytäminen muilta on ihan maharotoon ajatuskin. Mialuummin kiroolen ittekseni ja sanon notta pitääkö mun tuskin juttu saa—na ristus poikohon itte teherä.

Muut teköö mitä ne osaa. Mä osaan teherä mitä vaan tahaton.

Vierailija
156/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moomma sellaasia notta ei paljua selitellä!

Mitä selittämistä paljussa on?

Kyllä yksinkertaisempikin ihminen tajuaa mikä palju on ja mitä sillä tehdään. En tuolla nyt vielä hirveästi kehuskelisi.

Vierailija
157/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta muuttaneena tänne, olen saanut hyviä ystäviä. Kestihän se jonkun vuoden, mutta kun on tullut hyväksytyksi, ystävyys kestää.

Vierailija
158/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotettavia, rehellisiä, ahkeria, yritteliäitä, suoria, omalaatuisia, vähän hullujakin

Olen lähtenyt pois Etelä-Pohjsnmaalta, mutta eteläpohjalaisuus asuu syvällä arvomaailmassa

Tunnistan heti eteläpoholalaasen kun sellsisen kuulen murteesta

Tilaa on hengittää

Ei ole ruuhkia

Ei ole kerrostaloslummeja

Sielu lepää

On turvallista ja kotoosta

Sen mitä eepeeläisiä tunnen, jättäisin ekan lauseen pari ensimmäistä adjektiivia pois.

Mutta niinhän se on, kun itseään kehuu niin kehutuksi tulee. Eikä aina niin objektiivisesti.

Vierailija
159/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmat.

Tämä. Ja taustalla kyvyttömyys oikeaan ja avoimeen keskusteluun.

Vierailija
160/217 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisjahti? Ehkä ajattelivat että positiivisen tuloksen saaneita aletaan muiluttaa rajan tai saunan taakse.

Joskus törmäsin seudulla myytäviin lapsille tarkoitetuihin muilutus-leikkiautoihin. Ehkä ajatuksena oli niiden siivellä kertoa taaperoille paikallishistoriasta, kuinka iso-paappa muinoin muilutti eli pahoinpiteli...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän