Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

selittäkää etelä-pohjalaisuus

Vierailija
23.04.2015 |

tuli mieleen tuosta junteimmat ja rumimmat kaupungit -ketjusta, kun siinä mainittiin seinäjoki useasti, että millaista siellä etelä-pohjanmaalla sitten on? onko siellä niin junttia ja rumaa.

minulla ollut vuosia sitten muutama etelä-pohjanmaalta kotoisin oleva työkaveri, jotka kovasti kaipasivat sinne seuduille takaisin. ja mainostivat joka välissä etelä-pohjalaisuuttaan :D pitäisikö etelä-pohjalaisuus levittää laajemmalle alueelle?

Kommentit (217)

Vierailija
101/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristus notta ootta kaikki vääräs! Kattokaa ny vaikka Duudsoneesta mallia kuinka pohojanmaalla asiat hoirethan.

Pohjonmaalaanen sanoo: ruursoneesta

Vierailija
102/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menee E-Pohjanmaalle on kuin matkustaisi aikakoneella jonnekin. 40v taakse. Henkisesti.

Tämä on totta. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta ja kun käyn kotona, niin siellä mikään ei ole muuttunut eikä koskaan tulekaan muuttumaan.

Ahdistaa se tunkkaisuus ja ahdasmielisyys. Perinteet ovat tärkeämpiä kuin ihmiset ja kaikki tehdään niin kuin on aina tehty. Miehet ja pojat ovat perheen passattavia kuninkaita. Tämä kai on sitä pohjalaisen naisen viisautta, josta itse olen jäänyt paitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristus notta ootta kaikki vääräs! Kattokaa ny vaikka Duudsoneesta mallia kuinka pohojanmaalla asiat hoirethan.

Voi se d t:ksikin joskus ääntyä => Ruutsonit

Tuon "Kovat miehet"- pätkän puhe on jonkinlaista Pohjois-Pohjanmaapainotteista yleiskieltä lievin eteläpohjalaismaustein.

Ihan hyvä parodia.

Vierailija
104/217 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein sen virheen, että muutin miehen perässä pienelle paikkakunnalle Etelä-Pohjanmaalle. Anoppi on ollut todella ”auttavainen”, tästä löytyy tarinoita ketjuista, jossa käsitellään rajattomia isovanhempia.

Yhtään ainoaa ystävää en ole löytänyt, koska olen muukalainen. Mammakerhoissa yritin käydä kun lapset oli pieniä, mutta selkeästi en ollut tervetullut sinne. Onneksi lapset ovat jo isompia, joten ei tarvitse mennä enää. Ehkä sopisin paremmin joukkoon, jos mies olisi maajussi, mutta kun ei ole. Käy ryökäle kaupungissa töissä.

Monet naiset täällä tuntuvat olevan todella alamaisia miehelleen, tekevät näille eväät töihin jne. En voi ymmärtää. Selän takana pskan puhuminen on todella yleistä. Oudointa, että vain muiden kriisit ja onnettomuudet ovat kertomisen arvoisia, onnistumiset ei. Tai jos niistä kerrotaan, niin ”heti on ylpistynyt” jos töissä edennyt tms. Anoppi oli oikein tärinästä, kun tuttavan lapsi oli jäänyt auton alle. Ämmä juoksi (kirjaimellisesti!) talosta taloon paasaamalla asiasta. Passaamisesta ei ollut tippaakaan myötätuntoa niitä kohtaan, joille oli käynyt huonosti, vaan nautintoa, kun sai tuoda huonoja uutisia ja olla huomion keskipisteenä.

Omaisuuden keräämisellä tavoitellaan sitä, että muut olisivat kateellisia.Siksi pitäisi olla vähän isompi ja kalliimpi auto/talo/traktori kuin naapurilla. Mahtailu ja uho taas peittävät epävarmuutta, ettei kukaan vain huomaisi ettei olekaan mitään muuta kuin ihan tavallinen tallaaja.

Olisin niin valmis muuttamaan täältä pois, mutta miehen taivuttelu on vielä kesken. Ei täällä voi viihtyä kuin tähän sairaaseen kulttuuriin kasvanut.

Vierailija
105/217 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kaikki liittää yhteen vain Seinäjoen ja Etelä-Pohjanmaan. Todellisuudessa Etelä-Pohjanmaa on laaja ja sinne mahtuu monta murretta esimerkiksi. Seinäjoki-Lapua alueen ihmiset on ehkä ylpeitä historiastaan (Lapuan liike)eri tavoin kuin muu alue. Järvipohjanmaan ihmiset ovat vaatimattomia, rehellisiä ja nöyriä, sellaisia "enhän vaan oo vaivaksi, ei mun takia tartte" - tyylisiä. Murre on myös ihan omanlaisensa, vähän savolaisuutta siinä on mukana.

Kauhava-Härmä alue nojaa myös historian puukkojunkkareihin. Se historia näyttäytyy nykyisin ehkä siinä yrittäjyyden arvostuksena, "kovalla työllä oon ite tienannu enkä apua tartte". Ja osa Etelä-Pohjanmaata on Töysä ja Tuuri, vähän sellaista suuruudenhulluutta sielläkin on nähtävissä.

Itse olen Etelä-Pohjanmaan rannikolta kotoisin ja mielenkiinnolla lukenut tätä ketjua. Lakeus on hieman erilainen (lue paljon), kuin rannikko.

Vierailija
106/217 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kaikki liittää yhteen vain Seinäjoen ja Etelä-Pohjanmaan. Todellisuudessa Etelä-Pohjanmaa on laaja ja sinne mahtuu monta murretta esimerkiksi. Seinäjoki-Lapua alueen ihmiset on ehkä ylpeitä historiastaan (Lapuan liike)eri tavoin kuin muu alue. Järvipohjanmaan ihmiset ovat vaatimattomia, rehellisiä ja nöyriä, sellaisia "enhän vaan oo vaivaksi, ei mun takia tartte" - tyylisiä. Murre on myös ihan omanlaisensa, vähän savolaisuutta siinä on mukana.

Kauhava-Härmä alue nojaa myös historian puukkojunkkareihin. Se historia näyttäytyy nykyisin ehkä siinä yrittäjyyden arvostuksena, "kovalla työllä oon ite tienannu enkä apua tartte". Ja osa Etelä-Pohjanmaata on Töysä ja Tuuri, vähän sellaista suuruudenhulluutta sielläkin on nähtävissä.

Itse olen Etelä-Pohjanmaan rannikolta kotoisin ja mielenkiinnolla lukenut tätä ketjua. Lakeus on hieman erilainen (lue paljon), kuin rannikko.

Missä kohdassa Etelä-Pohjanmaa on rannikolla? Siis jos järven rantaa ei oteta huomioon? https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Etel%C3%A4-Pohjanmaan_maakunta

Vierailija
107/217 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ku ruursoniista.

Vierailija
108/217 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaassa ( siis niin Etelä-, Keski- kuin tavallisessa Pohjanmaassakin) jotenkin tiivistyy mielestäni suomalaisuuden ikävimmät puolet: vittumaisuus, muukalaispelkoisuus, ankeuden rakastaminen, tahallinen junttius, sekä pinnan alla kuohuva väkivaltaisuus.

t. Helsingissä syntynyt, sukujuuret Hämeessä ja Karjalassa

Vierailija
109/217 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohojammaan mummu kun kerran lääkäriin päätyi niin tuumasi tohtori että taitaa olla virus. No siihen mummu että hyvä nottei oo käres kun pitääs vielä papalle villasukat neuloo ennen talvee.

Ei-pohjalaisten keksimä pohjalaisvitsi.

Ja vielä tosikkoja näköjään. Terveiset Savosta.

Yllättäen leppoisasta Savosta löytyy paljon tosikkoja, eivät osaa nauraa itselleen yhtään 🙄

Vierailija
110/217 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohojammaan mummu kun kerran lääkäriin päätyi niin tuumasi tohtori että taitaa olla virus. No siihen mummu että hyvä nottei oo käres kun pitääs vielä papalle villasukat neuloo ennen talvee.

Yllättäen leppoisasta Savosta löytyy paljon tosikkoja, eivät osaa nauraa itselleen yhtään 🙄

Kyllä, pilloo hehhäään toesista, mutta itse ei kestetä pienintäkään huulenheittoa.

Näinhän savolaisketjussa määriteltiin savolainen leppoisuus/lupsakkuus.

Vierailija
111/217 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaassa ( siis niin Etelä-, Keski- kuin tavallisessa Pohjanmaassakin) jotenkin tiivistyy mielestäni suomalaisuuden ikävimmät puolet: vittumaisuus, muukalaispelkoisuus, ankeuden rakastaminen, tahallinen junttius, sekä pinnan alla kuohuva väkivaltaisuus.

t. Helsingissä syntynyt, sukujuuret Hämeessä ja Karjalassa

Aika pieni otanta taitaa olla, jos niputat samaan kaikki eri Pohjanmaat. Etelä-Pohjalaiset ovat ihan oma rotunsa.

Vierailija
112/217 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pilloo hehhäään toesista, mutta itse ei kestetä pienintäkään huulenheittoa.

Näinhän savolaisketjussa määriteltiin savolainen leppoisuus/lupsakkuus.

Sama pätee eteläpohjalaisen. Ja mitä rankemmin toisista heittää huulta, sitä vähemmän on kykenevä olemaan itse vitsin kohteena.

Vierailija
113/217 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, täällä joku jo ilmoittaa olevansa Etelä-Pohjanmaan rannikolta kotoisin. Mihinähän sellaanen rannikko sijaattoo?

Vierailija
114/217 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, täällä joku jo ilmoittaa olevansa Etelä-Pohjanmaan rannikolta kotoisin. Mihinähän sellaanen rannikko sijaattoo?

Lappajärvellä

Vierailija
115/217 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siellä itse kuokitun Kyrkköösjärven "ulapan" äärellä.

Vierailija
116/217 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein sen virheen, että muutin miehen perässä pienelle paikkakunnalle Etelä-Pohjanmaalle. Anoppi on ollut todella ”auttavainen”, tästä löytyy tarinoita ketjuista, jossa käsitellään rajattomia isovanhempia.

Yhtään ainoaa ystävää en ole löytänyt, koska olen muukalainen. Mammakerhoissa yritin käydä kun lapset oli pieniä, mutta selkeästi en ollut tervetullut sinne. Onneksi lapset ovat jo isompia, joten ei tarvitse mennä enää. Ehkä sopisin paremmin joukkoon, jos mies olisi maajussi, mutta kun ei ole. Käy ryökäle kaupungissa töissä.

Monet naiset täällä tuntuvat olevan todella alamaisia miehelleen, tekevät näille eväät töihin jne. En voi ymmärtää. Selän takana pskan puhuminen on todella yleistä. Oudointa, että vain muiden kriisit ja onnettomuudet ovat kertomisen arvoisia, onnistumiset ei. Tai jos niistä kerrotaan, niin ”heti on ylpistynyt” jos töissä edennyt tms. Anoppi oli oikein tärinästä, kun tuttavan lapsi oli jäänyt auton alle. Ämmä juoksi (kirjaimellisesti!) talosta taloon paasaamalla asiasta. Passaamisesta ei ollut tippaakaan myötätuntoa niitä kohtaan, joille oli käynyt huonosti, vaan nautintoa, kun sai tuoda huonoja uutisia ja olla huomion keskipisteenä.

Omaisuuden keräämisellä tavoitellaan sitä, että muut olisivat kateellisia.Siksi pitäisi olla vähän isompi ja kalliimpi auto/talo/traktori kuin naapurilla. Mahtailu ja uho taas peittävät epävarmuutta, ettei kukaan vain huomaisi ettei olekaan mitään muuta kuin ihan tavallinen tallaaja.

Olisin niin valmis muuttamaan täältä pois, mutta miehen taivuttelu on vielä kesken. Ei täällä voi viihtyä kuin tähän sairaaseen kulttuuriin kasvanut.

Tutulle kuulostaa. Aina vaan uudelleen saa hämmästellä pohjalaista logiikkaa, tai sen puutetta. Meidän perheen on pelastanut 500km välimatka.

Vierailija
117/217 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmista toinen on etelä-pohjanmaalta ja muutenkin sukua paljon siellä. Itse olen asunut koko elämäni Helsingissä, mutta etelä-pohjanmaalla on ihanaa käydä ja sieltä on paljon hyviä muistoja. Mun mielestä ihana paikka! Ihmiset on aika suorasanaisia siellä, mutta itse niin tottunut siihen lapsesta asti ettei ihmetytä yhtään😂

Vierailija
118/217 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lappajärvellä

Mä veikkaisin, et vois olla esim. Närpiö

Vierailija
119/217 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lappajärvellä

Mä veikkaisin, et vois olla esim. Närpiö

Jag fick herppes i närppes?

Vierailija
120/217 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyrkkärillä tietysti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi