selittäkää etelä-pohjalaisuus
tuli mieleen tuosta junteimmat ja rumimmat kaupungit -ketjusta, kun siinä mainittiin seinäjoki useasti, että millaista siellä etelä-pohjanmaalla sitten on? onko siellä niin junttia ja rumaa.
minulla ollut vuosia sitten muutama etelä-pohjanmaalta kotoisin oleva työkaveri, jotka kovasti kaipasivat sinne seuduille takaisin. ja mainostivat joka välissä etelä-pohjalaisuuttaan :D pitäisikö etelä-pohjalaisuus levittää laajemmalle alueelle?
Kommentit (217)
Ja sitten tuo eepeen järviseutu. Evijärvi, lappajärvi, vimpeli ja alajärvi. Itse en noita laskisi perinteisiksi eteläpohjalaisiksi alueiksi. Murre aivan erilaista, savolaiselta kuulostavaa. Vimpelissä taisi muuten olla "savonjoki". Ja savolaiset asuttivat aikoinaan tuon alueen. Ja luonne enemmän sellaista "kierää ja juokalesmaista". Savoa sekin. Ennalta arvaamatonta toisin kuin jossakin lapualla, jossa ihmiset helppoja "luettavia". Kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Etelä-Pohjanmaa pelasti 1918 Vapaussodassa Suomen itsenäisyyden ja vapauden!
Sen verran voi sanoa, että jos Suomi sotaan joutuisi niin Etelä-Pohjanmaa on viimeinen paikka, jonka vihollinen valloittaisi. Eteläpohjalainen on mies on raavas, kova, rehellinen ja työteliäs mies, joka ei koskaan anna periksi. Ei koskaan.
Sanon tämän syntyperäisenä turkulaisena. Satun vaan tuntemaan noita hulluja aika paljon. Arvostan etelä-pohjalaisia. Voi olla, että täällä puhuttaisiin venäjää, jos ei pohjanmaan pojat olis laittanut kaikkeaan peliin - niinkuin tietysti teki muutkin suomalaiset.
Ittekki täältäpäi kirjoitti:
Ja sitten tuo eepeen järviseutu. Evijärvi, lappajärvi, vimpeli ja alajärvi. Itse en noita laskisi perinteisiksi eteläpohjalaisiksi alueiksi. Murre aivan erilaista, savolaiselta kuulostavaa. Vimpelissä taisi muuten olla "savonjoki". Ja savolaiset asuttivat aikoinaan tuon alueen. Ja luonne enemmän sellaista "kierää ja juokalesmaista". Savoa sekin. Ennalta arvaamatonta toisin kuin jossakin lapualla, jossa ihmiset helppoja "luettavia". Kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Tämä minun on pakko allekirjoittaa. Olen nimittäin juuri Järviseudulta kotoisin, enkä pidä sen alueen ihmisistä tyypillisimmillään sitten yhtään.
Pitkään ajattelin omien kokemusteni nojalla, että eteläpohjalaisten rehti maine olikin vääristelyä. Mutta ei: Nuo kieroiluklikit ovat nimenomaan savolaiskiilan piirre. Ikävä kyllä epärehellisyys yhdistettynä pohjalaistyyliseen uhoon ja jäykkään niskaan onkin sitten tyrmäävä yhdistelmä.
Päälle vielä tuolla seutukunnalla voimissaan oleva vanhoillislestadiolainen uskonlahko, johon kuuluvat erityisen aktiivit ovat vuorenvarmoja omasta erehtymättömyydestään maallisissakin asioissa verrattuna muihin. Sekään ei ole tavallista eteläpohjalaisuutta, vaan esim. jo Järviseudun naapurissa Lapua on körttiläisten aluetta, jotka ovat uskossaan paljon vähemmän ehdottomia ja nöyrempiä.
Asun itse onnekseni nykyään muualla, mutta ikävä kyllä olen joutunut hoitamaan vanhempieni asioita sinne nyt viime vuosina. Niin paljon ei minua ole ikinä yritetty viilata linssiin isossa kaupungissakaan kuin tuolla. Ja ikinä kukaan ei kiinni jäädessäänkään mitenkään pahoittele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi entinen etelä-pohjanmaalainen ilmoittautuu. Itse en kyllä enää kaipaa sinne. Olen myös yrittänyt kitkeä itsestäni kaiken murteesta ja kovasta huuomorista lähtien pois, koska savoon muuttaneena koin, että minun puhetta ja huumoria ei täällä ymmärretä. Se mitä etelä-pohjanmaalta kaipaan on pellot, tasainen maisema ja paljon tilaa ympärillä.
Savolaisista voidaan olla montaa mieltä, mutta sellainen kova ja piikittelevä puhe katsotaan Savossa moukkamaisuudeksi. Muutaman kerran olen tuon tyyppistä vitsailua kuullut ja suu auki on jäänyt hämmästyksestä. Kyllä Suomen ”heimojen” kulttuurissa on eroja.
Olen paluumuuttaja, asunut Lapualla 5 v ja viihdyn tosi hyvin, tämä on hieno puutarhakaupunki kahden joen risteyksessä. On monenlaista kulttuuri -ja urheilumahdollisuudet, erinomainen terveydenhuolto, hyvät liikenneyhteydet, asuminen edullista, junalla Hkiin 2,5 tuntia. Seinäjoelle 20 km. Ihmiset ovat rehellisiä ja suoria.
Savolaisetkin ovat kovia kehumaan itseään, etenkin Itä-Savossa tämän huomasin.
Vierailija kirjoitti:
Annatko esimerkin? Montako savolaista tunnet? Voihan olla, että olen sokeutunut savolaisuudelle, mutta en tunnista yhtään tuota itsensä kehumista. Enemmänkin tapahtuu liiallista vähättelyä.
Vastenmielisiä piirteitä:
Vttuilaan, loukataan ja haukutaan ihmisiä päin naamaa ja se on muka leikkisää huumoria.
Selän takana juoruilu ja kateus
Materialismi yhdistettynä kateuteen: otetaan hirveitä lainoja että saadaan hankittua hienompi auto ja rakennettua ökympi talo kuin naapurilla
Elämää ohjaa pelko siitä, "mitä ihmisetkin sanovat" ja sen takia pitää esittää roolia: herätään aamuviideltä leikkaamaan nurmikkoa tai imuroimaan tms. ihan vain siksi, että pääsisi esittämään kaikille, miten ahkeraa väkeä muka ollaan
Tunteettomuus ja julmuus: keskenmenoa tai läheisen menetystä ei saa surra, koska "mitä ihmisetkin sanovat". Lapsettomuus on kauhea häpeä, josta kaikki huomauttelevat. Kissoja ja lintuja ammuskellaan huvin vuoksi,turkistarhauksessa ei nähdä mitään väärää.
Vanha ketju, mutta tulipas sopivaan ajankohtaan. Tähän on nyt pakko kertoa hyvin kuvaava tarina näin kunnallisvaalien alla. Seinäjoen nuorisovaltuusto oli tehnyt kaupunginvaltuustolle aloitteen, että kouluissa vegaanilapsille tarjottaisiin vegaaninen kouluruoka. Tähän asti kaupunki ei ole sitä tarjonnut ja he ovat ottaneet mukaan omat eväät. Kyse oli siis näiden vegaanikoululaisten/-opiskelijoiden aterioista, ei mistään kaikkien oppilaiden kasvisruokapäivistä. Ja korostetaan vielä, että aloite tuli itse nuorilta. Kustannukseksi tälle oli laskettu 2000 euroa/ vuosi eli kaupungin mittakaavassa ei oikein mitään.
Valtuustossa tämä nuorten aloite kumottiin. Perusteluita oli mm. kyllä lapset tarvitsevat lihaa ja tulee puutostautetja ja sitten kaikki lapset ovat nälkäisiä. Aloitteessa oli kuitenkin kattavasti selitetty mm, miten vegaaniruokavalio voidaan koostaa ravintosuositusten mukaisesti ja että esimerkiksi härkäpapu on kilohinnaltaan halvempaa kuin jauheliha. Vastustajat eivät siis edes olleet lukeneet aloitetta. Eivät edes sen vertaa, että olisivat tajunneet, että puhuttiin vain niistä vegaanikoululaisista eikä kaikista koululaisista.
Noh, valtuustossa kävi miten kävi. Valtuuston keskustelun kustannuksiksi arvioitiin 5000 euroa eli sillä olisi jo saatu 2,5 vuoden vegaaniruoat. Asian kruunaa vielä se, että perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu kirjoitti facebook-päivityksen, jossa kehui, miten oli voittanut taistelun vi he r va sem mis tolais ta mä dä t ys tä vastaan.
Tällaista porukkaa Etelä-Pohjanmaalla. Ja nämä ovat vielä ylpeitä tästä saavutuksestaan, että saivat nuorten oman aloitteen kumottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko esimerkin? Montako savolaista tunnet? Voihan olla, että olen sokeutunut savolaisuudelle, mutta en tunnista yhtään tuota itsensä kehumista. Enemmänkin tapahtuu liiallista vähättelyä.
Sama kokemus. Olen pohjalainen itä-Savossa ja kyllä täällä on jatkuva vähättely ja huono itsetunto. Pohjalainen mielletään ylpeäksi, koska hyvä itsetunto on täällä mystinen juttu valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran voi sanoa, että jos Suomi sotaan joutuisi niin Etelä-Pohjanmaa on viimeinen paikka, jonka vihollinen valloittaisi. Eteläpohjalainen on mies on raavas, kova, rehellinen ja työteliäs mies, joka ei koskaan anna periksi. Ei koskaan.
Sanon tämän syntyperäisenä turkulaisena. Satun vaan tuntemaan noita hulluja aika paljon. Arvostan etelä-pohjalaisia. Voi olla, että täällä puhuttaisiin venäjää, jos ei pohjanmaan pojat olis laittanut kaikkeaan peliin - niinkuin tietysti teki muutkin suomalaiset.
Tämoon taivaan tosi
Kun savolainen vittuilee, niin se tekee sen niin taitavasti että pohjalainen ei edes huomaa.
pohjanmaalla hoitoalakin on vain ihmiskunnan pohjasakan suojatyöpaikka
Suomalaisista tuli napuen taistelun jälkeen venäläisiä,ja sekin on kyrönmaalaisten syy,loputkin itäeuroopasta aikoinaan tulleet slaaveja
Miksi pitäisi selittää? Jokainen varmaan etsii omat selitykset.
Kyllä sielläkin pyörät pöllitään, vaikka olisi lukossa oman talon pihassa. Ja seinäjoki on hemmetin ruma kaupunki. Osa porukasta on rasistijuntteja, jotka ajelee madallussarjoilla ja spoilereilla varustetuissa amisbemareissaan kylillä rinkiä illat. Sitte istutaan abc:llä yöt.
En todellakaan kaipaa takaisin. Viihdyn miljoona kertaa paremmin kaupungissa akateemisissa piireissä, joissa voi keskustella asioista. En muuttais sinne vaikka maksettaisiin.
Pohjanmaa-elokuvassa römpän insinööri sanoi että muualta kaupunkiin muuttaneet pohjalaiset ovat toisilleen niin kateellista porukkaa ettei siihen auta muu kuin v*ttumaisuus. Aamen.
Kun eteläpohjalainen tunnustaa jonkin oman heikkoutensa, sekin kuulostaa usein omahyväiseltä.
Oma kokemus (yli 20 v naimisissa ep-laisen kanssa): käsittämättömän huono itsetunto, joka periytyy sukupolvelta toiselle ja jota yritetään epätoivoisesti paikkailla urheilusuorituksilla ja täysin merkityksettömillä name-droppauksilla.
Erittäin vahingollinen lastenkasvatuskulttuuri.
Pönötystä, luonnotonta sosiaalista käytöstä, jatkuvaa oman kruunun kiillottamista.