Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

selittäkää etelä-pohjalaisuus

Vierailija
23.04.2015 |

tuli mieleen tuosta junteimmat ja rumimmat kaupungit -ketjusta, kun siinä mainittiin seinäjoki useasti, että millaista siellä etelä-pohjanmaalla sitten on? onko siellä niin junttia ja rumaa.

minulla ollut vuosia sitten muutama etelä-pohjanmaalta kotoisin oleva työkaveri, jotka kovasti kaipasivat sinne seuduille takaisin. ja mainostivat joka välissä etelä-pohjalaisuuttaan :D pitäisikö etelä-pohjalaisuus levittää laajemmalle alueelle?

Kommentit (217)

Vierailija
61/217 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin nuorena pois, ja takaisin en kaipaa. Mutta niitä maisemia rakastan, ja murteen kuuleminenkin on musiikkia korville. Kun tapaa muualla Suomessa asuvan eteläpohjalaisen, hänestä usein huokuu sellainen suoruus positiivisessa mielessä. Mutta kun he muhivat sukupolvesta toiseen keskenään samoilla kylillä, syntyy sellaista pahansuovuutta että oksat pois.

Tuo suoruus. Itse olen pikemminkin törmännyt siihen että asioista, varsinkaan niistä hankalista, ei osata puhua lainkaan. Ei suoraan eikä mutkan kautta, pikemminkin lakaistu visusti maton alle ja entisaikaan ehkä ajoittain hukutettu pulloon. Pääasia oli etteivät vain naapurit näe tai kuule, ettei joku asia nyt olekaan kunnossa tai kohdillaan. Julkisivu pitää olla kunnossa.

Se on just näin. Appearances are everything. 

T. se, joka erosi

Vierailija
62/217 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonsei meitä ymmärretä iliman selittämistä niin ei oo muvvika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/217 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt ei suurin osa kommentoijista käynytkään Etelä-Pohjanmaalla. Täällä arvostetaan sitä, että pärjää omillaan eikä turhaan valita. Perhe on arvossaan ja vanhempia ihmisiä kunnioitetaan. Suosittelen muillekin.

Juuri näin!  Allekirjoitan täysin. 

Lisään myös sen, että tunnepuolen asioista ei sitten puhuta. Koskaan. Kenellekään. Eikä varsinkaan ulkopuolisille eli ei kenellekään. 

Vierailija
64/217 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin nuorena pois, ja takaisin en kaipaa. Mutta niitä maisemia rakastan, ja murteen kuuleminenkin on musiikkia korville. Kun tapaa muualla Suomessa asuvan eteläpohjalaisen, hänestä usein huokuu sellainen suoruus positiivisessa mielessä. Mutta kun he muhivat sukupolvesta toiseen keskenään samoilla kylillä, syntyy sellaista pahansuovuutta että oksat pois.

Tuo suoruus. Itse olen pikemminkin törmännyt siihen että asioista, varsinkaan niistä hankalista, ei osata puhua lainkaan. Ei suoraan eikä mutkan kautta, pikemminkin lakaistu visusti maton alle ja entisaikaan ehkä ajoittain hukutettu pulloon. Pääasia oli etteivät vain naapurit näe tai kuule, ettei joku asia nyt olekaan kunnossa tai kohdillaan. Julkisivu pitää olla kunnossa.

No joo. Näin käy, kun ne suoraan sanovat pohjalaiset ovat keskenään. Toisille sanotaan suoraan, ja omat asiat lakaistaan maton alle, etteivät muut pääsisi sanomaan. Mutta pohjalaisen kanssa jutellessa säästyy aikaa, kun ei tarvitse kierrellä ja kaarrella ja olla mukava.

Vierailija
65/217 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän eri levelillä vielä, esim sateenkaarihommille ollaan melko nihkeitä. Ja vähän muutenkin sisäänpäinlämpiäviä. Vaikka olenkin eteläpohjalainen, niin pidän takapajuisena suurinta osaa juuri tuon vanhoillisuuden takia.

Vierailija
66/217 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoki.... Pah, Härmästä sitä olla pitää.

Vierailija
67/217 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, kun täällä savolaiset ja karjalaiset haukkuu pohjalaisia ja kuvittelevat ilmeisesti itse olevansa jotain herrakansaa :D :D :D

Vierailija
68/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen älykkäintä seutua.

Vierailija
69/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotahan näin, notta me oomma niin rehellisiä jottei oo tosikaan.

Vierailija
70/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuret ovat siellä -vietin siellä siis vain lapsuuteni kesät - ja ihme ja kumma, kyl se vaan sisimmästä ytimestäni löytyy. Varmaan joskus tulevaisuudessa muistelen vanhoja paikkoja ja nimiä ja puhun murteella kun kaiken muun jo unohtanu <3 olen ylpeä juuristani.

Itse asiassa, se ylpeys. Sieltähän se tulee. Pelasti mut myös koulukiusaamiselta. Omanarvontunne. Olen sisimmältäni ikään kuin täysverinen hevonen. En silti muita ylempänä, vaan odotan samaa muilta. Rehtiä ja rehellisyyttä. Yrittelijyyttä. Suo, kuokka ja Jussi-asennetta. Rämmitään itsemme omin avuin ylös. Apua ei pyydetä. Ei mennä helpoimman kautta. Itse myös olen self made.

Vierailija
71/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hirvittävän ristiriitaisia tunteita aihetta kohtaan. Toisaalta minuun on iskostettu syvälle ylpeys murretta, aluetta, tarinoita, historiaa ja avaraa maisemaa kohtaan. Olen häjyjen perillinen, osa vanhaa sukulinjaa! Toisaalta taas inhoan suunnilleen joka ikistä sisäänpäinlämpiävää, pahansuovaa juoruilevaa sukulaistani sillä seudulla. Minun tekee mieleni puolustaa kiihkeästi kaikkea kritisoitua, vaikka samalla yläpeukutan ja nyökkäilen niille soimaaville kommenteille. Olette kaikki oikeassa. Hyvä luoja ne upeat, ylpeät, jäyhät ja omalaatuiset heimolaiseni osaavatkin olla yksiä saakelin persläpejä! Olen ylpeä teistä, vaikka en halua olla kanssanne missään tekemisissä.

Vierailija
72/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin vielä, se ärrä. Rrrrakastan sitä. Aina ja ikuisesti. Lapsena ilahduin aina kun deetkin lausuttiin ärrinä.

Vierailija
73/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää muuten pari asiaa Etelä-Pohjanmaasta:

- Pohjalaiset kehuvat työinnollaan, yritteliäisyydellään ja ahkeruudellaan, mutta ainakin tilastojen mukaan Etelä-Pohjanmaalla ei mene taloudellisesti kovinkaan hyvin, korkeintaan osittain Seinäjoki poislukien. Tulotaso on matalahko, koulutustaso samoin. Ilmeisesti työpaikkoja on, mutta palkat ovat huonot. Osunko oikeaan? 

- Sama pätee asumiseen. Pohjanmaasta jää mieleen usein ns. pohjalaistalot, kaksikerroksiset, hulppeat, vanhat talonpoikaistalot. Mutta jos katsoo etuoven tarjontaa (kenties Seinäjoen parempia alueita lukuun ottamatta) tai vaikka Googlen Street Viewiä, on näkymät aika ankeita - huonokuntoisia laatikkotaloja 60-80 -luvuilta, pieniä mökkeröitä, vanhoja, huonokuntoisia töllejä, vanhoja rivitaloja, jokunen betonikerrostalo. Hinnat - ja kuntotaso - samaa luokkaa kuin Kainuun syrjäseuduilla.

Jos kerran pohjalaaset isottelevat vauraudellaan, ahkeruudellaan, tulotasollaan ja aikaansaannoksillaan, niin aika mitättömät näytöt näiden osalta taitaa olla.

Vierailija
74/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

O meillä ainaki komia huvipuisto!

www.powerpark.fi

Vierailija
75/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Pohjalaiset kehuvat työinnollaan, yritteliäisyydellään ja ahkeruudellaan, mutta ainakin tilastojen mukaan Etelä-Pohjanmaalla ei mene taloudellisesti kovinkaan hyvin, korkeintaan osittain Seinäjoki poislukien. Tulotaso on matalahko, koulutustaso samoin. Ilmeisesti työpaikkoja on, mutta palkat ovat huonot. Osunko oikeaan? 

- Sama pätee asumiseen. Pohjanmaasta jää mieleen usein ns. pohjalaistalot, kaksikerroksiset, hulppeat, vanhat talonpoikaistalot. Mutta jos katsoo etuoven tarjontaa (kenties Seinäjoen parempia alueita lukuun ottamatta) tai vaikka Googlen Street Viewiä, on näkymät aika ankeita - huonokuntoisia laatikkotaloja 60-80 -luvuilta, pieniä mökkeröitä, vanhoja, huonokuntoisia töllejä, vanhoja rivitaloja, jokunen betonikerrostalo. Hinnat - ja kuntotaso - samaa luokkaa kuin Kainuun syrjäseuduilla.

Jos kerran pohjalaaset isottelevat vauraudellaan, ahkeruudellaan, tulotasollaan ja aikaansaannoksillaan, niin aika mitättömät näytöt näiden osalta taitaa olla.

Kyl sieltä mammonaakin löytyy perijöille. Sehän siin on, toisaalta pitää näyttää fasaadia, niin kuin jotkut täällä jo mainitsikin, toisaalta pankkitilin saldoista ei hiiskuta. Et kyl noillakin ränsistyneiden talojensa omistajilla kyl on sitä -sen takia katsos, ettei sillä niin mällätä.

Itse ajattelen tuosta niin, että vähän samalla lailla kun sivistyksen hankkineena, et voi ikinä koskaan olla köyhä, niin tämäkin on vähän sama asia. Sisukkaana ja yrittelijäänä pärjäät aina ja osaat rämmetä itsesi ylös, vaikkei jatkuvasti numerotodisteita kilahtelekaan.

Vierailija
76/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl sieltä mammonaakin löytyy perijöille. Sehän siin on, toisaalta pitää näyttää fasaadia, niin kuin jotkut täällä jo mainitsikin, toisaalta pankkitilin saldoista ei hiiskuta. Et kyl noillakin ränsistyneiden talojensa omistajilla kyl on sitä -sen takia katsos, ettei sillä niin mällätä.

Itse ajattelen tuosta niin, että vähän samalla lailla kun sivistyksen hankkineena, et voi ikinä koskaan olla köyhä, niin tämäkin on vähän sama asia. Sisukkaana ja yrittelijäänä pärjäät aina ja osaat rämmetä itsesi ylös, vaikkei jatkuvasti numerotodisteita kilahtelekaan.

Eli siis leijona on leijona, vaikka olisi kissan kokoinen, näyttäisi kissalta ja naukuisi kuin kissa?

Vierailija
77/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäpohjalaisuutta voi käyttää omien arvojen kellotaajuusmittarin toisena heilahduspäänä.

Kun Kauhavan kuplassa sinua lällätellään liberaaliksi ja Kallion kuplassa kuittaillaan konservatiiviksi, tiedät että olet oikeassa ja arvojesi kellotaajuus on viritetty oikeaan kohtaan.

Terv: ex-ep, nyk. kallio, hki.

Vierailija
78/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas väki haukkuu etelä-pohjanmaalaasia kun ovat yhden tai kaksi elämässään tavanneet. Ja tekevät siltä pohjalta tulkinnan. Aloituksen tarkoitus olikin saada taas pösilöt aktivoitumaan.

Ihan sama mistä oot kotoisin, joka paikassa on sekä rasittavia että mukavia ihmisiä. Ja Pohjanmaa noin muuten maisemallisesti on aakeeta laaketa ja mä tykkään siitä(kin). Kiva kun on kaikenmoisia maisemia. Mutta Seinäjoki on tylsä kaupunki, se on totta. Oon sieltä kotoosin. Mutta toki mono on eri mieltä ja saavat ollakin.

Vierailija
79/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on täällä maininnut materialismin ja sen, että kaiken pitäisi olla komiaa. Osin allekirjoitan tuon. Mieleen tulee muutamia tyylittömiä uusrikkaita, joilla on kova näyttämisen halu. Useimmilla eteläpohjalaisilla - jopa näillä tuntemillani tyylittömillä uusrikkailla - periaatteellisuus menee kuitenkin aina materialismin edelle. Harva eteläpohjalainen on valmis myymään sieluaan. Eteläpohjalainen ei helposti nöyristele edes pomonsa edessä. Tässä eteläpohjalainen ylpeys on ehkä parhaimmillaan (toki tuolla ylpeydellä on myös ei-niin-miellyttäviä ilmenemismuotoja joillain ihmisillä). Eteläpohjalaiselle on tärkeää olla uskollinen itselleen ja arvoilleen. Jästipäisimmät ennemmin vaikka kuolevat nälkään kuin toimivat arvojaan vastaan. Havaintojeni mukaan Etelä-Pohjanmaalla on muuta maata vähemmän herran- ja viranomaistenpelkoa ja byrokratiauskovaisia.

Tällainen periksiantamattomuus ja älykkyys ovat luottamusta ja kunnioitusta herättävä yhdistelmä ihmisessä. Toisaalta tuollainen ylpeys ja periksiantamattomuus yhdistettynä tyhmyyteen on jotain aivan hirvittävää edes vierestä katsella, saati olla sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä.

Vierailija
80/217 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis leijona on leijona, vaikka olisi kissan kokoinen, näyttäisi kissalta ja naukuisi kuin kissa?

Kyllä! Kyl se näin o.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme