Muita joiden lapsi on tai on ollut vaipoissa vielä kolmivuotiaana?
Meiltä löytyy tällainen tapaus, ikää 3v1kk. On lahjottu, palkittu, houkuteltu, maaniteltu, kiristetty, uhkailtu ja kaikin mahdollisin ja melkein mahdottominkin keinoin opetettu. Ollut nyt kotona ilman vaippaa ehkä 4-5 kk laihoin tuloksin, pissoista ja kakoista ehkä noin 10-20% menee pottaan tai pönttöön, muut housuun. Kodin ulkopuolella on pakko olla vaipat.
Olisi kiva kuulla muista "myöhäisistä" ja siitä missä iässä ja miten lapsenne ovat lopulta oppineet?
Kommentit (58)
häntä itseään huvittaa. Tietää koska pissa on tulossa, mutta tekee mielummin vaippaan ja juoksee sen jälkeen vessaan vie märän vaipan roskiin ja hakee itselleen uuden. Ilman vaippaa ei suostu olemaan, vaikka on yritetty mitä keinoja, ostettu neidin lemppari prinsessa alushousuja jne. jne. motivointia ilman vaipaan oloon. Myös potalle tulosta tehdessään (eli kun itse haluaa potalle mennä silloin myös tekee sinne jotakin) saa palkinnon ja häntä kehutaan. Hermostumis linjalle en ole kertaakaan viitsinyt vaivautua ja ajattelen vaan, että kyllä tuo ilman vaippoja jonakin päivänä on. Nyt olen sitten nuorimmaista aloittanut "pottailuttamaan" ihan urakalla (tykkää istua potalla ja olisin siellä lähes aina) ja ajatellut, että isompi seuraa perässä, kun tajuaa ettei pienempikään enää pidä vaippoja. Toivon suunnitelman toimivan :o)
koska ei suostu kuin satunnaisesti tekemään asiansa pottaan jos on sillä tuulella. Olen luopunut yrityksestä, koska kohta syntyy vauvakin ja esikoinen taatusti taantuu jos nyt jotakin edistystä tapahtuisikin.
uskon vaippaongelmien johtuneen siitä että kuopuksellakin oli vaippa ja esikoinen piti sen käyttöä jotenkin etuoikeutena.
(Kuopuksella on nyt ikää vajaa 2v ja hän on ollut kaksi viikkoa päiväkuivana koska on itse motivoitunut potalla käyntiin =ajattelee sen olevan jotain hienoa. :)
Kyllästyin viime kesänä vaipparumbaan.
Esikoinen oli 2v 9kk. Otin vaipan pois ja tyttö teki _tahallaan_ pissoja ja kakkoja kolme-neljä viikkoa ulkona, sisällä, sänkyyn.... Aluksi olin ystävällinen ja ymmärtäväinen ja selitin että ei saa kun tulee sotkuja ja kyllä sinä osaat käydä pöntöllä jne. Käytin häntä potalla parin tunnin välein mutta hän aina pidätteli ja hetken päästä laski housuun.
Lopulta hermostuin ja aloin torua kun hän lasketteli housuun. En siis huutanut mutta toruin että se on tuhmaa.
Potalla käyntiin tuli myös uusi sääntö: sieltä ei nousta ennenkuin jotain on tullut. Vaikka sitten istuttaisiin puoli tuntia. Mutta aina kun pottaan tuli jotain sai palkinnoksi tarran ja pääsi jatkamaan leikkiä tms.
Käytin häntä usein juuri ennen ruokailua tai ulkoilua joihin hän hinkui päästä ja sanoin että "pääset sitten syömään/pukemaan kun teet ensin pissat" jne.
Kuukausi tapeltiin ja sitten hänestä tuli päiväkuiva.
Yövaippa oli käytössä vielä 3v 2kk ikään kunnes otin senkin pois. Yhden pissat hän teki tahallaan päiväuniaikaan mutta kun taas toruin niin hän itki ja parkui "äiti oon kiltisti". Sen jälkeen on käynyt vain pari vahinkoa yöaikaan joihin hän on itse herännyt ja säikähtänyt.
Me myös tehtiin kaikki mahdollinen siis ihan kaikkea kokeiltiin ja mikään ei vaan auttanu. tytön ollessa 3,5v päätin vaan yks päivä että nyt saa riittää, en laittanu vaippaa ja juotin paljon jotta tuli pissahätä (juo normaalisti tosi vähän, eikä suostunu potalle ollenkaan,pidätti). Itkien huusi vaippaa kun niin kova hätä oli, mutta en vaan antanu periksi ja sit lopulta tyttö meni pöntölle (potalle ei millään) ja pidin häntä kädestä kiinni ja itkun kanssa antoi pissan tulla. Se oli todellista tahtojen taistelua, pikku hiljaa tyttö alkoi oppimaan että ei siinä ole mitään kamalaa että pissa tulee pönttöön (pelko oli hänellä syy). Kakan kanssa jouduttiin sitten tekemään sama juttu, mutta se vasta sitten lähempänä 4v.
löytyy 3v8kk "toivoton tapaus". Mikään ei ole auttanut, lapsi vihaa vessassa käyntiä. Välillä pissat saatiin monta kertaa päivässä pytyyn, nyt en muista edes koska viimeksi. Kakat ei ole tullut koskaan pyttyyn. Nyt taitaa taas olla aika pitää tauko treenauksessa kun mihinkään ei homma etene. Ei mitään hajua miten tuon tytön saisi kuivaksi.
Pissailee kyllä pottaan jo ihan sujuvasti mutta ei ole KOSKAAN kakannut muualle kuin vaippaan:(. Ei vain suostu eikä kakka tule:(. Yövaippaakin pitää vielä, ja se on märkä aamuisin.
omasta halustaan. Ei kauheasti talvi-aikaan houkuteltu potalle, kun ulkona kuitenkin piti vaippaa käyttää, mutta juteltiin kaikkea "isoista pojista ilman vaippaa" . Yhtenä aamuna poika sitten ilmoitti, ettei enää halua vaippaa, kun ei ole enää pieni. Ei yhtään vahinkoa koko päivänä! Ei halunnut sitten illallakaan yövaippaa, joten vuorasin sängyn muovitetuilla froteilla ja annoin nukkua. Niin vaan heräsi aamuyöstä pissalle. On ollut kuiva nyt 1,5 vuotta ja vahinkoja (yöllä ja päivällä) on tullut ehkä yhteensä 5. Nollasta sataan mentiin siis päivässä, joten toivoa on. isompi lapsi ymmärtää yskän ja osaa kontrolloida itseään ihan toisella tavalla kunhan motivaatio syttyy. Älä siis kauheasti kiirehdi ja pakota, vaan luota lapseesi!
menee kyllä ihan mielellään ja on kauhean ylpeä sitten tuotoksistaan. Juteltu ollaan monet kerrat ja aina lapsi sanoo samaa: hän on iso poika, ei enää kakkaa housuun. Isot pojat ei kakkaa ja pissaa housuun. Ja sitten menee minuutti ja housut on märät :( Hän ei vaan yksinkertaisesti tunnu huomaavan koko asiaa. Ei häntä haittaa vaikka housussa olisi kakat, hän ihan tyytyväisenä leikkii haisevissa housuissaan :(
ei myöskään häiritse vaikka housuissa olisi mitä! Jo pelkästään siitä tulee kauhea huuto kun sanon että nyt vaihdetaan vaippa, saatika että ehdotan että menisi pytylle! Ei auta että vaipan ottaa pois, 5 tunnissa taisi tulla 5 vahinkoa ja tuosta 5 tunnistakin tyttö taisi istua 1.5h pytyllä... Mä oon ihan loppu tän asian kanssa.
Hei!Olen täällä ekaa kertaa.Olen opiskeleva neljän lapsen äiti.Mun kaikki lapseni on oppineet noi vessa-asiat omassa tahdissaan.Vanhin oppi kaksivuotiaana kuivaksi,tonen tasn kolmevuotiaana.kolmas, joka nyt viisivuotias, kastelee edelleen öisin mutta päiväkuiva oli alle kolmevuotiaana.nuorin nyt 1,3v ja opettelee potalle mutta tuskin hommasta paljoa vielä tajuaa.Mä sanoisin että ei kannata olla huolissaan, jokainen lapsi oppii nämä jutut kuten muutkin taidot omassa tahdissaan.ja voithan ottaa asian puheeksi nlassa.Mukavaa pvän jatkoa kaikille!
Eläkää päivä kerrallaan. Me pidettiin pottaharjoituksia ja kun alkoi olla toivotonta ja äidillä ja isisillä kiristi pipo otettiin breikki jolloin ei puhuttukaan koko potasta!!
Sitten taas aina parin viikon päästä otettiin potta huomaamattomastie sille ja uusi kierros...
Poika oppi pissaamaan potalle n. 3 v iässä mutta KAKKA oli vaikeaa tehdä pottaan, pyysi pitkään vaipan että sai kakata siihen vaikka pissasi pottaan. Syynä tähän kakkahommaan se että oppinut kakkaamaan seisaaltaan ja hankala oppia kakkaammaan istuvassa asennossa. Aluksi pidin poikaa käsivarsista kiinni jotta oppi kyykkäämään ja kakkaamaan ihan tuolla meidän pihalla, metsässä jne.
Menihän siinä pikkuauto jos toinenkin palkintona ennekuin oppi tarpeensa kaikkinensa n. 3 v 3 kk tekemään ilman vaippaa päivisin. Uhma kun oli siinä mukana sekoittamassa kuviota :(
Sen huomasin että tauot harjoittelussa auttoivat ja se että mahdollisimman vähän korostin potta -asiaa. Muiden lasten esimerkki auttoi. Ja pojalle tuntui olevan t myös ärkeää että miespuoliset sukulaiset, ystävät tsemppasivat ja näyttivät vessareissuilla mallia! . Meillä pyydettiin miespuoliisia vieraita aina opastamaan poikaamme vessassa käymisssä :)
Lopuksi mainittakoon että yövaippa on vielä käytössä...neuvolan mukaan ei ole kiire, ikää vajaat 4 v.
kauan ollut jo yö- ja päiväkuiva
Meillä kaikki neljä ovat olleet täysin kuivia 2½ v mennessä. Kyllä terve kolmevuotias voisi olla jo vaipaton. Vaipattomuuteen patistaminen voi ahdistaa lasta, mutta voihan se vaipan käyttö olla myös huomion hakua.
Kerroit, että kyse on siitä, ettei lapsi tunnista pissan tuloa. Tähän voisivat harjoitteluhousut auttaa. Eivät päästä pissaa läpi, mutta tuntuvat märiltä ja ne pitää heti vaihtaa pissan tultua. Meillä tepsi tämä!
Paitsi sen muutaman kuukauden mitä oli vaipatonkin joskus alle puolivuotiaana :) Kotona ei siis ole pidetty vaippaa nyt melkein puoleen vuoteen eli märät housut ovat kyllä varmasti tulleet herralle tutuksi. Kiitos kuitenkin vinkistä, toivottavasti siitä on apua vaikkapa jollekin muulle! ap
Kerroit, että kyse on siitä, ettei lapsi tunnista pissan tuloa. Tähän voisivat harjoitteluhousut auttaa. Eivät päästä pissaa läpi, mutta tuntuvat märiltä ja ne pitää heti vaihtaa pissan tultua. Meillä tepsi tämä!
mutta joka toinen päivä on pyykkiä kotiin vietäväksi. Kotona menee potalle välillä ihan oma-aloitteisesti, välillä vasta SEN JÄLKEEN kun on pissinyt/kakannut. Pidetään vaippaa ikäänkuin varmuuden vuoksi, koska inhoamme siivoilla pissoja ja kakkoja lattialta tai mattojen/sohvan/sängyn päältä.
No, kesä kun koittaa niin sitten täytyy vaan kertakaikkiaan jättää se vaippa ja hyväksyä vahingot.
Toinen oppi päiväkuivaksi n. 3v4kk ja toinen 3v 7kk.
Meillä oli käytössä viritetty lahjontamalli
Tein molemmille A4-arkeista tarrataulut eteisen seinälle. Ensimmäisessä taulussa oli muistaakseni 9 ruutua - ja viimeiseen ruutuun teipattiin lelukuvastosta joku mieluisa lelu mitä oltiin kaupassa käyty katsomassa (ei mikään hirmu iso, n. 15 euroo). Kun tuli pissa pottaan niin sai liimata tarran tauluun ja sit kun oli kaikki ruudut täynnä niin sai sen lelun.
Seuraavaan tauluun laitoin enemmän tyhjiä ruutuja. Kolmas taulu ei enää tarvinnut lelupalkintoa, vaan pelkkä tarran liimaaminen oli niin kivaa että se riitti.
Vaipat oli alkuun silti käytössä päivittäin, ilman oltiin esim pari-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa.
TÄYDELLINEN. :D
Meillä kaikki neljä ovat olleet täysin kuivia 2½ v mennessä. Kyllä terve kolmevuotias voisi olla jo vaipaton. Vaipattomuuteen patistaminen voi ahdistaa lasta, mutta voihan se vaipan käyttö olla myös huomion hakua.
ONNEKSI teillä ei kuitenkaan ole sitä ongelmaa. ;D
mutta länsimaissa ollaan varmasti niin hygieniatietoisia että jos lapsi vähänkin lirauttelee niin sitten laitetaan lapselle mieluummin vaipat!
Kukapa haluaa pissaisia lattioita, eritoten jos on hienot puulattiat vrt. ennen vanhaan oli jotkut muovimatot...