Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joiden lapsi on tai on ollut vaipoissa vielä kolmivuotiaana?

Vierailija
17.04.2009 |

Meiltä löytyy tällainen tapaus, ikää 3v1kk. On lahjottu, palkittu, houkuteltu, maaniteltu, kiristetty, uhkailtu ja kaikin mahdollisin ja melkein mahdottominkin keinoin opetettu. Ollut nyt kotona ilman vaippaa ehkä 4-5 kk laihoin tuloksin, pissoista ja kakoista ehkä noin 10-20% menee pottaan tai pönttöön, muut housuun. Kodin ulkopuolella on pakko olla vaipat.

Olisi kiva kuulla muista "myöhäisistä" ja siitä missä iässä ja miten lapsenne ovat lopulta oppineet?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aloitusviestisi ja pari vastausta...

Vaipat takaisin lapselle jos noin vähän tulee pottaan. Lapsesi ei ole selvästikään valmis. Kesä tulee pian, kokeile sitten uudestaan. Kun lapsi on valmis kaikki käy ihan viikossa. Pienihän tuo vielä on. Ehtii vielä ihan hyvin. Turha panikointi pois! :-)

Vierailija
22/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli menossa esikouluun 3,5vuotiaana, ja sen kesän ennen koulun alkua minä oikeasti stressasin, että pitääks vaipoissa laittaa.

Kesä oltiin ilman vaippaa, ja vahinkoja sattui joka päivä, ja kaikki kakat tuli housuun.

Ei auttanut mikään. Vaikka olisi just istuttanut pytylle, niin kakat tehtiin sen jälkeen ja housuun.

Loppukesästä alkoi pissat osua jo vessaankin, ja kun se koulupäivä oli vain pari tuntia, ajattelin, että pärjäisi. Mutta kun koulu alkoi, se housuun kakkaaminen loppui siihen. Eikä koulussa käynnyt vahinkoa kertaakaan.

Ei asuta siis Suomessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampaan kertaan yritettiin opetella kuivaksi ja pienestä pitäen on potalla istutettu mutta niin vaan oli vaipat vielä käytössä viime kesänä, kun hän oli 3v4kk ikäinen. Jostain syystä hän ei tunnistanut vessahätää ja pissat tuli housuun vaikka olisi juuri potalla istunut. Kotona ollessa hän oli pääasiassa ilman vaippaa; muistutettiin vessassa käymisestä ja vahinkoja sattui harvakseen. Päiväkodissa aina laittoivat vaipat, koska vahinkoja kuulemma sattui usein (ts. kukaan ei muista/ehdi muistuttaa pissalla käymisestä). Kesäloman aikana päätettiin päästä vaipoista eroon lopullisesti; joten matot rullalle ja potta näkyville. Niin vaan päästiin lopulta päivävaipasta eroon kokonaan parissa viikossa ja nykyään vahinkoja sattuu enää harvoin.

Edelleen häntä pitää muistuttaa vessassa käymisestä esim. ennen ulos lähtöä ja vahtia, että pissa myös tulee (eli malttaa pissata). Muuten saa olla hetken kuluttua juoksemassa takaisin sisälle... Mielestäni lapsi ei edelleenkään täysin tunnista vessahätää; yleensä vessaan tulee kiire eli viime tipassa ehtii pöntölle. Yövaippa on käytössä edelleen ja se on aamuisin märkä. Illalla ei juo erityisen paljon ja käy pissalla mutta pitäisi varmaan yölläkin herättää pissalle, jos tuosta yövaipasta haluaisi luopua.

Meillä kokeiltiin myöskin kuta kuinkin kaikkia mahdollisia keinoja ja niistä tehokkaimmaksi osoittautui uusien alushousujen ostaminen yhdessä lapsen kanssa. Jos ja kun homma ei näytä sujuvan, niin voisitte pitää nyt taukoa ja käyttää suosiolla vaippaa. Kun säät lämpenee, on taas helpompi aloittaa harjoittelu. Mahdollisista peloista ja tilanteeseen liittyvästä "jännitteestä" on päästävä eroon. Paljon tsemppausta ja kiittelyä onnistumisen hetkellä ja vahinkojen huomiotta jättäminen voi tasoittaa tilannetta. Mutta ennen kaikkea: yritä olla stressaamatta!

Vierailija
24/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset on yksilöitä. Anna vain itsellesi aikaa kestää se pissapyykki. Sitä tulee muutaman kuukauden, mutta sitten se loppuu. Meille on ihmetelty kun tytöt on yökastelijoita 5vuotiaana, mutta poikien kans ei mitään ongelmaa. Ne oppi noin 3 vuotiaana kuiviksi. kuten tytötkin päiväkuiviksi. Mutta yöllä liruteltu tosi kauan. Tässä välissä annoin suosiolla olla vaipan yöllä kun en jaksanut pyykätä. Mutta nyt näyttäisi että parempaan päin ollaanmenossa. Hassua kun 3v pikkuveli on yökuiva mutta 5v tyttö ei. Tää 3v saattaa päivällä harvakseltaan pissiä housuun mutta 5v ei päivisin enää. mutta yöllä tää homma kääntyy ihan toisinpäin.

Sun pitää vain jaksaa seurata juomista iltaisin ja nukahtamisen jälkeen noin 2h päästä käytä pisulla. minä olen huomannut että meillä tytöillä on vain niin pienet rakot että tarvivat tyhjennystä tiheämmin kuin pojat. No, kunhan kouluikäsinä osais ite nää hommat..... On meitä pitkään pissineiden äitejäkin täällä. Voimia sulle! Minä en vain ostanut isoile enää vaippoja. sanoin että nyt ei ole. ja muovit vain alle, sit lakana, ja toinen muovi ja pienempi lakana päälle. on hyvä keino. Muuten se joutus katteleen ja ootteleen vahingon jälkeen... noin saa nopesti sängyn taas nukkumakuntoon. mut nyt aamupuuhiin ;)

Vierailija
25/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melkein 4v pojalle sattuu välillä usein pissavahinkoja vaikka on jo pitkään ollut päiväkuiva. Saattaa tulla monetkin pikku pissat housuihin päivässä jos astmalääkitys ei ole riittävä tai syöö jotain sopimatonta ruokaa. Pojalla on siis laajat ruoka-aine allergiat. Tavallisesti käyy pissalla itse ja joskus toki sanoo itsekkin että oli niin kivat leikit ettei malttanut ja vahinko sattui siksi. Mutta silloin kun tulee usein vahinkoja sanoo ettei huomannut ja ne liittyy tosiaan ruoka-aine allergioihin tai astmaan meillä.

Tämä vain vinkkinä yleisesti että tällainenkin vaihtoehto on olemassa.

Vierailija
26/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suostunut potalle, ei pöntölle, ei renkaalle. Sitten 3v 1vkon iässä mökillä ykskaks kekkasi miten seisaaltaan pissataan ( kesä ja juoksenteli nakuna) ja siitä se lähti.

Ryhtyi kuivaksi samantien. VAhinkoja ei ole käynyt montakaan kertaa.

Tämä lapsi on muutenkin sellainen että jos ei heti jotain osaa, niin ei tee sitä sitten ollenkaan. Viime keväänä yritimme opettaa pyöräilyä *( 2v10kk) eikä heti osannut niin ei loppukesänä sitten suostunut pyörän päälle istumaankaan. Nyt tänä kesänä on tarkoituksena opettaa lapsi pyöräilemään. Kerran käyty yritää, ja lopetettiin heti kun näytti siltä että lapselta hermot menee. Suostuu sitten taas uudestaankin.

Vierailija
27/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteensä 5 lasta ja tämä on neljäs lapsi.

Yritimme jo 3 v olla ilman vaippaa mutta poika teki kaiken housuun. Yritettiin vaikka mitä ja ei onnistunut. Sitten tässä joulun jälkeen uudelleen sama juttu mutta edelleen teki kaiken housuun. Laitoin vaipan takas, mutta nyt poika on ollut viikon ilman vaippaa ja pääosin käy itekseen pissalla(tosin ilmottaa mulle kun on pissahätä:)

Muutaman kerran on tullut housuun. On myös oppinut tekemään kakankin pöntöön. tosin ei ole ihan jokapäivä kakannut. Liekkö sitten vähän jännittänyt.

Luulen että se lähtee nyt menemään. Yövaippaa saa mun puolesta pitää niin kauan kuin siltä tuntuu.

Mä olen huomannut sen että jokainen lapsi on yksilö tässä asiassa ja toiset oppii aiemmin ja toiset myöhemmin.

Olen siinä vaiheessa ottanut vaipan pois kun näyttää siltä että lapsi on itse valmis siihen. ei todellakaan kiinnosta pestä niitä pissasi/paskasi vaatteita.

turhaa työtä vaan. kyllä ne lapset oppii ajallaa kuivaksi. turhaa stressiä joillakin kun väkisin opetetaan kuivaksi vaikka lapsi ei olisi oikeesti vielä valmis.

Vierailija
28/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, minkä ikäisenä olette aloittaneet potalla käynnin, jos lapsi on vielä kolme vuotiaana vaipoissa?

Itse olen ottanut vessassa käynnin osaksi normaalia elämää, kun lapsi on oppinu istumaan. Aina herätessä ja ruoan jälkeen ollaan käyty, ja sitten jos olen huomannut että on hätä. Ikinä ei ole ollut ongelmia, vaan vessassa käynnistä on tullut osa normaalia elämää, niin kuin mielestäni pitäisikin. Samalla lailla kun puen, syötän, käytän pissalla. Ei lapsi sitä voi oppia muuten kuin aikuisen esimerkistä.

Olen valitettavasti sitä mieltä, että kolmevuotias ei olisi vielä vaipoissa, jos häntä olisi käytetty jo 2,5 vuotta vessassa asioilla. Onhan se lapselle paljon mukavampaa tehdä muualle kun housuun. Jos taas esim kaksi vuotiaana vasta aletaan käymään, niin siinä on ristiriita -ensin opetetaan laskemaan housuun ja yhtäkkiä pitäisi ymmärtää tehdää pottaan ja se on pelottavaa ja sitten tulee panttausongelmia. Ja tuo kypsyys asia liittyy tähän -ei mihinkään kypsyyteen, se on ihan opetteluasia, lapsi oppii kyllä tunnistamaan hädän.

Siis toiveena seuraavaa mahdollista lastanne ajatelleen, aloittakaa vessassa käynti ajoissa!!

Vierailija
29/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsen kanssa pottaharjoittelu on aloitettu siinä reilun vuoden iässä. Pikkuvauvana lapsi oli vaipatonkin hetken aikaa, siis pissasi lavuaariin aina kun vein hänet sinne ja vaipat pysyi kuivana. Mutta aina joku tietää paremmin, huoh.

Vierailija
30/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muuten ihan innoissani kun oli niin kannustavia vastauksia...

Meidän 3v on kyllä päiväkuiva mutta kakkaamaan ei ole vielä koskaan suostunut tekemään pottaan. Ei vain osaa kakata istualtaan ja lisäksi haluaa aina olla täysin rauhassa, mutta vessaan ei halua vetäytyä vaan menee erääseen suosikkipaikkaan kakalle:).

Niin tätä poikaa on kyllä pidetty potalla säännöllsesti ihan 1-vuoden ikäisestä lähtien. Silti oli ns. päiväkuiva vasta tässä talvella eli lähes 3-v iässä. VIELÄKIN voi tulla vahingot housuihin sekä hoidossa että kotona!!

Miksiköhän niitä vahinkoja siis tulee viisasteleva 29 jos ja kun poika kuitenkin on ollut ikänsä potalla ja pitäisi tietää mihin pissansa tekee?

Itse olen kyllä sitä mieltä että tämäkin on ihan luonne- ja kypsyyskysymys. Jotkut lapset oppivat tämänkin nopsaan, ihan kuten jotkut oppivat nopeasti puhumaan tai pyöräilemään ja jotkut taas eivät. Miksi kuivaksioppiminen eroaisi mitenkään mistään muustakaan?

Tiedän myös lapsia joita ei koskaan ole potatettu ennen 3v ikää ja ovat silti oppineet senkin ihan viikoissa! Minusta ainakin tuntuu että joku potattaminen ja siitä stressaaminen jonkun 1-v ikäisen kanssa on ihan turhaa ja aikaa vievää. Toki on olemassa sellaisiakin jotka ovat kuivia 1,5-v iässä, mutta harvassa ovat.

Oma tyttäreni ei osaa vielä edes 7-v iässä pyöräillä ilman tukipyöriä vaikka on omistanut pyörän 2-vuotiaasta saakka ja on katsellut sivusta kuinka kaksosveli on pyöräillyt jo kauan ilman tukipyöriä. Eli se siitä mallioppimisesta... Jos ei kiinnosta eikä ole kypsä niin ei onnistu, ja sama koskee tätä kuivaksioppimistakin. Vanhempi voi vain osoittaa tietä mutta pakottaa ei voi!

Vierailija
31/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tätä poikaa on kyllä pidetty potalla säännöllsesti ihan 1-vuoden ikäisestä lähtien. Silti oli ns. päiväkuiva vasta tässä talvella eli lähes 3-v iässä. VIELÄKIN voi tulla vahingot housuihin sekä hoidossa että kotona!!

Miksiköhän niitä vahinkoja siis tulee viisasteleva 29 jos ja kun poika kuitenkin on ollut ikänsä potalla ja pitäisi tietää mihin pissansa tekee? Vanhempi voi vain osoittaa tietä mutta pakottaa ei voi!I tse olen kyllä sitä mieltä että tämäkin on ihan luonne- ja kypsyyskysymys. Minusta ainakin tuntuu että joku potattaminen ja siitä stressaaminen jonkun 1-v ikäisen kanssa on ihan turhaa ja aikaa vievää

On eri asia laittaa lapsi potalle kaiken muun ohessa kuin hössöttää siitä kovin paljon... Ja toisekseen kirjoituksestasi paistaa läpi, ettei sulla ole ollut edes oikeaa tahtoa tuohon :-(( Turha täällä ketään on bw:ksi haukkua kun itsekin kirjoittelet mitä sattuu.

Vierailija
32/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia laittaa lapsi potalle kaiken muun ohessa kuin hössöttää siitä kovin paljon... Ja toisekseen kirjoituksestasi paistaa läpi, ettei sulla ole ollut edes oikeaa tahtoa tuohon :-(( Turha täällä ketään on bw:ksi haukkua kun itsekin kirjoittelet mitä sattuu.

-- koeta jo päättää että hössötänkö vai eikö mulla oo oikeaa tahtoa? :D Mun mielestä eivät oikein sovi yhteen. Taisit ottaa itseesi kun kirjoitin ettei tartte ottaa mitään stressiä jostain 1-v potattamisesta eikä vielä 3-vuotiaankaan? En kyllä tiedä yhtään koululaista enkä muuten eskarilaistakaan joka olisi vielä vaipoissa. Että se siitä hössöttämisestä.

t. se joka väitti nro 29 besserwisseriksi ja viesti oli kyllä todella ylimielinen muuten!

Vierailija
33/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika täytti 3 maaliskuussa, oppi päiväkuivaksi saman vuoden kesällä, noin 3 v 3 kk siis. Emme ottaneet asiasta mitään stressiä, sai olla vaipoissa niin kauan kuin siltä tuntui. Kun vaipat alkoivat olla päivisin kuivat, jätin pois. Oppi melkein saman tien suoraan pytylle, ensin pienentäjän kanssa, pian jätti senkin pois. Syyskuussa ilmoitti eräänä iltana, ettei enää tarvitse yövaippaa, ja tosiaan aamulla oli sänky kuiva. Parit vahingot sattuivat talven mittaan, mutta ihmeen pian meillä siis lapsi, joka osasi tehdä suoraan pönttöön, ilmoittaa hädästään reippaasti, pidättää tarpeen tullen hetken - esim. pihalta sisään tullessa - ei ole koskaan tuhrinut, yökastellut tms.

En ymmärrä fanaattista potatus-meuhkaamista. Lapsi oppii kun on siihen valmis.

Vierailija
34/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kieltäytynyt potasta tai mennyt verhon taakse paskalle tai vaatinut vaippaa paskomista varten..... Kaikki on tehnyt paskan 6 kuisesta asti pottaan ja pissan sit joskus 1,5 v alkaen

Mistä lie johtuu.... Ehkä eivät ole koskaan tottuneet siihen, että sinne vaippaan kuuluu tehdä tapeensa koska pottailtu on 3 kuisesta lähtien......

Vierailija
35/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienet sama joka täällä viime viikolla haukkui yökastelijoiden vanhempia ja puhui KUSESTA. Tyyli on hyvin samanlainen.

Vierailija
36/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä perheessä paska on normaali ja jokapäiväinen asia...

siitä pitävät paskovat tuotantoeläimet huolen ;)

Kiletämättä olen huomannut, että muissa lapsiperheissä paska on kirosana, mutta meillä se ei ole sitä

(en ole kyllä kirjoitellut mihinkään yökasteluketjuun t: 35)

Vierailija
37/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä perheessä paska on normaali ja jokapäiväinen asia...

siitä pitävät paskovat tuotantoeläimet huolen ;)

Kiletämättä olen huomannut, että muissa lapsiperheissä paksa on kirosana, mutta meillä se ei ole sitä

(en ole kyllä kirjoitellut mihinkään yökasteluketjuun t: 35)

Vierailija
38/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin se kävinki yhdessä rysäyksessä. Eivät olleet päiväkodissa tai neuvolassa huolissaan, vaikka minä olinkin. Olivat sitä mieltä, että lapsi oppii kun on kypsä ja se tapahtuu hyvin eri aikataululla eri lapsilla ja ennen sitä on turha käyttää asiaan liikaa aikaa. Silloin se sujuu helposti ilman vaivaa ja pahaa mieltä ja painostusta. Ja niinhän se kävikin. Kumma juttu, että lukuisat ammattilaiset ovat tätä mieltä, kun lukee muutamia tämän ketjun kommentteja. Toinen lapseni on itsenäiesti "ruvennut" melkein kuivaksi jo alla 2-vuotiaana.

Vierailija
39/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat siitä mieltä, että VAIN JA AINOASTAAN länsimaiset lapset ylipäänä kulkevat vaipoissa......

Koko muu maailma ei tunen vaippoja ollenkaan vaan lapset pissatetaan vastasyntyneestä lähtien;)

(ja tiedoksi ihan niille jotka eivät satu tietämään:, että länsimaisten osuus maapallon väestöstä on vähemmistö)

Vierailija
40/58 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tämä vaipallisuus niinkään johdu siitä että anatomiassa olisi eroja, vaan siitä että me länsimaissa ehkä olemme hygienisempia kuin esim. Afrikassa? Vaikkei vaippoja käytetäkään yhtä tiuhaan kuin länsimaissa niin tuskinpa se tarkoittaa sitä että siellä Aasiassa oltaisiin yhtään enemmän kypsempiä kuivaksioppimisessa.

Eiköhän kyse ole enemmänkin siitä, että me emme täällä HALUA meidän lastemme kulkevan pissaisissa housuissa kun taas ehkä Afrikassa on vähän hällä väliä? Lisäksi meillä on nämä kylmät talvetkin. Onhan lämpimissä maissa helpompi antaa lapsen mennä pensaikkoon tekemään tarpeensa tai juoksemaan vaikkapa ilmankin housuja, eikö vaan?

Kyllä mun äitini on ainakin kertonut että kun hän oli pieni niin muisti miten nuoremmat sisarukset usein juoksivat pissaisina. Ei ollut vaippoja mutta se ei automaattisesti tarkoittanut sitä -> lapsi olisi kuiva, ei todellakaan!

Eli itse veikkaan enemmänkin tätä nykyajan hygieniatietoisuutta syyksi, en kylläkään vanhempien "laiskuutta" tms.