Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kaipaan: kuinka paljon huonon lukijan tulee lukea kehittyäkseen?

Vierailija
17.04.2009 |

Minulla on tokaluokkalainen poika, jolla on jonkin sortin lukivaikeus. Hänellä ei ole selkeää lukivaikeutta (esim. kaksoiskonsonantit löytyvät), mutta se lukeminen on vieläkin takkuista. TOSI takkuista.

Olen koko vuoden ajatellut, että kyllä se lukeminen tässä parantuu, mutta ei parannu. Kaksi vuotta nuorempi veli lukee jo yhtä hyvin: hitaasti, välillä arvaille, välillä tavuuttaen, välillä sujuvammin.

Olen ottanut käyttöön rahapalkinnon, että jos hän lukee 15 min, hän saa siitä 25 senttiä. Mutta kysymykseni kuuluu, KUINKA PALJON JA KUINKA USEIN hänen pitää lukea, jotta hän lukee sujuvasti kolmannelle mentäessä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole tajunnutkaan luetuttaa samaa tekstiä uudelleen. Yritän ehdottaa... pojalta kun puuttuu se motivaatio, niin hän ei ihan kaikkeen suostu. Nyt olen saanut taottua hänen päähänsä sen, että hänen ON harjoiteltava. Seuraavaksi on taottava päähän, että hidas on kaunista.

ap

Vierailija
2/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole open kanssa keskustellut tänä vuonna, vain erityisopen. Hän sanoi, ettei ole vielä tarpeen ottaa yhteyttä psykologiin. Mistä sitä tietää opettajien mielipidettä.... he ovat niin varovaisia sanoissaan. En tiedä, onko kyse siitä, että opettajat yrittävät olla hienotunteisia vai eivätkö he vain osaa sanoa mitään...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosella oleva isoveli ahmii kirjoja ja pikkuvelikin lukisi jo melkein mitä vaan. Mutta tätä keskimmäistä ei huvita lukeminen, vaikka kuinka olen koko vuoden käyttänyt kaikkia keksimiäni keinoja. Joku kirja nappasi ja sen hän ahmi parissa illassa, mutta muut ovat tylsiä. Poika piirtää, haaveilee, makailee, ihailee itseään peilistä, leikkii legoilla ja ties millä, mutta ei lue. Hän on fiksu, opettaa ei näe minun huoltani, kokeista tulee hyviä numeroita, jos vaan ehtii ja viitsii tehdä tehtävät. ALli-testi meni tosi huonosti, mutta opettaja ei ole huolissaan, koska lukemisnopeus kyllä kasvaa lukemalla. Joo, mutta kun lasta ei saa lukemaan, niin minkäs teet?! Pelottaa vaikea kolmas luokka jo tosi paljon. Ahkera esikoinenkin on saanut tehdä tosissaan töitä, tämä kakkonenhan putoaa kokonaan kärryiltä tätä menoa. Olisi pitänyt hakea lykkäystä koulun aloittamiselle nuoren iän vuoksi!

Vierailija
4/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi ihan hyvä lukea aina 4-5krt ja jos aikaa jää, niin sitten vieraampaa tekstiä lisäksi.

en ole tajunnutkaan luetuttaa samaa tekstiä uudelleen. Yritän ehdottaa... pojalta kun puuttuu se motivaatio, niin hän ei ihan kaikkeen suostu. Nyt olen saanut taottua hänen päähänsä sen, että hänen ON harjoiteltava. Seuraavaksi on taottava päähän, että hidas on kaunista.

ap

Vierailija
5/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sellaisen viiden minuutin verran (korkeintaa yksi aukeama aapisesta; iso ja harvaa tekstiä), ehkä kerran viikossa. Sitä en kyllä saa häntä lukemaan moneen kertaan - joskus olen pyytänyt, että hän vastaa lopussa oleviin kysymyksiin, mutta ei suostu, koska opettaja ei ole sanonut.

ap

Vierailija
6/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei sano oppilaille, että lukuläksy pitää lukea monta kertaa:(

Vierailija
7/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi vähän läksyjä. Matikan läksyt kestää kaksi minuuttia - koska hän on niissä hyvä.

ap

Vierailija
8/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka lukeminen käynnistyi tosi hitaasti. Oppi kyllä lukemisen periaatteen aikaisin ja lukemisenkin ihan normaalisti ekalla, mutta lukeminen oli niin hidasta, ettei etenkään kirjojen lukeminen innostanut ollenkaan.

Kolmosen lopulla alkoivat vasta kirjat kiinnostamaan, ensin sellaiset tosi isotekstiset ekaluokkalaisille tarkoitetut, sittemmin muutkin. Vieläkään ei tosin lue kovin pienitekstisiä kirjoja, vaikka pitääkin samoista kirjoista ääneen luettuina.

Muutoinkin kuulostaa hyvin samalta kuin ap:n poika.

Näkö on testattu ja normaaliksi todettu, opettaja ei ole huolissaan eikä kukaan ole koskaan mistään lukihäiriöstä puhunut. Koulussa pärjää hyvin, eikä älyä puutu sen enempää kuin vanhemmiltaankaan.

Aivan hyvin on tähän asti elämässään pärjännyt ja nauttii lukemisesta sekä kirjojen kuuntelusta.

Vierailija
9/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti meille käy samoi, että asia lutviutuu itsestään, ettei kyse ole sen kummoisemmasta häiriöstä.

ap

Vierailija
10/33 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia jotka kiinnostavat poikaasi. Lukunopeus kehittyy huomattavasti kun on pakko pysyä tekstityksessä mukana.

Vierailija
11/33 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä rupesin välttelemään koko touhua kun siitä tehtiin niin iso juttu. opin lukemaan kunnolla vasta kolmannella luokalla. mulla on lukihäiriö, kirjaimet vaihtaa helposti paikkaa kun luen ja kirjoitan ja nuorempana olin kovasti esiintymisjännittäjä. en saanut mitään apua lukihäiriöön kun sillon mun peruskoulu aikana siitä ei paljoa puhuttu, vasta lukiossa huomasin et mulla on lukihäiriö. vanhemmat hommas mulle kaikkia helppolukusia kirjoja mutta ei se auttanut paljoa. mutta kyllä vaan minäkin opin lukemaan ja varmaan kymmenvuotiaasta eteenpäin olen lukenut todella paljon ja koko ajan. vieläkin luen usein vieraskieliset sanat väärin, en osaa yhdyssanoja ja lapselle ääneenlukeminen tuotti aluksi ongelmia kun jännitin sitäkin :)

Vierailija
12/33 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytiedon mukaan lukihäiriö on kielellinen ongelma, ei siis mikään mekaaninen tai tekninen juttu. Ongelma on käsityksen mukaan fonologisessa tietoisuudessa eli äänteiden ja kirjainten vastaavuus ei lapselle ole hahmottunut. Lisäksi ajatellaan, että nämä ongelmat ovat kehityksellisiä eli ongelmat ovat olleet syntymästä asti, mutta ne tulevat vasta nyt esiin.

Suosittelen, että otatte yhteyttä puheterapeuttiin. Hän voi tutkia lapsen, antaa sopivia harjoituksia ja tukea lasta. Usein harjoittelu kannattaa aloittaa jostain muusta kuin suoraan lukemisesta. Jos ongelma on fonologisessa tietoisuudessa, on aivan turhaa treenata mekaanista lukemista.

Vierailija
13/33 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt muistan, että puheterapeutti testasi pojan 6-vuotiaana. Asuimme sitä ennen kaksi vuotta ulkomailla ja pojalla kesti todella kauan oppia ranskan kieli. Hän ei ensimmäiseen vuoteen puhunut mitään (hän siis oli 4 v, kun muutimme). Sitten hän alkoi sitä puhumaan yhdessä yössä. Sikäläinen opettaja oli kummissaan ja kysyi, onko pojalla oppimisvaikeuksia, kun kielen oppiminen kesti niin kauan. Kerroin tästä asiasta puheterpeutille (jossa kävimme r-kirjaimen opettelun vuoksi) ja hän testasi pojan. Lopputuloksena oli, ettei pojassa ole mitään vikaa, vaan hän on kehitystään edellä.

Lukihäiriötä ei silloin testattu, koska eihän poika edes vielä lukenut silloin.

Voiko tästä päätellä jotain?

Vierailija
14/33 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain aikuisista, niin en tiedä oikein voiko verrata lapseen. Erityisesti yhtä tapausta seurasin (ja autoinkin) pidemmän aikaa. Oli siis lukihäiröinen jota lapsena ei oltu kannustettu lukemaan joten aikuisenakin lukeminen takkusi eikä ollutkaan lukenut juuri mitään. Sitten kun löysimme mieluisia kirjoja, niin jo parin kirjan jälkeen alkoi lukeminen sujua siihen malliin että lukee nykyään ihan huvikseen ja nauttii siitä, vaikka vaikeuksia vielä onkin mm. vierasperäisten sanojen kanssa

Vierailija
15/33 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka näkö on teknisesti normaali, ongelma voi olla toiminnallisessa näönkäytössä tai silmän nopeudessa. vai selittyykö lukemisen takkuaminen ihan kielellisen puolen ongelmilla; oppiko nopeasti lukemaan vai oliko oppiminenkin hidasta. Onko kuulonvarainen päättely ja kielellinen teitoisuus hyvää? Ymmärtääkö lukemansa? Puhuuko tavallisesti, hankalasti paljon täytesanoja käyttäen vai helposti hyvällä monipuolisella sanavarastolla?

Vierailija
16/33 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tiedä voiko tuohon yksiselitteistä vastausta antaakaan. Oletteko lukeneet yhdessä, ts. osaatko paikallistaa mihin lukeminen tökkää? Toisaalta, meillä ainakin lapset tykkäävät kun luetaan yhdessä eli kukin lukutaitoinen lukee aina tietyn pätkän tekstistä. Voisiko tällainen auttaa häntä? Jos kyse on lukivaikeudesta, ei tästä välttämättä apua ole, mutta tätä kautta voisi ehkä harjaantua.

Vierailija
17/33 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkö on tutkittu ekalla luokalla koulussa, ja sen pitäisi olla täysi kymppi.

Lukemaan oppiminen on hidasta. Kirjaimet kääntyivät väärin päin, ja oikea ja vasen menivät sekaisin. Näissä ei ole enää ollut sen jälkeen ongelmia, kun olen tehnyt asentohuimaushoidon kotona - kiitos paljon av:lle :-).

Kielellisesti hän on lahjakas ja hänen sanavarastonsa on käsittämättömän suuri. Näin opettajan mukaan.

Hän myös ymmärtää kuullun ja hänelle on luettu kaikki narniasta robinson crusoeen ja salaiseen puutarhaan.

Ymmärtääkö lukemansa..? En oikein tiedä. Ainakin matikan soveltavissa tehtävissä ei ole vaikeutta. Myös koulusta saadut ohjeet ymmärtää. Mutta en tiedä, ymmärtääkö pitkää tekstiä.

Puhuu monipuolisesti ja hyvin. Ja paljon.

ap

Vierailija
18/33 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuminen tökkää varmaan keskittymiseen osaltaan. Hän taitaa alkaa ajattelemaa omiaan ja sitten vain arvailee sanojen loput. Ja usein hän ei vain "näe", että siellä sanan joukossa on tietty kirjain. Hän lukee ja lukee yhtä sanaa, mutta ei näe sitä yhtä kirjainta.

Minusta jotenkin tuntuu, että tuo vuorolukeminen ei auta. Koska siinähän lukemista tulee vielä vähemmän, kun aikuinen lukee myös. Sitten poika myös rakastaa kirjallisuutta ja hän haluaa, että lukija on sujuva ja eläytyvä ( kuka tahansa ei siis kelpaa). Eli jos hän ei takuulla suostu siihen, että juoni katkeaa, kun lukija vaihtuu.

enkä tiedä voiko tuohon yksiselitteistä vastausta antaakaan. Oletteko lukeneet yhdessä, ts. osaatko paikallistaa mihin lukeminen tökkää? Toisaalta, meillä ainakin lapset tykkäävät kun luetaan yhdessä eli kukin lukutaitoinen lukee aina tietyn pätkän tekstistä. Voisiko tällainen auttaa häntä? Jos kyse on lukivaikeudesta, ei tästä välttämättä apua ole, mutta tätä kautta voisi ehkä harjaantua.

Vierailija
19/33 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaminen on päiväkohtaista. Välillä kirjoittaa tosi hyvin ja virheettä. Kun on kiirus, niin kirjaimia jää, iin pisteet jää jne. Kun keskittyy, niin kirjoittaa hyvin, mutta hitaasti.

Voi olla hahmottamisen ongelma. Tai ehkä se onkin juuri perimmäinen ongelma...?

Mutta hän lukee karttaa hyvin. Vai missä muussa hahmottamisen ongelma näkyy?

Vierailija
20/33 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaikutelma näin lyhyen kuvauksesi perusteella, että oppimisen ongelman riskit on olemassa ja 2-3-luokkalaisena olisi viimeistään hyvä pystyä määrittelemään ongelma-alueita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän