Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suunnittelette viikon ruokalistan? esimerkkejä kiitos

Vierailija
14.05.2009 |

Musta ruokalista suunnittelu on hankalaa. Mietittekö että jos tänään teen makaroonilaatikkoa niin ja niin paljon niin sitä riittää huomiselle ja ehkä seuraavalle päivälle....

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikolle ostan kalaa, kanaa, kasvisruokaa, liharuokaa, jauhelihaa, makkaraa/sisäelimiä. Ja joka viikolle riisiä, peruna, makaronia. Siitä se monipuolisuus lähtee. Jos ei osaa ennakoida menekkiä, niin sit pistää ylimääräiset pakkaseen ja käyttää sitten vaikka seuraavalla viikolla.

Vierailija
2/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esim. nyt loppuviikosta

to: lounas makaronilaatikko ;), päivälliseksi grillitassuja, spagettia, salaattia

pe: lounas: uunilohi, perunamuusi, salaatti / päivällinen: grillattua kanaa, salaattia

la: lounas: pitsaa /päivällinen: kasvispihvit, riisiä, bearnaiskastike

su: lounas: jauheliha-kasvis-valkosipulikermaviili-täytteiset tortillat / päivällinen: makkarakeitto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma: makaronilaatikko

ti: makaronilaatikko

ke: muussia ja lihapullia

to: lohikeitto

jne... Ja valitsen joka viikolle myös noita kahdelle päivälle tehtäviä ruokia joita on helppo tehdä isompi satsi. Teen kahen viikon listan kerrallaan, siit hahmottaa hyvin et onko tarpeeks monipuolista ja helppo myös tehä se kauppalistakin tuon pohjalta :)

Vierailija
4/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ollaan koko kesä kotona...

ap

Vierailija
5/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos nuista!

ap

Vierailija
6/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä mitä kokoluokkaa olette? Meinaan jos mun viikon ruokalista näyttäis tolta, olisin aika tuhdissa kunnossa. Siis ihan mielenkiinnolla kyselen, en ilkeyttäni.

Vierailija
7/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kannattaa nauttia runsas aamupala, ja sekin ehkä vasta hieman tavallista myöhemmin, eli ns. "brunssi", jossa syötte hieman enemmän mitä normaalisti aamuisin.

Päivällä sitten välipalaa, minkä voitte nauttia kotona tai vaikkapa piknikillä, eli tyyliin, leipää (sämpylöitä/kolmioleipiä), mansikoita&herneitä, puuroa, pannaria, munakasta tmv.riippuen miten nälkä teillä on.

Illalla sitten kunnon ruoka, eli makaroonilaattikoa, uunilohta, grillaatte jotain tmv.

Ja jos jollakin vielä nälkä, niin ennen nukkumaan menoa voit antaa jugurtin, leivän, hedelmän tmv.

Vierailija
8/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

katson siellä punaisella laputetut tuotteet. Sitten hetken mietin mitä niistä saisin aikaiseksi. Seuraavaksi kurvaan vihannesosastolle salaattitarpeet hakemaan.

Ja tahteesi meillä ei koskaan jää mitään, lapset syö kuin hevoset. Jos sattuu jäämään mies vie sauraavana päivänä töihin lounaaksi.

Vierailija
9/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen päivällisen joka päivä ja samaa ruokaa syödään seuraavana päivänä lounaalla.

Muuten suunnittelen ruokalistaa siten, että yleensä ostan jauhelihaa, kanaa kahdessa eri muodossa, ehkä makkaraa tai jotain muuta lihaa, kalaa jne.

Lisäksi aina vakiosatsi kasviksia, pastaa, riisiä ja perunoita.

Kotona vasta sitten päätän mitä ruokaa näistä teen.

kun ollaan koko kesä kotona...

ap

Vierailija
10/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan mitä on tarjouksessa -30 % ja joskus niitä reippaamminkin ja pakastan.

Viikottain meillä syödään kalaa, broileria, lihaa, keittoja ehkä pari kolme kertaa kuukaudessa. Kasviksia syödään päivittäin.

Kokkailen fiilispohjalta ja aika toki ratkaisee mitä kokkailuun on käytettävissä. Olen tehnyt työkseni ruokaa ja listojen mukaan, kotona en halua listaa laatia.

Huolehdin niin että peruselintarvikkeita on jatkuvasti kaapeissa ja se mahdollistaa useamman eri vaihtoehdon toteuttamisen samasta pääraaka-aineesta.

Vierailija
11/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suuria annoksia te oikein teette? Meitä on vain 3 henkeä (minä, mies ja 1 v 4kk lapsi) ja harvoin ruokaa riittää enää seuraavalle päivälle. Esim. kaalilaatikko tai makaronilaatikko menee kyllä yhden illan aikana, vaikka teen aika suuren satsin (esim. makaronilaatikkoon tulee pussi makaronia, 5 dl munamaitoa, 400 gr jauhelihaa).. mies tosin syö sitä vielä iltapalaksikin. Keitot on ainoa ruoka, jotka EHKÄ säilyy seuraavaksi päiväksikin, mutta silloinkin jää vain mini-annokset. Mun on ainakin pakko tehdä joka päivälle uusi ruoka.

Vierailija
12/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-50% tarjousten mukaan. Ostan siis aina näitä laputettuja -50 % eräpäivätuotteita (eräpäivä näissä aina 1-2 päivää myyntipäivän jälkeen). Eilen oli meidän Cittarissa eräpäivätuotteina hunajamarinoituja kanasuikaleita (ostin kaksi pakettia, toinen pakkaseen ja toinen tehtiin ruukaksi riisin kanssa). Sitten oli savustetua lohta -50& -> Siitä saa huomenna ruuan, tänään vielä eiliset kanan jämät. Lisäksi oli Wilhelm- lenkkiä -50% -> lenkit grilliin ja itsetehtyä lohkoperunaa uuniin. Ja aina jotain "vihreää" lautaselle tietty. Piimäkin oli -50%, emmem siis nyt juo pariin päivään maitoa vaan piimää.

Tällä metodilla 5- henkisen ruokalaskumme oli esim. viime kuussa 380e sisältäen vaipat ja vessapaprut ja pesuaineet. Leivät leivon yleensä itse.

Vierailija
13/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa. Eihän me sitä nyt kilotolkulla syödä vaan sen verran, että nälkä lähtee!

Ja vastauksena kysymykseesi: Minä olen 162cm, 63kg ja mies 179cm, 88kg.

Lapsia on kaksi, molemmat hoikkia.

T. 4

Vierailija
14/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ruokalista suunnittelu on hankalaa. Mietittekö että jos tänään teen makaroonilaatikkoa niin ja niin paljon niin sitä riittää huomiselle ja ehkä seuraavalle päivälle....

Vierailija
15/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

Tällä metodilla 5- henkisen ruokalaskumme oli esim. viime kuussa 380e sisältäen vaipat ja vessapaprut ja pesuaineet. Leivät leivon yleensä itse.

[/quote]

Vierailija
16/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen aina la ja su lounaan yhteydessä kahta eri ruokaa. yleensä sellaisia joita voi pakastaa ja eikä pakkasessa mee miksikään.

Esim. kanaa ja metvursti-perunalaatikon tmv perunavuoka jutun

tai esim. 2kg lihapullia ja vokkia tmv

pakastan 1 ja 2hgen annos pakasterasioissa pakkaseen. Arkipäivisin nostan aamulla sulamaan sitten jotain. Arkena ei tarvitse kun lisukkeet valmistaa esim. salaatti, keittää makaraonit, riisit,tmv..

saa ruuan alle 25 minuutissa pöytään. Nopeaa, helppoa ja vaivatonta.

Pakkasessa on aina jotain kanaa, lihapullia, perunaruokaa tmv.

Yksi kala ateria viikossa on seitiä tai kalapuikoja toinen kala ateria aina lohta tmv., mutta lohi tmv kypsyy nopeasti, esim. kun tekee 1-2cm levyisiä siivuja ja paistaa ne teflon pannulla, niin ei tarvitse laittaa rasvaa vain suolaa ja mausteita. niin on valmis herkullinen kala-ateria alle 10 minuutissa.

Joten pakastinta apuna käyttäen valmistuu arjen ruuat nopeasti, vaivattomasti ja kuitenken saa herkullista, kevyttä, monipuolista ruokaa.

ruokarytmimme on

aamiainen klo 8 mennessä

lounas klo 11-12 maissa

välipala 14-15 välillä (leipää, salaattia, vettä)

päivällinen 17-1730 (lapselle lounaan veroinen ateria, aikuiset syö salaattia, leipää tmv)

iltapala 1930

Vierailija
17/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tehdä 2 ruokaa pv, vaan syövät samaa sen 2 krt. Teen listaa etukäteen esim. lehdistä katoin koulun/päiväkotien listoja ja niistä sai vinkkejä moneksi viikoksi :)

Vierailija
18/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulujen ja päiväkotien ruokalistoja. Niistä olen itse poiminut parhaat ideat niin että tietyllä viikolla teen muutamana päivänä lämpimän ruoan, jota toisinaan riittää seuraavallekin päivälle.

Vierailija
19/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perjantaina käymme kaupassa ja ostamme nk. ison satsin. Viikonlopuksi kolme ruokaa (yksi kala, yksi kana ja yksi liha, meillä on sunnuntaina "pitkä aamiainen" ja myöhäisempi kello 14 lounas), näistä jääneitä syömme maanantaina. Sitten ostan viisi erilaista ruokaa viikolle (tai vähemmän jos olemme pois). Teen aina illaksi ruuan ja syömme pienten poikien kansa samaa seuraavana päivänä.

Kesällä luulen, että siirrymme ainakin hellepäivinä yhteen ruokaan koko perhe.

Vierailija
20/24 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota jää sitten seuraavalle päivälle lounaaksi, mutta jos ruoka menee kokonaan niin sitten pitäis tehdä se toinen ruokakin... no ehkä mä teen tästä asiasta vähän monimutkaisen. Tuo kerran päivässä ruuan teko kuulostaa kyllä parhaalta vaihtoehdolta ja tuo myöhäinen aamupala/brunssi voisi toimia.

Kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi