Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bamse painajainen Thaimaassa: Älkää luottako!

Vierailija
16.04.2009 |

Viime viikolla Thaimaan matkalla sattui äidin pahin painajainen- onneksi vain hetkeksi aikaa ja tarina päättyi onnellisesti.

Juuri 3-v täyttänyt tyttöni oli Bamse-klubissa. Kun isä meni tyttöä hakemaan, klubin ohjaaja sanoi että äiti on jo hakenut lapsen. En todellakaan ollut!

Aloitimme etsinnät:

kidnapattu?

hukkunut?

ojan pohjalla?

yksin liikenteessä?

En ole eläessäni pelännyt yhtä paljon.

Itkevä tyttö löytyi hotellihuoneen oven takaa. Ihmeen kaupalla hän oli sinne osannut eikä matkalla ehtinyt sattua mitään.

Olen edelleen aivan raivoissani. Pohdin, miten jatkossa samaa ei sattuisi kellekään. Klubin määräyksissä on, että kymmentä 3-v lasta kohti riittää yksi aikuinen! Ei todella riitä- ainakaan sen klubin vetäjä ei ollut tuohon mahdottomaan tehtävään kykenevä. Ja lapsia oli vieläpä kolmen eri kielisiä eikä leikkitilassa ulko-ovea lainkaan!

Mitäs ehdottaisitte?

Minä ehdotan Bamse-boikottia ja harkitsen Iltasanomille kertomista.

Onko muita hyviä ehdotuksia?

Kommentit (231)

Vierailija
121/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkat ilman lapsia? Näin ainakin meillä on tarvittaessa tehty, tosin viimeiset vuodet on kaikki matkat tehty lasten kanssa koska viihdymme niin hyvin porukalla.

Mutta itse asiaan kommentoisin, että kukin tyylillään. Itse en ole koskaan jättänyt, enkä jättäisi 3-vuotiasta ulkomaanmatkalla mihinkään klubiin tai hoitajalle. Nyt 5-vuotiaamme kohdalla voisin harkita jos lapsi itse haluaisi kovasti. Mutta aiempina vuosina kumpikaan lapsi ei ole edes halunnut. Surullinen tapaus anyway.

Vierailija
122/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä äidit jotka täällä eivät soisi lapselleen edes paria tuntia tutustumaan uusiin kavereihin ja tekemään omia hommia taitavat olla niitä jotka eivät osaa itse elää edes kahta tuntia ilman lastaan. Ehkä siinä tilanteessa vanhemmat joutuisivat sen tosiasian eteen että kun on eletty vuosikausia lapsille ja lasten kautta omaa parisuhdetta ei enää olekaan ja oma kumppani on muuttunut pelkäksi äidiksi/isäksi. :(

...ja antaa lapsen leikkiä muiden lasten kanssa ja tutustua uusiin kavereihin. On tosiaan sääli jos vanhemmat, toistensa elämänkumppanit, eivät osaa enää olla hetkeäkään kahdestaan. Parisuhde on pistetty naftaliiniin ja otetaan se takaisin käyttöön "sitten kun lapsi on isompi". Sääli kyllä sitten sitä ei enää usein olekaan olemassa sitä parisuhdetta.

Muutaman tunnin osallistuminen silloin tällöin lastenkerhoon lomalla on (tavalliselle) lapselle yksi matkan kohokohta. Olettaen tietenkin että lapsi ei ole mahdoton ujopiimä. On sääli jos tämän mahdollisuuden vanhemmat omaa itsekkyyttään estävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me lähdetään lomalle nimenomaan viettämään aikaa YHDESSÄ. Ja lapset tapaa toisia lapsia ja saa ystäviä ihan uima-altaalla ym. Ei siihen mitään BAMSE-kerhoja tarvita.

toiset kaipaa enemmän sitä ohjattua toimintaa - lomallakin. Mutta, lapsen tahdosta pitäisi lähteä se, että meneekö kerhoon vai ei.

Vierailija
124/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkat ilman lapsia? Näin ainakin meillä on tarvittaessa tehty, tosin viimeiset vuodet on kaikki matkat tehty lasten kanssa koska viihdymme niin hyvin porukalla.

Mutta itse asiaan kommentoisin, että kukin tyylillään. Itse en ole koskaan jättänyt, enkä jättäisi 3-vuotiasta ulkomaanmatkalla mihinkään klubiin tai hoitajalle. Nyt 5-vuotiaamme kohdalla voisin harkita jos lapsi itse haluaisi kovasti. Mutta aiempina vuosina kumpikaan lapsi ei ole edes halunnut. Surullinen tapaus anyway.

ja emme haluaisi niitä jättääkään. Yhdessähän siellä reissussa ollaan, vaikka ne lapset siellä kerhossa käyvätkin. Ja heiltä kyllä kysytään, haluavatko mennä, ei sinne ole ketään pakotettu.

Vierailija
125/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne ovat tavallista arkielämää. Lapset "saavat" olla päiväkodissa päivittäin. Lomalla halutaan nauttia yhdessäolosta.

Ja mieheni ja minä saamme olla kahdestaan illalla parvekkeella lasten mentyä nukkumaan. Tai sitten loman jälkeen otamme kotiin lapsenvahdin ja käymme viettämässä iltaa mieheni kanssa kahden.

Kampaajalle pääsen kotimaassakin, miksi ihmeessä käyttäisin siihen aikaa lomalla?

Kukin tietysti tyylillään, mutta MINÄ en ymmärrä noiden kerhojen suosiota. Mutta te muut saatte kyllä minun puolestani laittaa lapsianne kerhoon ihan vapaasti.

Kyllä me lähdetään lomalle nimenomaan viettämään aikaa YHDESSÄ. Ja lapset tapaa toisia lapsia ja saa ystäviä ihan uima-altaalla ym. Ei siihen mitään BAMSE-kerhoja tarvita.

sen yhdessäolon? Etkö sä nauttisi ajasta miehen kanssa kaksin tai vaikka jostain kampaaja-kosmetologi-hierontakäynnistä? Ei noissa kerhoissa nitään pahaa ole, normaalia elämää.

Vierailija
126/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkat ilman lapsia? Näin ainakin meillä on tarvittaessa tehty, tosin viimeiset vuodet on kaikki matkat tehty lasten kanssa koska viihdymme niin hyvin porukalla. .

On siis kannattavampaa mielestäsi matkustaa kokonaan ilman lapsia kuin se että lapset ovat kerhossa viikon matkan aikana yhteensä kuusi tuntia (ja viikossahan on 168 tuntia eli kyseessä on 3,5% koko lomasta).

Tällä samalla ajatusmallilla on sitten parempi laittaa lapsi kokonaan orpokotiin asumaan kuin viedä osa-aikahoitoon kotimaassakin. Koska jos ei pysty lapsesta pitämään huolta 100% ajasta niin turha sitten on pitää ollenkaan.

Vierailija
127/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne ovat tavallista arkielämää. Lapset "saavat" olla päiväkodissa päivittäin. Lomalla halutaan nauttia yhdessäolosta.

Ja mieheni ja minä saamme olla kahdestaan illalla parvekkeella lasten mentyä nukkumaan. Tai sitten loman jälkeen otamme kotiin lapsenvahdin ja käymme viettämässä iltaa mieheni kanssa kahden.

Kampaajalle pääsen kotimaassakin, miksi ihmeessä käyttäisin siihen aikaa lomalla?

Kukin tietysti tyylillään, mutta MINÄ en ymmärrä noiden kerhojen suosiota. Mutta te muut saatte kyllä minun puolestani laittaa lapsianne kerhoon ihan vapaasti.

sen yhdessäolon? Etkö sä nauttisi ajasta miehen kanssa kaksin tai vaikka jostain kampaaja-kosmetologi-hierontakäynnistä? Ei noissa kerhoissa nitään pahaa ole, normaalia elämää.

Mä en halua kyhjöttää mieheni kanssa parvekkeella, meillä on harrastuksia, joita on kiva harrastaa lomallakin, kun ei ole kiirettä. Mihinkään illanviettoihin ei ole tarvetta, niihin ei noita kerhoja voi edes käyttää, kun ne ovat pääsääntöisesti päiväsaikaan. Toki ollaan ilallla oltu katsomassa ja ruokailemassa, kun lapset ovat esittäneet vanhemmille kerhon kanssa tekemiään esityksiä. Luuletko sä että ne lapset kärsivät siitä, että lomalla ollessaan ovat vanhemmista erossa tunnin-pari? Etenkin kun heillä on tuona aikana hauskaa? Huomaan todellakin, että et ymmärrä asiaa, kannattaisi kokeilla.

Vierailija
128/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
129/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaan niin läheisiä, että raaskisin kyllä jättää hänet lomallakin satunnaisesti kivaan kerhoon, jos sellainen olisi tarjolla (emme käy rantalomilla, joten ei ole tarvetta...).

Meillä ei tarvitse lomallakaan nauttia joka sekunttia nenät kiinni toisissaan, vaan kyllä leikki-ikäinen lapsi ihan oma-aloitteisesti haluaa osallistua ohjattuun toimintaan, jos sellaista on tarjolla.

Mitä kamalaa siinä on?

Vierailija
130/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei!

ehdottomasti julkisuuteen tämä tieto, voithan toki pysyä nimettömänä, mutta tärkeää on saada tieto julki ettei muille perheille pääse tapahtumaan. Jos selvitystä ei ole kerta viikkoon kuulunut. kauheaa jos tuo homma sattuu muillekin perheille! Eikä todellakaan ole taattua että käy lopulta yhtä onnekkaasti,kun teille kävi. Voimia!!!!

Vierailija
131/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lomalla Lanzarotella ja 4 vee tytär muutamana päivänä Bamse-kerhossa. Toisella kerralla tyttöä hakiessani sovittuna loppumisajankohtana oli kerhotilasta osa lapsista jo lähtenyt. Ohjaajan mukaan lopettivat hieman aikaisemmin ja kaikki ne lapset jotka osasivat kulkea itse oli päästetty pois. Tyttäreni oli kuulemma sanonut osaavansa yksin bungalowille. Joten päästivät lähtemään. Ja tässäkin tapauksessa oli sovittu että ainoastaan vanhemmat saavat noutaa, kuten varmaan yleensäkin 4 vuotiaiden kohdalla.

Paniikkijuoksuni jälkeen tyttö löytyi terassilta hyvissä voimissa ja reippaana. Omalta hädältäni en huomannut edes läksyttää kerhovetäjää. Saati valittaa muuta kuin omassa porukassa. Seuraavana kerhokertana vannotin etteivät päästä tyttöä mihinkään. Kamalaa - ja muistui hyvin mieleeni ap:n jutun luettuani.

Vierailija
132/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän arki on niin kiireistä, että lomalla todellakin osaamme NAUTTIA siitä, että iltasella istumme parvekkeella ja katselemme merta ja keskustelemme asioista, joista arjen työ- ym kiireiden keskellä ei ole aikaa keskustella. Meille se kiireetön aika keskustella yhdessä on todellista luksusta. Sinulle ehkä parvekkaalla kyhjöttämistä. Juuri viime lomallamme kutsuimme niitä parvekeiltoja "kehityskeskusteluiksemme".

Harrastaakin voisi olla ihan kiva, mutta ei meillä harrastuksiin ole mitään pakkoa lomalla. Ja toisaalta "harrastamme" paljon sellaista, mitä voimme tehdä yhdessä lastenkin kanssa.

Ja meillä lapset saa tarpeeksi lapsiryhmiä päiväkodissa ja harrastuksissaan. Lomalla hekin ovat tuntuneet nauttivan perheenä olosta. Ja he toisaalta ovat luonteeltaa sellaisia, että kun tulemme altaalle tai rannalle tai minne tahansa, niin vie n 10 minuuttia kun heillä on ensimmäinen uusi ystävä. Bamse-kerhoja ym ei siis tosiaankaan tarvita sen takia, että lapset saisi lapsiseuraa.

Mutta kuten aiemminkin todettu. MINÄ ja minun lapseni eivät ole ko kerhoja kaivanneet enkä ymmärrä niiden suosiota. Jollekin muulle ne voivat olla ihan hyvä vaihtoehto.

Mä en halua kyhjöttää mieheni kanssa parvekkeella, meillä on harrastuksia, joita on kiva harrastaa lomallakin, kun ei ole kiirettä. Mihinkään illanviettoihin ei ole tarvetta, niihin ei noita kerhoja voi edes käyttää, kun ne ovat pääsääntöisesti päiväsaikaan. Toki ollaan ilallla oltu katsomassa ja ruokailemassa, kun lapset ovat esittäneet vanhemmille kerhon kanssa tekemiään esityksiä. Luuletko sä että ne lapset kärsivät siitä, että lomalla ollessaan ovat vanhemmista erossa tunnin-pari? Etenkin kun heillä on tuona aikana hauskaa? Huomaan todellakin, että et ymmärrä asiaa, kannattaisi kokeilla.

Vierailija
133/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni on ollut jo hiukan isompi. Esimerkiksi 14-vuotias tyttö siepattu "ihmisten aikaan", kyllä tuon ikäisen pitää jo voida liikkua yksin eikä niin että äiti tai isä on koko ajan vieressä. Tai 7-vuotias poika joka leikkii kotikadulla (rauhallinen alue ja katu) ei voi aina kaikkea pelätä ja vahtia vieressä. Todennäköisempää kuitenkin että siepataan koulumatkalta tai koulun pihasta kuin kotikadulta 10 metrin päässä kotoa.

Bamse kerhoon saa myös vanhemmat jäädä ihan kuin päiväkotiin täällä seuraamaan toimintaa. Vanhempia ei todellakaan vaadita poistumaan paikalta!

Me myös matkoillamme oltu yhdessä Bamse kerhon tiloissa piirtämässä ja askartelemassa. Lapsi ollut pelkän isän kanssa tai molemmat vanhemmat yhdessä mutta edes Bamse kerhoon emme 4v olis jätetty yksin.

Olemme mieheni kanssa yhdessä sopineet että ulkomailla tai muuten vieraassa kaupungissa kotimaassakaan emme koskaan jätä lasta hetkeksikään näkyvistämme! Sen nyt pitäis jokaisen vanhemman järki sanoa ja muuten ei voi kun syyttää itseään. Kanarialla esim voitte katsella kaupojen ilmoitustauluilla ja lentokentillä kadonneiden lapsien etsintäilmoituksia ja miettiä että missä vanhemmat ovat olleet kun lapset on napattu.

Ihan sama pätee tässä kuin muussakin varkaudessa: Älä anna varkaalle tilaisuutta jättämällä lasta yksin hetkeksikään!

Lisäksi ne "hoitajat" ovat nippanappa täysikäisiä tyttöjä jotka tuskin ymmärtävät lainkaan millainen vastuu on huolehtia ulkomailla toisten lapsista. Ainakin eräs Bamsehoitaja jota jututin oli eka kertaa elämässään ulkomailla ja kärsi hirveästä koti-ikävästä.

Me ainakin vietetään nimenomaa perhelomaa lapsen ehdoilla eikä hän ole missään virikehoidossa ilman vanhempia hetkeäkään ulkomailla ;)

Vierailija
134/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kuin viitisensataa kuussa. Ei noihin etelän lomakohteisiin lähdetä rahan perässä. Kyllä moni koulutettu lastenhoitaja mielellään lähtisi Thaimaahan talveksi lapsia vahtimaan jos saisi majoituksen ja vaikka 500€/kk.

oli 4v. alaikäraja. onko se siis laskettu 3 vuoteen?

Vielä semmoinen pointti, että miettikääpä mitä ne kerhot maksaisi, jos siellä hääräilisi kerhotätinä koulutettu lastentarhanope?! Parempi siis kun hoidatte itse...

Vierailija
135/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetäjänä suoraan ylioppilaskirjoitusten jälkeen (usempi vuosi sitten kylläkin). Ei tietoakaan lastenhoidosta tai mistään muustakaan. Ja siellä minä olin vastuussa isosta laumasta lapsia.

Vierailija
136/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaiset missä noita lastenkerhoja ym. on

Iso alue niin sitä ei voi vahtia samalla tavalla kuin pienempää. Puhun siis ihan yleisesti näistä hotellialueista en ainoastaa noista kerhoista. On lapsia raiskattukin kun ovat perheineen uima-allas-alueella olleet. Norjalaisperhe vietti lapsineen lomaa Turkissa, olivat uima-altaalla ja hetkeksi hävisi tyttö silmistä. No paikallinen mies oli tytön siepannut ja raiskannut vähän syrjemmällä. Tämäkin tapahtui hetkessä. Uima-altaat täynnä ihmisiä, ihmisiä kuhisee ympärillä, kaikki tapahtuu niin nopeasti ettei sitä edes tajua. Lapsiperheiden suosimassa hotellissa tapahtui tuokin.

Tai toinen tapaus Thaimaasta, 12-vuotias tyttö raiskattiin myöskin hotellin alueella. Syyllinen oli hotelliin kuuluvan ravintolan työntekijä. Keskellä päivää tuokin tapahtui.

Moni pitää hotellialuetta turvallisena, ajattelee että ei täällä mitään tapahdu kun on aidattu alue ja perheiden suosima hotelli. Paljon turvallisempaa ja helpompaa on pienessä hotellissa jossa ei ole samanlaista hulinaa kuin isossa.

Vierailija
137/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä kerhonvetäjillä? Vai onko se vaan vanhempien mutua? Monissa lastenkerhojen säännöissä on että lapset on loppuviimeksi vanhempien vastuulla.

Vierailija
138/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää kuitenkin muistaa ne miljoonat ihmiset, jotka noissa lomailevat, ja joille ei satu mitään. Kyllä ne hotellialueet yleisesti ajateltuna ihan turvallisia ovat, mutta tottakai minne vaan saattaa pahoja ihmisiä eksyä.

Vierailija
139/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

useampi on perustellut, että näitä kerhoja tarvitaan siksi, että lapsi saa seuraa ja puuhaa lomalla. Ihanko oikeasti jotkut tarvitsevat siihen oikein lasten kerhon? Meillä lapsia ei laiteta lomalla kerhoon, mutta kyllä he ovat touhunneet ja leikkineet toisten lasten kanssa koko loman, ei siihen normaalein sosiaalisin taidoin varustetuille lapsille erikseen kerhoa tarvita. Meillä on rannalla leikitty välillä suomalaisten, välillä ulkomaisten lasten kanssa - jos ei ole ollut yhteistä kieltä niin käsimerkein ovat hyvin pärjänneet. Ja ovat saaneet käyttää _omaa_ mielikuvitustaan leikkimiseen sen sijaan, että kaikki olisi valmista pullamössöä.

Vai ovatko nuo kerhot sellaisille perheille, jotka eivät ole matkustelleet paljoa ja osaa kieliä ja tarvitsevat siksi lapsilleen ohjattua toimintaa ja kaiken ns. valmiina? Ehkä se on pelottava ajatus, että joutuu kommunikoimaan vieraalla kielellä lapsen uuden kaverin vanhempien kanssa tai puhumaan sille lapsen uudelle kaverille jotain. Kerhossa kun tarvitsee sanoa moi, kuuluttaa oman lapsen nimi ja laittaa rasti ruutuun. Tai sitten vain etsiä kadonnutta lasta pitkin hotellialuetta.

Vierailija
140/231 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhempien ei ole tarkoitus olla mukana?

Miten voi olla vastuussa olematta paikalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän