Bamse painajainen Thaimaassa: Älkää luottako!
Viime viikolla Thaimaan matkalla sattui äidin pahin painajainen- onneksi vain hetkeksi aikaa ja tarina päättyi onnellisesti.
Juuri 3-v täyttänyt tyttöni oli Bamse-klubissa. Kun isä meni tyttöä hakemaan, klubin ohjaaja sanoi että äiti on jo hakenut lapsen. En todellakaan ollut!
Aloitimme etsinnät:
kidnapattu?
hukkunut?
ojan pohjalla?
yksin liikenteessä?
En ole eläessäni pelännyt yhtä paljon.
Itkevä tyttö löytyi hotellihuoneen oven takaa. Ihmeen kaupalla hän oli sinne osannut eikä matkalla ehtinyt sattua mitään.
Olen edelleen aivan raivoissani. Pohdin, miten jatkossa samaa ei sattuisi kellekään. Klubin määräyksissä on, että kymmentä 3-v lasta kohti riittää yksi aikuinen! Ei todella riitä- ainakaan sen klubin vetäjä ei ollut tuohon mahdottomaan tehtävään kykenevä. Ja lapsia oli vieläpä kolmen eri kielisiä eikä leikkitilassa ulko-ovea lainkaan!
Mitäs ehdottaisitte?
Minä ehdotan Bamse-boikottia ja harkitsen Iltasanomille kertomista.
Onko muita hyviä ehdotuksia?
Kommentit (231)
ohjaaja oli tämä toisen äidin mukaan vaan huutanut "älä mee Mari" mutta koska oli yksin ei voinut lähteä peräänkään.
ja kerhoihin laittavia kritisoijille, kyse on vain parista tunnista jolloin kivaa ohjelmaa ja lapset tykkää, ehkä 1-2 kertaa viikossa.
Kyseessä on SOPIMUS - vanhemmat maksavat ja matkatoimisto tarjoaa palvelun.
iso lauma. Vanhemmathan tuossa heitteille lapsensa jättävät.
olin menossa hakemaan lastani, silloin vajaa 4v ja kun sanoin miehelle että Maria ei näy pihalla missä muut ovat, yksi äiti kuuli vieressä sanani ja sanoi että Mari niminen juoksi juuri tästä ohi ja huusi "äiti". menin ohjaajan luo kysymään ja sanoi että Mari sanoi että äiti on tuolla ja juoksi sinne. olin kauhusta kankeana, että luotti lapsen sanaan:((. meillä oli sama homma että tyttö löytyi ja pian huoneemme oven takaa. mutta aika oli silti liian pitkä sinä kauhun hetkenä.
annoin ohjaajalle kyllä ankaraa palautetta mutta mulle oli tärkeintä että lapsi löytyi niin pian , en tehnyt asiasta valitusta tms. ehkä olisi kannattanut. niitä lapsia on liikaa ja ohjaajana usein parikymppinen tyttö/poika. ei hyvä yhdistelmä. laittaisin vasta koululaisen moisiin kerhoihin.
Vastuuta siitä omasta lapsesta vaikka se pyöriikin haitallisesti jaloissa kun äiti/isä haluaa viettää omaa lomaa.
Vastuuta siitä omasta lapsesta vaikka se pyöriikin haitallisesti jaloissa kun äiti/isä haluaa viettää omaa lomaa.
Mieti vähän, kuinka pieni 3 v. lapsesi on. Oma etu ja mielihyvä lienevät nykyvanhemmille tärkeämpää kuin lomailu lasten kanssa yhdessä. Tosin voit lohduttautua sillä, että kaltaisiasi vastuuttomia vanhempia riittää.
Vie toki asiaa eteenpäin, mutta pohjimmiltaan alkuperäinen valintanne oli väärä, ja valituksen kohtalo ei sitä muuta.
Kyllä näistä aina tehdään vanhempien vika.. pitäisi olla luotettava kerho ja lapsille siellä mukavaa tekemistä ja kavereita. Kun lapsi menee hukkaan, on se vanhempien vika.
Onneksi lapsi on turvassa eikä hänelle sattunut mitään. Ja hyvä, että tulitte kertomaan asiasta tänne. Miksi ihmeessä ei tästä saisi puhua ääneen vaan hoitaa kaikessa hiljaisuudessa matkatoimiston kanssa niin kuin jotakin tuolla aiemmin ärsytti??
lapsia hetkeksikään yksin tai edes kerhoon ulkomailla. Mieheni on vielä tarkempi. Lomakohteiden suljetut allasalueet ja näköjään luotettavat kerhotkin tuudittavat väärää turvallisuuden tunteeseen. Olen etelässäkin melko hysteerinen, että missä on ja menen vessaan aina mukaan ym.
Olen katsonut liikaa roskasarjoja...
kotiin päästyämme s-postin välityksellä.Sain heti vastauksen:"Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa.Vastaamme palautteeseenne 7-10viikon sisällä."!!!
Ei anna hyvää kuvaa firmasta,jos reklamaatioita jonossa noin moneksi viikoksi...Eivät lisäksi vastanneet ikinä!
Me veimme tänä kesänä rahamme Aurinkomatkoille.
Nyt vasta luin.. Mikäli kommentisi oli tarkoitetteu minulle, eli nro 42:lle niin sekä minä että mieheni olemme myös työssäkäyviä veronmaksajia. En ole kotiäiti ja 3 vuotiaamme on hoidossa, isommat koulussa. Olimme talvella Kanariansaarilla Finnmatkojen lomamatkalla, ja oma asuntomme sattui olemaan ison piha-alueen vieressä, jossa Bamsekerholaisia ulkoilutettiin. Omat lapsemme leikkivät siinä meidän pihalla, ja itse otimme aurinkoa. Keskimmäinen oli ennen matkaa kinunnut kerhoon, mutta ajattelimme sen sitovan liika menojamme - joihin lasten kanssa tahdoimme mennä - joten emme kerhoa ottanut. Mutta eivätpä lapset enää kerhoon halunneet, kun kasvot järkyttyneinä katsoivat Bamskerholaisia. :'(
Pienimmät itkivät, isommat olivat hyvin totisen näköisiä. Kaksi tyttöstä koittivat yliperteinä muka ohjata toimintaa. :(
Oma 3vuotias tuli heitä hetken seurattua syliin ja otti kaulasta lujasti kiinni.
Sen pienen ihanan oman kultaisen nuppusen lomanko olisin pilannut tuollaisella kerholla?! EN IKINÄ!
omista lapsista niin palkkaa täältä hoitajan lomalle mukaan.
Kamalaa lukea millaisia vanhempia lapsilla on :(
omista lapsista niin palkkaa täältä hoitajan lomalle mukaan.
Kamalaa lukea millaisia vanhempia lapsilla on :(
on kamalaa, että lapset ovat reilun tunnin hoidossa muutaman kerran 1-2vkon loman aikana?? Onpa se välittäminen sitten aika pienestä kiinni. Mulla on mies reissannut lasten kanssa keskenään, minä olen reissannut myös ja koko perheenäkin kun ollaan oltu, niin lapset ovat olleet Bamse-kerhossa, jotta vanhemmat ovat päässeet käymään salilla. Onko ne lapset sitten jääneet vaille jotain tuona aikana? Eikö me välitetä lapsista, kun ne kerhoon haluaa ja sinne pääsee? Vai olisiko parempi olla päästämättä, koska silloin oltaisiin jonkun mielestä huonoja vanhempia? Meillä on kerhoissa ollut 2-3 hoitajaa ja lapsia ei ole ollut paljon. Mitään ongelmia ei ole ollut ja käytetään matkatoimistojen kerhoja jatkossakin. Jos lapset eivät sinne haluaisi, niin sitten emme tietenkään väkisin kerhoon laittaisi. Suhteellisuudentajua kaipaisin näihin juttuihin täällä.
mutta voisin kuvitella, että jos tuollaiselle matkalle menisimme, lapsemme viihtyisi hyvin kerhossa ja kärttäisi että saisi sellaiselle osallistua. Jos kerho olisi turvallisesti ja asiallisesti järjestetty, niin varmaan hänet sellaiseen päästäisin, kun kerran lapsi itsekin haluaisi. Mitä paheksuttavaa siinä on?
Onko se sitten äidin itsekkyyttä vai mitä - halua ottaa lapsestaan vapaata?
Ehkä lapsikin, ainakin leikki-ikäinen tai eskari-ikäinen- nauttisi kerhosta - ja haluaisi sellaiseen osallistua ja pettyisi jos ei pääsisi.
Olen hoitanut lapseni kotona kolmivuotiaaksi saakka ja nyt lapsi tekee suhteellisen lyhyttä "työpäivää" päiväkodissa, jotta ei rasitu siellä liikaa. En pidä itseäni minään itsekkäänä, välinpitämättömänä äitinä tosiaankaan - ja silti voisin laittaa lapseni kerhoon eikä minulla ole tarvetta olla 24h lapselleni läsnä lomalla, kun ei lapsikaan minua tarvitse kuin sen 22h/vrk.
mutta voisin kuvitella, että jos tuollaiselle matkalle menisimme, lapsemme viihtyisi hyvin kerhossa ja kärttäisi että saisi sellaiselle osallistua. Jos kerho olisi turvallisesti ja asiallisesti järjestetty, niin varmaan hänet sellaiseen päästäisin, kun kerran lapsi itsekin haluaisi. Mitä paheksuttavaa siinä on?
Onko se sitten äidin itsekkyyttä vai mitä - halua ottaa lapsestaan vapaata?
Ehkä lapsikin, ainakin leikki-ikäinen tai eskari-ikäinen- nauttisi kerhosta - ja haluaisi sellaiseen osallistua ja pettyisi jos ei pääsisi.Olen hoitanut lapseni kotona kolmivuotiaaksi saakka ja nyt lapsi tekee suhteellisen lyhyttä "työpäivää" päiväkodissa, jotta ei rasitu siellä liikaa. En pidä itseäni minään itsekkäänä, välinpitämättömänä äitinä tosiaankaan - ja silti voisin laittaa lapseni kerhoon eikä minulla ole tarvetta olla 24h lapselleni läsnä lomalla, kun ei lapsikaan minua tarvitse kuin sen 22h/vrk.
lapsensaanti sokaissut täysin. Välillä tuntuu, että tällä palstalla pyörii kaikenlaisia höyrypäitä ja ihan normaalit asiat saavat järkyttäviä piirteitä heidän päässään.
julkiseksi vaan tällainen, trkeää piittaamattomuutta, ikeassakin otettaan nimikirjoitus tuojalta ja hakijalta ja sama pitää olla. Vieraassa maassa vielä kaiken lisäksi. Ota yhteys lehdistn ja matkatoimistoon viipymättä!
tavalla kuka on tullut kerhoon ja kuka ei.
Ainoastaan se ensirekisteröintilappu, eikä silläkään (tai siinä sovituilla asioilla) ollut mitään merkitystä kun lapsen (7v.) annettiin kuitenkin mennä yksin kerhoaikana hotellialueella miten lystäsi.
Miten ne hoitajat voivat tietää kuka on tuotu ja haettu jos ei pidetä minkäänlaista kirjaa?
taidat olla loman tarpeessa sinäkin - ilman lapsia.
t. kotiäiti jonka lapset käyvät kotimaassakin 2 X vko kerhossa...
Mieti vähän, kuinka pieni 3 v. lapsesi on. Oma etu ja mielihyvä lienevät nykyvanhemmille tärkeämpää kuin lomailu lasten kanssa yhdessä. Tosin voit lohduttautua sillä, että kaltaisiasi vastuuttomia vanhempia riittää.
??
Olimme viime kesänä Kyproksella ja 4v tyttömme Bamse-clubissa 4xkrt 2h kerrallaan. Mielestäni kerho oli hienosti järjestetty ja tyttö odotti aamuisin kovasti kerhoon pääsyä. Kerhossa oli n. 20 lasta ja neljä ohjaajaa. Kaksi suomalaista ja kaksi ruotsalaista.
Lapset odottivat aina reppujen kanssa penkillä sisällä kun vanhemmat jonossa vuorotellen kävivät noutamassa lapsensa ovelta. Eli lapsi päästettiin ulos sitä mukaa kun vanhempi kuulutti oman lapsensa nimen. Hyvin toimi :)
Pääosin touhusivat sisällä kerhotalolla, ulkona kävivät viereisessä aidatussa puistossa syömässä eväät , kulkivat tuon 50 m matkan parijonossa siten, että viisi paria -> hoitaja jne.
Meille jäi kerhosta pelkästään positiivista sanottavaa siis.
Tämä tapaus kuitenkin kauhistutti ja toivon mukaan toimii varoittavana esimerkkinä kerhojen järjestäjille!!
niin tämä siis Kyproksen Bamsesta.
Jos tuo olisi tapahtunut Suomessa, niin siinähän olisi käräjäoikeuden paikka. Mitenköhän Thaimaassa?
No, nyt kun olette Suomessa, niin tehkää asiasta julkinen, tavalla tai toisella. Niin moni lapsiperhe tekee kaukomatkoja ja Finnmatkat kaupittelee häikäilemättömästi Bamse-palvelua lapsiperheille ja laskivat alaikärajankin 3 vuoteen. Finnmatkat täytyy pakottaa satsaamaan turvallisuuteen, jos ei hyvällä niin sitten pahalla.