Bamse painajainen Thaimaassa: Älkää luottako!
Viime viikolla Thaimaan matkalla sattui äidin pahin painajainen- onneksi vain hetkeksi aikaa ja tarina päättyi onnellisesti.
Juuri 3-v täyttänyt tyttöni oli Bamse-klubissa. Kun isä meni tyttöä hakemaan, klubin ohjaaja sanoi että äiti on jo hakenut lapsen. En todellakaan ollut!
Aloitimme etsinnät:
kidnapattu?
hukkunut?
ojan pohjalla?
yksin liikenteessä?
En ole eläessäni pelännyt yhtä paljon.
Itkevä tyttö löytyi hotellihuoneen oven takaa. Ihmeen kaupalla hän oli sinne osannut eikä matkalla ehtinyt sattua mitään.
Olen edelleen aivan raivoissani. Pohdin, miten jatkossa samaa ei sattuisi kellekään. Klubin määräyksissä on, että kymmentä 3-v lasta kohti riittää yksi aikuinen! Ei todella riitä- ainakaan sen klubin vetäjä ei ollut tuohon mahdottomaan tehtävään kykenevä. Ja lapsia oli vieläpä kolmen eri kielisiä eikä leikkitilassa ulko-ovea lainkaan!
Mitäs ehdottaisitte?
Minä ehdotan Bamse-boikottia ja harkitsen Iltasanomille kertomista.
Onko muita hyviä ehdotuksia?
Kommentit (231)
Heidän lomansa olisi varmaan ihan kiva ilman jäätelönsyöntiäkin. Sama pätee kerhoon. Eivät he sitä hauskanpitoon sinänsä tarvitse. Mutta kun he pyytävät päästä sinne, miksi ihmeessä kieltäisin? En keksi millään yhtään syytä. Siellä rannalla leikitään sitten ne loput 6-8 päivänvalotuntia kuoppia kaivellen ja meressä lilluen, yhdessä vanhempien kanssa.
että yksikään lapsistamme ei ole koskaan pitkästynyt lomalla, vaikka eivät ole missään kerhoissa olleet.
Eläkää ja antakaa toisten elää!
Eli ei pitäisi olla niin varma, että JOKAINEN normaalin sosiaalinen lapsi kaipaa kerhoa sen enempää kuin pitäisi kauhistella sitä, että joku lapsi kerhoon haluaa.
Omalta lapseltani kysyin haluaisiko hän kerhoon ja vastaus oli aivan ehdoton EI. Ja uusia kavereita ja paljon mukavaa toimintaa oli lomalla silti.
Minusta kaikilla on oikein hyvät perustelut toiminnalleen. Jotkut lapset haluavat kerhoihin ja viihtyvät siellä, toiset taas eivät niitä kaipaa. Varmaan nämä lapset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia tarpeita ja elämysmaailmakin saattaa olla erilainen?
Ja varmaan on niitä vanhempia, jotka eivät ajattele tippaakaan lapsen hyvinvointia vaan laittavat lapsen hoitoon jotta pääsevät itse viihteelle. Ei sekään ole kaikissa tapauksissa vain huono asia, jos vaikka vanhemmat ovat uupuneita eikä heillä ole ollut tukiverkostoa, joka kantaisi osan lapsen hoitovastuusta. Silloin on varmaan lapsenkin kokonaisedun mukaista, että äiti saa vähän paistatella päivää omassa rauhassaan.
Jotkut vanhemmat varmaan toimivat silti moraalittomasti (aika vahva sana...en nyt keksinyt parempaa), mutta mielestäni kaikki tähän ketjuun kirjoittaneet ovat toimineet siten, mikä on sopinut heidän perheelleen ja lapsilleen parhaiten.
Niin siis minulla ei ole mitään noita Bamse ym. kerhoja vastaan, mutta itse en sinne lapsiani jättäisi ilman jomman kumman vanhemman läsnäoloa. TÄmä on meidän perheen tapa toimia ja ihan sama vaikka muut sitä miten vääränä pitäisi.
Tähän asti eivät ole kerhoja kaivanneet, mutta jos jatkossa haluavat teema-juhliin yms. osallistua niin sitten osallistutaan, mutta edelleen jompi kumpi vanhemmista on mukana. En siis evää lapsiltani mahdollisuutta hauskan pitoon. Tähän asti uimaranta ja sinne meno on ollut ihan unelmien täyttymys lapsille. Käymme myös paljon paikallisissa vesipuistoissa, tivoleissa, eläintarhoissa jne. lasten kanssa ja epäilen että lapset ei noita mihinkään Bamse kerhoon vaihtaisi.
Säälin näitä lapsia, joiden elämä on pienestä pitäen suorittamista. Loma ei ole mitään jos ei joka tuutista tule ohjattua ohjelmaa, kultamussukalla on tylsä loma jos ei pääse hilebilediskoon tai syömään pizzaa muiden turistilasten kanssa.
Ja tottakai ne lapset sitä vaativat jos ne on totutettu siihen vaippaikäisestä lähtien.
Matkustamme useamman kerran vuodessa ja lapsemme eivät ole koskaan olleet näissä turisteille järjetetyissä kerhoissa (päiväkodissa suomessa kylläkin senkin edestä). Meillä lapset ystävystyvät helposti ja keksivät tekemistä siinä samassa, leikin kieli on hyvin universaali. Joskus he taas ihan tykkäävät vain makoilla ja katsoa pilvien muotoja tai etsiä tuttuja tähtikuvioita.
Meillä esikoinen sanoi kerran osuvasti kun näki hotellialueen lapsikerhon touhuamassa: mikä lapsien säilytyspaikka toi oikein on? Ja juoksi etsimään näkinkenkiä juuri tapaamansa hollantilaisen pojan kanssa =)
Meillä esikoinen sanoi kerran osuvasti kun näki hotellialueen lapsikerhon touhuamassa: mikä lapsien säilytyspaikka toi oikein on? Ja juoksi etsimään näkinkenkiä juuri tapaamansa hollantilaisen pojan kanssa =)
joiden kanssa sitten juoksevat käsikädessä niitä näkinkenkiä etsimään. Yksinkertaisesti jo siitä syystä, että lähes kaikki lapset on niissä kerhoissa. Vähän säälien tietty sitten katsovat niitä raukkoja, jotka kurkkivat sinne kerhon pihalle, mutta eivät saa sinne tulla :(.
Jaksaako aikuiset oikeesti löhötä rannalla ja uima-altaalla kaks viikkoa putkeen??? Minä en jaksais... Ihan oikeesti, menkää koko perhe tutustumaan paikallisiin ihmisiin ja elämään sen hotellialueen ulkopuolella. En ymmärrä väitettäsi, että kaikki tekeminen olisi kerhossa.
kiinni. Vaan lapsen perustarpeista. Varsinkin jos on lomalla 2 viikkoa tai pidempään ei se uimarannalla juokseminen ja uima-altaassa uiminen kovin pitkään jaksa lapsia innostaa, kyllä he tarvitsevat lomallakin sitä "tekemistä". Ja jos se kaikki "tekeminen" on siellä kerhossa (pingispöydät, askartelutarvikkeet ym) niin kyllä ne lapset sinne kerhoon haluavat mennä. Ja ihan ne samat lapset siellä kerhossa on kuin siellä uimarannallakin!
Mutta itse en ikinä jättäisi noin pientä ventovieraaseen hoitoon Thaimaassa, joka on pedofiilien paratiisi tunnetusti. Edes Suomen Ikeassa en uskalla jättää lastani lapsiparkkiin. Minulla on 3-vuotias lapsi myöskin. Jos lähden ulkomaille, on ihan selvää, että lapsi kulkee mukanani kaiket ajat. Enkä ole mikään täydellinen äiti tosiaankaan, mutta tässä kyllä olen tiukka. Siitä huolimatta kerhossa toimittiin todella törkeästi ja he mokasivat, joten soita heti iltalehteen!
Siellä nyt paljon turvallisempi hakusysteemi kuin missään päiväkodissa tai kerhossa tm. Sieltä ei lapsi pääse karkaamaan, eikä kukaan vieras voi häntä hakea. Ulkomailla en minäkään luottaisi, mutta toi Ikea liioittelua.
Siis ensinnäkin ap:lle, aika järkky tapaus, älä jätä tuota tähän vaan vaadi kunnon selvitys asiasta. Finn-matkojen viestintäpäällikkö Anu-Eveliina Mattila kommentoi tosi usein jos jonkinlaisia tapauksia ja soisi hänen kommentoivan jossain tätäkin.
Mutta sitten noihin kerhoihin yleensä. Meidän lapsemme eivät ole koskaan olleet kerhossa, koska edellisen kerran Kyproksella ollessamme nuorempi ei hiukan alle 4-vuotiaana päässyt kerhoon ja sovittiin, että esikoinenkaan ei sitten mene ja se sopi kotimaassa hänelle hyvin. Paikanpäällä sitten tuli suru, kun näki kerholaiset reppuineen, lippiksineen ja puuhineen. Kerho oli täynnä. Loma oli tosi kiva ja ajattelinkin että seuraavalla kerralla sitten pääsevät kerhoon jos haluavat mennä.
En ole koskaan aikaisemmin ajatellut tuota kerhotoimintaa jonain laiskojen vanhempien pakokeinona omista lapsista, vaan täysin lapsilähtöisenä lisäpalveluna. Ihan todella ensimmäistä kertaa törmään tällaiseen ajatteluun. Jos meidän lapsemme olisivat kerhossa, emme luultavasti tekisi mitään sen erityisempää kahdestaan - eli emme me kaipaa päivällä mitään laatuaikaa ja meillekin riittää hyvin pari lasia punkkua parvekkeella kun lapset nukkuvat. Mutta ajattelen ihan oikeasti että se on lapsille yksi kiva kokemus lomalla muiden joukossa. Se mitä olen noita kerhoja ja niissä olevia lapsia nähnyt, niin tuo jonkun kuvailema tilanne itkevistä pikkuisista ja surullisista isommista on jotenkin tosi vieras.
Eihän siellä edes ole pakko olla kaikilla kerroilla ja eikös se ole vaan tyyliin muutaman kerran viikossa pari tuntia kerrallaan?
Ihmettelen vaan jos lapsenne saa itse valita kuinka kauan haluaa olla kerhossa niin mistä te vanhemmat tiedätte häntä just sillä hetkellä lähteä sieltä hakemaan?
Jos häntä ei saa luovuttaa kenellekkään muulle eikä päästää yksin pois ja te menette sitten vasta 2h kuluttua niin lapsen on siellä se aika viihdyttävä hyvin tai huonosti. Miten se lapsi sen kerhoajan muka voi itse valita, en ymmärrä?
Niin siis minulla ei ole mitään noita Bamse ym. kerhoja vastaan, mutta itse en sinne lapsiani jättäisi ilman jomman kumman vanhemman läsnäoloa. TÄmä on meidän perheen tapa toimia ja ihan sama vaikka muut sitä miten vääränä pitäisi.
Tähän asti eivät ole kerhoja kaivanneet, mutta jos jatkossa haluavat teema-juhliin yms. osallistua niin sitten osallistutaan, mutta edelleen jompi kumpi vanhemmista on mukana. En siis evää lapsiltani mahdollisuutta hauskan pitoon. Tähän asti uimaranta ja sinne meno on ollut ihan unelmien täyttymys lapsille. Käymme myös paljon paikallisissa vesipuistoissa, tivoleissa, eläintarhoissa jne. lasten kanssa ja epäilen että lapset ei noita mihinkään Bamse kerhoon vaihtaisi.
Mutta sen verran kommentoin, että en oikein ymmärrä miten pari tuntia kerhoa muutamia kertoja loman aikana sulkisivat pois eläintarhat, tivolit ynnämuut?
että muutama tunti jossain kerhossa sitten poissulkee kaiken muun lomanvieton. Kylälhän sitä koko porukalla käytiin ratsastamassa norsuilla, eläintarhassa, käärmenäyttelyssä, snorklaamassa ja ties missä ja silti ne lapset kävivät siellä kerhossakin. Täällä ajatellaan ikään kuin ne lapset tungettaisiin saapumispäivänä kerhoon ja olisivat siellä koko loman. Ja osataan sitä lomia viettää ilman kerhoakin, ei se mikään pakkokaan ole.
Meidän lapset ovat kotihoidossa. Ehtivät pitkästyä kyllä kotonakin ihan tarpeeksi. Lomamatkalta odottavat jotain muuta kuin äidin helmoissa pitkästymistä.
Ei kaikkien lapset ole 10 h/päivä päiväkodissa ja illat harrastuksissa. Kaikille se loma ei ole vuoden ainoa hetki olla lasten kanssa.
Mulle ei ollut edes juolahtanut mieleen että lastenkerhot ulkomailla ovat jotain kamalaa ja tuomittavaa.
Mä kun luulin, että se kerho on sellainen lisäpalvelu, jota voi kukin käyttää tai olla käyttämättä. Miten nyt kullekin perheelle sopii. Vähän niinkuin uima-allas tai joku ravintolakin. En tajunnutkaan, että siihen kerhoon liittyy jotain moraalisesti väärää ja tuomittavaa. Outoa porukkaa. : o
Meidän lapset saa ainakin itse valita. Olen kotona lasten kanssa, joten suon heille ilomielen pienen breikin äidin helmoista. ; )
en minäkään olisi lapsena halunnut, kun olin niin ujo! Mutta, ymmärrän myös sen, että moni lapsi niihin haluaa mennä. Sen sijaan, mitä en ymmärrä, on se, että jotkut vanhemmat ei päästä lasta sinne kerhoon jos hän haluaa sinne mennä (joistakin kommenteista saa sen kuvan)?? En myöskään ymmärrä sitä, että lapsen on sinne kerhoon pakko mennä. Nuo kerhothan on vaan loman *lisämauste* lapsille, jotka haluavat lomallakin sitä askartelua, piirtämistä, leikkimistä ym "arkimaista" tekemistä. Moni lapsi kuitenkin pitkästyy vaan siihen uimiseen ja nähtävyyksien katseluun, ja alkavat sitten kiukuttelemaan, ja se taas vie sit helposti sen lomafiiliksen kaikilta. Senhän takia noita kerhoja on.
Eihän ne kerhot olekkaan tuomittavia ja kamalia vaan tässä kai on aika moni vedonnut siihen, että jommman kumman vanhemmista olisi hyvä olla lapsen mukana siellä kerhossa.
Mutta jokainen toimikoon niin, kun parhaaksi näkee.
Mulle ei ollut edes juolahtanut mieleen että lastenkerhot ulkomailla ovat jotain kamalaa ja tuomittavaa.
[/quote]
suhtautuu siihen että moni laittaa lapsensa koululaisten kesäloman ajaksi erilaisille leireille?
niin silloin vastaa myös seurauksista.
ketkä tuuppaa lapset noihin "kerhoihin"! Sorry vaan AP, mutta et saa sympatiaa täältä!
Ensin lähdetään muka perhelomalle lastan kanssa ja sitten lapset pitääkin saada pois jaloista!
niin onko ne vanhemmat aitten jotenkin huonoja vanhempia, kun lapsille mahdollisuuden kerhoon antavat??? Me annettiin lasten kokeilla tykkäävätkö ja kun tykkäsivät, niin ovat päässeet toistamiseenkin. Miten näin yksinkertaisesta ja normaalista asiasta saadaan tällainen vääntö, että kerhoon lapsensa päästävät vanhemmat ovat jotenkin huonoja ja ne toiset taas niin mahtavia? Mä en ole koskaan edes ajatellut, että joku voi paheksua jotain Bamse-kerhoa, ihan uskomaton juttu!!