Siis oikeesti, tämän päivän raskaana olevat äidit eivät voi syödä mitään.
Esikoistaan odottava äiti kävi kylässä.
Olin laittanut tarjolle savukalasalaatin. Siinä oli vaikka kuinka monta kiellettyä asiaa. Siitä se juttu sitten lähti. Hän kertoi nykyajan ohjeita.
En käsitä kuinka minulla on 4 tervettä lasta 10v-20v takaisilla ohjeilla.
Kommentit (66)
NO IHAN SAIRAANHYVÄ, kiitti tiedosta, just pähkäilin että mitens vappuna kun kaikki muut dokaa ja itse ei voi kun 7. kuulla raskaana. Mutta tämä tieto pelasti!
*kiittää*
Ihan omalla lapsiotannallanne olette varmistaneet, ettei terveydenhuollon suosituksia tarvitse noudattaa? No kai myös käytätte huumeita ja lannoitatte peltonne DDT:llä koska ihan huuhaatahan niiden sivuvaikutukset varmaan ovat. Munkin kaveri käytti kerran maria ja ihan normaali on, siispä mä voin vetää tästä vähän kokaa nekkuun.
Meidän naapurissa opiskeluaikoina asui pariskunta jossa nainen oli raskaana ja veti kännit joka viikonloppu. Lapsessa ei ollut pahempia fas-oireita sen parin vuoden aikana minkä vielä naapureina asuimme.
Eli HUOM KAIKKI RASKAANA OLEVAT: alkoholisuositukset ovat täysin huuhaata. Fasia ei ole olemassakaan! Ei voi olla koska naapurin lapsikin on terve!
jos väittää, että listerioosia ei voisi sairastaa useampaan kertaan. Listerioosi ei oireile terveessä mitenkään, raskaana oleva saa influenssaoireita ja vastustuskyvyltään muuten heikko ruokamyrkytyksen. Immuniteettia ei saa tautia sairastamalla.
Toksoplasmoosi on se tauti, joka sairastetaan kerran ja sen jälkeen taudinaiheuttajalle altistuminen ei ole haitallista. Mutta senkin on sairastanut vain 20 % odottajista ennen raskautta (Suomessa, etelämpänä huomattavasti useampi).
lähinnähän kyseessä on listeriavaara, joka on kätilötuttavani mukaan apieni riski, etenkin jos on kotieläimiä, koska niiden paskasta on varmaan listeriatartunta joskun tullut ja mennyt flunssankaltaisena ohi, eikä se sen jälkeen enää tartu.
että aina riittää näitä, jotka eivät osaa lukea, saati ymmärtää lukemaansa.
.
T. kuuden lapsen maalaisjärkeä käyttävä äiti.
on kaiken lisäksi sellainen tauti, että sen aiheuttamat aivo- ja aistivauriot ilmenevät usein lapsessa vasta 10 - 20 vuoden iässä, eikä tauti aiheuta raskaana olevassakaan useimmiten mitään oireita, joiden perusteella taudin voisi todeta ja raskauden aikana hoitaa. Tämä alentaisi lapsen sairastumisriskiä. Ennemmin noudatan ravitsemusohjeita kuin otan toksoriskin. Monissa Euroopan maissa toksoplasmoosia seulotaan, Suomessa ei.
viis vuotta sitten, enkä yhtäkään vihkosta ole neuvolasta saanut. Sen verran th sano että tupakkaa ei saa polttaa ja alkoholia voi käyttää yhen annoksen sillon tällön, kunhan se sillon tällön ei oo samana päivänä. Ja maksaa ei saanu syödä, mutta sitä en syö muutenkaan. Eli ihan normaalia elin ilman rajotuksia. Ja niin tekisin jatkossakin jos vielä lapsen saisin.
ja mua harmittaa nää rajoitukset. Työpaikkaruokalassa salaattitarjonta on aika rajallista, koska en uskalla ottaa pakastevihanneksia.
Kovissa juustoissa on yleensä aika paljon rasvaa ja tykkään raejuustosta, mozzarellasta, mutta ei saa syödä.
Ja ravintolaan ei sitten kannata mennä ollenkaan raskaana.
itsellä on eka neuvola vasta kahden viikon päästä ja siellä saavat kyllä vääntää kaiken rautalangasta;)
mutta voin siis olla iloinen, että aktiivisesti paskantavan kissani ansioista tokso-riskini on pieni. sitten vaan varotaan vielä listeriaa...
jotain kiellettyä / vältettävää listasta. Se, että se kumminkaiman serkku sai listerian, ei tarkoita sitä, että joka siunaaman mamma sen saisi. SUURIN OSA EI SAA!
DDT ei ole lannoite, vaan hyönteismyrkky. Tais kerääntyä lähinnä petoeläimiin, kuten merikotkiin aikoinaan...
Olenkohan mä siltä turvassa kun meillä on 4 aktiivisesti paskantavaa kissaa? Kissat olleet pari vuotta.. Eikö missään saa tehtyä Suomessa toksoplasmoositestiä?
kaikkea ja mitä vaan. poika 9kk ja täysin terve. vähän omaa järkeä raskaana olevat siskokset!
että ap:n ystävä kuulostaa harvinaisen rohkealta ensimmäistä odottavalta. Ystäväsi ajatteli lastaan ja sä jaksat loukkaantua jostain syömättömistä hernemaissipaprikoista. Voi että. Hoh hoijaa.
Vieköhän raskaus naisilta sisälukutaidon? Mä olen ollut viimeksi raskaana kaksi vuotta sitten, enkä kokenut mitenkään vaikeana pidättäytymistä. Siellä neuvolan vihkosissa lukee kyllä tarkkaan, mitkä aineet on ehdottomasti kiellettyjä (esim. graavikala, alkoholi, tupakka) ja mitkä on vältettäviä (liikaa nautittuna vaarallisia, esim. maksa). Tuon jälkimmäisen listan otin aika kevyesti, koska tapana ei ole mättää hillittömiä määriä maksaa ihan muuten vaan, ja perusruokavalio on terveellinen. Kiellettyjä aineita taas on aika vähän, ja niiden kaikkien kielto on perusteltu.
Kun ne ohjeet on oikeasti ihan perustellut ja vähäiset. "Menee kyllä ihan yli tämä nykyajan vouhotus" kertoo kyllä siitä, että henkilö ei ole tajunnut lukemaansa/kuulemaansa. Ja levittää sitten hysteriaa/paheksuntaa niitä kohtaan joka asian ymmärtävät ja sitä noudattavat.
joten ei kai kukaan asiasta tietoinen raskaana oleva niitä kuumentamatta syö. Savukaloissa prosentti on tätäkin suurempi.
Pakastevihanneksia (maissi-paprika-herne) olisi kuulemma pitänyt keittää.
Vaikka kaveri tulisi uudestaan kylään niin en kyllä muista mitkä oli sallittuja.
Jos ei ole raskaana (ollut 10vuoteen) niin ei voi tietää mikä on kiellettyä. ap
Eikös ole vain suosituksia joita voi noudattaa jos haluaa. Mutta nykyajan höyrypää odottajat kun ei voi tehdä yhtään mitään, ettei sille tulevalle piltille nyt vain käy mitään eikä siitä sitten enää tulis vanhempiensa ylpeyttä.
että kätkytkuolemat ovat vähentyneet neljännekseen vuoden 1987 luvuista. Tärkeimmäksi syyksi arveltiin että nykyään vatsallaan nukuttaminen on kiellettyä kun tuolloin sitä vielä suositeltiin.
Ei nyt suoraan liity tiukentuneisiin ruokaohjeisiin, mutta on mielestäni hyvä esimerkki siitä ettei uusissa ohjeissa ole kyse mistään vouhotusleikkimisestä vaan järkevästä turhien riskien välttämisestä. Tieto lisääntyy, niin raskauden turvaamisessa kuin terveyteen liittyen yleensäkin. Jättäisitkö syöpähoidot ja sydänleikkuksen ottamatta jos lääkäri sanoisi että hoitomuoto/leikkaustapa on kehitetty viimeisen 20 vuoden sisällä?
Mihin se perustuu että monet eivät hyväksy tietotaidon lisääntyvän myös raskauksien ja lastenhoidon suhteen? Siitähän on todella selkeänä todisteena mm synnytyskuolemien väheneminen. Ei ole enä naisten yleisin kuolinsyy Suomessa, onko kyse parantuneesta tiedosta ja hoidosta vai onko sukupuolemme onni vain ollut suotuisa viimeisen vuosisadan?
se on tätä nykyaikaa. Ite odotan nyt viidettä ja syön kaikkee mitä ennen raskauttakin. Tunnen muutaman ekaa odottavan ja voi v... ei ne voi syödä mitään kun noudattavat näit neuvolan vihkosten ohjeita! Ja sit ne kauhistelee mun syömisii......
Mitään eivät voi syödä kun herkkuja varmaan vaan kun niin lihavia ovat. Itse söin kaikkea, neljä tervettä lasta ja paino ei keltään noussut kun muutaman kilon ja kaikki ja lisääkin jäi laitokselle.
jotain kiellettyä / vältettävää listasta. Se, että se kumminkaiman serkku sai listerian, ei tarkoita sitä, että joka siunaaman mamma sen saisi. SUURIN OSA EI SAA!
mutta kun kyseessä on oma lapsi ei ole mitään väliä onko sitä 50% vain 0,5%. Omassa tilanteessa se ON 100% ja sen kanssa on elettävä.
En minä ainakaan himoitsisi jotain hikisiä pakastevihanneksia tai raakaa kalaa niin paljon, että ottaisin riskin.
T. kuuden lapsen maalaisjärkeä käyttävä äiti.