Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis oikeesti, tämän päivän raskaana olevat äidit eivät voi syödä mitään.

Vierailija
13.04.2009 |

Esikoistaan odottava äiti kävi kylässä.

Olin laittanut tarjolle savukalasalaatin. Siinä oli vaikka kuinka monta kiellettyä asiaa. Siitä se juttu sitten lähti. Hän kertoi nykyajan ohjeita.

En käsitä kuinka minulla on 4 tervettä lasta 10v-20v takaisilla ohjeilla.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. pizzassa voi siis hyvin syödä homejuustoa. Lisäksi oleellista on, että kaikki Suomessa valmistetut tuorejuustot, homejuustot ym. on tehty PASTÖROIDUSTA maidosta ja taudinaiheuttajat on tuhottu siis jo valmistusvaiheessa. Tanskalaisia, ranskalaisia ym. ei välttämättä kantsi syödä mutta suomalaisia voi syödä turvallisesti.

Vierailija
2/66 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes liikkua ulkomaailmassa, kun ei esimerkiksi voi tietää, missä on toksoplasmooninen kissa tahi sen omistaja liikkunut (ja kissa esimerkiksi hinkannut toksoplasmoosista takapuoltaan..)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi käsien pesu on keksitty. :) Mutta ulkomaailmassa on niin paljon muita riskejä, että on ihme, että kukaan ihminen siellä suostuu liikkumaan.

edes liikkua ulkomaailmassa, kun ei esimerkiksi voi tietää, missä on toksoplasmooninen kissa tahi sen omistaja liikkunut (ja kissa esimerkiksi hinkannut toksoplasmoosista takapuoltaan..)?

Vierailija
4/66 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkea äiti, kun pitää kiinni tulevan vauvan edusta sen sijaan, että yrittäisi päästä helpolla syömällä sitä, mitä tarjotaan.

Kohtelias äiti huomautaa asiasta kauniisti. Kohtelias emäntä ottaa etukäteen selvää.

Joitain lievän riskin tuotteita voi toisinaan syödä, jos siitä hirmuisesti tykkää. Jatkuvasti tai isoja riskejä ei kannata ottaa, vaikka silloinkin on hyvät mahdollisuudet saada terve lapsi, kunhan ei juo eikä polta. Miksi ottaa pienehköäkään riskiä ilman painavaa syytä.

Vierailija
5/66 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syö kalaa, en tykkää yhtään, en ole vuosikausiin syönyt kuin kotimaisia pakastemarjoja ja -vihanneksia. Joskus on joku toinen ostanut ulkolaisia ja äkkiä ne on kiehauttanut ja vaihtanut käyttötarkoitusta.

Ainoa mikä oli epämieluisaa oli tuorejuusto, koska leivon paljon ja homejuusto, koska tykkään ruuanlaitossa käyttää homejuustoa. En edes ottanut asiasta selvää häviääkö se juttu mikä tekee että homejuusto on listalla, kun ruoka menee uuniin.

Vierailija
6/66 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on turvallista, sillä listeria ja toksoplasma eivät kestä kuumennusta. Toksoplasma kuolee myös pakastamisen seurauksena, listeria ei. Googlaa hakusanalla listeria lisää lähteitä, joista voit varmistaa asian.

Ainoa mikä oli epämieluisaa oli tuorejuusto, koska leivon paljon ja homejuusto, koska tykkään ruuanlaitossa käyttää homejuustoa. En edes ottanut asiasta selvää häviääkö se juttu mikä tekee että homejuusto on listalla, kun ruoka menee uuniin.

Vierailija
7/66 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvikseni katsoin misä englanniksi raskausajan kartettavista mainitaan. Listoissa olivat

-pehmeät juustot

-pateet (myös kasvis)

-raa'at tai osittain raa'at kananmunat, liha ja merenelävät

-maksa

-tietyt kalat (hait, tonnikala jne)

-kuumentamattomat valmisruuat

-raa'at simpukat

-alkoholi, tupakka, kahvi (kahvia maks 1 kuppi, teetä 2)

Ei sanaakaan pellavansiemenistä, pavuista, iduista ja monesta muustakaan.

Vierailija
8/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte kumpikin säästyneet pahalta mieleltä

Vierailija
9/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä jos oli vakuumiin pakattu savukala. Siinä pieni listeriavaara. Tuoreessa ei ole.

Vierailija
10/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajan kuluessa. Ennen oli lapsikuolemia eikä tiedetty miksi. Näitä on enää harvoin, mutta on tieto lisääntynyt ja nyt on mahdollisuus pitää parempaa huolta odottamastaan lapsesta, kuten minä nyt. Ennen ei tiedetty esim. alkoholin, lääkkeiden ja tupakan aiheuttamista haitoista lapselle.

Ei kannata ottaa nokkiinsa, jos kyläilijä yrittää suojella pientään :).

Vierailija
11/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseäni ahdistaa koko raskausajassa eniten se, että joka suupalaa on mietittävä. Stressaa ihan hitosti.

Vierailija
12/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai salaattia ei oltu pesty kunnolla?

mä oon raskaana ja kun oon lukenut kaikkea ohjeita (siis ihan virallisia) ja kuunnellu kokemuksia, niin enpä oikein mitään uskalla syödä. :(

Vierailija
13/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tätä nykyaikaa. Ite odotan nyt viidettä ja syön kaikkee mitä ennen raskauttakin. Tunnen muutaman ekaa odottavan ja voi v... ei ne voi syödä mitään kun noudattavat näit neuvolan vihkosten ohjeita! Ja sit ne kauhistelee mun syömisii......

Vierailija
14/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös savukalan valmistuksessa käytetty savu ole sikiölle haitallista. Kai sitä vois verrata vähän niinkuin tupakointiin. Lisäksi, vaikka savustettu kala on periaatteessa kypsää, muttei kai kuumentunut niin paljoa, että mahdollinen listeria tuhoutuisi.

Vierailija
15/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…

Pahimpia uhkia ovat listeria, toksoplasmoosi ja ruokamyrkytykset sekä erilaiset raskasmetallien tai vitamiinien liian suuret annokset

Vierailija
16/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastevihanneksia (maissi-paprika-herne) olisi kuulemma pitänyt keittää.

Vaikka kaveri tulisi uudestaan kylään niin en kyllä muista mitkä oli sallittuja.

Jos ei ole raskaana (ollut 10vuoteen) niin ei voi tietää mikä on kiellettyä. ap

Vierailija
17/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no vähän katsonut mutta enpä mä niin kirjaimellisesti ota niitä ohjeita. Onhan tuota kaikki muutkin raskaudet mennyt hyvin vaikken kirjaimellisesti kaikkea ota. Ja enpä taida edes tietää kaikkia kieltoja.

Vierailija
18/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan mielenkiinnosta. itse en ole raskaana enkä koskaan ollut joten en tiedä neuvoloiden ohjeista tuon taivaallista. Hauska olisi kuulla, mikä kaikki on kiellettyjen listalla ja ehkä myös perusteet.

Vierailija
19/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin sitten samaa linkkia laittamassa aika samaan aikaan. ;)

13

Vierailija
20/66 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieköhän raskaus naisilta sisälukutaidon? Mä olen ollut viimeksi raskaana kaksi vuotta sitten, enkä kokenut mitenkään vaikeana pidättäytymistä. Siellä neuvolan vihkosissa lukee kyllä tarkkaan, mitkä aineet on ehdottomasti kiellettyjä (esim. graavikala, alkoholi, tupakka) ja mitkä on vältettäviä (liikaa nautittuna vaarallisia, esim. maksa). Tuon jälkimmäisen listan otin aika kevyesti, koska tapana ei ole mättää hillittömiä määriä maksaa ihan muuten vaan, ja perusruokavalio on terveellinen. Kiellettyjä aineita taas on aika vähän, ja niiden kaikkien kielto on perusteltu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi