Siis oikeesti, tämän päivän raskaana olevat äidit eivät voi syödä mitään.
Esikoistaan odottava äiti kävi kylässä.
Olin laittanut tarjolle savukalasalaatin. Siinä oli vaikka kuinka monta kiellettyä asiaa. Siitä se juttu sitten lähti. Hän kertoi nykyajan ohjeita.
En käsitä kuinka minulla on 4 tervettä lasta 10v-20v takaisilla ohjeilla.
Kommentit (66)
menee ihan vouhotuksiin nämä nyky kiellot. Minä ainakin raskauden aikana söin kohtuudella melkein kaikkea ja terveitä lapsia tuli. Samoilla ohjeilla menin kun äitini minua odottaessaan paitsi en syönyt maksalaatikkoa jota oli -70-luvulla oikein käsketty neuvolassa syömään! (ja nyt luokitellaan tyyliin radioaktiiviseksi saasteeksi..)
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
En olisi minäkään syönyt he-ma-pa:aa jos ei olisi ollut keitettyä ensin. Nämä eivät mielestäni ole mitenkään kohtuuttomia nämä listan ohjeet.
- ja sitten nää muutenkin neuroottiset hössöt lukevat sitä listaa kuin raamattua =D
*myös 4 tervettä kersaa saanut kaikkiruokainen raskautettu*
juu ite oon raskaana ja ketuttaa noi ruokasäännöt. ystävä tarjoili erilaisia home- ja tuorejuustoja ja vetelin niitä tuorejuustoja kunnes kuulin ettei niitäkään olisi saanut syödä. pakastevihanneksia ei uskalla syödä, jos ei tiedä onko ne kiehautettu kunnolla, ja mistäs sen tietää miten kalat on pakattu (eikä niissä paketeissa lue vakuumipakattu, samaa muovia niissä kaikissa on ympärillä). lähinnähän kyseessä on listeriavaara, joka on kätilötuttavani mukaan apieni riski, etenkin jos on kotieläimiä, koska niiden paskasta on varmaan listeriatartunta joskun tullut ja mennyt flunssankaltaisena ohi, eikä se sen jälkeen enää tartu.
Odotan nyt viidettä ja syön kaikkea mitä mieli tekee, mutta kohtuudella. Kyllä se kroppa kertoo, jos jokin ruoka-aine ei ole sikiölle sopivaa , turhaan panikoitte!
lähinnähän kyseessä on listeriavaara, joka on kätilötuttavani mukaan apieni riski, etenkin jos on kotieläimiä, koska niiden paskasta on varmaan listeriatartunta joskun tullut ja mennyt flunssankaltaisena ohi, eikä se sen jälkeen enää tartu.
Sen voi saada eläinten ulosteesta myös ja se on aktiivinen vain kerran. Listeriatartunnan voi saada moneen kertaan.
Ihania muuten nämä "MINÄ en ainakaan välittänyt ohjeista ja MINÄ sain silti terveitä lapsia x kappaletta". No kiva kiva. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö riskiä olisi vaikkakin pientä. Riski on luultavasti juuri siksi pieni (esim. listeriatartuntoja per vuosi vähän) että suurin osa raskaana olevista menee ohjeistuksien mukaan. Jos kaikki söisivät mitä sattuu olisi tartuntojakin enemmän. Ja onhan se joka tapauksessa mukavaa jos se pienen pieni tilastomahdollisuus osuu kohdalle. Se oma syntymätön lapsi ei sieltä herää henkiin vain siksi että mahdollisuuden piti olla pieni saada listeria.
Odotan nyt viidettä ja syön kaikkea mitä mieli tekee, mutta kohtuudella. Kyllä se kroppa kertoo, jos jokin ruoka-aine ei ole sikiölle sopivaa , turhaan panikoitte!
Kyllä kroppa kertoo! Sanokaapa se esim. tälle norjalais-naiselle. :(
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1464376
lähinnähän kyseessä on listeriavaara, joka on kätilötuttavani mukaan apieni riski, etenkin jos on kotieläimiä, koska niiden paskasta on varmaan listeriatartunta joskun tullut ja mennyt flunssankaltaisena ohi, eikä se sen jälkeen enää tartu.
Listerian voit saada vaikka kuinka monta kertaa, toksoa ei. Tokso tarttuu kissan (ei muiden) elainten ulosteesta, ja raa'asta lihasta jos elain sairastaa (kissan ulosteesta) toksoa, lihan kautta sen voi saada vaikka lampaasta, lehmasta, siasta jne. Listeria on tilastollisesti kylla paljon pienempi riski kuin tokso (jota ei kumma kylla tuossa Espoon listassa mainita ollenkaan, vai missasinko jotain?) koska toksotapauksia on vuosittain Suomessa moninkertaisesti enemman kuin listeriooseja (ainakin dokumentoituina). Tokso puolestaan voi aiheuttaa alkuraskaudessa keskenmenon tai pahoja sikiovaurioita, loppuraskaudessa vauvalle kuulo/nakovamman, epilepsian tai oppimisvaikeuksia.
Soin mita halusin ja mita eteen laitettiin. Terveita ja alykkaita ovat.
Joo. Kyllä tämän naisen kroppa nyt petti hänet totaalisesti kun ei kertonut että "tsot tsot, irti siitä jälkiruokajuustosta!".
Soin mita halusin ja mita eteen laitettiin. Terveita ja alykkaita ovat.
Joo. Kyllä tämän naisen kroppa nyt petti hänet totaalisesti kun ei kertonut että "tsot tsot, irti siitä jälkiruokajuustosta!".
Kyllähän ne salmonella ja lasinsiru safkatkin voi jo äidiltä hengen viedä. Parempi siis kasvattaa kaikki ruoka itse, vahtia pellon pientareella ja navetassa, ettei kateellinen naapuri käy sabotoimassa... Hohhoijjaa, kyllä on oottavilla mammoilla murheet. Enemmän pelkäisin vaikka auto-onnettomuutta, jos nyt jotain tarttee pelätä ja miettiä. Ei ihme, että nykykakaroilla niin hemmetisti mielenterveys- ja käytösongelmia, jos mammat stressaa joka herne-maissi-paprikasta ennekuin kakru on päivänvaloa nähnyt. Vaarallisempaa varmaan, että tarttuu toi takakireys ja hermoilu vauveliin...
mä en varmaan osaisi olla nykyoppien mukaan raskaana ollenkaan.
Mulla on 4 lasta 10-30 vuosien takaisilla ohjeilla. En taitaisi osata edes pientä vauvaa oikeaoppisesti hoitaa. Osaiskohan edes syöttää oikealla tavalla.
Ei ihme, että nykykakaroilla niin hemmetisti mielenterveys- ja käytösongelmia, jos mammat stressaa joka herne-maissi-paprikasta ennekuin kakru on päivänvaloa nähnyt. .
- graavikalasta
- mädistä
- tuorejuustoista jne
raskausaikana. Jos nyt ei ole valmis laisinkaan muuttamaan elintapojansa raskausaikana ilman että stressaa asiasta sikana niin tokkopa on valmis lapsen aiheuttamaan elämänmullistukseenkaan. Ihan helppojahan nuo ovat. Yleensä raskaana olevat eivät pahemmin saa paniikkia muiden tarjoomuksista kunhan vaan sanovat kiitos ei. Ne ovat ne ap:n kaltaiset nokkiinsa ottajat jotka enemmän tästä "kärsivät".
nyt vain on todistettu, että tietyistä tekijöistä saattaa seurata ikäviä sikiölle. Siksi nämä listat, ja viisaat äidit niitä noudattavat. Se, että naapurin Liisan serkun kummikaan ei listaa noudattanut ja sai terveen lapsen ei vie pois sitä faktaa, että vuosittain esim. toksoplasman takia hoidetaan Suomessa noin 50-60 vastasyntynyttä vauvaa. Kuka äiti haluaa ehdoin tahdoin sen riskin ottaa? Niin, määrä ei ole suuri, mutta _jonkun_kohdalle_nekin_ovat_osuneet.
Lähde: http://www.helsinki.fi/~jpaavone/artik3.html
Ihan omalla lapsiotannallanne olette varmistaneet, ettei terveydenhuollon suosituksia tarvitse noudattaa? No kai myös käytätte huumeita ja lannoitatte peltonne DDT:llä koska ihan huuhaatahan niiden sivuvaikutukset varmaan ovat. Munkin kaveri käytti kerran maria ja ihan normaali on, siispä mä voin vetää tästä vähän kokaa nekkuun.
Ihan omalla lapsiotannallanne olette varmistaneet, ettei terveydenhuollon suosituksia tarvitse noudattaa? No kai myös käytätte huumeita ja lannoitatte peltonne DDT:llä koska ihan huuhaatahan niiden sivuvaikutukset varmaan ovat. Munkin kaveri käytti kerran maria ja ihan normaali on, siispä mä voin vetää tästä vähän kokaa nekkuun.
Meidän naapurissa opiskeluaikoina asui pariskunta jossa nainen oli raskaana ja veti kännit joka viikonloppu. Lapsessa ei ollut pahempia fas-oireita sen parin vuoden aikana minkä vielä naapureina asuimme.
Eli HUOM KAIKKI RASKAANA OLEVAT: alkoholisuositukset ovat täysin huuhaata. Fasia ei ole olemassakaan! Ei voi olla koska naapurin lapsikin on terve!
Kylmäsavustettu ei ole.