Siis oikeesti, tämän päivän raskaana olevat äidit eivät voi syödä mitään.
Esikoistaan odottava äiti kävi kylässä.
Olin laittanut tarjolle savukalasalaatin. Siinä oli vaikka kuinka monta kiellettyä asiaa. Siitä se juttu sitten lähti. Hän kertoi nykyajan ohjeita.
En käsitä kuinka minulla on 4 tervettä lasta 10v-20v takaisilla ohjeilla.
Kommentit (66)
- ja sitten nää muutenkin neuroottiset hössöt lukevat sitä listaa kuin raamattua =D
Lääketiede on kehittynyt sen verran vuosien kuluessa, että nyt tiedetään että nuo yllämainitut ruoka-aineet pöpöineen raskaanaolevalla aiheuttavat helposti sikiöpoikkeavuuksia. Joka vuosi tämä sattuu jonkun odottajan kohdalle, tilastot on vaan numero ja minä olen kantapään kautta oppinut että se numero voi pienuudestaan sattua omalle kohdalle. Miksi siis ottaa typerä ja turha riski kun tiedetään että ovat vauvalle haitallisia? Raskaana kun esim. listerioosin saa todella helposti. Mulle ei ole ongelma välttää muutamaa ruoka-ainetta 9kk.
Nimim. Ei kiitos raskaudenkeskeytystä sikiöpoikkeavuuden takia enää.
Mitään en ole menettänyt. Joskus harvoin tekisi mieli kuohuviiniä, olutta, kebabia tai lakritsia. Muita vältettäviä ruokia en ole edes kaivannut raskausaikoinani. Noissakin tilanteissa kyse on vain hetken tunteesta "nyt maistuisi" tai "jos en olisi raskaana, niin tähän tilanteeseen sopisi".
Kun noudattaa (perus)elintarvikehygieniaa niin aika vähästä joutuu luopumaan. Ja se aikakin on niin lyhyt etten ymmärrä miten se voi olla jollekin liian vaikeaa.
Kotonani syön terveellisesti, monipuolisesti ja hyvänmakuisesti vain jättäen muutamat asiat väliin. Mutta esim äitini luona voisin sanoa näkeväni nälkää. Jos kala seisoo pöydällä 3h ennen ruokailua ja leikkele on ollut siinä aamusta asti niin ei kai silloin voikaan syödä.
Aika liioittelevasti täällä puhutaan noista kielloista. Suurin osa "ongelmista" on sellaisia joita pitäisi noudattaa aina, raskaana ollessa noudattamisen tarpeellisuus vain korostuu koska ruokamyrkytyksellä on muitakin seurauksia kuin vatsan meneminen sekaisin. Ne, joille raskausajan ruokavalion noudattaminen tarkoittaa paastoa, saisivat käydä jollain hygieniakurssilla..
tai menee hieman överiksi, ettei voi maistaa jotain piirakkaa jossa on käytetty pieni tippa makeutusainetta ...
Kaikkea ei voi hallita, vaikka olisi "täydellinen". Kaikki lapsen ongelmat ei johdu siitä, mitä äiti söi raskausaikana, kuten joistakin viesteistä saa kuvan...
Ei noita kokonaan poisjätettäväksi suositeltavia aineita montaa ole, useimpia listaanmerkittyjä voi syödä kohtuudella. Kumpihan nyt on hysteerisempää, se ettei raskaana oleva nainen halua ottaa turhia riskejä vai se, että isäntäväki tekee asiasta numeron? ihan hyvin sain ruokaa raskausaikana (+20kg) ja ennen kaikkea terveen lapsen vaikka suosituksia noudatinkin :)
tai menee hieman överiksi, ettei voi maistaa jotain piirakkaa jossa on käytetty pieni tippa makeutusainetta ...
Kaikkea ei voi hallita, vaikka olisi "täydellinen". Kaikki lapsen ongelmat ei johdu siitä, mitä äiti söi raskausaikana, kuten joistakin viesteistä saa kuvan...
Eivät varmasti kaikki, mutta osa voi johtua. Miksi siis riskeerata lasta TURHAAN? Onko joku pahuksen piirakka sen arvoinen että sitä on syötävä vaikka se saattaa olla haitaksi lapselle? Ihme arvojärjestykset...
ajatella lastaan.
Itselläni on kolme lasta ja olen ihan ilman ongelmia pystynyt noudattamaan näitä rajoituksia eikä ole edes nälkä tullut, vaikka en muka tämänkään palstan mukaan saanut syödä mitään.
Ensinnäkin ap:lle sanoisin, että ne he-ma-pat olisi ihan suositeltavaa keittää pussin kyljessä kerrotun ohjeen mukaan AINA. EI vain raskausaikana, mutta etenkin silloin.
Kolmatta odottaessa jouduin myös kerran kyläpaikassa kieltäytymään piirakasta, koska se oli tehty makeutusainetta käyttäen. Ihan asiallisesti kysyin, että mitä oli käyttänyt ja kun selvisi, että makeutusaineessa oli tätä ns. kiellettyä makeutusainetta niin kieltäydyin kohteliaasti ja selitin tilanteen. Otin pöydästä muuta. Emäntä ei loukkaantunut, mutta kylläkin ihmetteli, että onko tosiaan niin tarkkaa. Kerroin, että monelle ei varmasti ole tarkkaa, mutta itse tahdon olla tarkka kun on pieni juttu kuitenkin.